Časopis 112 ROČNÍK XIX ČÍSLO 11/2020
V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA přinášíme informace na téma Alternativní paliva motorových vozidel a potenciál jejich nebezpečí požáru a výbuchu. Navazuje požár osobního vozu na alternativní pohon. Dále se můžete dočíst o tom, že elektřina je jednou z příčin vzniku požárů domácností. Konference Červený kohout 2020 proběhla online. Následuje příspěvek o dobrovolných hasičích a spolkové činnosti. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dočtete o psychosociální pomoci občanům Lenory po výbuchu bytového domu. Co přinesl první běh kurzu Instruktor vyprošťování u dopravních nehod? V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informujeme o nutnosti zřizovat přípojná místa pro náhradní zdroje elektrické energie. Co jsou zásahové karty pro provozní sondy podzemního zásobníku plynu? Není respirátor jako respirátor a dokáže nás ochránit před virovou nákazou? V rubrice INFORMACE si přečtete o pomoci nadačním rodinám. Na závěr představíme hasičskou rodinu z Libereckého kraje.
- OBSAH č. 11/2020 ROČNÍKU XIX
- Hasiči likvidovali požár osobního vozu
- Elektřina jako jedna z příčin vzniku požárů domácností
- Červený kohout 2020 proběhl online
- Dobrovolní hasiči a spolková činnost
- Psychosociální pomoc občanům Lenory po výbuchu a následném požáru bytového domu
- Kurz Instruktor vyprošťování u dopravních nehod
- Metodický návod k realizaci přípojných míst pro náhradní zdroje elektrické energie
- Zásahové karty pro provozní sondy podzemního zásobníku plynu
- Není respirátor jako respirátor
- Léčebně ozdravný pobyt 2020 nadačních pozůstalých rodin
- Léčebně ozdravné pobyty nadačních rodin
- Hasí celá rodina
Na dálnici D11 nedaleko obce Kasalice v pondělí 21. září 2020 večer hořelo osobní vozidlo. Během jízdy vyšlehly z automobilu plameny. Muž stačil ještě zastavit na kraji dálnice a vystoupit z auta. To už ale plameny doslova „olizovaly“ celý automobil.
Při příjezdu jednotky požární ochrany z Přelouče již na místě zasahovala jednotka SDH z Chlumce nad Cidlinou ze sousedního Královéhradeckého kraje. Vozidlo bylo na alternativní pohon – LPG a hořel unikající plyn pravděpodobně z ventilu nádrže. Plamen se nedal tzv. ustřelit a nebylo možné ani uzavřít nádrž. Hasiči tak nechali kontrolovaně plyn vyhořet a ochlazovali nádrž, aby nedošlo k její explozi.
„Podle sdělení řidiče bylo v nádržích 20 l LPG a 20 l benzinu. Ze spodu vozu z nádrže unikal hořící plyn. Unikající hořící plyn jsme nechali přirozeně odhořet, pouze jsme prováděli chlazení karoserie a plynové nádrže vodou. Po vyhoření plynu byla použita střední pěna na dohašení a konečné zchlazení karosérie,“ doplnil k zásahu nprap. Martin Dařbujan, velitel družstva HZS Pardubického kraje, stanice Přelouč.
Zásahy na požáry vozu s alternativním pohonem jsou mnohem složitější než na běžná paliva, jelikož mají svá specifika, ať už jde o LPG nebo třeba CNG. Ten nejdůležitější aspekt je, že nádrž je stále pod tlakem.
Na místo zásahu se dostavila vyšetřovatelka požárů, která zjišťovala výši škody. Požár pravděpodobně způsobila technická závada v motorovém prostoru. Během zásahu nebyl nikdo zraněn.
Taktika zásahu:
1. Pokud nebylo nahlášeno oznamovatelem, všimnout si označení vozu nálepkou CNG nebo LPG.
2. Zastavit CAS v bezpečné vzdálenosti (hořlavé plyny, prachy 30 m).
3. Poškození rozvodu plynu, zda uniká plyn (měření explozimetrem, syčení, zápach) a kam se šíří nebo zda odhořívá, posoudit nebezpečí výbuchu.
4. Pokud automobil nehoří:
a) snažit se nejprve uzavřít přívod plynu z tlakových nádob (např. vypnutím zapalování motoru, na multiventilu) a dále uzavřít místo zásahu,
b) vyloučit možné iniciační zdroje pro vznik požáru na automobilu (např. odpojení akumulátorové baterie, mobilní telefony v kabině vozu) nebo na místě zásahu,
c) vyloučit možnost výbuchu nebo hromadění plynu, např. přetlakovou ventilací; odvětrat i prostory automobilu, kde se může unikající plyn hromadit.
5. Při zásahu na automobil s CNG nebo LPG je třeba počítat s těmito komplikacemi:
a) neoznačení automobilu nálepkou CNG nebo LPG; automobil může být také špatně označen, nebo označení nemusí být po nehodě znatelné,
b) nepřístupný nebo nefunkční multiventil,
c) únik plynu z tlakových nádrží (odtlakování nádoby) s následným nebezpečím požáru uniklého plynu (vyšlehnutí plamenů); směr výšlehu plamene je ve směru otevřených pojistek na tlakových nádobách plynu (lahvích), popř. může být ovlivněn změnou tvaru karoserie automobilu po nehodě,
d) výbuch tlakové nádoby, je li poškozen multiventil nebo pojistky, při tepelném namáhání tlakových nádob,
e) tvorba výbušné koncentrace, možné hromadění plynu (LPG) v uzavřených prostorách automobilu, např. v zavazadlovém prostoru, v kabině nebo v garáži,
f) špatný přístup k multiventilu (např. nutno nejprve odšroubovat kryty nádrží),
g) uzavírací multiventil nelze uzavřít pouze rukou, ale např. klíčem,
h) při odpojování akumulátorové baterie automobilu může dojít k iniciaci výbušné směsi, proto se nedoporučuje odpojování při 20 % spodní meze výbušnosti CNG nebo LPG v prostoru akumulátorové baterie bez preventivních opatření, např. odvětrání přetlakovou ventilací,
i) ve vozidle mohou být i další tlakové nádoby s plynem, např. topení vozu na propan butan u nákladních automobilů, u obytných vozidel a ty mohou explodovat vlivem namáhání teplem,
j) může dojít i k poškození nádrže s benzinem, jeho hoření atd.
Pozitiva zásahu
- uzavřený vymezený úsek dálnice,
- nasvícení místa zásahu,
- mírný vítr šel od místa zásahu směrem na pole,
- vozidlo odstaveno v odstavném pruhu,
- povrch dálnice – beton – nedocházelo k odtavení asfaltu (poškození),
- vegetace u dálnice posekaná a mokrá po dešti,
- provozní náplně vyhořely, nebyla kontaminována zemina,
- ŘSD – na místě před naším příjezdem – uzavření dálnice.
Negativa zásahu
- nutnost používat osvětlení místa zásahu,
- nádrž LPG se nacházela v zadní části vozu pod kufrem – omezená možnost chlazení,
- na ochlazování je potřeba velké množství vody 12 m3, při snížení průtoku, větší výron plynu – větší plamen,
- dlouhá doba, než plyn vyhoří, ještě asi 25 min po příjezdu jednotek PO,
- přítomnost druhé palivové nádrže na benzin – 20 l benzinu.
nprap. Martin DAŘBUJAN, por. Bc. Vendula HORÁKOVÁ, HZS Pardubického kraje, foto archiv HZS Pardubického kraje