Časopis 112 ROČNÍK XVII ČÍSLO 4/2018
V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA si přečtete rozbor požáru motorestu Čtyři Kameny u dálnice D10. O setkání CTIF partnerů pro oblast zjišťování příčin vzniku požáru nebo o začátku Ankety Dobrovolní hasiči roku 2018. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dozvíte, že ZÚ HZS ČR v Hlučíně má nové pásové rypadlo. Přinášíme článek o pohybu na zamrzlých plochách. Rubrika OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ přináší druhou část řízení procesů při zajišťování nouzových dodávek pitné vody. Dočtete se o informování dotčených osob při MU, ale také o možnosti využití informačních systémů při řešení následků MU.V informacích si můžete přečíst rozhovor s ředitelem Nadace policistů a hasičů.
- OBSAH č. 4/2018 ROČNÍKU XVII
- Nový lezecký polygon
- Požár motorestu 4 Kameny
- Setkání CTIF partnerů pro oblast zjišťování příčin vzniku požárů
- Přehled certifikátů a osvědčení výrobků
- Mezinárodní dny krizové intervence v Innsbrucku
- Anketa Dobrovolní hasiči roku 2018 začíná
- Nové pásové rypadlo
- Opatrnost na zamrzlých vodních plochách
- Řízení procesů při zajišťování nouzových dodávek pitné vody II.
- Informování dotčených osob při rozsáhlých mimořádných událostech
- Možnosti využití informačních systémů při řešení následků mimořádných událostí
- Aktuální mimořádné události řešené na úrovni Evropské unie
- Ozdravění přírody v okolí řek a rybníků
- Domovnická akademie – možná cesta k bezpečnějšímu bydlení
- Na činnost nadace nelze přišpendlit cenovku
- Z Tokia do Bombaje, přežijí jen nejtvrdší
- Neinvestiční dotace z rozpočtu ČR
Při mimořádných událostech (MU) nebo v krizových situacích (KS) s velkým počtem úmrtí a zranění lze předpokládat ze strany občanů velkou poptávku po informacích.
Rodinní příslušníci a známí (dotčené osoby) budou chtít znát podrobnosti a informace o svých blízkých, kteří mohli být přítomni na místě MU (zasažené osoby) a mohou tak zahltit tísňové linky složek integrovaného záchranného systému a komunikační kanály ostatních zainteresovaných subjektů (zdravotnická zařízení, dopravce, cestovní kancelář, zaměstnavatel, obecní úřad v místě MU atd.).
Dotčené osoby se také mohou snažit získávat informace přímo na místě události a komplikovat tak záchranné a likvidační práce. Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje (HZS JmK) se proto rozhodl tuto problematiku v Jihomoravském kraji systémově řešit. Ke spolupráci přizval Policii ČR, zdravotnickou záchrannou službu (ZZS), PANEL NNO (nestátní neziskové organizace), Krajský úřad Jihomoravského kraje a vybraná zdravotnická zařízení působící na území Jihomoravského kraje.
Základní pojmy
HZS JmK vycházel z doporučení uvedených v Katalogu typových činnosti IZS:
- STČ-4/2016 - Zásah složek IZS u mimořádné události Letecká nehoda,
- STČ-9/2016 - Zásah složek IZS u mimořádné události s velkým počtem zraněných osob,
- STČ-12/2015 - Typová činnost složek IZS při poskytování psychosociální pomoci.
V těchto typových činnostech se objevují dva pojmy „Informační centrum“ a „Asistenční centrum pomoci“. Oba termíny mohou být při určitých typech MU natolik provázané, že je potřeba na ně nahlížet jako na jeden celek, kde informační centrum tvoří základ celého systému a asistenční centrum pomoci pak jeho nadstavbu.
HZS JmK navrhl strukturu systému ke zřízení a provozování informačního centra a asistenčního centra pomoci v podmínkách Jihomoravského kraje (včetně zpracování potřebné dokumentace), nicméně základní body jsou univerzálně použitelné v kterémkoli kraji České republiky.
Zřízení a úkoly centra
Informační centrum (IC) je z pohledu občana telefonní číslo, kam si může zavolat o informace ohledně svých příbuzných či blízkých, které postrádá a má důvod se domnívat, že byli zasaženi danou MU. Z pohledu složek IZS jde o telefonní pracoviště (určitá forma „call centra“), které je zřízené v rámci krajského operačního a informačního střediska JmK (KOPIS JmK) a obsluhují ho příslušníci HZS JmK, zejména z oddělení krizového řízení (snaha o nezatěžování oddělení KOPIS) a příslušníci Policie ČR.
Úkoly informačního centra:
- telefonické poskytování aktuálních informací o identifikovaných zasažených osobách,
- shromažďování kontaktů na příbuzné a blízké (hledající pohřešované osoby), kteří na IC volají,
- shromažďování identifikačních znaků pohřešovaných osob od příbuzných a blízkých (oblečení, předměty u sebe, fotografie),
- kompletace seznamu ztotožněných zasažených osob na základě získaných informací.
Asistenční centrum pomoci (ACP) je místo poskytování informací a pomoci pro rodinné příslušníky a osoby blízké obětí zasažených mimořádnou událostí, kteří se shromažďují na místě události. ACP se proto zřizuje zpravidla v blízkosti místa MU. Preferovaným řešením jsou zděné budovy v nejbližším okolí události dostupné běžnými dopravními prostředky a s dostatečným počtem parkovacích ploch. Budovy by měly disponovat dostatečným počtem oddělených místností a sociálním zařízením. V případě, že takováto budova není dostupná, lze ACP zřídit přímo v terénu s využitím nafukovacích stanů s vybavením, mobilních WC, případně sanitárního kontejneru. V případě zřízení ACP se jeho součástí stává vždy i IC.
Obsluhu ACP tvoří příslušníci HZS JmK (včetně psychologa HZS kraje), příslušníci Policie ČR (krizoví interventi, pořádková služba), zaměstnanci ZZS, dobrovolníci z řad PANELu NNO a případně další osoby v závislosti na typu a rozsahu události.
ACP přebírá úkoly IC a navíc je jeho činnost rozšířená o:
- zabezpečení tlumočnických a překladatelských služeb v případě přítomnosti občanů cizí národnosti („soukromí“ tlumočníci v seznamech soudních tlumočníků),
- informování zástupců zahraničních zastupitelských úřadů o přítomnosti jejich občanů mezi zasaženými osobami (cestou Policie ČR),
- zajištění prostoru pro setkání rodinných příslušníků a blízkých osob,
- zajištění klidové zóny pro čekání na informace, hygienického zázemí (WC) a drobného občerstvení pro čekající příbuzné a blízké osoby,
- zajištění zdravotnické pomoci pracovníky Českého červeného kříže,
- zajištění psychosociální pomoci vyškolenými pracovníky (psychologové HZS ČR, krizoví interventi Policie ČR, členové týmu kolegiální podpory ZZS, členové posttraumatického týmu HZS ČR),
- zajištění ochrany před medii,
- doprovod na místo události, případně identifikace oběti ve spolupráci s Policií ČR,
- další podpůrné činnosti pro osoby zasažené MU a jejich příbuzné a blízké osoby.
Rozhodnutí o aktivaci IC, případně ACP vydává řídicí důstojník HZS kraje, zpravidla na návrh koordinátora psychosociální pomoci, velitele zásahu nebo některého z vedoucích složek IZS.
Zdroje informací
Aby byl celý systém informování plně funkční, je potřeba zajistit přísun informací. Informace musí do informačního centra, případně ACP proudit z různých zdrojů, aby se pokryla co největší oblast.
Informace jsou do IC/ACP předávány:
- prostřednictvím zástupců jednotlivých složek ve štábu velitele zásahu (údaje od vedoucího zdravotnické složky, příslušníků Policie ČR provádějící evidenci zasažených osob na místě MU),
- z příjmových zdravotnických zařízení,
- vlastní činností členů v IC - odbavení a „vytěžení“ dotčených osob po telefonu,
- prostřednictvím zástupce právnických osob (dopravci, cestovní kanceláře, zaměstnavatel atd. - seznamy cestujících, zaměstnanců apod.),
- prostřednictvím informačních operačních systémů (IOS) Policie ČR, případně krajských zdravotních operačních středisek (KZOS), např. při dodatečném ztotožňování zasažených osob ve zdravotnických zařízeních příslušníky Policie ČR, případně i speciálním týmem policie pro ztotožňování obětí, tzv. DVI týmem (Disaster Victim Identification)
- předávání informací s DVI týmem se bude řešit ad hoc podle situace.
Stěžejním zdrojem informací jsou zdravotnická zařízení. Po dohodě se ZZS se na území kraje vybralo čtrnáct zařízení, do kterých by se v případě MU s velkým počtem zraněných pacienti transportovali. S každým z těchto čtrnácti zařízení se projednal způsob a forma jejich zapojení do systému. Komunikace mezi IC a zdravotnickými zařízeními se řeší telefonicky a zabezpečuje heslem proti zneužití. Každé zdravotnické zařízení poskytlo kontaktní telefonní číslo, na němž bude obsluha IC schopna získávat informace o pacientech, hospitalizovaných ve zdravotnickém zařízení v souvislosti s danou mimořádnou událostí nebo krizovou situací. Přehled těchto kontaktů se vede v Havarijním plánu Jihomoravského kraje (jako součást Traumatologického plánu kraje) a bude se pravidelně aktualizovat.
Po zřízení IC jsou všechna zdravotnická zařízení, zařazená do systému, vyrozuměna o aktivaci formou AMDS (Automatizovaný systém odesílání hlasových zpráv), v textu AMDS bude uvedena charakteristika dané MU a heslo pro komunikaci mezi zařízením a IC. Obdobně se budou informovat o ukončení činnosti.
HZS JmK pro oficiální stvrzení spolupráce vypracoval „Memorandum o spolupráci při řešení mimořádných událostí nebo krizových situací s velkým počtem raněných a obětí v Jihomoravském kraji“, ve kterém se signatáři (HZS JmK, Policie ČR, ZZS, zdravotnická zařízení) zavazují vzájemně spolupracovat při předávání a sdílení informací v rámci IC nebo ACP. Součástí memoranda jsou rovněž práva a povinnosti jednotlivých signatářů. V době zpracování příspěvku probíhalo k „memorandu“ připomínkové řízení ze strany zdravotnických zařízení.
Veškeré získané informace se předávají a kompletují na jednom místě, v rámci tzv. pracoviště evidence. Evidence se provádí elektronicky do připravených formulářů. Ztotožněné zasažené osoby se barevně označují a třídí do kategorií, podle nichž se určuje rozsah informací, které může obsluha IC/ACP sdělovat dotčeným osobám. Při tvorbě kategorií HZS JmK vycházel z obdobného materiálu, který využívá HZS Karlovarského kraje a jejich aplikace „MicroRescue“. Pracoviště evidence následně vytváří a průběžně aktualizuje, pro obsluhu IC a interventy v ACP, „náhled“ seznamu ztotožněných osob, který využívají pro komunikaci s dotčenými osobami.
Cvičení VLAK 2017
Dne 26. června 2017 proběhlo krajské taktické cvičení s cílem procvičit činnosti složek IZS podle typové činnosti č. 9 a 12. V rámci II. období cvičení se vyzkoušelo zřízení a fungování ACP (bez zapojení IC). ACP se zřídilo v terénu, kde se využily nafukovací stany. Figuranti z řad účastníků cvičení přicházeli do ACP pro informace o blízkých zasažených osobách. V rámci cvičení se zkoušelo:
- odbavení a získávání informací od příbuzných a následné informování podle zjištěných informací,
- fungování pracoviště evidence (zejména předání a evidence informací od Policie ČR přímo z místa události, evidence informací od dotčených osob a kompletace seznamu zasažených osob),
- poskytování psychosociální pomoci (na místě byli přítomni krizoví interventi Policie ČR a psycholog HZS ČR).
Na základě poznatků a výstupů ze cvičení se následně upřesňovala již zpracovaná dokumentace, postupy a checklisty pro jednotlivé členy ACP a systém fungování v rámci pracoviště evidence.
Závěr
Jelikož systém se reálně neodzkoušel při žádné MU, považuje HZS JmK za nutné na systému dále pracovat a snažit se ho zdokonalovat na základě získaných zkušeností jak z reálných MU, tak ze cvičení. Slabou stránkou stávajícího systému je relativně komplikované řešení předávání a evidence získaných informací. Do budoucna by proto HZS JmK chtěl, po vzoru HZS Karlovarského kraje, začít pracovat s nějakou formou softwarového řešení, které by vyřešilo komplikované předávání informací mezi zainteresovanými subjekty a jejich následnou evidencí a kompletací. Dalším slabým místem je zapojení pouze subjektů v rámci Jihomoravského kraje. V případech, kdy by se pacienti transportovali do zdravotnických zařízení mimo území kraje, systém by na informace o těchto pacientech nedosáhl. Pak se nabízí otázka, zda by se tato problematika neměla řešit centrálně a ve všech krajích obdobně.
por. Mgr. Jan MARCHLÍK, pplk. Mgr. Miroslav MENŠÍK, foto por. Ing. Johana TAŠLOVÁ, HZS Jihomoravského kraje