Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XXIII ČÍSLO 9/2024

Na telefonní centrum tísňového volání 112 HZS Středočeského kraje byl v lednu 2024 oznámen požár v prostoru nocležny v Kralupech nad Vltavou. Požáry objektů určených k bydlení většího počtu osob jsou vždy velmi náročné pro hasiče i zachraňované osoby. Speciální požární přívěsy se specifickou výbavou k nouzovému přežití osob předal Ústecký kraj na podzim roku 2023 jednotkám SDH obce Stebno, města Krásná Lípa a města Košťany předurčeným k plnění úkolů pro ochranu obyvatelstva. Hasební technika, ve které byla uložena fluorovaná pěnidla, zůstává touto skupinou látek kontaminována. Příspěvek porovnává dekontaminační účinnost různých dekontaminačních technik PFAS. 

  • OBSAH č. 9/2024 ROČNÍKU XXIII
  • Požár v Kralupské nocležně "Na Horkách"
  • Dekontaminace techniky kontaminované PFAS v rámci HZS ČR
  • Kontroly zařízení sociálních pobytových služeb v Ústeckém kraji
  • Požární přívěs pro jednotky ochrany obyvatelstva sborů dobrovolných hasičů obcí

OBSAH č. 9/2024 ROČNÍKU XXIII

Titulka_09.JPGNovela vodního zákona o ochraně zemědělského půdního fondu
s 6
Požár v Kralupské nocležně "Na Horkách"
s 8
Taktické cvičení Destrkce 2024
s 12
Dekontaminace techniky kontaminované PFAS v rámci HZS ČR
s 16
Kontroly zařízení sociálních pobytových služeb v Ústeckém kraji
s 20
Požární přívěs pro jednotky ochrany obyvatelstva sborů dobrovolných hasičů obcí
s 23
Mimořádné události řešené na úrovni Evropské unie
s 26
Olymp veze z Paříže zlato a deset umístění v TOP 10
s 29
Vím a umím si poradit - online soutěž pro základní školy
s 32

Požár v Kralupské nocležně "Na Horkách"

Ve středu 10. ledna 2024 ve 12.33 hodin byl na telefonní centrum tísňového volání 112 Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje (HZS STC) oznámen požár v prostoru nocležny v ulici Na Horkách v Kralupech nad Vltavou. Včasným zpozorováním požáru, dostatkem sil a prostředků s krátkým dojezdovým časem a díky vzniku požáru mimo bytovou jednotku nedošlo ke ztrátám na životech. Do náhradního ubytování bylo přepraveno 29 osob.

1.PNG

Popis objektu

Dům stojí v okrajové části Kralup nad Vltavou s místním názvem Podháj. Budova původně sloužila jako nocležna pro přespání strojvedoucích z nedalekého vlakového nádraží. V současné době je objekt ve správě podnikatelské osoby, a je stále využíván jako nocležna. 
Jde o dům se čtyřmi nadzemními podlažími (NP), o celkovém půdorysném rozměru 20 × 15 m a výšce 12 m, který byl postaven v roce 1940. Obvodové a vnitřní stavební konstrukce jsou nehořlavé – zděné z plných pálených cihel. Střecha objektu je trámová, sedlového tvaru. U západní strany domu se nachází jediná přístupová komunikace, z východní strany je oplocená zahrada. Pro vstup do objektu slouží jeden vchod ze severní strany v 1. NP. Celkem je v budově 15 obytných buněk o různé velikosti, dispozičně situovaných v jednotlivých podlažích domu. Z budovy vede jedna úniková cesta – betonové schodiště, na které dispozičně navazují chodby z jednotlivých podlaží. V každém užívaném podlaží se nachází pro ubytované společné toalety, koupelna a kuchyňka. Z hlediska požární bezpečnosti staveb se jedná o objekt, který není rozdělen do požárních úseků. Celý objekt tvoří jeden požární úsek. 
Budova je napojena na rozvody elektrické energie a plynu. Vytápění je řešeno ústředním topením s plynovou kotelnou v 1. NP objektu. 

Průběh zásahu

Krajské operační a informační středisko (KOPIS) přijalo informaci o požáru v objektu nocležny a podle prvních informací šlo o požár celého třetího patra budovy. Operační důstojník k události vyslal jednotku požární ochrany (PO) HZS STC ze stanice Kralupy nad Vltavou, jednotky sborů dobrovolných hasičů (SDH) obcí Kralupy nad Vltavou, Kralupy nad Vltavou-Minice, jednotku HZS podniku (HZSP) Správy železnic (SŽ) Kralupy nad Vltavou a velitele čety s automobilovou plošinou ze stanice Mělník. K místu události vyjel také řídící důstojník (ŘD) Územního odboru (ÚO) Mělník. Současně byla ke spolupráci vyžádána zdravotnická záchranná služba (ZZS), Policie České republiky (PČR) a městská policie (MP). Během jízdy k zásahu bylo dalšími volajícími upřesněno, že jsou osoby uvězněny v bytových jednotkách a nemohou objekt opustit. Zároveň byla potvrzena informace, že se ve 2. a 3. NP nachází na okenních parapetech osoby a chtějí vyskočit ven. Na tuto skutečnost reagoval operační důstojník KOPIS vyhlášením 2. stupně požárního poplachu a vysláním odpovídajících sil a prostředků.
Jednotka ze stanice Kralupy nad Vltavou byla na místě sedm minut od příjmu prvního hovoru na KOPIS. Při příjezdu bylo patrné intenzivní zakouření v celém prostoru schodiště, zplodiny hoření vycházely z mnoha otevřených oken po celém plášti budovy. Několik osob se nacházelo v otevřených oknech, ze kterých vycházel kouř, a upozorňovaly na svoji přítomnost. Jedna osoba stála ve 3. NP na parapetu a z místnosti vycházel silný kouř.
Vzhledem k dispozici domu nebylo možné efektivně ustavit ani jednu ze tří povolaných automobilových plošin.
Velitel zásahu (VZ) průzkumem zjistil, že jde o rozvinutý požár vybavení a odpadu na chodbě v 1. NP domu  a že je požárem také částečně zasažena jediná úniková cesta z budovy. Zároveň hrozilo další rozšíření požáru do vyšších pater. Velení u zásahu převzal ŘD ÚO Mělník. Síly a prostředky na místě události nebyly dostačující. Prioritou byla záchrana osob a potlačení požáru. 
Jednotka HZS STC stanice Kralupy nad Vltavou byla rozdělena do tří skupin. První a druhá skupina, vybavená dýchací technikou a vyváděcími maskami Parat 5500, byla vyslána k záchraně osob z 3. a 4. NP. Třetí skupina hasila požár v 1. NP jedním útočným proudem. Nasazena byla přetlaková ventilace, aby se omezilo proudění zplodin hoření na únikové schodiště. VZ si vyžádal výpomoc přítomných příslušníků PČR a MP Kralupy nad Vltavou, kteří prováděli záchranu osob z 2. NP zapůjčenými nastavovacími žebříky.
Současně byly zřízeny uzávěry v ulicích Bořivojova a Poděbradova za účelem volného průjezdu pro záchranné složky a soustředění vozidel integrovaného záchranného systému (IZS). Současně s tím došlo k vytvoření prostorů shromaždiště evakuovaných osob a k poskytnutí zdravotní péče postiženým osobám. Vzhledem k venkovním teplotám a množství zachráněných osob si VZ vyžádal na místo události evakuační autobus ze stanice Slaný. 

15.jpg

Po příjezdu byla jednotka HZSP SŽ Kralupy nad Vltavou rozdělena na dvě skupiny. První byla nasazena z východní strany, kde se nacházelo větší množství osob v oknech bytových jednotek a bylo potřeba využít pro záchranu nastavovacích žebříků. Kvůli nebezpečí z prodlení nařídil VZ jednotce HZSP SŽ porušit technické parametry nastavovacího žebříku (složení pěti dílů) a zachránit tři osoby (dítě, těhotnou ženu a muže) z 3. NP. Druhá skupina vybavená dýchacími přístroji a vyváděcími maskami prozkoumávala byty a zachraňovala z nich osoby. 
Na místo události se dostavil velitel čety ze stanice Mělník. Po dohodě s VZ byl ustanoven jako pomocník VZ s úkolem zajistit evidenci a péči zachráněných osob v evakuačním prostoru. Všechny ostatní přijíždějící jednotky byly postupně využívány k detailnímu průzkumu vnitřních prostor budovy, aby se vyloučila přítomnost dalších osob. K události byla povolána jednotka předurčená pro ochranu obyvatelstva SDH Braškov-Valdek, která zasahujícím poskytovala stravu a teplé nápoje.
Na místo se dostavil ŘD ředitelství HZS STC, náměstek ředitele HZS STC pro IZS a operační řízení a tiskový mluvčí. Byl vytvořen štáb VZ a místo zásahu rozděleno na dva úseky. 
Hasiči zachránili celkem 27 osob ubytovaných v domě a pět zvířat. Všechny osoby byly předány ZZS, aby se vyloučilo podezření na intoxikaci zplodinami hoření. Dvě z nich odvezla k hospitalizaci do nemocnice. Při pokusu o odchyt psa jednoho z obyvatelů nocležny došlo k poranění čtyř členů IZS, všichni měli pouze lehká zranění. 
Všechna patra budovy byla několikrát zkontrolována pro vyloučení přítomnosti dalších osob a zvířat, následně VZ předal na KOPIS a zaměstnancům ZZS informaci, že budova je prázdná. Zároveň byla v 13.21 hodin ohlášena lokalizace požáru.
Na místo se dostavili zástupci města, kteří evakuovaným nabídli nouzové ubytování v další místní ubytovně. Celkem bylo evakuačním autobusem v součinnosti s MP Kralupy nad Vltavou přepraveno do náhradního ubytování 29 osob.

Příčina vzniku požáru a výše škody

Ohnisko požáru bylo stanoveno v 1. NP objektu na chodbě. Vyšetřovatel požárů stanovil příčinu vzniku požáru jako neprokázané zavinění. Přímá škoda vzniklá požárem byla vyčíslena na 500 tisíc korun, hasiči uchránili hodnoty ve výši 5 milionů korun. Místo zásahu ohledali také technici Služby kriminální policie a vyšetřování. Po likvidaci požáru proběhla kontrola místa za účasti tří příslušníků z pracoviště prevence, ochrany obyvatelstva a krizového řízení a krajského vyšetřovatele požárů. 

26.jpg

Specifika zásahu

Pozitiva
• rychlý dojezd první jednotky PO i dalších složek IZS,
• nasazení jednotky SDH Braškov-Valdek předurčené pro ochranu obyvatelstva, 
• nikdo z nájemníků nebyl usmrcen, 
• výborná spolupráce všech zasahujících složek IZS.

Negativa
• psychicky a fyzicky náročný zásah, 
• velmi nepřehledná situace, chaos a panika na straně nájemníků,
• někteří ubytovaní byli pod vlivem omamných a psychotropních látek,
• nedostatečné nástupní plochy pro ustavení výškové techniky,
• intenzivní zakouření únikových cest a některých bytových jednotek,
• lehké zranění členů IZS.

13.jpg

Závěr

Požáry objektů určených k bydlení většího počtu osob jsou vždy velmi náročné pro zasahující i zachraňované. Především díky včasnému zpozorování, dostatku sil a prostředků s krátkým dojezdovým časem a vzniku požáru mimo bytovou jednotku nedošlo ke ztrátám na životech. 

npor. Bc. Tomáš MOTYČKA, HZS Středočeského kraje, foto archiv HZS Středočeského kraje

Dekontaminace techniky kontaminované PFAS v rámci HZS ČR

Perfluorované a polyfluorované látky (PFAS) jsou běžnou přísadou pěnotvorných hasiv. PFAS jsou také nazývané věčnými chemikáliemi, protože v průběhu let nedochází k jejich rozkladu, a tím se kumulují v životním prostředí. Pěnidla využívaná u Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS ČR) často obsahují PFAS v koncentracích, které budou kvůli zpřísňující se legislativě nadlimitní. Hasební technika, ve které byla fluorovaná pěnidla uložena, zůstává touto skupinou látek kontaminována. Příspěvek uvádí a porovnává dekontaminační účinnost různých dekontaminačních technik PFAS, kdy výsledné koncentrace látek byly měřeny kapalinovou chromatografií s trojitým kvadrupólem (LC/QQQ).

20160119A_00403_Ks105.JPG

1. Úvod

Pěnotvorná hasiva obsahující PFAS (typ aqueous film forming foams – AFFF) mají zatím „neporazitelné“ vlastnosti při zdolávání požárů hořlavých kapalin. Jejich izolační účinek je založený na vytvoření kompaktního filmu na povrchu hořlavé kapaliny, tím dojde k zabránění tvorby hořlavých plynů a par a požár bude zneškodněn. Navíc je dostačující pouze nízkoprocentní příměs pěnidla do vody [1].
Právě díky perfluorovaným látkám dojde k vytvoření zmíněného kompaktního filmu. Ideální vlastnosti z hlediska hašení však PFAS látkám kazí vlastnosti nebezpečné lidem a životnímu prostředí. Jejich nebezpečnými vlastnostmi jsou toxicita pro reprodukci, karcinogenita, toxicita při požití, škodlivost pro vodní organismy a dráždivost pokožky. Navíc se jedná o látky velice chemicky stálé, tudíž se kumulují v životním prostředí, tato vlastnost jim přinesla přízvisko „věčné chemikálie“. Kumulace PFAS je v dnešní době tak velká, že můžeme najít tyto látky už i v člověku, a to v krvi, mateřském mléku a v orgánech bohatých na bílkoviny [2–7].
Známé metody, které se používají k odstranění PFAS z kontaminovaných vod, využívají především materiály pro absorpci a iontovou výměnu. Tyto metody však nezaručují uspokojivý výsledek a navíc je jejich uskutečnění poměrně nákladné. Pokud však před těmito metodami zařadíme srážení PFAS speciálními činidly, dojde k značně zlepšeným výsledkům [8].
HZS ČR se snaží co nejvíce zredukovat dopad PFAS na životní prostředí, s čímž souvisí především přechod na pěny, které fluor neobsahují. Bohužel však doposud používaná hasební technika, která přišla v minulosti do styku s fluorovanými pěnidly, je PFAS látkami kontaminována. Perfluorované látky jsou absorbovány povrchem nádrží, v nichž byla pěnidla skladována, a postupně v průběhu let může docházet k uvolňovaní těchto látek do dalších pěnidel, které jsou uloženy ve stejných nádržích. Dekontaminací tak budou muset projít především cisterny a stabilní hasicí zařízení jak u HZS ČR, tak i u soukromých objektů. 
V aktuální době zatím neexistuje návod nebo směrnice, podle které by měla být čištěna hasební technika. Je však jisté, že pouhá výměna fluorovaného pěnidla za nefluorované není dostačující, protože je zde značný paměťový efekt, který vede k postupnému přestupu látek PFAS do bezfluorového pěnidla [9]. Nabízí se proto provést dekontaminaci techniky oplachem a v oplachové vodě snížit obsah PFAS pod limitní hodnoty vhodným dostupným postupem.
Soukromé firmy již nabízejí dekontaminaci PFAS pro cisternové automobily i stabilní hasicí zařízení, ale náklady na dekontaminaci jsou tak vysoké, že je nutné vytvořit dekontaminační postup u HZS ČR vlastními silami. Soukromé firmy využívají k dekontaminaci PFAS produkt, který spadá pod patentovou ochranu. Tato práce uvádí prvotní výsledky dekontaminace PFAS v laboratorním prostředí.

2. Experimentální část

2.1 Obecné informace

Pro stanovení koncentrací perfluorovaných sloučenin byl využit přístroj LC/MSD Agilent 1260 Infinity II Prime / ULTIVO ESI QQQ (Agilent Technologies, Inc., Santa Clara, CA, USA, výr. č. SG1935Q201). 
V tomto případě zatím chybí normy, jak dekontaminované vodné roztoky porovnávat.  Byla tedy vybrána metoda stanovení koncentrace volných perfluorovaných kyselin. Další možností, jak porovnávat jednotlivé dekontaminované roztoky, je stanovit koncentrace látek příbuzných PFAS, u kterých se většinou výsledky pohybují o řád výše a pro které je zažitá mezinárodní zkratka TOPA (total oxidizable precursor assay).

2.2 Dekontaminační techniky – část 1.

Pro ověření dekontaminační účinnosti byl využit 1% roztok pěnotvorného hasiva (Moussol APS 3/3 F-15, č. šarže 3304), které obsahovalo koncentrace látek uvedené v tabulce 1. V ní jsou uvedené také všechny kvantifikované PFAS analyty.

Tabulka 1 Koncentrace PFAS v pěnotvorném hasivuTabulka 1 Koncentrace PFAS v pěnotvorném hasivu

V další části článku je popsaný roztok označovaný jako vzorek č. 8. 
Následně bylo připraveno sedm vzorků, na které byy aplikovány různé „dekontaminační postupy“. 
Vzorek č. 1 byl připraven filtrací 25 ml testovaného roztoku (vzorek č. 8) přes vrstvu aktivního uhlí vysušeného při 250 °C po dobu 4 hodin. Množství aktivního uhlí bylo 1 g.
Vzorek č. 2 byl připraven filtrací 25 ml testovaného roztoku (vzorek č. 8) přes vrstvu ekosorbu (SiO2, žíhaný, pro kolonovou chromatografii, Sklárny Kavalier Votice). Ekosorbu bylo použito 1 g.
Vzorek č. 3 byl připraven filtrací 25 ml testovaného roztoku (vzorek č. 8) přes vrstvu Al2O3 (pro chromatografii 1077, Lachema). Množství Al2O3 bylo opět 1 g.
Vzorek č. 4 byl připraven smícháním 50 ml testovaného roztoku (vzorek č. 8) s 0,25 g řepkového oleje (tj. 5 g/l). Směs byla míchána 5 hodin, poté se směs nechala sedimentovat 18 hodin. Následovala filtrace přes aktivní uhlí jako u vzorku č. 1. Obdobný postup byl využit i u vzorku 5–7, ale s tím rozdílem, že testovaný roztok (vzorek č. 8) byl smíchán: se silikonovým olejem DC 200 (Fluka) – vzorek č. 5,  s 0,25 g směsi silikonového oleje a silikagelu (1 : 1) – vzorek č. 6, s komerčním odpěňovačem na silikonové bázi (CHemServis EU) – vzorek č. 7.

2.3 Porovnání výsledků – část 1.

Výsledné koncentrace PFAS v jednotlivých vzorcích v jednotkách µg/l jsou vypsány v tabulce 2.

Tabulka 2 Výsledné koncentrace PFAS vzorků uvedených v kapitole 1. 2. v µg/l. V závorce jsou uvedené hodnoty dekontaminační účinnosti postupu v jednotkách %Tabulka 2 Výsledné koncentrace PFAS vzorků uvedených v kapitole 1. 2. v µg/l. V závorce jsou uvedené hodnoty dekontaminační účinnosti postupu v jednotkách %

Koncentrace ostatních stanovovaných PFAS byly pod mezí stanovitelnosti metody. U vzorků č. 1, 5, 6 a 7 byly koncentrace všech stanovovaných PFAS pod mezí rozsahu metodiky (Stanovení perfluorovaných alkanových a alkansulfonových kyselin a jejich derivátů metodou LC/MS/MS). 
Podle uvedených výsledků je patrné, že nejúčinnější dekontaminační techniky PFAS spočívají ve filtraci přes aktivní uhlí (vzorky č. 1, 4–7). Z výsledků vyplývá, že i nejméně účinné „dekontaminační techniky“ dokážou snížit koncentrace PFAS o jeden řád. 
Pro následné zkoumaní byly vybrány techniky spojené s filtrací přes aktivní uhlí ve spojení s „dekontaminačními roztoky“ ve formě řepkového oleje, silikonového oleje, směsi silikonového oleje a silikagelu a komerčního odpěňovače. 

2.4 Dekontaminační techniky – část 2.

Pro testování dekontaminační účinnosti byl připraven 5% vodný roztok pěnotvorného hasiva Fomtec ARC 1×3 NV (typ AFFF/AR, č. šarže 161005). Tento roztok se označuje jako vzorek č. 9. Pěnotvorné hasivo vybrané pro testování v této části již obsahovalo více perfluorovaných látek než pěnotvorné hasivo použité ve vzorku č. 8.
Vzorek č. 10 byl připraven filtrací 25 ml testovaného roztoku (vzorek č. 9) přes vrstvu aktivního uhlí vysušeného při 250 °C po dobu 4 hodin, bylo použito 0,5 g aktivního uhlí.
Vzorek č. 11 byl připraven smícháním 50 ml testovaného roztoku (vzorek č. 9) s 0,25 g řepkového oleje (tj. 5 g/l). Dále byla směs míchána po dobu 5 hodin a následovala sedimentace, která probíhala 18 hodin, a filtrace přes aktivní uhlí jako u vzorku č. 10.
Stejný postup jako u vzorku č. 11 byl využit pro vzorky 12–14 s těmi rozdíly, že jako „dekontaminační roztoky“ byly využity: silikonový olej (vzorek č. 12), 0,25 g směsi silikonového oleje a silikagelu smíchaného v poměru 1:1 (vzorek č. 13) a komerční odpěňovač na silikonové bázi (vzorek č. 14).

2.5 Porovnání výsledků – část 2.

Výsledky vzorků 9–14 jsou uvedeny v tabulce 3.

Tabulka 3 Výsledné hodnoty koncentrace PFAS ve vzorcích v jednotkách µg/l. V závorce jsou uvedeny hodnoty dekontaminační účinnosti postupu v jednotkách %Tabulka 3 Výsledné hodnoty koncentrace PFAS ve vzorcích v jednotkách µg/l. V závorce jsou uvedeny hodnoty dekontaminační účinnosti postupu v jednotkách %

Další proměřované analyty, které nejsou uvedeny v tabulce 3, byly pod mezí stanovitelnosti metodiky (Stanovení perfluorovaných alkanových a alkansulfonových kyselin a jejich derivátů metodou LC/MS/MS). Dekontaminační účinnost postupů byla vypočítána na základě porovnání s koncentrací PFAS ve vzorku 9. 
Z výsledků je patrné, že míchání roztoku s použitými odpěňovači před filtrací snižuje účinnost filtrace. Jedinou výjimkou bylo odstranění PFHxA rostlinným olejem. V ostatních případech zřejmě použité odpěňovače na bázi rostlinného a silikonového oleje snižují schopnost aktivního uhlí absorbovat PFAS. Míchání s odpěňovačem kromě toho zvyšuje dobu dekontaminace a její ekonomickou náročnost.
Všechny aplikované postupy se vyznačovaly velmi nízkou účinností na PFBuA a PFPeA. Naopak PFAS s delším uhlíkovým řetězcem (od C7) byly dekontaminovány s vysokou účinností všemi ověřovanými postupy.

20160119A_00403_Ks76.JPG

3. Závěr

Zatěžování životního prostředí látkami PFAS je vědecky podložená skutečnost. Dnešní bezfluorová pěnidla jsou nadějné alternativy fluorovaných pěnidel [10,11]. Bez řádného vyčištění a dekontaminování hasební techniky dojde k dalšímu uvolňování látek PFAS do bezfluorovaných hasebních prostředků, a tím bude kumulace látek PFAS v životním prostředí pokračovat. Aktuální komerční procesy umožňující výsledkově nejdokonalejší odstranění z hasební techniky jsou finančně náročné a pro HZS ČR neúnosné. V této práci zmíněné laboratorní hodnocení dekontaminačních technik dává naději na možnost provést dekontaminaci s nejlepší dekontaminační úspěšností 90 % (vzorek 11), u níž byl využit jako „dekontaminační roztok“ řepkový olej s následnou filtrací přes aktivní uhlí, kde především filtrace přes aktivní uhlí se jeví jako klíčová část postupu. Institut ochrany obyvatelstva si je však   vědom toho, že podobný postup, v potřebném množství ještě v kombinaci s praktickým provedením, bude velice náročné provádět a bude zapotřebí mnoho dalších zkoušek.

kpt. Ing. Michal KRYKORKA, Ing. Tomáš ČAPOUN, CSc., Institut ochrany obyvatelstva, foto archiv Institutu ochrany obyvatelstva

Seznam informačních zdrojů

[1] MATĚJKA, J. a KORBELÁŘOVÁ, J., Fluorované látky v pěnidlech u HZS ČR. Časopis 112. 2020, roč. XIX, č. 8, s. 10–13.
[2] MATĚJKA, J. a SOCHOROVÁ, J., Bezfluorová pěnidla – nová výzva. Časopis 112. 2023, roč. XXII, č. 1, s. 14–17.
[3] PEREZ, F., NADAL, M., NAVARRO-ORTEGA, A., FABREGA, F., DOMINGO, J. L. et al., Accumulation of perfluoroalkyl substances in human tissues. Environ. Int. 2021, č. 59, s. 354–362.
[4] BRAMBILLA, G., D´HOLLANDER, W., OLIAEI, F., STAHL, Th. a WEBER, R., Pathways and factors for food safety and food security at PFOS contaminated sites within a problem based learning approach. Chemosphere. 2015, č. 129, s. 192–202.
[5] CARDENAS, A., GOLD, D. R., HAUSER, R., KLEINMAND, K. P., HIVERT, M.-F. et al., Association of perfluoroalkyl and polyfluoroalkyl substances with adiposity. JAMA Netw Open 1. 2018, č. 4.
[6] LERNER, S., High Levels of Toxic PFAS Chemicals Pollute Breast Milk Around the World. The Intercept. April 30 2019.
[7] DUFFEK, A., CONRAD, A., KOLOSA-GEHRING, M., LANGE, R., RUCIC, E. et al., Per- and polyfluoroalkyl substances in blood plasma – results of the German Enviromental Survey for children and adolescents 2014–2017. Int. J. Hyg Environ. Health. 2020, č. 228.
[8] CORNELSEN, M., WEBER, R. a PANGLISCH, S., Minimizing the enviromental impact of PFAS by using specialized  coagulants for the treatment of PFAS polluted waters and for the decontamination of firefighting equipment. Emerging Contaminants. 2021, č. 7, s. 63–76.
[9] QU, Y., HUANG, J., WILLAND, W. a WEBER, R., Occurrence, removal and emission of per- and polyfluorinated alkyl substances (PFASs) from chrome plating industry: a case study in Southeast China. Emerging Contaminants. 2020, č. 6, s. 376–684.
[10] KLEIN, R. A., BLUTEAU, T., CORNELSEN, M., DAY, G., HOLMES, N. J. C. et al., A Doubtful futue for Short-Chain PFAS? Whitepaper of the IPEN F3 Panel for COP9. 2019 Geneva.
[11] European Commission DG Environment: The Use of PFAS and Fluorine-free Alternatives in Fire-Fighting Foams. Final Report. 2020.

Kontroly zařízení sociálních pobytových služeb v Ústeckém kraji

Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje (HZS ULK) provádí na základě celorepublikového kontrolního úkolu zadaného MV-generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR (HZS ČR) kontroly zařízení sociálních služeb, které poskytují služby sociální péče formou pobytových služeb. Jinými slovy jsou to domovy pro seniory, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy se zvláštním režimem, týdenní stacionáře atp. Jedná se o objekty určené pro osoby, jejichž evakuace při požáru je podmíněna asistencí dalších osob.

Příslušníci HZS Ústeckého kraje při kontrole dokumentace požární ochranyPříslušníci HZS Ústeckého kraje při kontrole dokumentace požární ochrany

Hlavním cílem kontrol je ověřit, zda stavby, v nichž jsou uvedené pobytové služby poskytovány, odpovídají podmínkám, za kterých byly navrženy a uvedeny do užívání z hlediska požární bezpečnosti staveb, a zda jsou při provozování dodržovány povinnosti stanovené předpisy o požární ochraně. Prioritou z hlediska požární ochrany v těchto typech staveb je možnost provedení bezpečné evakuace. Jako stěžejní se jeví kontrola účelu užívání stavby a dodržování podmínek uvedených v požárně bezpečnostním řešení stavby, a to především vybavení a provozuschopnost požárně bezpečnostních zařízení, zajištění trvalé obsluhy ústředny elektrické požární signalizace, popř. připojení na pult centralizované ochrany HZS kraje prostřednictvím zařízení dálkového přenosu, aktuálnost a správnost zpracování dokumentace požární ochrany, např. dokumentace zdolávání požáru jakožto podkladu pro případný zásah jednotek požární ochrany a aktuálnost a správnost zpracování požárního evakuačního plánu.
Dalším účelem kontroly je seznámit poskytovatele pobytových služeb s povinností vybavit vybraná zařízení elektrickou požární signalizací nebo zařízením autonomní detekce a signalizace v souladu s novelizovaným ustanovením § 8 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, a to nejpozději do 1. ledna 2027. Zařízení sociálních služeb s ubytovací kapacitou nad 50 osob, které poskytuje sociální péči formou pobytových služeb podle zákona o sociálních službách, musí být vybaveno elektrickou požární signalizací, a to i v případě, že je v jedné stavbě provozováno více takových zařízení s nižší ubytovací kapacitou různými provozovateli, avšak souhrnně dojde k překročení uvedené kapacity. V případě, že je ubytovací kapacita zařízení 50 osob nebo nižší, musí být vybaveno zařízením autonomní detekce a signalizace, pokud není vybaveno elektrickou požární signalizací. Vzhledem ke skutečnosti, že záměrem zákonodárce bylo zvýšit požární ochranu v takovýchto typech staveb, na žádost provozovatele elektrické požární signalizace v části stavby, kde je poskytována sociální služba, a při splnění technických podmínek se nevyžaduje jednorázová úhrada za připojení ani měsíční cena za připojení elektrické požární signalizace na pult centralizované ochrany HZS kraje. Účelem této právní úpravy je zajistit včasnou detekci požáru v jeho počáteční fázi, což je zásadním, nikoli však jediným, předpokladem pro bezpečnou evakuaci a zabránění ztrát na životech a zdraví osob. 

Umístění hořlavých předmětů na chráněné únikové cestěUmístění hořlavých předmětů na chráněné únikové cestěV Ústeckém kraji podléhá kontrolnímu úkolu 109 objektů. Úkol byl zadán v roce 2023 s termínem dokončení v roce 2024, kdy ke konci července 2024 byly zkontrolovány téměř všechny objekty. Kontrol se účastnili jak příslušníci vykonávající státní požární dozor, kteří kontrolují, zda jsou dodržovány povinnosti stanovené předpisy o požární ochraně (kontrolní činnost), tak příslušníci vykonávající státní požární dozor, kteří posuzují dokumentaci a ověřují podmínky před uvedením do užívání (stavební prevence). Kontroly provádí jak příslušníci jednotlivých územních odborů HZS ULK, tak ředitelství HZS ULK. K uvedenému termínu bylo zjištěno téměř 400 nedostatků a pouze 33 kontrol bylo bez nedostatků. Nejčastějšími prohřešky bylo užívání objektu v rozporu s kolaudačním rozhodnutím, nesplnění podmínek stanovených v požárně bezpečnostním řešení, nedostatečné školení personálu, které mnohdy probíhá pouze formálně a bez konkrétních znalostí o daném objektu, chybějící trvalá obsluha ústředny elektrické požární signalizace a neprovozuschopná požárně bezpečnostní zařízení. HZS ULK se bohužel často setkává s nedostatky zapříčiněnými činností odborně způsobilé osoby v požární ochraně, která v rámci zpracované dokumentace požární ochrany uvádí např. informace a podmínky ve vztahu k požárně bezpečnostním zařízením, která se v objektu nevyskytují, nebo vyhotoví doklad o kontrole provozuschopnosti požárně bezpečnostního zařízení, které dlouhodobě není provozuschopné. HZS ULK zjišťuje také mnoho závad dlouhotrvajícího charakteru, přestože jsou vykazovány výsledky preventivních prohlídek bez závad.
Do poloviny roku 2024 HZS ULK udělil pokuty v celkové výši 564 500 Kč. Vzhledem ke skutečnosti, že ještě nebyly dokončeny kontroly všech objektů a nebyla ještě zahájena všechna správní řízení o přestupku na úseku požární ochrany, není uvedená částka udělených pokut výsledná. Nesoulad způsobu užívání objektu s kolaudačním rozhodnutím řeší HZS ULK oznámením této skutečnosti místně příslušnému stavebnímu úřadu, který má pravomoc zakázat užívání stavby, případně činit jiná opatření v souladu se stavebním zákonem.

Požární dveře zajištěné klínkemPožární dveře zajištěné klínkemProblematikou požární bezpečnosti staveb a požadavky požární ochrany na zařízení sociálních pobytových služeb se v Ústeckém kraji zabývalo i vedení Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Ing. Janem Schillerem na 14. jednání bezpečnostní rady kraje 24. května 2024. Na základě jednání bezpečnostní rady kraje proběhla 3. června 2024 schůzka ředitele HZS ULK plk. Mgr. Martina Laníčka s 1. náměstkem hejtmana PaedDr. Jiřím Kulhánkem za účasti Ing. Petry Lafkové, MPA, vedoucí odboru sociálních věcí, a plk. Ing. Kateřiny Kosíkové, náměstkyně ředitele HZS ULK pro úsek prevence a civilní nouzové připravenosti. Účelem tohoto i následného jednání zástupců ředitelství HZS ULK z úseku prevence  25. června 2024 s řediteli všech zařízení sociálních pobytových služeb v Ústeckém kraji bylo vysvětlit smysl kontrol a požadavků z hlediska požární ochrany a zodpovědět dotazy provozovatelů zařízení sociálních pobytových služeb. Samostatným tématem všech uvedených jednání bylo hledání způsobu řešení nevyhovujícího stavu z hlediska požární ochrany. Vzhledem ke skutečnosti, že ochrana zdraví a života má vždy přednost před estetickými požadavky poskytovatelů sociálních služeb, nebylo možné hledat kompromisy v oblasti požární ochrany. Problematikou kontrol zařízení sociálních pobytových služeb se zabývá i Asociace poskytovatelů sociálních služeb (Asociace), která zastupuje provozovatele těchto zařízení v České republice a jedná přímo s MV-generálním ředitelstvím HZS ČR. Poslední jednání proběhlo 10. června 2024 a následně Asociace provedla dotazníkové šetření mezi poskytovateli sociálních pobytových služeb a výsledky předala 15. června 2024 MV-generálnímu ředitelství HZS ČR, které bude s podkladem dále pracovat.
Záměrem a cílem všech zúčastněných, tedy zřizovatelů i provozovatelů zařízení sociálních pobytových služeb a HZS ČR je nalézt optimální řešení, které bude vyhovovat pro daný účel užívání a současně bude splňovat podmínky požární bezpečnosti staveb, čímž poskytne bezpečný prostor pro své uživatele. Úkolem HZS ČR je zabránit fatálním následkům požárů jako např. při požáru Domova pro hendikepované ve Vejprtech v roce 2020, při kterém zemřelo osm osob, nebo požáru Alzheimer centra v Roztokách v roce 2022, při němž dvě osoby zemřely a 55 osob utrpělo zranění. 
Jedinou cestou, jak docílit vyšší úrovně požární ochrany staveb, je změna legislativních požadavků, ke které již částečně došlo, a důsledné, pravidelné kontrolování provozovatelů těchto zařízení ze strany HZS krajů.

plk. Ing. Kateřina KOSÍKOVÁ, HZS Ústeckého kraje, foto archiv HZS Ústeckého kraje

Požární přívěs pro jednotky ochrany obyvatelstva sborů dobrovolných hasičů obcí

Na základě zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (zákon), vydává rada kraje požární poplachový plán nařízením kraje, kterým zároveň stanoví podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany. K zabezpečení plošného pokrytí území kraje jsou na základě zákona vytvořeny mimo jiné jednotky sboru dobrovolných hasičů (SDH) obce, které mohou být předurčeny ke konkrétní činnosti, např. pro systém záchranných prací při dopravních nehodách, při haváriích, při živelních pohromách a pro ochranu obyvatelstva (OOB) v souladu s vyhláškou č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění pozdějších předpisů.

Obr. 1 Celkový pohled na požární přívěs OOBObr. 1 Celkový pohled na požární přívěs OOB


Na základě těchto předpisů může být jednotka SDH obce vybavena kromě minimálního vybavení požární technikou a věcnými prostředky požární ochrany další požární technikou nebo jinými prostředky.

A tak Ústecký kraj předal na podzim roku 2023 třem jednotkám SDH obce předurčeným k plnění úkolů pro OOB – obci Stebno, městu Krásná Lípa a městu Košťany speciální požární přívěs pro OOB se specifickou výbavou k nouzovému přežití osob (přívěs OOB). Přívěs OOB je určený pro zabezpečení nouzového přežití obyvatelstva v místě mimořádné události (MU) a může sloužit nejen pro obyvatelstvo zasažené MU, ale také jako podpora zasahujících složek integrovaného záchranného systému (IZS). Přívěs OOB je postavený na dvounápravovém podvozku kategorie O2 o celkové hmotnosti 2 500 kg s nájezdovou brzděnou nápravou. Maximální délka včetně oje činí 5 m, šířka 2,1 m a výška 2,45 m. Je vybavený skříňovou nástavbou z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Zadní část nástavby je osazená výklopnými uzamykatelnými dveřmi. V otevřené poloze je stěna aretována plynovými vzpěrami. V přední části nástavby je umístěná z každé strany uzavírací a uzamykatelná roletka z lehkého kovu s průběžným madlem v celé šířce. Na pravé straně se nachází po celé délce nástavby svinovací markýza. Úložný prostor pro  materiál je organizovaný pomocí výsuvných modulů (jak vertikálních, tak horizontálních) a drobné příslušenství je uložené v přenosných přepravkách s víkem. Součástí přívěsu OOB je nafukovací dvoukomorový stan o velikosti 4 × 6 m a výšce 2 m s ukotvením, s vyjímatelnou vložkou a s propojovacím modulem pro stany v používání HZS Ústeckého kraje. Přívěs OOB je vybavený 2 ks LED osvětlením – závěsnými světlomety o výkonu 50 W/230 V. Nafukování stanu se provádí pomocí elektrické vzduchové pumpy se dvěma vývody, která je součástí přívěsu OOB. Stan se vytápí naftovým topidlem s nepřímým spalováním o výkonu 20 kW a odvodem spalin do komínku.
Dodávka elektrické energie se zajišťuje elektrocentrálou o výkonu 5 000 VA, v případě tří fází 5 900 VA. Součástí přívěsu OOB jsou kanystry s motorovou naftou a automobilovým benzínem pro zajištění chodu naftového topidla a elektrocentrály a dále prodlužovací kabely na bubnu do venkovního prostředí. K sezení osob je k dispozici 6 ks skládacích sedacích setů (stůl a 2 ks lavice) a pro ležení osob 4 ks skládacích lehátek. Přívěs OOB je vybaven osvětlovacím systémem na trojnohém stativu s dvojitou osvětlovací hlavicí (reflektorem) v provedení LED. Pro ohřev stravy a přípravu nápojů je k dispozici mikrovlnná trouba, rychlovarná konvice a 2 ks nerezových termohrnců o objemu 10 l. Přívěs OOB obsahuje 2 ks kanystrů na pitnou vodu o objemu 50 l. Pro uložení stravy slouží termobox na potraviny o objemu 30 l a autochladnička o objemu 45 l. V přenosných přepravkách s víkem je uskladněné jednorázové nádobí (misky, lžíce, příbory, kelímky) a výdejní nádobí (naběračky, vidlice). Součástí přívěsu OOB jsou i 2 ks držáků na plastové pytle na odpadky včetně pytlů a mycí koutek s kanystrem, s mýdlem a papírovými ručníky. Přívěs OOB se do místa MU dopravuje dopravním automobilem (DA) s tažným zařízením pro připojení přípojného vozíku s hmotností 2 500 kg. Při vybírání jednotek SDH obce, které přívěs OOB od Ústeckého kraje obdrží, byla dispozice DA v jednotce SDH obce jednou z podmínek. Celková hodnota jednoho přívěsu OOB činí 1 283 084 Kč. 

Obr. 2 Skladovací část s vybavením pro výdej stravy a nápojůObr. 2 Skladovací část s vybavením pro výdej stravy a nápojů


Na základě zkušeností ze zásahů byly dány ze strany členů jednotek SDH obcí podněty k dovybavení přívěsu OOB, např. dekami, spacáky, termofóliemi, termoskami nebo smetáčkem a lopatkou na úklid interiéru, případně fóliovými kapsami na vkládání různých dokumentů – návodu s fotodokumentací ke stavbě nebo uvedení do pohotovosti přívěsu OOB, seznamu materiálu nebo provozního sešitu k záznamu revizí jednotlivých agregátů. Finanční prostředky na dovybavení přívěsu OOB lze získat prostřednictvím dotačního programu na podporu jednotek SDH obce a ostatních složek IZS, který vypisuje každoročně Ústecký kraj a spoluúčast žadatele je stanovena na 10 % z celkových uznatelných nákladů projektu.

Obr. 3 Skladovací část s technickým vybavením – prodlužovací kabely na bubnu, kanystryObr. 3 Skladovací část s technickým vybavením – prodlužovací kabely na bubnu, kanystry


Obr. 4 Skladovací část s uskladněním věcných prostředků – nafukovací stan, sety na sezení 
V pondělí 20. května 2024 byl přívěs OOB jednotky SDH obce Stebno využit při zásahu u obce Líšťany u Loun, kde došlo k požáru opuštěné budovy a po celou noc bylo poskytováno zázemí zasahujícím složkám IZS prostřednictvím přívěsu OOB. Jelikož zásah proběhl v nočních hodinách, bylo využito i LED osvětlení na trojnohém stativu, což přispělo ke komfortu zabezpečení podpory zasahujících složek IZS. Byly připravovány teplé i studené nápoje a podávána strava. Jednotka SDH obce Stebno si již dříve dovybavila přívěs OOB trvanlivými potravinami – hotovými vakuově zabalenými jídly, která stačí ohřát. 

Obr. 4 Skladovací část s uskladněním věcných prostředků – nafukovací stan, sety na sezení Obr. 4 Skladovací část s uskladněním věcných prostředků – nafukovací stan, sety na sezení 
 Přívěs OOB našel uplatnění také na instruktážně metodickém zaměstnání (IMZ) členů jednotek SDH obcí předurčených k plnění úkolů OOB, které se konalo 26. června 2024 v areálu Záchranného útvaru HZS ČR (ZÚ HZS ČR), pracoviště Vlastislav. Tématem IMZ bylo zajištění nouzového přežití pro 100 osob. K tomuto účelu byly použity nafukovací stany a materiál ze souprav nouzového přežití uložené u HZS Ústeckého kraje, dále mobilní sociální zařízení a další technické prostředky (např. teplovzdušné agregáty pro vytápění, stojany na odpadky) umístěné v areálu ZÚ HZS ČR, pracoviště Vlastislav. Jednotky SDH obcí vybavené přívěsem OOB – Stebno, Krásná Lípa a Košťany poskytly zázemí pro výdej stravy a občerstvení pro přítomné účastníky IMZ z řad členů jednotek SDH obcí předurčených k plnění úkolů ochrany obyvatelstva – techniků OOB a příslušníků HZS Ústeckého kraje, kteří IMZ připravili. Jednalo se přibližně o 50 osob. Strava (oběd – hlavní chod včetně polévky) byla dovezena z centrální školní jídelny v termoboxech, které jsou součástí přívěsu OOB, a dále byla vydávána s použitím nádobí umístěného v přenosných přepravkách přívěsu OOB. Místo pro stravování účastníků IMZ bylo poskytnuto v zázemí vybudovaného z věcných prostředků všech tří přívěsů OOB. Tím byla zároveň prověřena funkčnost a kapacita věcných prostředků.
 
Obr. 5 Využití přívěsu OOB při zásahu u obce Líšťany u LounObr. 5 Využití přívěsu OOB při zásahu u obce Líšťany u Loun
kpt. Ing. Alena KOPECKÁ, HZS Ústeckého kraje, foto archiv HZS Ústeckého kraje a Martin ALBRECHT, jednotka SDH obce Stebno

vytisknout  e-mailem