Časopis 112 ROČNÍK XVIII ČÍSLO 9/2019
V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA se dočtete o dopravní nehodě na D1. Příslušníci zjišťování příčin vzniku požárů HZS ČR navštívili USA. Probíhá pátá série kontrol HAD 2019. Dočtete se o vývoji v oblasti pěnových koncentrátů u nás i ve světě. I letos pokračuje podpora Lesů ČR pro jednotky SDH obcí. Znáte historii a současnost profesionálních hasičů v Brně? V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dozvíte o tvorbě typové činnosti STČ 16B/IZS. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informujeme o současném cíli finského předsednictví v oblasti CO. Aktualizace Vnějšího havarijního plánu JE Temelín. Jaká je připravenost managementu SVO v zónách ohrožení? Od ledna 2019 IOO disponuje RTG kabinovým systémem. Co přinesla analýza rizik obcí v Královéhradeckém kraji? Zástupci IOO se zúčastnili radiačního cvičení v Německu. V rubrice INFORMACE si přečtete, že reprezentace HZS ČR v TFA přivezla z Číny 10 medailí. Český tým bodoval na Championships Fie Fit 2019. I Zlínský dvojboj zná vítěze.
- OBSAH č. 9/2019 ROČNÍKU XVIII
- Požár po dopravní nehodě na dálnici D1
- Vyšetřovatelé požárů v USA v roce 2019
- HAD 2019 – I. etapa
- Únikové hry
- Vývoj v oblasti pěnových koncentrátů u HZS ČR a ve světě
- Podpora Lesů ČR pro jednotky SDH obcí pokračuje i v roce 2019
- Historie a současnost profesionálních hasičů v Brně
- Typová činnost STČ 16B/IZS Mimořádná událost s podezřením na výskyt vysoce nakažlivé nemoci na palubě letadla s přistáním na letišti Praha/Ruzyně
- Cíle současného finského předsednictví v oblasti civilní ochrany
- Aktualizace Vnějšího havarijního plánu Jaderné elektrárny Temelín
- Společensky významné objekty v zónách
- Využití RTG záření pro účely požárně technické expertizy
- Analýza rizik obcí v Královéhradeckém kraji
- Radiační cvičení německé kriminální policie
Dne 21. ledna letošního roku byl v 9.56 hodin na KOPIS HZS Středočeského kraje ohlášen požár nákladního automobilu na dálnici D1 na osmém kilometru před Prahou s tím, že oznamovatel neví, co nákladní automobil veze a zda je někdo zraněný. Podle dalších informací oznamovatel na kamerách, které obsluhuje Středisko správy a údržby dálnice Mirošovice (SSÚD), vidí stoupající hustý dým.
KOPIS na místo vyslal jednotku ze stanice Říčany HZS Středočeského kraje s VEA L2 Ford Ranger, RZA L2Z WV Transportér, CAS 20/4000/240 S2T, CAS 30/9000/540 S3VH, dále jednotku SDH obce Průhonice s CAS 20/4000/200 M2Z, která však k případu nevyjela.
Technika CAS 20 první výjezd a velitelský automobil stanice Říčany přejížděly na místo zásahu od jiné události. Velitel čety byl k místu zásahu nejblíž, již z velké dálky byl patrný hustý černý dým. Cestou KOPIS rovnou žádal na místo další jednotky požární ochrany (PO) v rámci mezikrajské výpomoci. Byla vyslána jednotka ze stanice Chodov HZS hl. m. Prahy s technikou CAS 20/4000/200 M1Z. Při příjezdu k místu zásahu byla dálnice zcela neprůjezdná a vozidla stála ve všech třech jízdních pruzích. Požární technika měla ztížený příjezd, jelikož nebyla v koloně stojících vozidel vytvořena záchranářská ulička.
Průběh zásahu
Po dojezdu první zásahové techniky ze stanice Říčany na místo události v 10.06 hodin bylo průzkumem zjištěno, že jde o požár nákladního automobilu (NA) v plném rozsahu a ještě návěsu dalšího kamionu po dopravní nehodě. Informace byly předány KOPIS, které na žádost velitele zásahu (VZ) na místo vyslalo další CAS. V úvodní fázi nebylo zřejmé, zda jsou všechny osoby z NA venku, proto byly nasazeny všechny síly a prostředky k podrobnému průzkumu kabiny NA. Pro prvotní hasební zásah byla nasazena tlaková voda s pěnou v dýchacích přístrojích z RZA.
Následně bylo zjištěno, že před příjezdem jednotek PO příslušník Policie ČR Dálničního oddělení Mirošovice vytáhl řidiče NA z kabiny, která již byla částečně zachvácena požárem. Pokračujícím průzkumem byla vyloučena přítomnost dalších osob v prostoru vozidel. Druhý řidič NA měl lehká zranění a v době příjezdu složek integrovaného záchranného systému (IZS) byl již mimo vozidlo.
Hořící NA měl po nárazu poškozenou nádrž, ze které unikala na dálniční těleso nafta. Podle sdělení řidiče bylo v nádrži přibližně 600 litrů pohonných hmot. Nafta na komunikaci hořela a znesnadňovala tak hasičům lokalizaci požáru. Po příjezdu jednotky stanice Chodov, která zasahovala z opačného směru přes svodidlo dálničního tělesa jedním proudem C s pěnou, velitel zásahu požadoval cestou KOPIS další jednotku PO s CAS. Na místo události byla okamžitě vyslána jednotka SDH obce Říčany s technikou CAS 32/8000/800 S3R. Dálnice byla směrem na Prahu zcela uzavřena, najíždějící jednotky PO byly informovány, že je možnost příjezdu k místu události v protisměru. Na místo události se dostavila velkokapacitní CAS 30/9000/540 S3VH ze stanice Modřany HZS hl. m. Prahy.
Místo zásahu bylo rozděleno na dva bojové úseky, první se soustředil na požár návěsu NA, který převážel pivo v přepravkách. Na druhém úseku prováděly jednotky PO hasební zásah směřující k likvidaci požáru NA, který byl zasažen v plném rozsahu s tím, že na těleso dálnice vytékala a hořela nafta. VZ podle nákladového listu zjistil, že jde o smíšený náklad potravin včetně palety lihovin. Těsně před zahájením hasebních prací třemi proudy C došlo k explozi pneumatiky, která vylétla z boku vozidla a poškodila svodidlo dálničního tělesa.
VZ na místo události cestou KOPIS povolal vodoprávní úřad obce s rozšířenou působností (ORP) Říčany, jelikož nafta unikla i mimo těleso dálnice a vsákla se do zeminy. Byla vytvořena průzkumná skupina, která zajistila přilehlé kanalizační vpusti a po spádu prozkoumala, zda nedošlo k úniku do dešťové kanalizace. Druhý kamion měl také poškozenou nádrž, kterou jednotka PO zajistila havarijním tmelem. Posléze byla vyslána na průzkum mimo těleso dálnice, aby zkontrolovala kanalizační vpusti a následně dešťovou kanalizaci po spádu. Podle zjištění byla veškerá nafta na tělese dálnice a v přilehlé zemině bezprostředně za svodidlem.
Lokalizace a likvidace požáru
V čase 10.15 hodin byla na KOPIS nahlášena lokalizace požáru, jednotka SDH obce Říčany na pokyn VZ zasahovala na druhém úseku v dýchacích přístrojích, prováděla postupné rozebírání a dohašování celého nákladu. Návěs druhého NA, kde byly převáženy přepravky s pivem, bylo nutné páčidly úplně otevřít a zpřístupnit celý prostor, aby mohla být termokamerou dohledána případná skrytá ohniska. Jednotky PO prováděly částečné vyskladnění zasaženého materiálu mimo dopravní prostředek a následné dohašovací práce. Vzhledem k mrazivému počasí povolal VZ na místo události cestou KOPIS techniku SSÚD (sypač se solí), jelikož docházelo k namrzání hasební vody na tělese dálnice.
Úplná likvidace požáru byla nahlášena v čase 11.17 hodin, po rozebrání celého nákladu a provedení závěrečného průzkumu termokamerou.
Příčina vzniku požáru
Vyšetřování příčiny vzniku požáru bylo zahájeno po lokalizaci požáru, kdy se na místo dostavil sloužící příslušník zjišťování příčin vzniku požárů ze stanice Benešov. Stanovil dvě vyšetřovací verze - iniciací byl únik paliva na rozpálenou část motorového prostoru, nebo zkrat na elektroinstalaci. Jako hlavní příčinu stanovil dopravní nehodu na pozemní komunikaci.
Specifika zásahu
Pozitiva
- krátký dojezdový čas prvních jednotek PO na místo zásahu,
- rychlý průzkum a zvolení taktiky zásahu,
- vysoké nasazení hasičů a dalších členů složek IZS, obzvláště obětavý přístup při záchraně řidiče uvězněného v kabině NA příslušníkem Policie ČR DO Mirošovice, který rozbil sklo bočních dveří a vytáhl zraněného řidiče z kabiny zachvácené požárem,
- profesionální součinnost všech složek IZS při organizaci místa zásahu,
- zabránění rozšíření požáru na celý návěs NA,
- eliminace zranění účastníků dopravní nehody a zasahujících složek IZS,
- spolupráce SSÚD při ošetření dálničního tělesa.
Negativa
- ztížený příjezd k místu zásahu - nebyla vytvořena záchranářská ulička,
- fyzicky náročný zásah,
- rychlý rozvoj a šíření požáru,
- namrzající hasební voda na tělese dálnice,
- hořící nafta pod NA a na komunikaci,
- výbuch pneumatiky NA s následným vymrštěním z boku vozidla,
- místo zásahu přímo pod návěstidlem, které bylo požárem poškozeno,
- tlak na VZ ohledně obnovení provozu na uzavřené komunikaci ze strany Ředitelství silnic a dálnic.
ppor. BcA. Matěj MLČOCH, HZS Středočeského kraje, foto autor