HZS hlavního města Prahy  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Pražští hasiči vás zvou na oslavu Evropského dne tísňové linky 112

 

Každý se může stát svědkem nebo přímým účastníkem mimořádné události, při které může být ohrožen život, zdraví, majek nebo životní prostředí. A pomoc profesionálních záchranářů je nezbytná. Rychlost, s jakou vám bude pomoc poskytnuta, ovlivníte i vy sami, a sice okamžitým zavoláním na tísňovou linku a jasným a přesným sdělením, co a kde stalo.

Evropský den tísňové linky 112 si připomínáme 11. 2. 

Pražští hasiči pro vás připravili bohatý program  v obchodním centru Letňany, Veselská  663, 199 00 Praha 18 (u vchodu směr TESCO) v neděli 11. 2. 2018 od 10:00 do 15:00 hod. 

Snímek obrazovky 2018-02-05 v 12.10.26.png

Na co se můžete s hasiči těšit? 

Hasiči vám především odpoví na všechny otázky, které se týkají: 

  • tísňové linky, 
  • k typu událostí, ke kterým hasiči nejčastěji vyjíždějí,
  • zneužívání tísňového volání,
  • orientace v neznámém prostředí pro určení místa události.

Hasiči vám odpoví i na otázky, které se týkají jejich práce. Také budete mít možnost si přímo s operátorkami tísňového volání, které budou na místě akce přítomny, vyzkoušet volání na tísňovou linku. Pro děti jsou připraveny drobné úkoly, za jejich splnění budou odměněny.  I dospělí si budou moci prověřit své znalosti.

Tísňové linky v České republice tvoří

  • 150     Hasičský záchranný sbor ČR
  • 155     Zdravotnická záchranná služba
  • 156     Městská (obecní) policie
  • 158     Policie ČR
  • 112     Jednotné evropské číslo tísňového volání 

V roce 2017 bylo na pražské tísňové lince hasičů zaevidováno celkem 423 241 hovorů, z toho na linku 112 celkem 368 654 a na linku 150 celkem 54 596 hovorů. Krajské operační a informační středisko HZS hl. m. Prahy v roce 2017 eviduje nejvíce volání v porovnání s ostatními kraji. 

Zajímavosti o lince 112

V České republice funguje 14 call center linky 112, ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena:

  • telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení     nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky     přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, 
  • díky zastupitelnosti center se občan vždy dovolá,
  • vyhodnocení vzniklé situace a rychlou reakci záchranných složek umožňuje     technologie telefonních center tísňového volání 112 tím, že propojuje základní     složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii     ČR a zdravotnickou záchrannou službu,
  • na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a     pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora,
  • technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji     profesionální operátoři,
  • operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i     angličtině a němčině, také ve francouzštině a dalších jazycích,
  • technologie mimo jiné umožňuje identifikovat adresu volajícího z pevné sítě,     automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně     aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního     přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.

Tísňové volání funguje: 

  • nepřetržitě 24 hod.,
  • na celém území České republiky,
  • bezplatně ve všech telefonních sítích,
  • ze všech koncových hlasových zařízení telefonních sítí.

ViewImage.aspx-3.jpeg

Jak volat na tísňovou linku?

Při volání na linku tísňového volání se pokuste zachovat klid a uveďte:

  • co se stalo,
  • kde se událost stala nebo děje,
  • kolik je postižených osob, kolik osob potřebuje pomoc,
  • uveďte své jméno a telefonní číslo,
  • upozorněte operátora na potenciální nebezpečí, která se na místě nacházejí (např. nebezpečí výbuchu, nebezpečné látky apod.) a na komplikace v dojezdové trase – neprůjezdná cesta aj.,
  • nezavěšujte jako první, zavěste, až vás operátor vyzve.
  • Pokud zavoláte omylem, nezavěšujte, ujistěte operátora, že je to omyl a nepotřebujete pomoc. 

Zlomyslná a obtěžující volání jsou trestána

Fyzická osoba, která uskutečňuje vědomě zlomyslná volání, se dopouští přestupku dle § 119 odst. 1 písm. e) zákona o elektronických komunikacích. Český telekomunikační úřad této osobě může uložit pokutu až do výše 200 000 Kč.

Fyzická osoba, která vědomě bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany nebo zneužije linku tísňového volání, se dopouští též přestupku dle § 78 odst. 1 písm. f) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně. K řízení ve věci přestupku je příslušný hasičský záchranný sbor daného kraje. Za tento přestupek může být uložena pokuta do výše 20 000 Kč.

V souvislosti se zlomyslným voláním lze hovořit i o trestném činu „Poškození nebo ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení“ dle § 276 trestního zákoníku a trestného činu „Šíření poplašné zprávy“ dle § 357 trestního zákoníku (Zákon č. 40/2009 Sb., Zákon trestní zákoník).

kpt. Ing. Ivana Svitáková - odbor prevence HZS hl. m. Prahy

Kontakt pro novináře: mjr. Bc. Martin Kavka, tiskový mluvčí: 778 547 808

vytisknout  e-mailem