Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Pojmy 2. část

Intenzimetr DC-3B-72, radiometr DC-3E-98, protichemický průkazní PCHR-54, dozimetrie, radiační průzkum, hlásiče radiace, prostředky speciální očisty, osobní zdravotnické prostředky... 

Autor: Jaroslav Veselý, Ing. Pavel Musil – Foto: Milan Vávrů

Od 50. let do přelomu století byly otázky varování a vyrozumívání obyvatelstva zcela v kompetenci Civilní obrany Československa. V roce 1995 dochází k principiální změně v tomto opatření ochrany obyvatelstva a to opouštěním přenosu aktivačního povelu po pevných (metalických) vedeních přechodem na bezdrátový systém užívaný dodnes. Současně také nastává postupná výměna do té doby jediných rotačních sirén sirénami elektronickými a starosty obcí velmi žádaných Místních informačních systémů (MIS). Aktivovat sirény mají právo (i povinnost) starostové obcí resp. primátoři měst. Pomyslné tlačítko nemusí zmáčknout osobně, ale mohou tím někoho konkrétně pověřit. V případě nebezpečí z prodlení toto právo přechází na příslušný hasičský záchranný sbor kraje (HZS). Popisovaný systém měl schopnost aktivovat také pagery určené pro vyrozumívání. S nástupem mobilních telefonů s vyššími užitnými vlastnostmi jsou pagery využívány sporadicky. Od r. 2001 do současnosti má systém varování a vyrozumění obyvatelstva podle zákona č. 239/2000 Sb., o Integrovaném záchranném systému ve své gesci Generální ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky (GŘ HZS ČR).

Když jsme na stránkách časopisu Plastic Planet publikovali v letech 2013 (čísla 3-6), 2014 (čísla 1-5) články o civilní obraně a ochraně na území ČSR v seriálu „Civilisté a válka“ a následně v letech 2015 (čísla 1-6) a 2016 (číslo 1) články na téma „Novodobá civilní ochrana a její transformace na ochranu obyvatelstva“, netušili jsme, jakou odezvu zanechají u čtenářů. Tímto příspěvkem doplňujeme uvedenou tématiku o důležitou součást ochrany obyvatelstva, o opatření, která mají v různých historických obdobích různé názvy, ale vždy se jedná o zabezpečení varování a vyrozumění obyvatelstva před možným nebezpečím.

Ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je spolu se zajištěním svrchovanosti, územní celistvosti a ochranou demokratických základů České republiky základní povinností a funkcí státu. Zahrnuje soubor činností a postupů včetně příslušných orgánů a dalších zainteresovaných orgánů, organizací složek a obyvatelstva, prováděných s cílem minimalizace negativních dopadů možných událostí a krizových situací na zdraví a životy lidí a jejich životní podmínky. Ochrana obyvatelstva je definována zákonem č. 239/2000 Sb., o Integrovaném záchranném systému jako „Plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování a vyrozumění, evakuace, ukrytí a nouzové přežitíobyvatelstva a další opatření k zabezpečení ochrany jeho života, zdraví a majetku“.

Varování a vyrozumění obyvatelstva je komplexní souhrn organizačních technických a provozních opatření, kterými se zabezpečuje včasné a spolehlivé:

  • varování obyvatelstva před hrozící nebo vzniklé mimořádné události,

  • vyrozumění orgánů státní správy, hospodářských a jiných subjektů o vzniku mimořádné situace,

  • svolání osob určených k zajištění ochrany obyvatelstva,

  • informování obyvatelstva o vzniklé situaci a způsobech ochrany.

Pronikavý zvuk varovné sirény znamená vždy nějaké nebezpečí. Může se jednat například o povodeň, rozsáhlý požár, havárii s únikem nebezpečné látky či radiační ohrožení. V případě hrozby či vzniku podobné mimořádné události je důležité, aby ohrožení lidé byli varováni. Včasné a správné varování obyvatelstva zajišťuje v České republice síť poplachových sirén (elektronické, rotační) a místní rozhlasy, které jsou dálkově ovládány z tzv. vyrozumívacích center, tj. převážně z operačních středisek hasičských záchranných sborů (HZS) krajů.  Systémy elektronických sirén jsou zcela nezávislé na stavu veřejných telekomunikačních či jiných sítí. Díky této skutečnosti mohou složky Integrovaného záchranného systému varovat či informovat obyvatelstvo i v situacích, kdy mobilní sítě jsou přetížené nebo nedostupné, dodávky elektrické energie odpojeny a internet nefunguje. Každou první středu měsíce je prováděna zkouška všech sirén z HZS krajů nebo GŘ HZS ČR a dvakrát ročně je také spouštěna zkouška všech sirén z GŘ HZS ČR.

Obr. 1 technická obsluha el. sirény

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_37cea59e.jpg

Obr. 2 zařízení el. sirény

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_61eeef7c.jpg

Na území České republiky se pro varování obyvatelstva před hrozícími nebo nastalými mimořádnými událostmi používá od listopadu roku 2001 pouze jediný varovný signál „všeobecná výstraha“. Tento signál je vyhlašován kolísavým tónem sirény po dobu 140 sekund (2 minuty 20 sekund) a může zaznít až 3x za sebou v cca tříminutových intervalech.

Schéma 1: všeobecná výstraha

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_620869b2.jpg

Pravidelná zkouška sirén, správně má být provozuschopnosti jednotného systému varování a vyrozumění”(JSVV) je dálkově spouštěna z operačních a informačních středisek hasičských záchranných sborů krajů. Technická způsobilost systému začala být prověřována každou první středu v měsíci od roku 2001 ve 12:00 hodin. V tuto dobu slýcháme tzv. „zkušební tón“ signálu, který provází pravidelnou akustickou zkoušku sirén. Nepřerušovaný tón sirény trvá 140 vteřin.

Schéma 2: zkušební tón

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_m716bd696.jpg

V Olomouckém kraji se provádí například test provozuschopnosti přibližně o deset minut později, protože v 12.00 hodin je jediný čas za den, kdy se dá do pohybu orloj na radnici města Olomouce na Horním náměstí. Můžeme se setkat i se sirénami, které se mohou rozezvučet z pietních důvodů (místní uctění památky při rozloučení s hasičem nebo záchranářem, který zahynul ve službě) nebo také o úctu projevenou celostátně.

Elektronické sirény, rotační sirény a místní rozhlasy – koncové prvky

V současné době dochází k velkému nárůstu MIS. Jedná se o obecní rozhlas s vlastnostmi elektronické sirény. Oproti elektronické siréně (ES) je vyšší užitná hodnota v možnosti dlouhodobějšího a kvalitnějšího hlasového vstupu online. ES je spojena s jednou soustavou výkonných reproduktorů, MIS předává varovný signál a verbální vstupy do desítek reproduktorů malého výkonu rozmístěných v obci. Aby nedocházelo k nejasnostem při aktivaci takzvaných koncových prvků jednotného systému vyrozumění a varování obyvatelstva (KPV) přistoupilo se v roce 2009 k jeho zásadním změnám. Každý koncový prvek systému (sirény, místní rozhlasy) musí za 3 roky projít technickou revizí. Koncové prvky, konkrétně elektronické sirény a MIS začaly obyvatelstvo upozorňovat na právě provedenou zkoušku sirén slovním prohlášením: „zkouška sirén, zkouška sirén, zkouška sirén, právě proběhla zkouška sirén, zkouška sirén“. Do pamětí moderních elektronických sirén tzv. „mluvících“ a MIS je postupně nahrávána verbální informace o chystané zkoušce sirén. Tato je odvysílána vždy 10 až 20 minut před samotnou zkouškou a to česky a podle lokality také anglicky, německy nebo rusky.

Obr. 3 elektronická siréna s reproduktory (horny)

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_m204793a5.jpg

Obr. 4 elektronická siréna

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_m482586bd.jpg

Obr. 5 rotační siréna

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_m627a7cb4.jpg

Obr. 6 rotační siréna

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_m6a74c0fb.jpg

Obr. 7 přijímač pro rotační sirénu

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_1e3dcfe4.jpg

Varovný signál byl postupně doplněn o hlasovou informaci, která upřesňuje charakter ohrožení (nebezpečí zátopové vlny, chemická havárie, radiační havárie) a vyzývá ke sledování relací Českého rozhlasu a České televize. V  paměti sirény je také uloženo několik slovních informací místního charakteru. Elektronické sirény také mají zálohovaný zdroj napájení v případě výpadku elektrického proudu a musí být provozuschopné po dobu 72 hodin. To se uplatnilo naposledy při orkánu Kiril v roce 2007, kdy Jednotný systém varování a vyrozumění jako jediný fungoval bez přerušení. V případě potřeby je možné sirénu přepnout na vysílání přednastavené rozhlasové stanice, nebo může starosta obce prostřednictvím sirény mikrofonem informovat občany přímo vlastním hlasem.

Obr. 8 místní informační systém – řídící část

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_m72cd3bfb.jpg

Obr. 9 mobilní siréna

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_m19fcc60a.jpg

Legislativa upravující JSVV je dána zákonem č. 239/2000 Sb., prováděcí vyhláškou č. 380/2002 Sb., Ministerstva vnitra ze dne 9. srpna 2002 k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva. Na tyto dokumenty navazují „Požadavky na koncové prvky napojované na jednotný systém vyrozumění a varování“. Před zavedením nového KPV jsou tyto požadavky podrobeny důkladnému schvalovacímu procesu.

Schéma 3: požární poplach

Varovani a vyrozumění obyvatelstva_html_m2eb87041.jpg

Systém JSVV se využívá také ke svolávání jednotek požární ochrany. Jedná se o signál, který není ani varovný ani zkušební. Nazývá se „požární poplach“ a je vyhlašován rotační sirénou přerušovaným signálem (25 sekund trvalý tón, 10 sekund přerušení, 25 sekund trvalý tón) po dobu jedné minuty anebo v případě elektronické sirény a MIS napodobením tónu trubky „HÓ-ŘÍ, HÓ-ŘÍ“ také po dobu jedné minuty.

qr-varovani-a-vyrozumeni-obyvatelstva-sireny.png

Print  E-mail