HZS Středočeského kraje  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Výcvik hasičů-zdravotníků u jezera Sadská

V posledním prázdninovém týdnu proběhl v areálu Školního policejního střediska v Sadské na Nymbursku dvoudenní výcvik hasičů-zdravotníků, který byl zaměřen na jejich praktické znalosti a dovednosti. 

 

Hasič-zdravotník je hasič, který absolvoval kurz neodkladné zdravotnické pomoci (dále NZP). Tento kurz vznikl v roce 2010 a obsahově kopíroval náplň kurzů Doprava nemocných, raněných a rodiček s úpravou pro potřeby hasičského záchranného sboru. Na jeho tvorbě pracovali hasiči z celé republiky a výsledkem byl nedříve dvoutýdenní a posléze třítýdenní kurz NZP zaměřený na praktické dovednosti poskytování první pomoci. Kurz získal i akreditaci ministerstva zdravotnictví, ale po změně legislativy ji opět ztratil, protože pro udržení akreditace by se musel o týden prodloužit, a to nebylo pro potřeby HZS nutné.

Kurz NZP prošel svým vývojem a dnes si každý kraj tyto specializační kurzy vyučuje sám nebo ve spolupráci s jinými kraji. HZS Středočeského kraje tak spolupracuje s HZS Ústeckého a Karlovarského kraje. Každý rok kurzem projde zhruba 30 hasičů ze všech tří krajů. Jde tedy o vysoce specializovaný kurz, který obsahuje cca týden teorie, kde se hasiči naučí základy anatomie, urgentní úrazové i neúrazové stavy a pravidla resuscitace (jak dětí, tak dospělých). Dokonale se nejen naučí znát vybavení a materiál používaný u HZS, ale také jak se o vše správně starat.

Po teorii projdou hasiči dvěma týdny modelových situací připravených lektory. Jde o situace, se kterými se na výjezdu mohou setkat. Vše je jako ve skutečnosti, jen krev je umělá. Během kurzu tak hasiči zažijí několik desítek připravených zásahů – dopravní nehody, pády z výšek, tonutí, různé urgentní stavy, resuscitace atd. Vše je čistě praktické. V současné době jde o jeden z nejtěžších a nejnáročnějších kurzů u hasičského záchranného sboru. Závěrečná zkouška se skládá z praktické a teoretické části před komisí a přísně se dbá na udržení kvality frekventantů. Ten, kdo tímto kurzem projde, se může stát hasičem-zdravotníkem, což je v podstatě instruktor, jehož úkolem je vést a vzdělávat další hasiče na své směně. Počet hasičů-zdravotníků je totiž limitován. Platí, že na každé centrální hasičské stanici je jeden na každou směnu, tedy tři hasiči-zdravotníci, a na každé hasičské stanici je jeden hasič-zdravotník na celou stanici. HZS Středočeského kraje má 9 centrálních hasičských stanic a 24 hasičských stanic, celkem je tak v kraji 51 hasičů-zdravotníků plus lektoři.

Výcvik v Sadské byl tedy opakovacím školením pro absolventy NZP, a tomu odpovídala i jeho náplň. Celkem bylo připraveno devět modelových situací, které museli hasiči-zdravotníci zvládnout. Na každém stanovišti měli na splnění úkolu dvacet minut. Tento limit odpovídá tzv. zlaté hodince, během které by se každý zraněný člověk měl dostat do nemocnice. Dodržení tohoto času výrazně zlepší prognózu pro zraněnou osobu. Pokud připočteme, že zákonný limit pro dojezd zdravotnické záchranné služby na místo události je dvacet minut a cesta zpět do nemocnice bude přibližně stejná, zbývá hasičům na vlastní činnost na místě události pouze dvacet minut.

První den se nejdříve sešli lektoři a ujistili se, že vše je řádně připraveno na výcvik, prošli jednotlivá stanoviště a byly dovezeny všechny potřebné díly pro modelové situace, jako např. havarovaný motocykl, nabourané vozidlo, ohniště, motorová pila apod.

V odpoledních hodinách přijeli všichni hasiči-zdravotníci ze svých stanic a po seznámení s průběhem výcviku následovala praktická ukázka použití krátké a dlouhé desky při vyprošťování z havarovaných vozidel. Další část přednášky byla zaměřena na použití pánevního pásu. Po skončení přednášek následovalo rozdělení do jednotlivých družstev.

Druhý den brzy ráno začali přijíždět domluvení figuranti, kteří se dobrovolně přihlásili na tento výcvik. Nutno dodat, že bez jejich statečnosti by nebylo možné nic zrealizovat. Společně s nimi přijeli i dobrovolníci z Oblastního spolku Českého červeného kříže z Mladé Boleslavi, kteří figuranty velmi věrohodně namaskovali.

V 8.30 h bylo vše připraveno a rozjel se kolotoč devíti připravených modelových situací.

Stanoviště číslo 1 – Popáleniny
Modelová situace vycházela z reálného zásahu, kdy hasiči měli vyřešit dvě popálené osoby, v tomto případě bezdomovce posilněné alkoholem. Jeden při rozdělávání ohně spadl do ohniště po hlavě a utrpěl popáleniny obličeje a rukou. Druhý bezdomovec jej z ohně vytáhl, ale utrpěl popáleniny horních končetin. Figuranti tak přivítali hasiče hrozivě vypadajícím maskováním a zasahující hasiči museli rychle vyřešit jejich poranění s ohledem na bezpečnost, protože v okolí byly hořlavé látky a hořící ohniště. Modelová situace končila okamžikem, kdy obě popálené osoby byly připraveny na transport k ZZS.

Stanoviště číslo 2 – Dřevorubec
Nepozorný dřevorubec při práci s motorovou pilou neuhlídal padající větev. Ta na něj dopadla a motorová pila mu prořízla stehno. Rychle vytékající krev bylo nutné velmi rychle zastavit, provést celkovou prohlídku a zjistit, zda dřevorubec nemá další poranění. Stejně jako u všech modelových situací událost končí okamžikem, kdy je zraněný připraven na transport k ZZS.

Stanoviště číslo 3 – Skokan
Ačkoli tuto událost neřešili přímo hasiči, také vychází z reálného zásahu. Plavec se rozhodne skočit po hlavě do neznámé vody. Narazí na dno a zůstává plavat na hladině s necitlivostí dolních i horních končetin. Výstup na břeh není snadný a proud tělo odnáší. Hasiči si vyzkoušeli možnosti šetrného a bezpečného naložení osoby na transportní prostředky přímo ve vodě i způsoby bezpečného vytažení a předání ZZS.

Stanoviště číslo 4 – Otevření uzavřených prostor
Zdánlivě jednoduchý zásah, na který jezdíme téměř každý den, se díky příslušníkům Policie ČR stal velmi zajímavým poučením. Místní lektoři totiž pro hasiče připravili nástražný výbušný systém, který většina týmů při vstupu aktivovala. Jako hasiči jsme nastaveni pomáhat a někdy na své bezpečí myslíme méně, než by bylo zapotřebí. Právě z tohoto důvodu byla tato modelová situace velmi přínosná. Informace, které jsme na místě dostaly, zůstanou v hlavách hasičů ještě dlouhou dobu.

Stanoviště číslo 5 – Pád lezce
Tato modelová situace byla oproti předchozí typicky hasičská. Záchrana lezce do lana. Jde o komplexní záchranu, kdy nejdříve musíme zraněnou osobu dostat bezpečně na zem a teprve poté můžeme řešit její poranění. V tomto případě byla na místě lezecká skupina z Nymburka, která zasahujícím pomohla. Tato modelová situace byla zaměřena především na bezpečnost všech zasahujících s ohledem na práci ve výšce a nad volnou hloubkou.

Stanoviště číslo 6 – Dopravní nehoda motorkáře
Dnes už klasickým zásahem je dopravní nehoda motocyklisty. V tomto případě motorkář nezvládl zatáčku, vyjel mimo vozovku a narazil do stromu. Náraz ho katapultoval do přilehlého křoví, přičemž utrpěl poranění krční páteře, hrudníku a zlomeniny končetin. Největším přínosem bylo, že si hasiči mohli vyzkoušet bezpečnostní prvky na moderních přilbách s ohledem na sundání přilby zraněného motorkáře. Vše opět skončilo v okamžiku, kdy byl zraněný připraven na transport.

Stanoviště číslo 7 – KPR
Ani na tomto výcviku nemohla chybět kardiopulmonální resuscitace s použitím AED (automatizovaného externího defibrilátoru). Situace byla namodelována tak, že elektrikář se při opravě rozvaděče omylem dotkl kabelu pod napětím. Družstvo přichází do nebezpečné situace a nejdříve musí zajistit, že se nestanou dalšími, koho elektřina poraní. Po vypnutí elektrického proudu tak teprve může začít záchrana. Rychle se ukáže, že elektrikář již nedýchá a musí být zahájena KPR. Ta v tomto případě trvala dvacet minut a hasiči při ní použili i AED, které dnes máme běžně ve výbavě. Včasné použití AED zachraňuje život, zejména u úrazů elektrickým proudem.

Stanoviště číslo 8 – Transport
Transporty patří mezi denní chléb hasičů. Ovšem někdy mohou být velmi složité. To byl případ i této modelové situace, kdy hasiči nalezli zraněnou osobu ležící v bezvědomí na schodišti obličejem dolů. Při prohlídce zjišťují, že s největší pravděpodobností bude mít poraněnou bázi lební od nárazu hlavou do schodů. Samozřejmě musí předpokládat poranění páteře. Poloha a poranění dělá z celé situace oříšek. Naložit člověka na transportní prostředek může být velmi komplikované, ale ukázalo se, že transport hasiči ovládají, a i s touto modelovou situací si rychle poradili.

Stanoviště číslo 9 – Dopravní nehoda
Poslední situace byla zaměřena na použití krátké desky při vyprošťování z havarovaného vozidla. Krátká deska je ve výbavě HZS Středočeského kraje teprve něco přes rok, ale je výtečným pomocníkem, hlavně s ohledem na množství elektricky ovládaných sedadel. Tato sedadla po dopravní nehodě přestávají fungovat, a tak na řadu přichází hydraulické vyprošťovací zařízení. Jak ale odstřihnout opěrku, když se o ni opírá člověk? K tomu nám právě poslouží krátká deska, která opěrku nahradí, a my máme volné ruce pro práci. Komplikací zde byly poraněné dolní končetiny, které byly zaklíněné pod pedály.

Devět modelových situaci, více než 50 hasičů, 21 figurantů, jasno a teplota 34 °C, krásný den u jezera Sadská – to byl 29. srpen 2024.

Na závěr bychom rádi poděkovali těm, bez jejichž přispění bychom výcvik nemohli uskutečnit.

Poděkování patří vedení Školního policejního střediska v Sadské. Bez nich by výcvik nemohl být realizován.

Moc děkujeme Oblastnímu sdružení Českého červeného kříže Mladá Boleslav, které nám pomohlo vytvořit realistické maskování. Skvělá práce.

Obrovský dík patří i všem figurantům, jelikož bez jejich osobní odvahy a obětování bychom neměli koho zachraňovat. Moc děkujeme.

ppor. Ing. Jan Sýkora, DiS.
HZS Středočeského kraje

vytisknout  e-mailem