Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK IX ČÍSLO 8/2010

V TOMTO ČÍSLE: V úvodu přinášíme zpravodajství ze setkání ministra vnitra Radka Johna s vedoucími funkcionáři HZS ČR. V části POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme zásah při likvidaci následků exploze parních zásobníků v areálu průmyslového podniku v Rudníku u Vrchlabí a přinášíme detailní analýzu požární automobilové techniky z veletrhu Interschutz 2010. Průběh cvičení složek IZS „Železniční nehoda 2010“ ve Starém Plzenci a cvičení záchranářů v Lozornu jsou hlavní náplní části věnované IZS. V tematických blocích zaměřených na OCHRANU OBYVATELSTVA a KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informujeme o projektu nouzového napájení budov elektrickou energií, seznamujeme s vývojem koncepcí ochrany obyvatelstva v letech 2001 až 2010 a přinášíme zpravodajství z mezinárodního výcvikového kurzu OPCW 2010. Analyzujeme postavení HZS ČR v právním řádu ČR, seznamujeme se závěry IV. sjezdu SH ČMS. Pro příznivce POŽÁRNÍHO SPORTU je připraveno komplexní zpravodajství z XXXIX. mistrovství ČR v požárním sportu družstev HZS ČR. 

Letošní Interschutz-Rote Hahn rozhodně nezklamal. Na návštěvnickém rekordu Červeného kohouta se podílely i stovky hasičů z ČR, kteří využili příležitosti navštívit tuto mezinárodní výstavu požární techniky, tentokrát konanou v nedalekém Lipsku. Obavy z dopadů zhoršené hospodářské situace v EU se nenaplnily. Návštěvníci z řad odborné i laické veřejnosti se mohli seznámit se širokou nabídkou požárních automobilů, požárního příslušenství, ochranných prostředků, ale i stabilních hasicích zařízení nejen evropské provenience, ale také z Číny, Japonska, Indie, USA a řady dalších zemí. Přední výrobci přivezli do Lipska reprezentativní zastoupení svých výrobních programů v rozsahu, který předčil všechna očekávání. Za zcela ojedinělou lze považovat přehlídku výškové techniky a letištních automobilů. Vraťme se ještě jednou na výstaviště, tentokrát za požárními automobily. Co zajímavého bylo vidět, jak vypadá současný požární automobil a kam se ubírá vývoj?

Celkový pohled

Při výrobě požárních automobilů pokračuje zvyšování podílu plastů, ze kterých lze vyrábět nejen tvarově zajímavé díly karosérií, ale také celé nástavby a nádrže na vodu nebo pěnidlo. Nezadržitelně pokračuje trend využívání digitalizace informací týkajících se provozních parametrů, diagnostiky, simulování provozních režimů a ovládání požární techniky. Výrobci se zaměřují na ergonometrii, aktivní a pasivní bezpečnost. Za převládající lze označit červeno-bílou barevnou úpravu, přestože nejefektnější je barva tyrkysová. I tu bylo možné na několika exponátech vidět. Fluorescenční barvy se uplatňují pouze jako zvýrazňující prvky a jen zcela výjimečně v celoplošném provedení. Pro stavbu požárních automobilů se využívá propracovaná stavebnicová metoda vycházející z unifikovaných montážních skupin, jako jsou integrální sedačky pro osádku, koše pro výškovou techniku, čerpací a přiměšovací systémy a lafetové proudnice. To se týká i stavebnicové AL konstrukce účelových nástaveb. Tím je možné ekonomicky a rychle v požadované technické úrovni reagovat na specifické požadavky uživatelů. Ruce konstruktérů a jejich fantazii do jisté míry svazuje pokročilá unifikace vycházející z evropských norem, možná nejvýznamnější prvek ovlivňující stavbu tzv. „normových“ požárních automobilů.

Určitým překvapením je převažující stavba požárních zásahových automobilů a výškové techniky na standardních podvozcích, dokonce v řadě případů s oddělenou kabinou osádky. Anglický Dennis Rapier bude patrně muset čekat na svého následovníka do další výstavy Interschutz. I přesto, že jsou v současné době k dispozici nízkopodlažní podvozky Mercedes-Benz Econic. Na výstavě však marketingově příliš zvýrazněny nebyly. To se týká i žebříkových „třicítek“, které se v minulosti předháněly v co nejnižší transportní výšce pod hranicí 3 m.

Potvrdil se dlouhodobý trend vzájemného sbližování konstrukce automobilových žebříků a požárních plošin. K tomu přispívá i skutečnost, že přední výrobci Rosenbauer a IVECO Magirus mají pod jednou střechou soustředěn vývoj obou druhů této techniky. Patrně nadlouho zůstane maximální dostupná výška automobilových žebříků 60 m, kterou dobyla firma Metz již v roce 1957, zatímco u požárních plošin byla překročena magická hranice 100 m a vývoj pokračuje dále. To byl také důvod, proč na sebe strhli pozornost návštěvníků hned dva rekordmani, a sice požární plošina Bronto Skylift s dostupnou výškou 115 m a automobilový žebřík IVECO Magirus s dostupnou výškou 60 m. Ten byl na rozdíl od zmíněné plošiny plně funkční a v trvalém obležení zájemců o svezení výtahem do výšky Petřínské rozhledny.

Královskou třídu ve stavbě požárních automobilů představují letištní požární automobily. Jejich provedení je rovněž v hlavních parametrech dáno předpisy ICAO. Přitom zůstává ještě stále dost prostoru pro fantazii návrhářů zaujmout něčím novým. Dynamické vlastnosti výkonného čerpacího zařízení a schopnost provádět hasicí zásah pěnou za jízdy patří k výchozím požadavkům. Pozornost zaujme i atraktivní řešení karosérie. V roce 2000 prezentoval „aerodynamické“ pojetí francouzský SIDES. V současnosti ho převzala v různých variacích již většina výrobců, a to nejen z důvodu zajistit řidiči panoramatický výhled při hašení za jízdy. Je to i tvrdá konkurence, při které lze odběratele obklopeného špičkovou leteckou technikou snáze přesvědčit vysoce zajímavým designem. I u této techniky je však stále co zdokonalovat. O tom se mohli přesvědčit návštěvníci při praktických ukázkách v expozicích tradičních výrobců jako IVECO Magirus, Rosenbauer, Ziegler, Kronenburg, Pierce.

Určitě stálo za to sednout si na místo řidiče Panthera nebo Dragona a vyzkoušet si dálkové ovládání lafetové proudnice a představit si hašení hořícího Jumba 747 s 19 000 l vody za zády a motory o výkonu 1260 koní.

Nové trendy udávají zejména největší výrobci

Jeden z dominantních expontů - letištní automobil PANTHER typ CA7 8x8 firmy RosenbauerJeden z dominantních exponátů - letištní automobil PANTHER typ CA7 8x8 firmy RosenbauerExpozice rakouské firmy Rosenbauer potvrdila reprezentativním výběrem exponátů vystavených na ploše 5000 m2, že jde v současné době o největšího výrobce požárních automobilů na světě. Z mnoha novinek stojí za pozornost představení konceptu požárních automobilů AT, který po třetí modernizaci zahrnuje 90 dílčích zlepšení. Jako ústřední exponát byl prezentován požární automobil HLF 20/16 na podvozku MAN TGM s motorem o výkonu 213 kW v provedení AT-pokročilá technologie. Kabina pro osádku je oddělená. Dveře kabiny jsou standardní otočné se spodním dílem usnadňujícím vystupování osádky. Čerpací zařízení s kombinovaným čerpadlem typu NH35 je plně automatické. Ovládá se z displeje, na kterém jsou zobrazeny všechny provozní stavy. Nádrž na vodu o objemu 2400 l je z jednoho kusu. Tyto parametry jsou známé od roku 2004, kdy byla představena druhá modernizace systému AT. Tento zásahový automobil přesto stále přitahuje zvýšenou pozornost, a to z důvodů do detailu propracované ergonometrie a bezpečnosti. Novinkou je osvětlení LED diodami a hybridní systém řízení zásobování elektrickou energií. Pro AT řadu je typická i AL stavebnice účelových nástaveb. Ve stejném provedení se dodávají typy RLFA 3000, LF 10/6 a TLFA 5500/400. Elektronické zpracování informací v různých formách využívají i další výrobci zásahových automobilů jako firmy Ziegler nebo IVECO Magirus. Zda jde především o marketingové důvody, prověří až praxe, která diktuje nejen uživatelský komfort, ale i spolehlivost nasazení.

Z výškové techniky byl představen mimo jiné AZ Metz L56. Je vybaven výtahem a na hlavě sady košem pro tři osoby. Vyložení do strany je 20 m při třech osobách v koši. Celková hmotnost je 28 t. V kategorii „třicítek“ byla představena požární plošina B32 opatřená košem s užitečným zatížením 600 kg s možností stranového vyložení 25,5 m. Transportní výška je 3400 mm. Pro srovnání: v případě AZ Metz L32A se stejnou dostupnou výškou má koš užitečné zatížení 450 kg nebo čtyři osoby a transportní výška je 3280 mm.

Letištní Panther, ověnčený několika oceněními za design, se dodává s motory od 500 k do 1260 k s objemy nádrží na vodu 6000 l až 19 000 l. Jedním z představených Pantherů byl typ 8x8 CA7 HRET SWB, určený pro letiště v Lipsku. Parametry hovoří za vše. Výkon dvou motorů Caterpilar 926 kW umožní zrychlení tohoto 52 tunového kolosu na 80 km•h-1 za 25 s. Nádrž na vodu má objem 12 500 l, na pěnidlo 1500 l. Průtok čerpadla je 8000 l•min-1 při 10 bar. Vozidlo je opatřeno hasicím ramenem Stinger s lafetovou proudnicí s průtokem 6000 l•min-1 při 10 bar vody a 14 kg•s-1 prášku. K hašení je dále k dispozici práškové hasicí zařízení PLA500 s 500 kg prášku a zařízení pro rychlý zásah vysokotlakou vodou 40 bar s hadicovým navijákem s 80 m plnoprůtočnou hadicí. Přední lafetová proudnice má průtok 1500 l•min-1 při 10 bar.

Představen byl také informační systém EMEREC, který poskytuje veliteli zásahu podpůrné informace, osvětlovací stožár s LED diodami, systém CAFS umožňující hašení tlakovou pěnou až do vzdálenosti 400 m a řada lafetových proudnic, kde zaujala kombinovaná lafetová proudnice na vodu a prášek a lafetová proudnice RM 130 s dálkou dostřiku až 130 m.

Ani firma IVECO Magirus nezůstala své pověsti nic dlužna. Kompletní výrobní program začíná u nové přenosné stříkačky s průtokem 1730 l•min-1 při 8 bar o hmotnosti 190 kg a končí u letištního automobilu Dragon II v provedení 6x6 nebo 8x8. Silnou zbraní této firmy jsou tradičně automobilové žebříky. Výrobní řada zahrnuje typy M32, M39, M42, M55 a M60. Ten má pro zajímavost celkovou hmotnost 26 t. Kromě výtahu je opatřen košem pro čtyři osoby.

Představení inovovaného AZ M32 L-AS IVECO MagirusPředstavení inovovaného AZ M32 L-AS IVECO MagirusK novinkám patří AZ 32 M32L-AS s nově řešeným krátkým ramenem, u něhož se prodloužila délka z původních 3,5 m na současných 4,7 m. Sklopení tohoto dílu je možné o 75°, což podstatně rozšiřuje pracovní pole této techniky. Žebříková sada má rychlejší pohyby a může být vybavena košem s užitečným zatížením 300 kg nebo 400 kg. Novinkou je antivibrační systém, který eliminuje případné rozkmitání žebříkové sady a zajistí ztlumení vibrací až do stavu stabilizace sady. Ovládání je prostřednictvím joysticků a elektronického displeje. Ke stabilizaci jsou použity osvědčené podpěry VARIO. Koš pro čtyři osoby je opatřen lafetovou proudnicí s průtokem 2500 l•min-1. V případě potřeby lze hlavu žebříku osadit lafetovou proudnicí ViaGara s průtokem 4000 l•min-1 při 8 bar.

Pod označením Multistar 2 byl vystaven kombinovaný speciál typu PP a CAS s dostupnou výškou teleskopické plošiny 31 m a lafetovou proudnicí s průtokem 2100 l/min. Toto řešení se objevilo již na několika předcházejících výstavách.

Holandský výrobce Kronenburg představil dva letištní automobily s vysokým podílem plastových dílů od specializované firmy Plastisol. Typ M.A.C 12 6x6 s nádrží na vodu 12 000 l má celoplastovou karosérii a netypické přední svislé sklo. Typ C7010 4x4 s nádrží na vodu 5000 l je navržen pro leteckou přepravu. Transportní výška je 2500 mm. Speciální plastové účelové nástavby měla možnost prezentovat i česká firma ZHT.

Letištní automobil řady Z 6x6 firmy ZieglerLetištní automobil řady Z 6x6 firmy ZieglerDalší zastavení je v expozici rodinné firmy Ziegler, která dokáže držet krok s předními dodavateli požární techniky v kvalitě, šíři nabídky a technické úrovni. Její expozici charakterizovala široká nabídka zásahových požárních automobilů, čerpacích zařízení s jmenovitým průtokem od 1000 l•min-1 do 8000 l•min-1, včetně přídavného třístupňového vysokotlakého čerpadla s průtokem 250 l•min-1 při 40 bar a lafetových proudnic s průtokem od 200 l•min-1 do 6000 l•min-1 s ručním a dálkovým ovládáním. Čerpací přívěsné stanice se dodávají s průtokem 2400 l•min-1 až 6000 l•min-1 při 10 bar.

Za představení rozhodně stojí technický automobil RW na novém premiérovém podvozku Zetros 6x6 firmy Mercedes Benz. Ten doplnil řadu terénních podvozků Mercedes Benz, zahrnující modernizované Unimogy U20 a U 4000/5000. Zetros v provedení 6x6 je vybaven motorem o výkonu 240 kW a má celkovou hmotnost až 27 t. V případě varianty 4x4 14,5 t. Vystavený automobil RW má osádku 1+2 a je vybaven osvětlovacím stožárem a elektrocentrálou o výkonu 23 kW. V provedení typu CAS 30/90-5 má nádrž na vodu o objemu 9000 l a na pěnidlo 500 l. Čerpadlo s průtokem 3000 l•min-1 při 10 bar je opatřené automatickým přiměšovačem. Nechybí zařízení pro první zásah sestávající z lafetové proudnice s průtokem 2000 l•min-1 a hadicového navijáku s tvarově stálou hadicí o délce 50 m s proudnicí a elektrickým navíjením.

Nelze nezmínit ani APAS. Tak je označena a do dokonalosti dovedena stavebnice nástaveb využívající AL speciální profily a AL panely. APAS umožňuje flexibilně řešit ukládací skříně s maximálním využitím prostoru při nízké hmotnosti. Opět nic převratně nového, ale jde o řešení, ve kterém lze již těžko hledat další prostor pro inovaci. Novinkou je možnost využít tento systém pro stavbu účelových nástaveb všech typů požárních automobilů. Běžně se používají zpevněné plasty, sklolaminát a dokonce i kompozitové materiály. Také v této expozici vévodil letištní automobil řady Z. V daném případě typ Z8 8x8 s celkovou hmotností 43 t. Firma Ziegler nestojí stranou ani v nabídce systémů CAFS. Nechyběla ani CAS na podvozku MB-ECONIC s osádkou 1+4, čerpadlem s průtokem 2000 l•min-1 a nádrží na vodu o objemu 2000 l.

Finská firma Bronto Skylift přesvědčivě prokázala své vedoucí postavení na trhu požárních plošin. Jako prestižní exponát představila prototyp plošiny F 112 HLA, který v současnosti drží světový rekord v dostupné výšce 112 m. Postaven je na sedminápravovém podvozku. Celková hmotnost je 75 t, stranové vyložení 33 m a nosnost koše 500 kg v celém zvedacím režimu. Transportní výška 4 m je také unikátní. Uvedené parametry napovídají mnohé o operativnosti a využitelnosti tohoto rekordmana v praktickém nasazení. Není bez zajímavosti, že tento typ byl odvozen z montážní verze určené především pro stavbu větrných elektráren.

Široká nabídka Bronto Skylift zahrnuje přes 30 typů plošin v montážním a požárním provedení. Začíná na zásahové výšce 23 m. Vždy se jedná o osvědčené teleskopické provedení s krátkým dvojramenem, na němž je uložen koš. Standardní řešení, podobně jako u automobilových žebříků, představuje plošina s dostupnou výškou 32 m. Od této výšky jsou plošiny vybaveny košem s nosností 500 kg, opatřeným lafetovou proudnicí s průtokem 3800 l•min-1. Ovládání je možné jak ze stanoviště strojníka, tak i z koše a pomocí ovládacího přenosného panelu. Možnou variantou je provedení „hasicí věž“, kde místo koše je vysoce výkonná dálkově ovládaná lafetová proudnice s průtokem 4000 l•min-1 nebo 6000 l•min-1. Tento typ je určen například pro hašení skladovacích nádrží nebo technologií v petrochemickém průmyslu. O příslovečné kvalitě výrobků Bronto Skylift svědčí přes 50 500 vyrobených plošin dodaných do více než 120 zemí.

Japonský požární automobil CSFS firmy Morita pro hašení lesních požárů Japonský požární automobil CSFS firmy Morita pro hašení lesních požárů Za designové překvapení lze v záplavě požárních automobilů bezkonkurenčně označit japonskou CAS firmy Morita určenou pro hašení lesních požárů. Fotografie nepotřebuje komentář. Vážným konkurentem je nový design Unimogu U20 a terénní automobil Linder Unitrac 102 4x4. Tyto podvozky shodou okolností mají nejen nápaditý design, ale i vynikající terénní vlastnosti.

Kontejnery, ventilátory a lafetové proudnice

Každý návštěvník mohl postřehnout, že kontejnery se považují již za samozřejmé řešení a není důvod je na výstavách zdůrazňovat. Nejinak tomu bylo i v Lipsku.

Hitem se stal jiný výrobek, a to ventilátory ve všech možných velikostech v přenosném a přívěsném provedení nebo jako součást nástavby požárního automobilu. S pohonem elektromotorem, spalovacím motorem nebo hydromotorem. Firma Tempest představila kompletní řadu ventilátorů s průtokem 4800 m3•h-1 až po 43 000 m3•h-1. K největším patří MGV S60 s průměrem rotoru 1,5 m a průtokem 230 000 m3•h-1. Podle konstrukce jsou určeny pro větrání, ochlazování, odsávání kouře nebo hašení lehkou pěnou. Chladicí účinek se zvyšuje přisáváním sprchového proudu vody do proudu vzduchu. K jejich připomenutí bezpochyby přispěla stále aktuální problematika účinného hasebního zásahu v tunelech, což se týká i ČR.

Patrně jako reakci na požáry na vrtných plošinách a ropných polích představila firma Poztechnika hasicí automobil na pásovém podvozku určený pro hašení ropných a plynových fontán spalinami z proudového leteckého motoru s přívodem vody, která se aplikuje jako mlha a přispívá k účinnému chlazení. Jako součást nástavby speciálního požárního automobilu ZIKUN bylo představeno řešení s dvěma menšími proudovými motory umístěnými v zadní části účelové nástavby na točně s dálkovým ovládáním.

Pokud jde o BIG, vystaveny nebyly jen zmíněné ventilátory, ale i lafetové proudnice. Kompletní program představil nejen Rosenbauer, Ziegler a IVECO Magirus, ale i řada dalších mnohdy specializovaných a tradičních dodavatelů, ke kterým patří například firmy Alco a RPons. Posledně jmenovaná firma představila obří lafetovou proudnici na přívěsu s průtokem 20 000 l•min-1 při tlaku 6 bar. Zásobovat tohoto goliáše znamená uspokojit čtyři vstupní hrdla DN 150, každé 5000 l•min-1. Alco má ve svém výrobním programu Super Big s průtokem 60 000 l•min-1 a dálkou dostřiku až 180 m. Konečně i na jednom z amerických „traků“ byla lafetová proudnice s průtokem 23 000 l•min-1.

CAS 30-T 815 od THT, s.r.o., PoličkaCAS 30-T 815 od THT, s.r.o., PoličkaV expozici THT, s.r.o., Polička se dostalo nebývalé mezinárodní promotion nové CAS 30 na podvozku sedmičkové řady Tatra 815-7 6x6. Díky vzduchovému pérování lze snížit celkovou výšku až o 120 mm nebo zvýšit světlost o 90 mm. Objem nádrže na vodu je 9000 l a na pěnidlo 540 l. Podle reakcí zahraničních návštěvníků jsou podvozky Tatra trvale v povědomí pro své vynikající terénní vlastnosti, unikátní řešení podvozku a vzduchové chlazení. Není pochyb, že pro tyto vlastnosti jsou i za současného stavu nabídky terénních podvozků cenově akceptovatelným řešením.

Bohužel není prostor zmínit další desítky výrobců a dodavatelů požárních zásahových automobilů, například polských firem Wawrzaszek a Szesniak, největší italské firmy BAI nebo firem Lentner a Schlingmann, jejichž expozice rozhodně nebyly k přehlédnutí. To se týká i americké provenience zastoupené například firmou KME nebo Pierce využívající podvozky Oskosh.

Závěr

Interschutz 2010 se stal inventurou dosaženého technického stavu v oboru požárních automobilů. Zcela zřejmý byl nástup výrobců z Asie. Novinky, a těch bylo bezpočet, se skrývaly v dílčích inovacích projektů, které byly zahájeny ve většině případů již v předchozích letech. Je zřejmé, že vývoj probíhá kontinuálně směrem k vyšší technologické úrovni, kvalitě a uživatelskému přínosu, o výkonových parametrech nemluvě. Veletrh neoslnil žádnou významnější futurologickou studií ani převratnou novinkou, která bývá kořením autosalonů a která dává možnost nahlédnout do budoucnosti. Naznačil, že v příštích letech lze očekávat další využívání elektroniky v kontrolních a ovládacích funkcích. Nechme se překvapit.

Ing. Pavel RYBÁŘ, foto autor

 

Print  E-mail