HZS Moravskoslezského kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Tísňová linka 112 slaví 20 let

Již v roce 1991 se v rámci Evropské unie začalo hovořit o potřebě jednotného tísňového čísla. Smyslem mělo být především zjednodušení dosavadního systému a usnadnění komunikace. Toto se povedlo a vznikla tak linka 112. Linka, díky které si přivoláte pomoc ve všech státech Evropské unie. Linka, která v letošním roce slaví své 20. výročí fungování v České republice. 

 

Linka 112 je evropské číslo tísňového volání. Je to číslo, které můžete bezplatně volat jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu, a to na celém území Evropské unie a některých dalších států např. Švýcarska. Dovoláte se i v případě absence kreditu či SIM karty. Tato linka je v České republice dostupná od roku 2003.

Kam se vůbec, po vytočení čísla 112 dovoláte? V případě, že budete potřebovat pomoc a vytočíte zmíněné číslo 112, dovoláte se na krajské operační a informační středisko, ve zkratce KOPIS. Toto středisko přijímá nejen veškeré hovory linky 112, ale rovněž všechny hovory směřované z linky 150. Zde tyto hovory přijímají operátoři, příslušníci Hasičského záchranného sboru České republiky, kteří v loňském roce odbavili v rámci celé České republiky 3,18 mil. hovorů. V Moravskoslezském kraji to pak bylo 363 tis. hovorů.

A jaký by měl být postup hovoru? Představte se, řekněte celé své jméno, pokud je volajícím dítě, je vhodné doplnit i věk. Následovat byl měl stručný popis toho, co se stalo a kde se to stalo. Pokud nemáte k dispozici svou přesnou polohu, je dobré se orientovat pomocí názvů ulic a čísel budov, jako orientační bod mohou posloužit i číslice na veřejném osvětlení či označení žel. přejezdů. Nemusíte se obávat, že byste na nějakou informaci zapomněli, na druhé straně totiž sedí zkušení operátoři, kteří se vás v případě potřeby doptají na další důležité informace, rovněž vás budou informovat o tom, co bude následovat.

Zkušení operátoři pak radí, že je vhodné zkusit vyhledat klidnější místo tam, kde nebudete rušeni a bude vás dobře slyšet. Při vytáčení tísňové linky dbejte vždy především na svou bezpečnost, zachovejte klid, snažte se hovořit pomalu a srozumitelně. Co je ale nejdůležitější, nikdy, hovor sami neukončujte. Jeho ukončení je možné až po vyzvání operátora, a to následuje až v okamžiku po vytěžení veškerých informací. Rovněž mějte telefon stále u sebe nebo se nevzdalujte z jeho dosahu, operátor může volat zpět pro upřesnění a ověření informací. 

vytisknout  e-mailem