Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XII ČÍSLO 7/2013

V úvodu přinášíme zpravodajství o zásahové činnosti HZS ČR a dalších složek IZS při likvidaci následků červnových ničivých povodní a seznamujeme s novelou zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která řeší zapojení pojišťoven do financování jednotek profesionálních a dobrovolných hasičů. V bloku POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme únorový zásah jednotek PO při likvidaci tragických následků výbuchu plynu v bytovém domě ve Frenštátě pod Radhoštěm a zabýváme se také nejčastějšími nedostatky v projektové dokumentaci a praktickém provedení komínů ve stavbách. Spolupráce příslušníků laboratoře Zařízení Tišnov HZS JmK s Pyrotechnickou službou Policie ČR a analýza komunikace na TCTV 112 jsou náplní části časopisu zaměřené na oblast IZS. V bloku OCHRANA OBYVATELSTVA přinášíme první díl seriálu „Ochrana dýchacích cest – historie a současnost“ a informujeme o průběhu mezinárodního kurzu zaměřeného na ochranu proti chemickým zbraním. 

Již dlouhou dobu, od roku 1996, se řeší otázka možnosti zapojení pojišťoven do financování bezpečnostního systému. O historii nebo mezinárodním srovnání již bylo napsáno a hlavně mnoho řečeno na všech různých úrovních. Pro český právní řád je patrně nejoptimálnější inspirací zkušenost ze Slovenské republiky, kde již téměř deset let spolufinancování pojišťoven pro útvary Ministerstva vnitra (zejména Hasičský a záchranný sbor Slovenské republiky) existuje.

Vyvíjena byla řada iniciativ různého znění, např. již v roce 1999 a 2001, následně v roce 2010 zastupitelstvy Pardubického a Středočeského kraje. Všechny dosud podané návrhy neprošly legislativním procesem (fakticky téměř vždy skončily neschválením v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, nebo první návrh již nebyl schválen po navrácení zpět Senátem do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR).

Je nutné dodat, že zapojení pojišťoven do financování bezpečnostního systému není žádnou novinkou. V právním řádu na území dnešní České republiky existoval již od dob Rakousko-Uherska a přetrval formálně až do roku 1999 ve formě fondu zábrany škod.

Nové iniciativy

Na jaře roku 2012 se v Senátu i Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR zrodily iniciativy na navržení novely zákona, která bude řešit možnost zapojení pojišťoven do financování Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS ČR) a jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí, a to ve formě příspěvku z povinného ručení na motorová vozidla (senátní tisk č. 347, sněmovní tisk č. 709). Senátní návrh byl schválen ve výborech Senátu i na plénu Senátu Parlamentu ČR (dne 20. července 2012, kdy ani jeden senátor nebo senátorka nebyl proti návrhu) a byl postoupen k projednání Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR jako senátní iniciativa.

Dne 12. června 2012 byl skupinou poslanců předložen obdobný návrh, jako ten senátní. Tento poslanecký návrh (sněmovní tisk č. 709) byl schválen v prvním čtení po dlouhé a podrobné diskuzi 6. listopadu 2012 a přikázán k projednání rozpočtovému výboru, hospodářskému výboru a výboru pro bezpečnost. Je nutné dodat, že návrh zákona v této podobě nepodpořila vláda, které k němu schválila negativní stanovisko. Obě iniciativy vycházely z principu povinnosti příspěvku z povinného ručení na motorová vozidla pro Hasičský záchranný sbor České republiky a pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí.

Právě po prvním čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR došlo k jednání na půdě této dolní komory Parlamentu ČR (vlastně na půdě podvýboru pro integrovaný záchranný systém, a to za účasti zástupců MV-generálního ředitelství HZS ČR, Ministerstva financí i dalších dotčených subjektů) k nalezení nového řešení. Tato jednání probíhala celou zimu a za toto období bylo zpracováno mnoho verzí návrhu zákona, došlo k řadě diskuzí, kompromisů, úvah, rozhodnutí, ale hlavně k pozitivnímu vývoji ve vztahu k nalezení shody nad určitým návrhem.

Základní kompromis spočíval v úpravě zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (zák. č. 168/1999 Sb.) a zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Změna spočívala v tom, že HZS kraje, Záchrannému útvaru HZS ČR a zřizovateli jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, která je zařazena do seznamu jednotek v rámci nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany a která zasahovala na výzvu operačního a informačního střediska hasičského záchranného sboru kraje, se uhradí náklady vzniklé úmyslným jednáním nebo dopravní nehodou.

Tyto platby se budou podle zákona vyplácet výše uvedeným složkám HZS ČR a zřizovatelům jednotek SDH obcí přímo z pojišťoven (u dopravních nehod, což je základ postupu). Proti současnému stavu, kdy je z likvidačních prací získáváno přibližně 30 milionů pro celý HZS ČR za rok, by tato nová úprava měla přinést částku vyšší (bude úměrná počtu a době trvání zásahů. Finanční částka za hodinu likvidačních prací bude stanovena nařízením vlády). Tyto platby se mají realizovat již tento rok, zřejmě od září 2013 (po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů).

Fond zábrany škod

Dále bude vytvořen tzv. fond zábrany škod (tedy navrácení k minulému stavu, před rok 1999), kam „půjdou“ prostředky od pojišťoven (ročně 3 % z povinného ručení, což představuje částku přibližně 500 až 600 milionů Kč). Tyto prostředky se budou rozdělovat podle přesně stanoveného klíče vytvořenou komisí (rozdělení podle stanovených poměrů) a na základě následného rozdělení příslušnými subjekty (např. pro HZS ČR a pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí to bude MV-generální ředitelství HZS ČR). Je také přesně stanoveno, na jaké oblasti mají být finanční prostředky použity. Tento fond by mohl být naplňován od 1. ledna 2014, první prostředky z něho mohou být k dispozici v roce 2014.

Po nalezení tohoto kompromisu byl návrh zákona v podobě komplexního pozměňovacího návrhu schválen všemi třemi výbory Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, kam byl přikázán (přelom února a března 2013) a následně byl projednán ve druhém čtení. Po dlouhé a velice podrobné diskuzi byl návrh zákona ve znění komplexního pozměňovacího návrhu schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR (dne 27. března 2013).

Po projednání návrhu zákona ve výboru Senátu Parlamentu ČR, byl též dne 2. května 2013 schválen plénem Senátu Parlamentu ČR (opět žádný senátor ani senátorka nebyli proti návrhu zákona).

Následně byl návrh zákona postoupen prezidentu republiky k podpisu, což prezident Miloš Zeman učinil dne 31. května 2013.

Návrh přináší nové nahlížení na možnost zapojení pojišťoven do spolufinancování složek integrovaného záchranného systému a také bezpečnosti provozu, což může vzbuzovat negativní i pozitivní ohlasy. Logicky, zejména pro složky integrovaného záchranného systému poskytujících plánovanou pomoc na vyžádání v oblasti zábrany a prevence škod z provozu vozidel, se jedná o pozitivní směr.

Návrh je jistě kompromisem, může vykazovat určité legislativní nedostatky, může být v určitém směru i novým systémem pro další finanční prostředky do systému (které budou opět do systému navráceny, zejména formou nové techniky a věcných prostředků) a může vzbuzovat možná mírné znepokojení, jedná se ovšem o první krůček v celém systému.

Závěr

Toto krátké pojednání nemělo za cíl přesně popisovat celý návrh, jeho klady a zápory, polemizovat nad možnostmi jiné úpravy, nebo vyložit další směry celého systému. Mělo pouze dokreslit celkový legislativní proces. Samotný návrh bude jistě podroben dalšímu hodnocení, a jak se říká, až budoucnost ukáže, zda navržený systém je reálný a použitelný. Za současné situace je schválení tohoto návrhu zákona optimální variantou pro praxi, pro kterou je využitelný a přínosný.

plk. JUDr. František VAVERA, Ph.D., MV-generální ředitelství HZS ČR

Print  E-mail