Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK VIII ČÍSLO 10/2009

V TOMTO ČÍSLE: ROZBOR zásahu jednotek PO na požár chladírenské haly ovoce a zeleniny v obci Ostrá na Nymbursku a POZNATKY z požárních kontrol v bývalých průmyslových, zemědělských nebo vojenských areálech. ZÁVĚRY konference Požární ochrana 2009, HODNOCENÍ srpnového cvičení složek IZS Trauma 2009 na dálnici D1. POZNATKY z využívání geografického informačního systému při práci s evidencí koncových prvků Jednotného systému varování a vyrozumění ČR, SEZNÁMENÍ se stacionárními hlásiči radiace. INFORMACE o opatřeních ke zvyšování bezpečnosti obyvatel Ústí nad Labem při případném úniku nebezpečných látek. INFORMACE o jednání Federace asociací hasičských důstojníků Evropské unie v Ostravě, POZNATKY z netradiční odborné přípravy jednotek SDH obcí, ZPRAVODAJSTVÍ z V. Mistrovství světa v požárním sportu, na kterém naše reprezentace poprvé v historii získala stříbrné medaile. SPECIÁLNÍ VLOŽENÁ PŘÍLOHA se věnuje problematice požární bezpečnosti současných garáží pro automobily.  

Odbor prevence MV-generálního ředitelství HZS ČR stanovil v plánu kontrolní činnosti na rok 2009 provádění tematických požárních kontrol u právnických a podnikajících fyzických osob, které provozují své činnosti v bývalých průmyslových, zemědělských nebo vojenských areálech. HZS Pardubického kraje byl jedním z hlavních iniciátorů tohoto zaměření.

 
Areály v PardubicíchAreály v Pardubicích
K tomuto kroku vedlo několik indicií. Na prvním místě to byla statistika požárů, které v těchto areálech vznikly. Jistě bychom nereagovali na požár odpadu nebo kovového kontejneru s plastovým materiálem, ale požár velkého skladového objektu, který byl částečně rekonstruován, je jistě pádným důvodem se na tyto areály zaměřit. Dalšími podklady byly informace, které získali příslušníci prevence při výkonu státního požárního dozoru (SPD) jak z oblasti stavební prevence, tak i při namátkových kontrolách (zavedlo nás sem další republikové zaměření, a to na dokumentaci zdolávání požárů). Neméně významným faktem je také skutečnost, že v současné době dochází k zásadním změnám ve využívání těchto areálů – neslouží již jen jednomu subjektu a jednomu účelu, ale své činnosti zde provozují desítky menších subjektů.

 
Pro potřebu tohoto článku a pro zjednodušení zvolíme následující definici:
Areál = seskupení objektů (ať již volné nebo oplocené) v části obce vybudovaných za určitým cílem. Cílem je například průmyslová výroba, zemědělská výroba nebo ochrana státu ve vojenských objektech. Areálem nazýváme i seskupení objektů v průmyslových zónách stávajících nebo nově budovaných.

Zaměření kontrol
Areál Černá za BoryAreál Černá za Bory


Tematické požární kontroly v areálech byly zaměřeny na následující oblasti:
  1. Vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce.
  2. Stanovení organizace požární ochrany.
  3. Požární řád.
  4. Požární poplachové směrnice.
  5. Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahující se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností.
  6. Stanovení podmínek požární bezpečnosti.
  7. Dokumentace o školení zaměstnanců nebo odborné přípravě členů preventivních požárních hlídek a preventistů PO.
  8. Doklady o provádění pravidelných kontrol dodržování předpisů o PO.
  9. Doklady o provádění ve stanovených lhůtách kontrol a revizí elektrorozvodů, rozvodů plynu, bleskosvodů a komínů.
  10. Označování pracovišť a ostatních míst bezpečnostními značkami.
  11. Požárně bezpečnostní zařízení.
  12. Hasicí přístroje.

Areál S. K. NeumannaAreál S. K. NeumannaZjištěné poznatky


HZS Pardubického kraje s kontrolami začal od roku 2009 a do vyhodnocení bylo provedeno v Pardubicích celkem 102 kontrol ve dvou areálech: Černá za Bory 48 TK a S. K. Neumanna 54 TK

 
Zkontrolováno bylo celkem 157 činností. Závady nebyly zjištěny pouze u šesti kontrolovaných subjektů. Celkem bylo zaznamenáno 550 závad. Již z těchto čísel je patrné, že požární ochrana v areálech není na dobré úrovni a provedení kontrol v rámci celé republiky bylo správné.
Problémy se začleňováním do kategorií činností dle § 4 zákona o požární ochraně

Nesprávné začlenění má ve většině případů za následek nesprávné plnění povinností nebo neplnění některých povinností vůbec. Ve vztahu k jednotkám požární ochrany je největším problémem nesprávné začlenění dle § 4 odst. 2 písm. j) zákona o požární ochraně – tedy není provedeno začlenění v případě složitých podmínek pro zásah a následně není zpracována dokumentace zdolávání požáru (DZP) - viz tabulka.

 
Kontroly jsou jedním z nástrojů jak chránit zdraví a životy osob, což je základním posláním zákona o požární ochraně a také základním posláním HZS ČR. Při kontrolách si však také uvědomujeme, že ne vždy se dá požáru zabránit. Kontrolní činnost proto napomáhá členům všech jednotek PO, protože každá odhalená a následně odstraněná závada jim ulehčuje situaci na místě požárů. Proto je velice zarážející, s kolika závadami jsme se setkali u vytváření podmínek pro hašení požárů a při instalaci a kontrolách hasicích přístrojů.

 
Je na místě i otázka, z jakého důvodu provozovatelé nedbají na zajištění požární bezpečnosti alespoň v rozsahu daném právními předpisy a proč reagují až ve chvíli hrozby postihu.

 
Vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce
Celkem bylo zjištěno 85 závad, z nichž nejvíce bylo:
25 – v označení rozvodných zařízení elektrické energie, hlavních vypínačů elektrického proudu, uzávěrů vody, plynu, produktovodů
21 – v označení nouzových východů, evakuačních východů a směrů úniku
18 – v označení čísla tísňového volání a v pokynech ke způsobu ohlášení požáru.


Hasicí přístroje
Celkem bylo zjištěno 114 závad:
58 – nesprávné vybavení
34 – neprovozuschopnost
22 – nesprávné umístění.


Problémy areálů ve vztahu k jednotkám PO
Vztahy vlastníka objektů, správce a nájemce jsou mnohdy složité. Ve smlouvách nejsou stanoveny přesné podmínky, kdo a jak zajistí podmínky požární ochrany. Vlastníci objekty a prostory pronajímají a nezajímá je, jak je nájemce využívá – nastávají problémy, že prostory jsou užívány v rozporu se stavebním zákonem (dle ověřené projektové dokumentace odpovídající jejímu skutečnému provedení podle vydaných povolení).


Jednotkám PO dělá problém již příjezd na místo události:
  1. není přesně uvedena adresa a místo v rámci areálu,
  2. název firmy nestačí – na malém místě jsou desítky subjektů, chybí orientační tabule,
  3. pokud jsou vrátnice do areálů nebo jejich částí, pak se stává, že ani osoby zde pracující neznají všechny subjekty uvnitř areálu,
  4. někdy jsou části areálu oploceny a uzamčeny – je ztížen příjezd.

Další problémy uvnitř areálu
  1. uzávěry energií a médií nejsou vždy řádně označeny,
  2. u starších areálů nejsou uzávěry u všech objektů, jen v některých částech,
  3. nájemci si myslí, že nemusí vědět, kde uzávěry jsou,
  4. zdroje vody nejsou označeny a v mnoha případech nejsou kontrolovány,
  5. v některých případech nejsou zdroje vody dostatečné pro současné užívání stávajících objektů.

Na základě kontrol jsme zjistili, že jen v ojedinělých případech je povinnost zpracovat DZP, a to ještě na základě například skladování tlakových lahví s PB nebo čerpací stanice na PB. Jednotky PO nemají informace o činnostech v areálech.

 
HZS Pardubického kraje se snaží aktivně přistupovat ke zlepšení stavu nejen represivními opatřeními – kontrolami a sankcemi, ale také preventivním působením a vlastními nápady a realizací vhodných opatření nad rámec platných předpisů. K tomu ale musí mít partnera v provozovateli činnosti, ale hlavně ve vlastníkovi areálu. Požární ochrana u těchto složitých „seskupení“ se nedá řešit individuálně, musí dojít k dohodě všech subjektů, které v areálu působí.

 
Právní rámec upravující požární ochranu v současné době vhodně postihuje preventivní působení a vytváří fungující systém ochrany před požáry za předpokladu, že je vhodně a také důsledně uplatňován povinnými subjekty.

 
Karta areálu
Jedním z nápadů nad právní rámec, který chceme u HZS Pardubického kraje realizovat, je vytvoření „karty areálu“. Tento nápad vznikl při vzájemné konzultaci zástupců odboru prevence a odboru IZS a řízení jednotek HZS Pardubického kraje. V tomto případě jde opravdu o nadstandardní dokumentaci, kterou budou zpracovávat jednotliví velitelé stanic pro areály v jejich hasebních obvodech. Na tvorbě se samozřejmě budou podílet i příslušníci odboru prevence a odboru komunikačních a informačních systémů.

 
Co by měla karta areálu minimálně obsahovat, navrhli sami zástupci z řad velitelů čet a stanic a jedná se o následující informace:
  1. příjezdové komunikace,
  2. nástupní plochy,
  3. rozmístění subjektů,
  4. vodní zdroje,
  5. uzávěry elektrické energie, vody, plynu, produktovodů,
  6. umístění nebezpečných látek.

Karta je myšlena jako grafický mapový podklad doplněný textem s informacemi o nebezpečných látkách a technologiích v daném areálu. Zde se tedy uplatní i spolupráce s odborem komunikačních a informačních systémů – zapojení do mapových podkladů geografického informačního systému (GIS).


Úskalí při tvorbě a využívání karty areálu
Při tvorbě – kdo, kdy a na jaký areál kartu vytvoří?
Při využívání – kdo, kdy a v jakých lhůtách bude kartu aktualizovat – hrozí její neaktuálnost a tedy opět špatná informace, protože subjekty se v areálech velice rychle mění a tím se mění činnosti a využívání objektů, tudíž i požární nebezpečí jak pro zaměstnance, tak pro zasahující jednotky. Tematické kontroly jsou ještě v samých začátcích a budou pokračovat i v dalším roce, neboť subjektů, které provozují své činnosti v areálech, je velmi mnoho.


Na závěr nezbývá než doufat, že si všichni zainteresovaní uvědomí, jak velké je riziko možných požárů a budou řádně plnit své povinnosti.


plk. Mgr. Pavel NEJTEK,
HZS Pardubického kraje
 

Print  E-mail