HZS Pardubického kraje  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Evropský den linky 112 je o reálné pomoci napříč Evropou

Na Krajském operačním a informačním středisku HZS Pardubického kraje každých 5 minut zvoní telefon tísňové linky 112. Věděli jste, že zítra, tedy 11. 2., je Evropský den linky 112? Jak vypadá den na operačním středisku hasičů Pardubického kraje zachytil první díl našeho úspěšného seriálu Hasiči pod lupou. Vítejte na operačním středisku. https://youtu.be/vbievu-f8UU 

 

Důležitost myšlenky vzniku jednotného evropského čísla tísňového volání a jeho následná realizace v roce 2009 se každým rokem jeví jako více a více významná. Jen v České republice bylo přes tuto linku přijato v loňském roce 2 506 162 hovorů.

V Pardubickém kraji bylo v roce 2022 uskutečněno 93 394 hovorů na linku „112“ a na linku „150“ 12 073 hovorů. Celkem tedy odbavili operátoři 105 467 volání.

Operační středisko je opravdu takový náš centrální mozek, který přijímá tísňová volání a koordinuje nasazení jednotek v celém kraji.

Operátoři tísňové linky 112 musí denně řešit desítky komplikovaných i leckdy kuriózních případů. Kromě poskytování pomoci v rámci České republiky roste v posledním roce i počet případů, kdy volají rodinní příslušníci českých občanů, kteří se dostali do kritické situace v zahraničí.

Operátoři tísňové linky 112 v České republice dokáží rychle a odborně zprostředkovat pomoc i pro naše občany v zahraničí téměř v každé situaci.  Nicméně, každý cestovatel by se měl při plánování svých výjezdů do zahraničí chovat maximálně zodpovědně a zajistit si základní informaci o zemi návštěvy, včetně čísel tísňového volání a základních jazykových frází s žádostí o pomoc (příp. frází v anglickém jazyce).

Život se na operačním a informačním středisku hasičů odehrává po telefonu

Operátoři tísňové linky musí během své směny odbavit desítky hovorů. Jejich práce ale zdaleka není jen o tom umět správně do systému zadat celou událost nebo umět odbavit hovor v cizím jazyce. Operátor musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní. Často ani nedokáží říct, kde přesně se nacházejí. Ke správnému zvládnutí situace pomáhají operátorům jednak jejich zkušenosti, ale především také technologie linky 112, která se neustále zlepšuje.

Telefonní centrum tísňového volání 112 (TCTV 112) je specializované pracoviště, které je zřízeno při Krajském operačním a informačním středisku HZS Pardubického kraje v Pardubicích. Je obsluhováno jazykově vybavenými, vyškolenými operátory, kteří se střídají ve 12hodinových intervalech. TCTV 112 v Pardubicích v současné době přijímá:

·         tísňová volání čísla 112 z pevných a mobilních sítí

·         tísňová volání 150 z pevných a mobilních sítí.

Systém TCTV 112 umožňuje identifikaci adresy volajícího z pevné telefonní stanice, identifikaci telefonního operátora, identifikaci polohy mobilního telefonu, zobrazování místa události a polohy telefonu volajícího na mapě GIS, vzájemné zálohování technologií, nezávislé telefonní spojení, jazykovou podporu, přepojování hlasových kanálů včetně předávání datové věty na příslušné místo řešené události. Datová věta obsahuje všechny potřebné místopisné údaje a údaje o typu události, včetně možnosti přístupu k hlasovému záznamu.

V současnosti jsou na TCTV 112 plně datově a hlasově napojena operační střediska HZS ČR, Policie ČR i zdravotnické záchranné služby.

Od podzimu roku 2017 umožňuje systém TCTV 112 odbavovat hovory prostřednictvím e-call volání. V případě dopravní nehody, automobil sám vytočí linku 112 a oznámí svou co nejpřesnější polohu. Spojení mezi vozidlem s e-call systémem a telefonním centrem tísňového volání 112 se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle. Spolu s hovorem jsou do systému TCTV 112 odeslány informace o místě a času nehody, přesné poloze, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla – typ vozidla, druhu paliva a počtu cestujících a informace o stavu systému e-call (zda bylo spuštěno manuálně nebo automaticky),“ říká kpt. Mgr. Tereza Dvořáčková z Krajského operačního a informačního střediska HZS Pardubického kraje.

Statistika e-call hovorů:

Za rok 2022 se uskutečnilo přes systém e-call 2 098 hovorů automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle a dalších 7 837 hovorů po manuálním stisknutí nouzového tlačítka ve vozidle. Na základě těchto hovorů bylo z aplikace TCTV odesláno celkem 1 059 datových vět na příslušná operační střediska v rámci integrovaného záchranné systému v České republice. 

Statistika příjmu tísňových hovorů prostřednictvím SMS v Pardubickém kraji:

SMS konverzací bylo v roce 2022 prostřednictvím aplikace TCTV uskutečněno v Pardubickém kraji 2 229. Počet datových vět z těchto konverzací bylo v našem kraji 14

(Pro srovnání ještě pár čísel – počet konverzací SMS v ČR za rok 2022 je 57217. Celkový počet přijatých SMS 106 109 a odeslaných 123 954. Z toho datových vět v ČR bylo 517).

Za rok 2022 bylo na TCTV 112 v ČR založeno celkem 334 032 událostí 

Celkem založené události za rok 2022 v Pardubickém kraji

14945 

Založené události pro území Pardubického kraje

13895

Založené události pro jiné kraje

1050 

Celkový počet volání na území Pak za rok 2022

105467 

- z toho počet volání na linku 150

12073 

- z toho počet volání na linku 112

93394 

Celkový počet založených datových vět za rok 2022

18050 

-  z toho datových vět na HZS

4821 

-  z toho datových vět na PČR

5021 

-  z toho datových vět na ZZS

8208 

por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí

vytisknout  e-mailem