HZS Jihomoravského kraje  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Chytrá zařízení kontaktují tísňovou linku. Většinou zbytečně

Úterý, 16. května 2023 – Automatické systémy, které umí samy kontaktovat tísňovou linku, jsou dobrými pomocníky a dokáží zachránit život. Je však potřeba umět s nimi pracovat. 

 

V současné době umí automaticky zavolat na tísňovou linku nejen nové automobily vybavené systémem eCall, ale také chytré hodinky a telefony. U většiny těchto volání se však setkáváme s falešným poplachem.

Ukázkový případ se stal před pár dny na Břeclavsku, kdy majitel chytrých hodinek při jízdě na kajtu spadl do vody a tím došlo ke spuštění tísňového volání. Operační středisko včas vyhodnotilo, že se jedná o planý poplach a jednotky na místo nevyjely.

Od začátku roku evidujeme 13 událostí založených na volání automatického systému, které byly následně klasifikovány jako planý poplach. V dalších desítkách případů se podařilo s oznamovatelem včas spojit a vyhodnotit situaci jako planý poplach.  

Pokud z jakéhokoli důvodu vytočíte tísňovou linku a nejedná se o tísňovou situaci (omylem stisknete tlačítko, hodinky zaznamenají náraz apod.), sdělte operátorovi, že se jedná o omyl. Zejména v případě automatických systémů známe přesnou polohu, předpokládáme, že jste v tísni, kdy nemůžete mluvit, a vysíláme jednotky na místo. Pokud řeknete, že se jedná o omyl, zamezíte zbytečnému výjezdu. Když už se stane a vy hovor zavěsíte bez další komunikace, přijímejte pak hovory z neznámých čísel - pravděpodobně jsme to my a snažíme se vám dovolat, abychom se (po vyslání jednotek) znovu pokusili zjistit situaci na místě.

Jaroslav Mikoška, tiskový mluvčí HZS Jihomoravského kraje

vytisknout  e-mailem