Frýdek-Místek - 15.4.2015 - zahraniční služební cesta do Švédska
Ve dnech 13. - 15. dubna 2015 navštívili lektoři Školního a výcvikového zařízení HZS ČR, střediska Frýdek-Místek, centrálu společnosti SOS Alarm ve Stockholmu a školu pro přípravu operátorů linky 112 v Uppsale.
V sídle společnosti nás přivítal vedoucího jejího tiskového oddělení pan Anders Klarström, který nás nejprve seznámil se strukturou a náplní činností společnosti SOS Alarm, vysvětlil nám základní schéma fungování záchranných složek ve Švédsku a poté jsme navštívili jejich centrálu s operačním sálem pro příjem tísňového volání na lince 112, který je situován do podzemí v hloubce 32m. Zde nám byl podrobně vysvětlen celý proces příjímání hovorů a činnost operátorů včetně systému nasazování sil a prostředků. Dále jsme měli možnost seznámit se s používaným softwarovým vybavením. Následovala prohlídka dohledového pracoviště, místností pro zasedání krizových štábů, technologických prostor, sociálního zázemí pro zaměstnance a únikových cest z podzemí budovy. Poté jsme ještě zavítali na nedalekou požární stanici, kde jsme si prošli prostory garáží a seznámili se s výjezdovou technikou. Večer jsme absolvovali prohlídku historického jádra města Stockholm.
Další den jsme se přesunuli do města Uppsala, do školy pro výcvik operátorů linky 112. Zde nás přivítala ředitelka školy paní Anna Hedlund, která nám představila organizaci a náplň školy, dále nás obeznámila se systémem vzdělávání operátorů, přiblížila nám průběh kurzu, jeho fáze a uvedla i výstupní kompetence absolventů. Viděli jsme učebny, používanou didaktickou techniku a dokonce jsme měli i možnost účastnit se praktické výuky s aplikací pro příjem tísňového volání. V krátké prezentaci jsme rovněž my představili Školní a výcvikové zařízení HZS ČR, konkrétně výuku operačního řízení. Návštěva školy v Uppsale nám umožnila detailně poznat a pochopit organizaci vzdělávání operátorů tísňové linky 112 ve Švédsku. Měli jsme možnost srovnávat vybavenost učeben i provádění praktického výcviku posluchačů. Následná podnětná diskuze se švédskými lektory byla zdrojem výměny řady cenných a inspirujících zkušeností.
Obě navštívená místa byly pro nás z odborného hlediska velmi přínosné. Pozitivně hodnotím zejména možnost seznámit se s řešením příjmu tísňového volání v jiné evropské zemi a pro lektory, kteří se u nás primárně zabývají výukou operačního řízení, byla zásadní i návštěva školy pro výcvik operátorů opět s možností „podívat se, jak to dělají jinde“. Unikátní je zavedení jednotného evropského čísla 112 okamžitým zrušením původních více než šedesáti národních a regionálních čísel pomoci, stejně tak i umístění centra pro příjem do speciálních podzemních prostor s veškerou soběstačností na 14 dní provozu. Zajímavá je i koncepce příjmu tísňových výzev soukromou společností se spoluúčastí státu. Samotný proces příjmu a vyhodnocení hovorů má řadu společných prvků se systémem v České republice. Představitelé školy v Uppsale projevili zájem navštívit Školní a výcvikové zařízení HZS ČR, což jsme jim za projevenou ochotu a vstřícnost při naší návštěvě na oplátku přislíbili.