Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Dnes v noci pomohl eCall německému řidiči v Čechách

26. 2. 2019 (Nicole Zaoralová) - V noci na dnešek došlo v okrese Klatovy k automatickému tísňovému volání z havarovaného vozidla tzv. eCallu. 

Vozidlo sjelo z komunikace a spadlo na cestu, která v místě nehody pod komunikací podchází. Jednalo se o naprosto ukázkový případ eCall, protože řidič nebyl schopen najít telefon a sám si přivolat pomoc. Navíc se jednalo o cizince, pro kterého by bylo těžké popsat, kde se přesně nachází a nehoda se stala v noci. Díky eCall znal operátor, který ho přijal, okamžitě polohu havarovaného vozu a bez prodlení vyrážela na místo také Policie ČR a Zdravotnická záchranná služba.
20190226_003004.jpg 20190226_002908.jpg

Hasiči na místě provedli protipožární opatření a likvidaci úniku provozních kapalin. Zraněný řidič byl předán Zdravotnické záchranné službě.

Hasičský záchranný sbor ČR na lince 112 přijímá eCall již od září 2017(Povinnost zavést interoperabilní služby eCall v celé EU do 30. září 2017 ukládá všem členským státům EU rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 585/2014/EU ze dne 15. května 2014).

Do dnešního dne se ale jednalo o jednotlivosti, nejčastěji to byly případy, kdy funkčnost systému prověřoval autoservis nebo ho lidé aktivovali nevědomky (neví, k čemu červené tlačítko slouží). Takto byl systém od jeho zavedení aktivován zhruba ve 20 ti případech.

V tuto chvíli je systém nastaven tak, že pokud do něj přijde e-Call je odbaven buď v Praze, Plzni nebo Ostravě, kde jsou proškolení operátoři. Postupně budou operátoři proškoleni ve všech krajských operačních střediscích. Nicméně nyní je počet e-Call natolik nízký, že to není akutní potřeba. Po přijetí eCall vozidlo aktivně navazuje hovor, operátor linky 112 se pak snaží jen komunikovat (hovořit) s posádkou. Nicméně pokud se mu to nepodaří, rozešle datovou informaci o dopravní nehodě na ostatní složky IZS a na místo dopravní nehody jsou vyslány síly a prostředky.

Jak eCall funguje?

V případě dopravní nehody zahájí palubní zařízení eCall ve vozidle tísňové volání, prostřednictvím kterého dojde ke spojení s telefonním centrem tísňového volání 112.

Právě jednotné evropské číslo tísňového volání 112 je stejně jako ve všech státech Evropské unie dostupné a zdarma i v České republice, umožňuje zavolat pomoc zdravotnické záchranné služby, policie či hasičů s určením polohy volajícího pomocí jediné tísňové linky.

Spojení mezi vozidlem s eCall systémem a telefonním centrem tísňového volání 112 se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle. Manuální aktivace je určena také pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

Palubní zařízení systému eCall naváže s tísňovou linkou datové a hlasové spojení. Při zahájení spojení se do technologie telefonních center tísňového volání 112 přenáší tzv. minimální soubor dat. Tento datový soubor obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky). Pro co nejpřesnější lokalizaci polohy by měl tento systém v budoucnu využívat novou generaci celosvětových systémů družicové navigace, zejména evropský systém Galileo. Hlasové spojení následně umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s operátorem tísňové linky 112.

Operátorovi se při volání prostřednictvím systému eCall zobrazí místo nehody na mapě a na obrazovce se vizualizují data zaslaná palubní jednotkou. Podle vytěžených informací vyšle operátor pomoc potřebných složek integrovaného záchranného systému. Díky automatické aktivaci systému a minimálnímu souboru dat je možno pomoc poskytnou i tehdy, když nikomu z posádky zdravotní stav nedovolí komunikovat s operátorem nebo je v zemi cizincem a nezná dostatečně jazyk.

Kromě zajištění vyslání pomoci na místo nehody předává telefonní centrum tísňového volání 112 informaci o nehodě také do jednotného systému dopravních informací Národního dopravního informačního centra v Ostravě, které je použije pro texty na informačních tabulích pro řidiče, pro dopravní zpravodajství, aktuální dopravní situaci na internetu, osobní navigační systémy apod. Pro získání technických údajů o vozidle budou telefonní centra tísňového volání 112 propojena s centrálním registrem vozidel a evropským informačním systémem EUCARIS.

Každý rok se v Evropě stane více než 1,7 milionu dopravních nehod, které vyžadují lékařskou pomoc, a mnoho dalších nehod, které vyžadují jiné druhy pomoci. Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít mobilní telefon. Ve všech těchto případech může systém eCall pomoci. Může významně zkrátit čas reakce tísňových služeb a tím zachránit životy nebo snížit závažnost zranění. Kdyby všechna vozidla v EU byla vybavena systémem eCall, smrtelné nehody na silnicích by mohly být sníženy až o 10%, což znamená záchranu asi 2 500 životů ročně.

kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí

MV-generální ředitelství HZS ČR
Tel.: 950 819 944
Mobil: 602 215 142
e-mail: nicole.zaoralova@grh.izscr.cz

Odkazy do noveho okna

20190226_002908

20190226_002908 

Detailní náhled

20190226_003004

20190226_003004 

Detailní náhled
Uložit vše jako ZIP soubor

vytisknout  e-mailem