Záchranný útvar HZS ČR  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Oddělení logistické podpory záchranného úvaru (ZÚ) a jeho zapojení do činností spojených s povodněmi

3. 10. 2024 (JU) Když jsme od 1. února tohoto roku přebírali pod záchranný útvar deset areálů skladů Skladovacího a opravárenského zařízení HZS ČR, nikdo v té chvíli asi ani netušil, jakou nepostradatelnou úlohu toto nově vzniklé oddělení logistické podpory v době povodní zastoupí. 

 

Vzhledem k poskytování materiálu z centrálních zásob HZS ČR a pohotovostních zásob SSHR bylo deset odloučených pracovišť strategicky rozmístěno do většiny krajů na území České republiky. Správu pracovišť zastává bezmála 40 příslušníků a občanských zaměstnanců, kteří se od prvopočátku, pátku 13. září, podílejí jak na logistice, tak na zabezpečování materiálně technických požadavků národního operačního a informačního střediska, které byly vzneseny na základně jednání povodňových komisí, krizových štábů, potažmo ze strany požadavků řídících důstojníků. V průběhu dnů i nocí připravovali dle potřeb veškerý materiál, který bylo možné využít v preventivní fázi ke zmírnění následků katastrofy, následně pak k co nejefektivnějšímu řešení následků povodní. Ať už vedoucí pracovníci, skladníci či řidiči samotní, všichni se během těchto bezmála tří týdnů pasovali do role těch, kteří zabezpečovali nejen výdej a nakládku požadovaného materiálu, ale v mnoha případech také přepravu do oblastí zasažených povodněmi. Výjimkou nebyla ani výstavba, instalace či zabezpečení správného chodu sociálních zázemí, jako umývárny a WC, v místech, kde byla značně narušena infrastruktura. Během této „stoleté vody“, která postihla převážně kraje na severovýchodě České republiky, bylo vyskladněno nepřeberné množství materiálu v řádech statisíce kusů. Práce našich zaměstnanců započala již v průběhu preventivních opatření, kde se jednalo primárně o zápůjčky protipovodňových zábran, plniček a dvoukomorových pytlů, které se zastavily na počtech 250 tisíc. Pro zmírnění následků povodní se pak sortiment v požadavcích na zápůjčky začal posloupnou řadou navyšovat. Do evakuačních center bylo distribuováno na 600 spacáků včetně lehátek, přikrývek i postelí, k obnovovacích pracím pak bylo vyskladněno na tisíce vysoušečů, stovky topidel a kalových čerpadel, desítky elektrocentrál a jiné. Vyskladněním materiálu potřebného k likvidaci následků povodní však tento proces zápůjček a distribuce vedený oddělením logistické podpory nekončí. Ba naopak. Vzhledem k tomu, že materiál z centrálních zásob a zásob SSHR slouží primárně k využití při provádění záchranných, likvidačních a obnovovacích prací při mimořádných událostech, je zapotřebí po jeho aktuálním využití zabezpečit i jeho zpětné navrácení. Poté bude následovat ještě dlouhodobý proces jak údržby, oprav a revizí, tak i jeho zpětné zařazení do užívání nebo naopak vyřazení. 

Díky profesionálnímu přístupu a rychlému nasazení zaměstnanců i jednotek ZÚ byl materiál dodán na místo vždy zpravidla během několika hodin od přijetí požadavku.

vytisknout  e-mailem