HZS Pardubického kraje  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Evropský den linky 112 je o reálné pomoci napříč Evropou

 

Důležitost myšlenky vzniku jednotného evropského čísla tísňového volání a jeho následná realizace v roce 2009 se každým rokem jeví jako více a více významná. Jen v České republice bylo přes tuto linku přijato v loňském roce 3 302 487 hovorů. To znamená, že operátoři odbavili hovor každých 9 sekund. V Pardubickém kraji bylo v roce 2016 uskutečněno 180 722 hovorů na linku „112“ a na linku „150“ 17 448 hovorů. Celkem tedy odbavili operátoři 198 170 volání.

Operátoři tísňové linky 112 musí denně řešit desítky komplikovaných i leckdy kuriózních případů. Kromě poskytování pomoci v rámci České republiky roste v posledním roce i počet případů, kdy volají rodinní příslušníci českých občanů, kteří se dostali do kritické situace v zahraničí.

 

Záchrana týrané dívky v Nizozemí

Na linku tísňového volání 112 volala i vyděšená matka z Pardubického kraje, její dcera odešla do Nizozemí za prací. Dívku začal doma věznit její holandský přítel, týral ji a odebral mobilní telefon. Operátorky linky 112 se snažily vyděšenou matku uklidnit a ihned kontaktovaly nizozemskou policii v místě bydliště dívky. Za dohledu policistů si dívka sbalila své věci a opustila dům. Celá náročná operace trvala přes čtyři hodiny. Po celou dobu operátorky komunikovaly, jak s nizozemskou stranou, tak průběžně informovaly matku dívky o vývoji situace. Ta si nakonec mohla oddechnout, že je její dcera mimo nebezpečí.

Operátoři tísňové linky 112 v České republice dokáží rychle a odborně zprostředkovat pomoc i pro naše občany v zahraničí téměř v každé situaci.  Nicméně, každý cestovatel by se měl při plánování svých výjezdů do zahraničí chovat maximálně zodpovědně a zajistit si základní informaci o zemi návštěvy, včetně čísel tísňového volání a základních jazykových frází s žádostí o pomoc (příp. frází v anglickém jazyce).

Život se na operačním a informačním středisku hasičů odehrává po telefonu. Operátoři tísňové linky musí během své směny odbavit desítky hovorů. Jejich práce ale zdaleka není jen o tom umět správně do systému zadat celou událost nebo umět odbavit hovor v cizím jazyce. Operátor musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní. Často ani nedokáží říct, kde přesně se nacházejí. Ke správnému zvládnutí situace pomáhají operátorům jednak jejich zkušenosti, ale především také technologie linky 112, která se neustále zlepšuje.

V prosinci roku 2015 byl spuštěn tzv. Národní informační systém integrovaného záchranného systému. Systém, který umožňuje dokonalejší příjem tísňových volání, efektivní vysílání sil a prostředků a hlavně koordinaci a rychlou komunikace mezi jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému.

V letošním roce se do systému implementují další novinky, které ulehčí občanům situaci, pokud se ocitnou v tísni. Těmi hlavními bude služba spuštěná v červnu a bude se týkat schopnosti přijímat tzv. „lokalizační zprávy“ z mobilního telefonu. V praxi to znamená, že pokud si někdo zavolá pomoc na tísňovou linku 112, jeho mobilní telefon automaticky vyšle tuto zprávu, která bude obsahovat GPS souřadnice místa, ze kterého volá. Velmi často se totiž stává, že volající buď přesně neví, kde se nachází, nebo je prostě v takovém stresu, že tuto informaci není schopen operátorovi sdělit. Na operačním středisku v takovém případě dokáží lokalizovat volajícího jen pomocí předpokládané oblasti pokrytí vysílače mobilní sítě, přes který komunikace prochází. Určení polohy přes lokalizační zprávu bude velmi přesné, služba nevyžaduje instalaci žádné speciální aplikace ani registraci uživatele. Díky tomu dojde k významnému zkrácení času potřebného k poskytnutí účinné pomoci.

Druhým systémem, který bude spuštěný v září letošního roku, je již delší dobu zmiňovaný eCall. Systém eCall je elektronický bezpečnostní systém, který v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá operátora tísňové linky. I když bude posádka vozu v bezvědomí, systém bude okamžitě informovat záchranáře, kde se nehoda přesně stala. Kromě zajištění vyslání pomoci na místo předává centrum linky 112 informaci o nehodě do jednotného systému dopravních informací a tím snižuje riziko vzniku následných nehod a kolon.

Všechny členské státy EU musí mít v centrech tísňových volání naimplementovánu technologii eCall do 30. 9. 2017. Od března 2018 musí pak mít eCall zabudována ta nově schvalovaná osobní a lehká nákladní auta (dodávky), která budou uváděna na trh.

Každoročně vyjíždějí hasiči k více než 100 000 událostem, z nich pak 1/3 tvoří dopravní nehody. Nedokáží při nich sice zachránit všechny životy, ale každým rokem jim nová technika a nové technologie umožňují být na místě události dřív, být na ni lépe vybaveni a tím jí i lépe zvládnout.

 

Více o eCall

 

Celoevropský systém automatického tísňového volání z vozidla (eCall) by měl umožnit rychlejší a daleko přesnější identifikaci dopravních nehod - zejména těch závažných. V případě nehody palubní zařízení eCall ve vozidle spustí tísňové volání, kterým se spojí s telefonním centrem tísňového volání 112. Právě tísňová linka 112 je dostupná ve všech státech EU. Spojení mezi vozidlem s eCall a call centrem linky 112 se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle, nebo manuálně cestujícími ve vozidle. Palubní zařízení systému eCall pak naváže tísňové datové a hlasové spojení s call centrem linky 112. Hlasové spojení umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s vyškoleným operátorem tísňové linky 112. Zároveň se k operátorovi tísňové linky, který přijímá hlasový hovor, přenáší minimální soubor dat. Ten obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky). Pro co nejpřesnější lokalizaci polohy by měl tento systém v budoucnu využívat novou generaci celosvětových systémů družicové navigace, zejména evropský systém Galileo.

Každý rok se v Evropě stane více než 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých je usmrceno na 39 000 lidí a dalších 1,7 mil. osob je zraněno. Podle odhadů Evropské komise by zavedení eCall zachránilo až 2 500 životů ročně, ušetřen by byl majetek až za 26 mld. Euro ročně.

Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít mobilní telefon. Ve všech těchto případech pomůže systém eCall. Může významně zkrátit čas reakce tísňových služeb a tím zachránit životy nebo snížit závažnost zranění.

Systém eCall by měl být službou, která je dostupná na území zemí EU, zájem o zavedení systému eCall ale projevily i některé země mimo EU – např. Švýcarsko a Norsko. Nezbytným předpokladem pro implementaci tohoto systému je úprava center tísňového volání tak, aby byla schopna volání eCall v případě tísně přijmout a zajistit vyslání na místo nehody záchranný tým. Z tohoto pohledu musí členské státy EU postupovat jednotným způsobem tak, aby na jedné straně zajištěna spolupráce národních systémů center tísňového volání přijímající eCall, na straně druhé bylo přihlédnuto na rozdílné provozní požadavky center tísňového volání 112 v jednotlivých zemích.

 

Jak eCall funguje?

V případě nehody zařízení eCall vyšle tísňové volání, kterým se automaticky spojí s nebližší tísňovou službou (v ČR je to Telefonní centrum tísňového volání 112).

Palubní systém eCall ve vozidle zajišťuje tísňové volání generované buď manuálně cestujícími ve vozidle, nebo po nehodě aktivací senzorů ve vozidle. Když dojde k aktivaci, naváže palubní zařízení systému eCall tísňové hlasové a datové spojení s tísňovou službou. Hlasové spojení umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s vyškoleným operátorem tísňové služby. Zároveň se k operátorovi tísňové služby přijímajícímu hlasový hovor přenáší minimální soubor dat. Tento soubor dat obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky).

Hlavní výhodou systému eCall, která zachraňuje životy, je poskytnutí přesné informace o místě nehody. Tísňové služby jsou okamžitě informovány o přesné lokalizaci místa nehody. To vede ke značnému zkrácení času záchrany postižených osob.

 

Průběh eCall volání

Palubní jednotka ve vozidle, vybavená SIM kartou libovolného mobilního operátora, sestaví spojení na tísňovou linku pomocí čísla 112. Tento hovor obsahuje dvě části - datovou a hlasovou. Vyslání dat ještě před zahájením hlasové komunikace mezi řidičem vozidla a operátorem tísňové linky je nezbytné pro případ, kdy řidič není schopen komunikace. Volání prochází mobilní sítí a prostřednictvím fixní sítě O2 je doručeno do místně příslušného centra tísňového volání 112. Systém tísňového volání 112 po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce.

 

Kdy dojde k aktivaci eCall

V každém vozidle bude zabudována speciální jednotka, která na základě informací z CAN sběrnice automobilu (operační síť pro elektronické funkce vozidla) při aktivaci alespoň dvou čidel (např. airbag, bezpečnostní pásy, nárazové senzory) vyšle pomocí mobilní sítě a výše zmíněného transportního protokolu okamžitě po srážce informaci do centra tísňového volání.

Kromě automatické aktivace bude možné také přivolání pomoci díky speciálnímu tlačítku, umístěnému na vhodném místě ve vozidle. Manuální aktivace je pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

 

Výhody eCall

Podle odhadů Evropské komise by zavedení eCall zachránilo až 2 500 životů ročně, ušetřen by byl majetek až za 26 mld. Euro.

Každý rok se v Evropě stane více než 1,7 milionu dopravních nehod, které vyžadují lékařskou pomoc, a mnoho dalších nehod, které vyžadují jiné druhy pomoci. Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít mobilní telefon. Ve všech těchto případech pomůže systém eCall. Může významně zkrátit čas reakce tísňových služeb a tím zachránit životy nebo snížit závažnost zranění. V případě dopravní nehody eCall (technologie automatického tísňového volání) zavolá záchranné služby, které mohou být dosaženy po celé Evropě na jednotném evropském nouzovém čísle 112, a oznámí vaši přesnou polohu. eCall se spustí automaticky nebo ručně někým ve vozidle. Kdyby všechna vozidla v EU byla vybavena eCall technologií, smrtelné nehody na silnicích by mohly být sníženy o 5 až 10 %. (V současnosti má každoročních 1 300 000 nehod v Evropě za následek 40 000 úmrtí a 1 700 000 zranění, při odhadovaných nákladech 160 biliónů € nebo 2 % HDP v Evropě). Navíc by eCall mohl vést k roční úspoře 26 miliard € z důvodu nižších nemocničních a zdravotnických nákladů a rychlejšího odstranění kongescí způsobených nehodami.

Nicole Zaoralová a Vendula Horáková

tiskové mluvčí

vytisknout  e-mailem