NA ŠUMAVĚ U PRÁŠIL HASIČI NACVIČOVALI PLNĚNÍ LETOUNU ANDULA
SOUČINNOSTNÍ VÝCVIK SLOŽEK IZS
FOTOGALERIEV úterý 29. srpna 2017 odpoledne v době od 14:30 do 17:30 hodin proběhl na polním letišti u Prášil a v okolí součinnostní výcvik složek IZS, při kterém si hasiči vyzkoušeli plnění vodní nádrže letounu An-2 „Andula“ letecké hasičské služby Vladimír Pavlata BETA-AIR za pomocí požární techniky.
Výcvik probíhal na třech místech. Vzletová a přistávací plocha letounu a nástupní plocha pro jednotky PO se nacházela v katastru Prášil na polním letišti. Čerpací stanoviště hasiči zřídili na soutoku řeky Křemelné a Prášilského potoka a prostor pro shoz vody – místo fiktivního požáru – byl umístěn do mokřiny poblíž vrchu Gerlova paseka.
Výcviku se kromě posádky letounu Letecké hasičské služby zúčastnili profesionální hasiči z Klatov a ze Sušice, hasiči Národního parku Šumava a dobrovolní hasiči z obcí Hartmanice, Kašperské Hory, Modrava, Prášily, Rejštejn a Srní. Dohromady se jednalo asi o 30 osob.
Při výcviku si hasiči procvičili plnění integrované nádrže letadla, kyvadlovou dopravu vody a navádění pilota na místě shozu vody. Důležitou částí výcviku bylo ověření funkčnosti letecké plochy a možnosti využití zdrojů hasební vody.
VYUŽITÍ LETECKÉ TECHNIKY PŘI HAŠENÍ LESNÍCH POŽÁRŮ
Leteckou techniku k hašení lesních požárů lze využít u každého lesního požáru, zvláště pokud vznikne požár v nepřístupném terénu, je nutné rychle omezit jeho šíření, nebo hrozí nedostatek vody pro hašení.
Využití letecké techniky zkrátí dobu nutnou k lokalizaci a úspěšné likvidaci lesního požáru.
Hašení požáru za pomocí letadla s integrovanou nádrží je jedním ze dvou způsobů využití letecké techniky k hašení lesních požárů. Oproti hašení vrtulníkem má význam plošný, kdy menší množství vody s mlhovým efektem spadne na větší území.
Plocha určená k plnění nádrže musí být co nejblíže od požáru. Na ploše se vytvoří plnící stanoviště vytvořené minimálně z jednoho požárního družstva, s určeným velitelem plnícího stanoviště. Nádrž se vstupním hrdlem „C“ se plní z jedné CAS za pomocí dopravního vedení tvořeným dvěma až třemi hadicemi „B“, přímým ventilem a krátkou hadicí „B“ osazenou na konci přechodkou „C“, které jsou běžně ve výbavě jednotek požární ochrany.
Zásobování cisteren určených k plnění letadla je zajištěno kyvadlovou dopravou vody z určeného zdroje pro letiště s vybudovaným čerpacím stanovištěm.
Přesnost dopadu shozů vody je kontrolována a upřesňována pilotovi naváděcí skupinou.