HZS Pardubického kraje  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Výcvik profesionálních hasičů při nehodách vlakových souprav

Odborný výcvik ve vyprošťování u dopravních nehod vlakových souprav se uskutečnil ve Vysokém Mýtě v areálu firmy Recycling-kovové odpady a.s. Tady bylo možné vyzkoušet si hned několik způsobů vyproštění zraněných osob z vagonu.

„Výcviku vyprošťování z osobního vlaku se účastní garanti vyprošťování u dopravních nehod z celého HZS Pardubického kraje. Je zde s námi také jednotka hasičů Správy železnic z České Třebové, která je k tomuto vyprošťování určená a předává nám své zkušenosti, taktické postupy a my vycházíme z jejich zkušeností,“ říká velitel výcviku mjr. Ing. Ondřej Slaný, hlavní garant vyprošťování HZS Pardubického kraje a dodává, že: „metoda třídění obětí START se používá pro třídění osob postižených mimořádnou událostí v případě většího počtu obětí. Cílem je vždy stanovit prioritu transportu obětí na stanoviště třídění raněných v prostoru pro poskytnutí zdravotní péče.“

Příslušníci hasičského záchranného sboru Pardubického kraje se připravovali na možné nehody na železnici opravdu do všech detailů. „Musíme být na takové nehody připraveni, nesmí nás nic překvapit,“ říká David Hynek, velitel družstva směny na stanici ve Vysokém Mýtě. Přes Pardubický kraj vede hlavní železniční koridor na Ostravu, Brno a Prahu, je tedy nutné být na takové situace řádně proškoleni.

Železniční nehody v Pardubickém kraji:

Železniční nehoda v Moravanech 19. 5. 2008 - Při nehodě zemřel strojvedoucí vlaku Lv 72461 a čtyři další lidé včetně strojvedoucího osobního vlaku byli zraněni.

Železniční nehoda v Krouně 24. 6. 1995 – ve vlaku cestovalo 23 osob, zahynulo 19 osob, čtyři osoby byly zraněny.

Železniční nehoda v Hradci nad Svitavou 13. záři 1967 – zemřelo 5 osob, 21 osob bylo zraněno.

Železniční nehoda ve Stéblové 14. 11. 1960 – asi 118 mrtvých a 106 zraněných.

Nehoda u Krouny na Chrudimku byla obrovským impulsem ve vývoji hydraulického vyprošťovacího zařízení. Tehdy, psal se rok 1995, vyprošťovací zařízení sloužilo hasičům hlavně u dopravních nehod vozidel, nikoliv těžkých vagónů.  

„Vykolejené vagony byly na podmáčené louce. Nikdo nechtěl vjet s jeřábem na podmáčenou půdu a přizdvihnout železniční služební vůz – takový ten dřevěný vagon, který po nárazu s motorákem plným lidí nadskočil a vjel dovnitř do tří čtvrtin motorového vozu. Ten relativně lehký dřevěný vůz totiž tlačila obrovská hmotnost tří plně naložených vagonů, které samovolně ujely po špatném zajištění z nádraží. Představte si, že motorák, který váží asi 25 tun se srazí s protisměrně jedoucími vagony o hmotnosti několika set !!! tun. Při takovém nárazu se trosky velmi pevně vklíní do sebe a zdvihnou se do výše několika metrů. A mezi těmi obrovskými dimenzemi profilů schasi podvozků, nosných konstrukcí a náprav máte 20 lidí …. Byla tam holka, která ten náraz přežila, a nad ní byla hora železa o neskutečné váze. Od smrti toho děvčete jí dělily dva centimetry. Hlavou vám probleskne, že ji musíte zachránit, a přitom jste bezmocní. Nemohli jsme to vzdát. Použili jsme největší nafukovací vaky, které uzdvihnou až 130 tun a cestu k uvězněné holčině proklestily stříhací nůžky, když pracovaly asi i za hranicí svých možností. Na těch dimenzích materiálů fungovaly jen ty nejlepší nástroje,“ vzpomíná na největší železniční nehodu na Chrudimsku profesionální hasič ppor. Jaroslav Žák.

Vyprošťování u nehod je vysoce specifickou činností. Jedinými, kdo tyto speciální záchranné činnosti vykonávají, jsou právě hasiči. Vyprošťování u dopravních nehod je zároveň jednou z nejsložitějších činností jednotek požární ochrany. Jedná se o ucelený systém, který kromě mechanického vyproštění zahrnuje i nutnou znalost nebezpečných chemických látek, povědomí o vývoji technologií nejen v automobilovém průmyslu, znalost alternativních pohonů a dovednosti v poskytování první pomoci. Oblast vyprošťování s sebou nese též vysoké finanční nároky zejména s ohledem na stále modernější vybavení pro práci s novými materiály a technologiemi automobilů.

Jednotky požární ochrany zasahují ročně u více než 20 000 dopravních nehod.

Výcvik byl pro zasahující hasiče velmi přínosný, a to hlavně v procvičení technicko – taktických dovednostech a na závěrečném debriefingu si hasiči vyhodnotili všechny zjištěné nedostatky.

por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí

Odkazy do noveho okna

IMZ vyprošťování

IMZ vyprošťování 

Detailní náhled

IMZ vyprošťování1

IMZ vyprošťování1 

Detailní náhled

IMZ vyprošťování2

IMZ vyprošťování2 

Detailní náhled

IMZ vyprošťování3

IMZ vyprošťování3 

Detailní náhled

IMZ vyprošťování4

IMZ vyprošťování4 

Detailní náhled

IMZ vyprošťování5

IMZ vyprošťování5 

Detailní náhled

IMZ vyprošťování7

IMZ vyprošťování7 

Detailní náhled
Uložit vše jako ZIP soubor

vytisknout  e-mailem