Záchranný útvar HZS ČR  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

2014 - Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelných pohromách

  • O projektech operace Živelní pohroma
  • Od pondělí 13. října do úterý 14. října 18 hodiny bylo nalezeno celkem 14 cvičných leteckých železobetonových bomb na pardubickém letišti.
  • Práce v Bulharech na Břeclavsku pokračují - září 2014
  • Zasahujeme po vydatných deštích na Jesenicku
  • 2. velkokapacitní čerpadlo Záchranného útvaru míří do Republiky Srbsko, jednotka která převážela humanitární pomoc se již vrátila do ČR
  • 19.5. 2014 Čeští hasiči i nadále pomáhají v Srbsku a další pomoc je na cestě
  • K datu 28. února 2014 byla ukončena realizační fáze projektů operace “Zvýšení akceschopnosti Hasičského záchranného sboru České republiky pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách“ (ve zkratce „Živelní pohroma“).
  • Tři týdny pomáhali čeští hasiči ve Slovinsku, zapojena byla i technika pořízená ze strukturálních fondů
  • Dlouhé rameno jeřábu HK 240 K7 u dopravní nehody na D1

O projektech operace Živelní pohroma

UNIE.png

V rámci operace Živelní pohroma se jedná o 13 projektů hasičských záchranných sborů krajů (všechny mimo HZS hl. m. Prahy - není financovatelný z výše uvedeného dotačního titulu) a 1 projekt Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky. Realizací obdobných projektů na území krajů (s výjimkou hl. m. Prahy) dojde k synergickému nadregionálnímu efektu projektů v rámci operace.

Hlavním cílem projektů operace Živelní pohroma je zvýšení mobility a akceschopnosti Hasičského záchranného sboru České republiky, který je jednou ze základních složek integrovaného záchranného systému, v případě mimořádných událostí, konkrétně živelních pohrom (zejména povodní a bleskových povodní), a zlepšení připravenosti Hasičského záchranného sboru České republiky v rámci integrovaného záchranného systému na různé mimořádné události, zejm. živelní pohromy.
Tohoto cíle bude dosaženo pořízením požární techniky specializovaného určení pro hasičské záchranné sbory krajů a Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky. Výstupem projektů realizovaných v rámci operace Živelní pohroma bude pořízená požární technika (mobilní záchranné soupravy), která bude rozmístěna plošně v každém kraji České republiky (mimo hl. m. Praha – viz výše) a bude určena pro záchranné a likvidační práce k odvrácení bezprostředních rizik, zejména při živelních pohromách v těžce přístupném terénu tak, aby stejná kvalita, efektivnost a časová dostupnost záchranných a likvidačních prací (veřejné služby poskytované Hasičským záchranným sborem České republiky) byla občanům garantována ve všech regionech České republiky.
Doplněním speciální techniky dojde ke zvýšení operability Hasičského záchranného sboru České republiky při záchranných a likvidačních pracích, zejména při živelních pohromách. Její plošné rozmístění do jednotek požární ochrany v hasičských záchranných sborech krajů a k Záchrannému útvaru HZS ČR zabezpečuje rychlé nasazení v rámci zásahového obvodu kraje a zkvalitnění veřejné služby pro občany.

http://is-izs.izscr.cz

www.strukturalni-fondy.cz/iop

 UNIE.png

Od pondělí 13. října do úterý 14. října 18 hodiny bylo nalezeno celkem 14 cvičných leteckých železobetonových bomb na pardubickém letišti.

Jednotka hasičů z Pardubic a vojenská hasičská jednotka Letiště Pardubice vyjížděly v pondělí 13. října v 11 hodin na pardubické letiště, civilní část. Tady dělníci při výkopových pracích nalezli předměty připomínající munici. Na místo byl přivolán policejní pyrotechnik. Munice byla nalezena zhruba 200 m od letiště pod panelovou betonovou silnicí. Podle pyrotechnika se jednalo o dvě 250 kg letecké cvičné bomby německé výroby z II. světové války s dýmotvornou složí. 

8 Puma - Pardubicko.jpg6 Puma - Pardubicko.jpg2 Puma - Pardubicko.jpg

Hasiči spolu s pyrotechniky museli zasahovat v jednorázových oblecích a s kompletní ochranou dýchacích cest, tedy v dýchacích přístrojích. Cvičné bomby totiž obsahovaly ampule s chemickou látkou (odebrané vzorky putovaly na expertízu do Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč). Látka je velmi dráždivá a její plyny silně kyselé. Při manipulaci mohlo dojít k rozbití těchto ampulí a zasahující osoby by byly ohroženy. Obyvatelstvo ohroženo nebylo. 

Jednotka Záchranného útvaru HZS ČR (ZÚ), ve složení osádek T 815 8x8 VVN a sanitního automobilu, byla povolána v podvečer 13.10. k tomuto nálezu munice. Nalezené cvičné bomby byly postupně zbaveny ampulí a umístěny na speciálně upravený nákladní automobil T 815. Následně byly pumy převezeny do Ralska. Ukončení vykládky pum v Ralsku bylo před jedou hodinou ranní 14.10.2014.

V úterý 14.10. pokračoval zásah, neboť byla nalezena další munice.

Před devátou hodinou ranní do Pardubic dorazila posilová jednotka ZÚ (tahač Man s návěsem Nooteboom s traktobagrem Huddig a doprovodným vozidlem). Traktobagr Huddig byl použit k odkrývání pum. Nakládka pum probíhala za pomoci jeřábu HZS PAK na T815 (ZÚ). Nakládka nalezených pum byla ukončena před 17ou hodinou. Následoval odvoz těchto cvičných leteckých pum do Ralska. Ve stálé trhací jámě v Ralsku budou pumy následně zlikvidovány odstřelem. Vyložení pum v Ralsku bylo ukončeno před úterní půlnocí. Převoz cvičných leteckých železobetonových bomb byl pro obyvatele bezpečný a nehrozilo žádné ohrožení.Všechny ampule byly uloženy do kontejnerů na nebezpečný odpad a budou zlikvidovány.
Následující den ráno se jednotka ZÚ vrátila zpět na základnu do Hlučína.Po celou dobu zásahu osádka sanitního vozu ZÚ zabezpečovala zdravotnickou službu. 

Článek s foto na webu ZÚ HZS ČR: http://www.hzscr.cz/clanek/10-2014-zpravodajstvi-panelova-cesta-u-pardubickeho-letiste-skryvala-14-cvicnych-bomb-s-nebezpecnymi-ampulemi.aspx

Tahač Man s návěsem Nooteboom s traktobagrem Huddig byly pořízeny za pomoci strukturálních fondů Evropské unie v rámci projektu „Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelných pohromách“. Projekt byl spolufinancován ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně 85% způsobilých výdajů z Integrovaného operačního programu. Zbylých 15% prostředků šlo ze státního rozpočtu České republiky.

kpt. Ing. Marek Pjaták

Záchranný útvar HZS ČR

UNIE.png

por. Bc. Vendula Horáková - tisková mluvčí

kpt. Ing. Pjaták Marek – ZÚ HZS ČR

FOTO: archiv HZS Pardubického kraje

Práce v Bulharech na Břeclavsku pokračují - září 2014

Práce v Bulharech na Břeclavsku pokračují

Již třináctý den, tedy od 19. 9. 2014 zasahují jednotky Záchranného útvaru HZS ČR na území obce Bulhary v Jihomoravském kraji. 

Krizovým štábem Jihomoravského kraje bylo rozhodnuto o započetí prací na zpevnění svahu, který se postupně sesouvá a ohrožuje tak obyvatele několika domů, které nad tímto svahem stojí. K tomu je zapotřebí vytvořit příjezdovou komunikaci pod tento svah, což je činnost, které se jednotky útvaru již téměř dva týdny intenzivně věnují. Nejprve byla během víkendu vytvořena provizorní panelová cesta vedoucí přes zahrádkářskou oblast a to v délce necelých 200 m.

1.jpg

Od pondělka pak začal návoz kamene do koryta řeky, jelikož dalších 150 m vznikající komunikace vede přímo v korytě řeky Dyje. Nakládku a návoz materiálu i budování samotné komunikace prováděli záchranáři za pomoci tří sklápěcích automobilů Tatra T815, kolového nakladače KN 251, víceúčelového pracovního stroje HUDDIG 1260C a hlavně pásového rypadla Caterpillar 329E. O finální úpravy povrchu komunikace a drobné vyrovnávací práce se postarala obsluha pásového smykem řízeného nakladače Caterpillar 289C.
  2.jpgPásové rypadlo CAT 329E při budování komunikace v korytě řeky Dyje
Krom této činnosti jednotka zajišťovala přetahování kmenů, které zavázely vznikajícímu náspu, na druhý břeh řeky Dyje. K této činnosti hasičům pomáhal lanový naviják osmikolového automobilu T815-7. Na celou činnost dohlížela rovněž skupina potápěčů, kteří byli přítomni přímo na vodě a připraveni ihned zasáhnout v případě neočekávaného sesuvu svahu či vytvářeného náspu. Předpokládané nasazení jednotek Záchranného útvaru v této lokalitě je nejméně po dobu dalšího týdne
  3.jpgTatra T815-7 při vytahování stromů z koryta řeky Dyje
Do prací se tak opět zapojila technika pořízená převážně z prostředků Evropské unie v rámci projektu Integrovaného operačního programu - Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelných pohromách. Konkrétně se jedná o víceúčelový pracovní stroj HUDDIG, pásové rypadlo a nakladač značky Caterpillar, terénní automobil s hydraulickou rukou a navijákem na podvozku Tatra 815-7 a soupravu tahače MAN s návěsem NOOTEBOOM.

UNIE.png

por. Ing. Ivo Adámek
OPŘJ, tiskový mluvčí
Záchranný útvar HZS ČR
Telefon: 950 749 254
Mobil: 773 756 208

Zasahujeme po vydatných deštích na Jesenicku

29.5. 2014 (19:00) 6 příslušníků ze Záchranného útvaru se zemními stroji zasahuje na Jesenicku.

2-jesenicko-29-5-2014-(2).jpg

Příslušníci Záchranného útvaru byli z Hlučína vysláni do Ondřejovic na Jesenicku, kde se podílí na odklízení následků škod způsobených přívalovými dešti. 

Je zde nasazeno 6 příslušníků ZÚ se zemními stroji. Konkrétně se jedná o T 815 6x6 UDS 214, víceúčelový pracovní stroj Huddig a T 815 S3 (sklápěcí automobil). Úkolem jednotky je odstraňování naplaveni z koryt řek, čištění propustků (například na zasypané trati mezi Mikulovicemi a Zlatými Horami) a další práce.

Práce ztěžuje pokračují vytrvalý déšť.

Video ze zásahu:

https://www.youtube.com/watch?v=SEgWco-I71g&list=UUcG2O945BIAQB6Dgjxa_iMA&feature=share

Další informace k povodním na Jesenicku: přejděte na tento odkaz

Článek na webu ZÚ HZS ČR: http://www.hzscr.cz/clanek/bleskove-povodne-na-olomoucku.aspx

Foto a video: Zdeněk Hošák (HZS Olomouckého kraje)

Víceúčelový pracovní stroj Huddig byl pořízen za pomoci strukturálních fondů Evropské unie v rámci projektu „Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelných pohromách“. Projekt byl spolufinancován ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně 85% způsobilých výdajů z Integrovaného operačního programu. Zbylých 15% prostředků šlo ze státního rozpočtu České republiky.

kpt. Ing. Marek Pjaták

Záchranný útvar HZS ČR

UNIE.png

2. velkokapacitní čerpadlo Záchranného útvaru míří do Republiky Srbsko, jednotka která převážela humanitární pomoc se již vrátila do ČR

 21.5. 2014 (10:30) 2. odřad Záchranného útvaru HZS ČR s velkokapacitním čerpadlem MČS 1500 jede čerpat do povodní postižené Republiky Srbsko. V současné chvíli je odřad v Maďarsku. S jeho nasazením se počítá v Obrenovaci (okolí Bělehradu), kde již operuje náš „1. čerpací odřad“. 

V úterý odpoledne 20.5 2014 byl sestaven „2. čerpací odřad“. Jednotka se skládá z 8 příslušníků Záchranného útvaru (2. Záchranná rota - Hlučín) a 1 příslušníka HZS Jihomoravského kraje.
 
Vybavení jednotky je následující:
·          Velkokapacitní čerpadlo MČS 1500 s příslušenstvím (převáženo na podvozku MB Actros s přívěsem) - kapacita čerpadla je 1 500 lt vody/ s;
·          Nákladní vozidlo – požární nosič kontejnerů Tatra 815-7 8x8 NK;
·          Dvě osobní vozidla s přívěsem na pohonné hmoty a přívěsem s motorovým nafukovacím člunem s pevným kýlem.
 
V současné době zasahuje poblíž Bělehradu již jeden „čerpací odřad“ složený z 8 příslušníků Záchranného útvaru (3. Záchranná rota - Zbiroh) a 1 příslušníka HZS Olomouckého kraje.
Jednotka čerpá vodu ze sekundárních vodních zdrojů u obce Kostolac, cca 80 km východně od Bělehradu, a tím zabraňuje zaplavení důležitých provozů v elektrárně. 
Předtím jednotka čerpala vodu z prostoru elektrárny ve Veliki Crljeni a Lazarevac.
Vybavení jednotky:
·         Velkokapacitní čerpadlo MČS 400 s příslušenstvím (převáženo na podvozku MB Actros);
·         Nákladní vozidlo s nakládacím jeřábem Tatra 815-7 8x8;
·         Dvě terénní osobní vozidla s přívěsem na pohonné hmoty a přívěsem s motorovým nafukovacím člunem s pevným kýlem.
 
 
21.5. 2014 Jednotka která převážela humanitární pomoc (1120 balíčků první pomoci a nouzového přežití) na nákladním vozidle T 815-7 8x8 s nakládacím jeřábem do Bosny – Hercegoviny se již vrátila v dopoledních hodinách na základnu v České republice.

 
V rámci pomoci Evropské unie jsou v Srbsku nasazena vysokokapacitní čerpadla z České republiky, Rakouska, Slovinska a Spolkové republiky Německo.
 
2 vozidla T 815-7 8x8 s nakládacím jeřábem, požární nosič kontejneru T 815-7 8x8 NK a čluny CZECH Marine 400 byly pořízeny za pomoci strukturálních fondů Evropské unie v rámci projektu „Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelných pohromách“.

kpt. Ing. Marek Pjaták

Záchranný útvar HZS ČR

UNIE.png

19.5. 2014 Čeští hasiči i nadále pomáhají v Srbsku a další pomoc je na cestě

Čeští hasiči i nadále pomáhají v Srbsku a další pomoc je na cestě

Český čerpací odřad složený z devíti příslušníků HZS ČR, který byl v pátek 16.5. ve večerních hodinách vyslán na pomoc povodněmi postiženému Srbsku pokračoval během celého včerejšího dne v čerpání vody ze zatopené elektrárny ve Veliki Crljevi. Po ukončení práce na tomto místě se budou hasiči přesouvat do města Obrenovac, které je přibližně 25km jihozápadně od Bělehradu. 

humanitarni-balicek-pro-srbsko.jpgHumanitární balíčekRepublika Srbsko požádala prostřednictvím Evropské komise o humanitární pomoc v souvislosti s  dlouhotrvajícími dešti a následnými povodněmi. Po dohodě s Ministerstvem zahraničních věcí ČR poskytla MV-generální ředitelství HZS ČR humanitární pomoc ve formě záchranné jednotky.
Jednotka - "čerpací odřad“ se skládá z 8 příslušníků Záchranného útvaru HZS ČR (3. Záchranná rota - Zbiroh) a 1 příslušníka HZS Olomouckého kraje s nezbytným vybavením pro čerpání.

Vybavení jednotky je následující:

  1. Velkokapacitní čerpadlo MSČ 400 s příslušenstvím (převáženo na podvozku MB Actros);
  2. Nákladní vozidlo Tatra 815-7 8x8 VVN;
  3. Dvě terénní osobní vozidla s přívěsem na pohonné hmoty a přívěsem smotorovým člunem.
 

Od sobotního rána působí v Bělehradě také český expert na řešení mimořádných událostí velkého rozsahu, plk. Ing. Roman Hlinovský, ředitele HZS Libereckého kraje, který byl nominován a následně zařazen do koordinačního týmu, sestaveného Evropskou komisí.

Ten shrnul včerejší práci takto:

„Dnes pracoval EU Civil Protection (EUCP) tým v kompletním složení šesti odborníků na řešení mimořádných událostí. Tým doplňují dva IT technici, kteří zajišťují logistickou podporu.

Ráno proběhlo první jednání se zástupcem velvyslance EU v Srbsku. Následovalo jednání se zástupci ministerstva vnitra, kde jsme se dohodli na poskytnutí vhodných prostor pro práci EUCP týmu.

V odpoledních hodinách se tým i s vybavením přestěhoval do objektu srbského Ministerstva vnitra. Mezitím jsme získávali další informace o postiženém území, prognóze vývoje hydrologické situace, nasazených silách a prostředcích Srbska a o mezinárodních týmech působících v zemi.  Na zítra je naplánován společný výjezd EUCP týmu a UNDAC týmu (United Nations Disaster Assessment and Coordination do terénu na posouzení koordinace a dodání materální pomoci. Včera jsem díky perfektní spolupráci s konzulkou našeho velvyslanectví získal základní informace a postřehy. Jsem také ve spojení se styčným důstojníkem našeho odřadu." 

V rámci pomoci Evropské unie jsou v Srbsku nasazena vysokokapacitní čerpadla z České republiky, Rakouska, Slovinska a Spolkové republiky Německo.

Dále záchranářský tým se čluny ze Slovinska a dorazil také Flood rescue team z Francie.
 

Na základě bilaterárních dohod působí na místě vrtulník a water rescue team se čluny z Maďarska a tým z Makedonie, který je začleněn mezi vojenskou policii.

 Humanitární pomoc koordinuje především srbský červený kříž.
 

  V průběhu večerních hodin akceptovala Bosna a Hercegovina nabídku humanitární pomoci ve formě 1120 kusů první pomoci a nouzového přežití ze skladů SSHR. Takový balíček obsahuje například lékárničku, prostředky na úpravu vody, ohřívače na ohřev potravy, potraviny, svíčky nebo zapalovač. Materiál byl v Plzni v nočních hodinách naložen a přepraven do Brna, odkud dnes dopoledne vyjede vozidlo Záchranného útvaru HZS ČR (T 815-7 8x8), které jej přepraví do místa určení.

 Další nabídka pomoci, která byla z ČR nabídnuta formou vyslání týmu WASAR a druhého velkokapacitního čerpadla, nebyla srbskou stranou akceptována. 

 T 815-7 8x8 VVN a člun CZECH Marina 400 byly pořízeny za pomoci strukturálních fondů Evropské unie v rámci projektu „Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelných pohromách“. 

UNIE.png

K datu 28. února 2014 byla ukončena realizační fáze projektů operace “Zvýšení akceschopnosti Hasičského záchranného sboru České republiky pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách“ (ve zkratce „Živelní pohroma“).

Hasiči lépe vybaveni proti živelním pohromám

10. 3. 2014 (Nicole Zaoralová) - K efektivnějšímu řešení živelních pohrom pomohly peníze z Integrovaného operačního programu  

UNIE.png
  
PovodněPovodně Operace Živelní pohroma zahrnovala 13 projektů hasičských záchranných sborů krajů a 1 projekt Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky, které byly v letech 2012 – 2014 realizovány se spolufinancováním ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně z Integrovaného operačního programu.
Celkem bylo v rámci operace Živelní pohromapořízeno 83 kusů techniky pro Hasičský záchranný sbor České republiky a Evropská unie jejich pořízení spolufinancovala částkou 254 mil. Kč.
Uvedené projekty spočívaly v pořízení generačně nové a moderní speciální techniky určené pro řešení živelních pohrom (zejména povodní a bleskových povodní). Tato technika umožňuje Hasičskému záchrannému sboru České republiky efektivnější zásah na místě mimořádné události a poskytnutím včasné a efektivní pomoci může vést ke zvýšení počtu zachráněných životů a nárůstu objemu uchráněných hodnot při mimořádné události.
Nakoupeny byly soupravy požární kontejnerového nosiče, požární kontejnery nákladní a nakladače; nákladní automobily pro evakuaci; technické automobily pro práci potápěčů; autobusy; požární kontejnery technické; tahač návěsů s podvalníkem; stroj univerzální; smykem řízený nakladač; automobil sklápěcí; nosič kontejnerů; automobil evakuační vyprošťovací; rypadlo pásové; jeřáb automobilní; člun nafukovací s motorem.
Pořízená technika bude Hasičskému záchrannému sboru České republiky sloužit pro:
  • záchranu osob a majetku evakuací v terénu, který je pro standardní zásahovou techniku těžce přístupný,
  • dopravu záchranářů všech složek integrovaného záchranného systému i s jejich vybavením na místo zásahu v těžce přístupném terénu,
  • evakuaci a přepravu osob z postiženého území do nouzových míst pro ubytování, střídání nasazených sil na místě zásahu na velké vzdálenosti, přeskupování sil Hasičského záchranného sboru České republiky v rámci České republiky,
  • odklízení sutě při vyhledávání a záchraně zavalených osob,
  • provádění zemních prací jako například zpevňování hrází místních vodních děl, budování protipovodňových hrází a zábran, hloubení odvodňovacích rýh,
  • provádění vyprošťovacích prací z prostor mimo komunikace a z vodních toků,
  • distribuci humanitární pomoci při nesjízdnosti komunikací,
  • demolici staticky narušených objektů a odvoz trosek na skládky, odklízení sutě při vyhledávání a záchraně zavalených osob, čistění a obnovování sjízdnosti komunikací, uvolňování vodních toků, odstraňování padlých stromů a překážek na komunikacích, technické práce na technologiích pod kontaminovanou vodou,
  • průzkum v těžce přístupném terénu ve prospěch všech složek IZS.


V řadě případů byla technika pořízená z Integrovaného operačního programu nasazena při povodních v červnu 2013. Do terénu vyjely autobusy pro přepravu 140 hasičů na pomoc Praze pro stavění hrází. V plném nasazení byly nakladače, které pomáhaly při zpevňování hrází a úklidu nánosů bahna. Pro převoz speciálních kontejnerů (týlový, nouzového přežití do míst nasazení hasičů v obcích), převoz kontaminovaných předmětů a bahna při úklidu nákladním kontejnerem byly využity kontejnerové nosiče. Hasiči využili i speciální potápěčskou výstroj do kontaminovaného prostředí, například při ochranných pracích v úpravně vod v Mělníce. 

Technika pořízená v rámci operace Živelní pohroma byla v únoru 2014 vyslána s humanitární pomocí do Slovinska postiženého hustým sněžením a následnou velmi silnou ledovkou, která zničila energetickou distribuční síť, poškodila železnici a minimálně 500 000 ha lesa. Jednalo se o nákladní automobil s nakládacím jeřábem ze Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky. Vozidlo na místo do Slovinska dopravilo agregát na výrobu elektrické energie.
Na projekty operace Živelní pohroma bylo v Integrovaném operačním programu určeno celkem 300 mil. Kč, z toho 85 % způsobilých nákladů spolufinancuje Evropská unie.
Pořízené technické prostředky jsou koncipované pro široké využití v integrovaném záchranném systému, při řešení rizik přírodních katastrof v případě potřeby i na území jakéhokoliv státu Evropské unie.
Dne 1. října 2013 se uskutečnilo slavnostní předání pořízené techniky, které proběhlo na ploše Letiště Praha Letňany před koncertem Povodně 2013 – Děkujeme!, který byl poděkováním záchranářům za pomoc poskytnutou při povodních v červnu 2013.
Více o projektech na:
Více o Integrovaném operačním programu:
Tisková zpráva k nasazení techniky z Integrovaného operačního programu při povodních:
Fotodokumentace ze slavnostního předání techniky:
Integrovaný operační program na vlnách Českého rozhlasu (reportáž o hasičské technice):
kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí
MV-generální ředitelství HZS ČR
Tel.: 950 819 944
Mobil: 602 215 142

e-mail: nicole.zaoralova@grh.izscr.cz

Tři týdny pomáhali čeští hasiči ve Slovinsku, zapojena byla i technika pořízená ze strukturálních fondů

V Praze dne 28. února 2014  

UNIE.png
Tři týdny pomáhali čeští hasiči ve Slovinsku,
zapojena byla i technika pořízená ze strukturálních fondů
Česká republika vyslala dne 2. února 2014 humanitární pomoc do Slovinska postiženého hustým sněžením a následnou velmi silnou ledovkou, která zničila energetickou distribuční síť, poškodila železnici a minimálně 500 000 ha lesa.
Touto katastrofou bylo postiženo 200 000 obyvatel Slovinska. Na pomoc byly postupně vyslány tři výkonné elektrocentrály pro nouzové zásobování elektrickou energií. Spolu s elektrocentrálami vyjeli do Slovinska čeští hasiči, kteří s pomocí elektrocentrál zajišťovali nepřetržitou dodávku elektrické energie pro několik obcí.
 
S jednotkami byla na místo určení vyslána i technika pořízená ze strukturálních fondů Evropské unie. Jednalo se o nákladní automobil s nakládacím jeřábem ze Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky, jenž byl pořízen z projektu Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru Hasičského záchranné sboru České republiky pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách, který je spolufinancován z Integrovaného operačního programu a byl realizován v rámci operace „Živelní pohroma“.
Vozidlo na místo do Slovinska dopravilo agregát na výrobu elektrické energie o výkonu 500 kVa, který pro potřebu humanitární pomoci Hasičskému záchrannému sboru České republiky bezplatně zapůjčila firma Phoenix Zeppelin. Zbývající dvě elektrocentrály, každá o výkonu 250 kVa, jsou majetkem Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a vyrobila je stejná firma, která zapůjčila třetí elektrocentrálu.
Obecně je pořízený nákladní automobil s nakládacím jeřábem určen pro provoz v náročných podmínkách silničních i terénních. Technické parametry vozidla umožňují vyprošťování středně těžkých břemen a evakuaci osob z oblastí zasažených živelnou pohromou. Má využití pro evakuaci osob z postižených území, převoz zasahujících jednotek a materiálu do místa zásahu, zprůjezdnění komunikací odstraněním a vyproštěním překážek.
Ve Slovinsku se ve svém působení vystřídaly celkem tři jednotky hasičů z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a ze Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky. Český záchranný tým se zpět do České republiky vrátil 23. února 2014.
Ve Slovinsku pomáhají také záchranné týmy z Rakouska, Německa, Polska, Maďarska a Rumunska. 
Tisková zpráva k ukončení humanitární pomoci ve Slovinsku:
Více o projektech operace „Živelní pohroma“:
  
kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí
MV-generální ředitelství HZS ČR
Tel.: 950 819 944
Mobil: 602 215 142
 

UNIE.png

Dlouhé rameno jeřábu HK 240 K7 u dopravní nehody na D1

 24.3. 2014 v dopoledních hodinách na dálnici D1 v Bohumíně - Dolní Lutyni byl využit dlouhoramenný 80i tunový jeřáb HK 240 K7 při dopravní nehodě osobního automobilu Citroën. 

Osobní automobil se při dopravní nehodě ocitl v poli mimo dálnici, jeho řidič utrpěl zranění.
Na vytažení auta zpět na silnici spolupracovala jednotka Záchranného útvaru HZS ČR s 2 jednotkami HZS Moravskoslezského kraje – stanice Bohumín a Ostrava Přívoz.
Pro 80i tunový jeřáb bylo „hračkou tento drobeček“ přenést přes plot zpět na dálnici.

Tento jeřáb byl pořízen v rámci projektu Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelných pohromách“. Projekt byl spolufinancován ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně 85% způsobilých výdajů z Integrovaného operačního programu. Zbylých 15% prostředků šlo ze státního rozpočtu České republiky.

  UNIE.png
kpt. Pjaták Marek
Záchranný útvar HZS ČR

vytisknout  e-mailem