Systém eCall přivolal lidem po dopravní nehodě pomoc složek IZS
Za poslední zhruba tři týdny eviduje operační středisko krajských hasičů dvě dopravní nehody, při kterých pomoc složek IZS na místo události přivolal systém eCall.
V úterý 9. dubna 2024 po 7. hodině ranní vyjížděli profesionální hasiči ze stanice Doksy k dopravní nehodě 2 osobních automobilů na silnici I/38 u Bezdězu na Českolipsku. Mimořádnou událost, při které byla zraněna jedna osoba, nahlásil palubní systém eCall jednoho z havarovaných vozidel. Stejně jako o dva týdny dříve – v pondělí 25. března 2024 v ranních hodinách na Semilsku. U Lomnice nad Popelkou, v katastru části obce Košov došlo k havárii jednoho osobního automobilu, který spadl do zhruba tři metry hlubokého propustku. Jedna zraněná osoba opustila vozidlo ještě před příjezdem hasičských jednotek na místo události. Pomoc složek IZS i v tomto případě přivolalo palubní zařízení eCall.
Od začátku letošního roku Krajské operační a informační středisko HZS Libereckého kraje (KOPIS) eviduje celkem 19 událostí nahlášených právě přes eCall. U dvanácti jsme zasahovali, sedmkrát se jednalo o planý poplach (např. řidič ve vozidle omylem stisknul tlačítko nebo se stalo, že se systém eCall aktivoval při nárazu vozidla do hromady sněhu). V jedenácti případech jsme zasahovali u dopravní nehody, jednou jsme poskytovali technickou pomoc – vyprošťování vozidla v terénu.
Kromě systému automatického tísňového volání z vozidla může pomoc záchranářů přivolat i “autonomní přístroj“ – tedy chytré hodinky či telefony. Takových událostí eviduje KOPIS od začátku roku celkem deset – u dvou z nich jsme zasahovali, dvakrát jsme událost předávali kolegům z horské služby (jednalo se o pád osoby na sjezdovce – bez zranění). Šestkrát se jednalo o planý poplach.
Jak eCall funguje?
Pokud dojde k dopravní nehodě, palubní zařízení eCall ve vozidle zahájí tísňové volání a naváže spojení s telefonním centrem tísňového volání 112 (v Libereckém kraji na Krajském operačním a informačním středisku HZS Libereckého kraje). Následně se operátor linky 112 komunikuje s posádkou havarovaného auta. Pokud je komunikace bez odezvy, palubní systém eCall zašle operačnímu středisku datovou informaci. Jedná se o tzv. minimální sadu dat – informace o vozidle, přesná poloha, čas, počet osob cestujících ve vozidle – dle počtu zapnutých bezpečnostních pásů a také informace o tom, zda volání eCall bylo spuštěno manuálně (stiskem tlačítka).