Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XIX ČÍSLO 3/2020

V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA informujeme o otevření nové stanice Milovice. Dočtete se o požáru komunálního odpadu ve spalovně v Liberci. Následuje historie HZS podniku Vítkovice. V Ostravě se konala konference - Ochrana obyvatelstva – zdravotní záchranářství 2020. V ČR bude sloužit nová technologie AML. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dočtete o cvičení kynologů HZS ČR v Krkonoších. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ přinášíme informace o realizované preventivně výchovné činnosti v roce 2019. Následně vás seznámíme s řešením dekontaminace na území Jihomoravského kraje v souvislosti s jaderným zářením. Skladovací a opravárenské zařízení HZS ČR vás seznámí s činností v uplynulém roce. Rovněž Výbor pro civilní nouzové plánování informuje, co přinesl rok 2019. V rubrice INFORMACE nabízíme anotace vysokoškolských prací. 

V říjnu loňského roku se uskutečnil výcvik složek integrovaného záchranného systému u Masarykova okruhu Brno. Záměrem výcviku bylo ověření vhodnosti vytipované lokality (parkoviště u Masarykova okruhu Brno) k provedení kontroly kontaminace osob a techniky a následné dekontaminace v případě radiační havárie na Jaderné elektrárně Dukovany.

Výcviku se zúčastnili kromě příslušníků z pěti jednotek Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje (HZS JmK) a členů ze dvou Obr. 1 Dozimetrická kontrola přístroji DC-3E-98, DC-3H-08Obr. 1 Dozimetrická kontrola přístroji DC-3E-98, DC-3H-08jednotek sboru dobrovolných hasičů obcí předurčených pro plnění úkolů na úseku ochrany obyvatelstva (jednotka OOB) také zástupci Policie ČR, Zdravotnické záchranné služby JmK (ZZS), MV­-generálního ředitelství HZS ČR, Armády ČR, zástupci dotčených orgánů krizového řízení, České inspekce životního prostředí a Krajské hygienické stanice JmK. Byla využita speciální technika Správy státních hmotných rezerv (SSHR), která je svěřená do ochraňování HZS JmK a je dislokovaná v Zařízení Tišnov, mobilní operační pracoviště Krajského operačního střediska HZS JmK a výjezdová skupina chemické laboratoře HZS JmK.

Dekontaminace a s ní spojené činnosti v případě mimořádné události s únikem radioaktivních látek na jaderném zařízení prochází nejen v Jihomoravském kraji zásadními změnami. Je to zejména z důvodu dostupnosti nových technických prostředků pro kontrolu kontaminace a s tím spojenou změnou nároků na místo dekontaminace a na předurčené síly a prostředky (SaP) HZS ČR.

Každá osoba vystupující z kontaminovaného prostoru musí projít kontrolou kontaminace a případně dekontaminací. To se týká samozřejmě i vozidel. V minulosti se třídění osob a vozidel provádělo za pomoci radiometrů DC-3E-98, resp. DC-3H-08.

Přenosný rámový (portálový) detektor gama záření
Z důvodu zajištění připravenosti složek IZS pro případ radiační havárie byla v minulosti vytipována tzv. místa dekontaminace. Tato místa však svojí rozlohou vyhovují k provádění kontroly kontaminace osob či vozidel pouze formou radiometrů.

Obr. 2 Kontrola vozidel portálem s potřebným vybavenímObr. 2 Kontrola vozidel portálem s potřebným vybavenímPři radiační havárii jaderného zařízení, výbuchu špinavé bomby apod., kdy se předpokládá evakuace (přemístění) většího počtu osob a vozidel, je kontrola radiometrem obtížná.

Proto byl vyvinut přenosný rámový (portálový) detektor gama záření (portál). Ten slouží k vytřídění osob, resp. vozidel, kontaminovaných nad stanovenou mezní hodnotu. Kontrolovaná hodnota je pro portál prvotně stanovena tak, aby odpovídala hodnotě plošné kontaminace radionuklidem Cs 137 přibližně 270 Bq/cm2, což odpovídá hodnotě asi 100 Bq/cm2 při měření kontaminace radiometrem DC-3E-98. Po vyhodnocení radiačního průzkumu a následné optimalizaci radiační ochrany může být na doporučení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) tato kontrolovaná hodnota změněna na jinou.

Pro zajištění radiometrické kontroly osob a vozidel při hromadné evakuaci a jejich případnou dekontaminaci je potřeba na evakuační trase u hranice zóny havarijního plánování rozvinout:

  • portál pro kontrolu osob,
  • portál pro kontrolu osobních a nákladních vozidel – od prototypu se současná podoba portálu liší v tom, že je možné výšku korigovat podle druhu vozidla,
  • stanoviště dekontaminace osob,
  • stanoviště dekontaminace techniky,
  • další související stanoviště (týlové zázemí pro zasahující, obyvatelstvo, štáb velitele zásahu apod.).

Obecné zásady činnosti na místě dekontaminace s použitím portálu nejsou předmětem tohoto článku. Záměrem výčtu potřebné techniky bylo dokladovat prostorovou náročnost samotného místa dekontaminace. Logicky z nárůstu množství techniky vyplynula potřeba zmapovat a prakticky ověřit, zda původně vytipované lokality budou vyhovovat současným prostorovým potřebám.

Obr. 3 Kontrola osob portálem s potřebným vybavenímObr. 3 Kontrola osob portálem s potřebným vybavením Obr. 4 Vytyčený pohybObr. 4 Vytyčený pohyb

Prověřování míst určených nejen pro dekontaminaci
Ověřování vhodnosti lokalit k zajištění kontroly osob a vozidel (rozdělení na kontaminované a nekontaminované) a dekontaminace v případě havárie na jaderném zařízení formou výcviků se jeví jako užitečné hned z několika hledisek.

Obr. 5 Zasedání štábu velitele zásahuObr. 5 Zasedání štábu velitele zásahuBěhem již dvou uskutečněných výcviků (Blížkovice 2018, Automotodrom 2019) byla zahájena intenzivní spolupráce napříč odděleními HZS JmK. Propojila se tak činnost plánovací a praktická. V případě výcvikem potvrzené vhodnosti původně vytipovaných dekontaminačních míst budou tato ponechána, v opačném případě je nutné vyhledat místa jiná, vyhovující novým prostorovým nárokům. Na základě opakujících se výcviků s portálem jsou upevňovány zkušenosti při práci s ním a dochází ke zautomatizování činností při výstavbě stanovišť. Nadstandardní přístup HZS JmK, konkrétně stanice Líšeň, která je k činnosti s portály předurčena, vedl k propracovanosti procesu zřizování místa pro kontrolu kontaminace osob a vozidel. Na základě získaných zkušeností bylo provedeno doplnění výbavy portálu a bylo zrealizováno několik kroků pro usnadnění činnosti obsluhy portálu.

Například byla pořízena tabule k zaznamenání informací o kontaminované osobě (podle původní metodiky k portálům byl zamýšlen přenos informací o kontaminované osobě mezi spojkou a výstupním regulovčíkem s využitím vysílačky, což vedlo ke komolení údajů, nutnosti opakování informací apod.). Dále byl zhotoven leták ve třech jazycích se základními pokyny ke vstupu osob do detekční brány portálu a s informacemi o postupu chování v portálu. Drobnosti, jako spreje pro vyznačení směru pohybu osob a vozidel nebo kužely jasně vymezující prostor pro opuštění místa kontroly kontaminace v závislosti na výsledku měření, se ukázaly jako významný pomocník.

Tato a mnohá jiná zlepšení vedla k celkovému urychlení celého procesu třídění a provedení dekontaminace.

V neposlední řadě je také cílem seznámit dotčené složky IZS a orgány krizového řízení s aktuálním stavem v oblasti přípravy na případnou havárii JE Dukovany, postupem činností složek IZS a technickými prostředky pro místo dekontaminace.

Příprava výcviku Automotodrom 2019
Logickým prvním krokem před zahájením přípravy výcviku bylo představení záměru a prodiskutování možnosti výcvik vůbec realizovat s Obr. 6 Zajištění týlu prostřednictvím jednotek OOBObr. 6 Zajištění týlu prostřednictvím jednotek OOBvlastníky pozemku. Díky vstřícnosti Ing. Ivany Ulmanové, ředitelky Automotodromu Brno, jsme mohli využít nejen prostor před tribunami, ale i hygienické zázemí. Následovala důkladná rekognoskace místa a vytvoření mapových a organizačních podkladů pro zamýšlený výcvik.

Nejdůležitějším krokem bylo zabezpečení SaP pro samotný výcvik. Zúčastnilo se 120 cvičících a byly zapojeny více než dvě desítky kusů techniky. Některou techniku bylo třeba s dostatečným předstihem zahrnout do celorepublikového plánu výcviků a cvičení, neboť jde o techniku SSHR.

Důležité je zdokumentování akce (několik nezávislých fotografů, dron s obsluhou) a týlové zabezpečení (strava a nápoje byly zajištěny prostřednictvím systému PANEL nestátních neziskových organizací JmK, hrazeno Krajským úřadem JmK). Chybět nesmělo ani oslovení a pozvání pozorovatelů z řad orgánů veřejné správy dotčených případnou radiační havárií.

Průběh výcviku
Veškerá technika pro výcvik byla shromážděna na stanici Líšeň. Odtud všechna vozidla odjela na místo výcviku. Jako velmi účelný se ukázal doprovod hlídkou Policie ČR, a to z důvodu vytipování trasy na základě aktuální dopravní situace. Díky tomu se přesun techniky obešel bez jakýchkoli komplikací.

Velitel výcviku představil po shromáždění SaP prostor přítomným velitelům. Následně bylo místo rozděleno na úseky a určeni jejich velitelé. K usnadnění komunikace bylo povoláno mobilní operační pracoviště. Jako za reálné situace byly všem cvičícím rozdány osobní dozimetry.

Během dopoledních hodin byla plynule zprovozněna tato stanoviště:

  • portály pro kontrolu osob a portály pro kontrolu vozidel,
  • stanoviště dekontaminace osob a stanoviště dekontaminace techniky,
  • štáb velitele zásahu,
  • týlové zázemí pro zasahující,
  • týlové zázemí pro obyvatelstvo,
  • sklad ochranných prostředků.

Obr. 7 Výstupy prvních dvou revizí míst dekontaminace formou výcvikuObr. 7 Výstupy prvních dvou revizí míst dekontaminace formou výcvikuNad rámec bylo zřízeno i stanoviště biohazard týmu ZZS JmK, které sice není na toto místo určené, ale bylo zde prezentováno.
V průběhu výcviku byla simulována reálná situace s únikem radioaktivních látek. Byl svolán štáb velitele zásahu, který řešil situaci z pozice rozvinutého místa pro kontrolu osob a vozidel, jejich dekontaminace a následného přesunu obyvatelstva do evakuačního střediska.

Během dne fungovalo týlové zabezpečení jednotkami OOB, které mají v JmK s touto činností bohatou praxi, získanou nejen při výcvicích, ale také při řešení reálných událostí.

Výcvik byl zakončen komentovanou ukázkou pro zástupce a pozorovatele složek IZS a orgánů veřejné správy.

Vyhodnocení
Byla ověřena a odsouhlasena vhodnost místa dekontaminace – Automotodrom Brno, pro třídění osob a vozidel na kontaminované a nekontaminované a pro jejich následnou dekontaminaci. Jde tak o druhé ověřené místo. V roce 2018 byl realizován výcvik v menších rozměrech v areálu zemědělského družstva Blížkovice, které nahradilo nevyhovující místo Boskovštejn.

Následovat bude fáze zpracování katalogu místa dekontaminace. S tímto katalogem v ruce budou schopny zprovoznit toto místo jakékoli jednotky HZS krajů a SaP vyslané na základě ústředního poplachového plánu. Katalog místa dekontaminace je jedním ze stěžejních výstupů výcviku, je zpracováván na základě reálných podkladů a jednoznačně mapuje místo dekontaminace a stanoví rozmístění SaP. Stává se tak nemalým pomocníkem a vodítkem především SaP vyslaným z jiných krajů ČR, které nemají místní znalost.


plk. Ing. Vladimír STEHLÍK, kpt. Mgr. Martina KOUBOVÁ, kpt. Bc. Vlastimil SVOBODA, npor. Ing. Milan TLAMKA, HZS Jihomoravského kraje, foto archiv HZS Jihomoravského kraje
 

Print  E-mail