HZS Pardubického kraje  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Dnes je Evropský den tísňového čísla 112

 

Dne 11. února 2016 si Evropané připomínají Evropský den 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie.

O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání - 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. 1. 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). V roce 2005 poté bylo dokončeno budování call center linky 112, od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112.

Smyslem zřízení této celoevropské tísňové linky bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzové situaci na záchranné složky (policie, hasiči, zdravotnická služba), a to na stejné číslo lhostejno ve které zemi se zrovna nacházejí, zdarma a z jakéhokoliv telefonního přístroje.

Telefonní centrum tísňového volání 112 (TCTV 112) je specializované pracoviště, které je zřízeno při Krajském operačním a informačním středisku HZS Pardubického kraje v Pardubicích. Je obsluhováno jazykově vybavenými, vyškolenými operátory, kteří se střídají ve 12 hodinových intervalech. TCTV 112 v Pardubicích v současné době přijímá:

  • tísňová volání čísla 112 z pevných a mobilních sítí
  • tísňová volání 150 z pevných a mobilních sítí.

Systém TCTV 112 umožňuje identifikaci adresy volajícího z pevné telefonní stanice, identifikaci telefonního operátora, identifikaci polohy mobilního telefonu, zobrazování místa události a polohy telefonu volajícího na mapě GIS, vzájemné zálohování technologií, nezávislé telefonní spojení, jazykovou podporu, přepojování hlasových kanálů včetně předávání datové věty na příslušné místo řešené události. Datová věta obsahuje všechny potřebné místopisné údaje a údaje o typu události, včetně možnosti přístupu k hlasovému záznamu.

V současnosti jsou na TCTV 112 plně datově a hlasově napojena operační střediska HZS ČR, Policie ČR i zdravotnické záchranné služby.

Za rok 2015 bylo na TCTV 112 přijato celkem 11 873 událostí.

 

Celkem přijaté události za rok 2015

11 873

Přijaté události pro území Pardubického kraje

11 263

Přijaté události pro jiné TCTV 112

610

Celkový počet volání na TCTV 112 za rok 2015 v Pardubickém kraji

137 268

 - z toho počet volání na linku 150

18 801

 - z toho počet volání na linku 112

118 467

 

Poslechněte si reportáž Českého rozhlasu Pardubice o tísňové lince 112 - níže.

 

Vendula Horáková, tisková mluvčí

vytisknout  e-mailem