Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XX ČÍSLO 10/2021

V říjnovém čísle časopisu si můžete přečíst rozbor požáru plastových tonerů a kovového recyklátu v areálu v Ostravě – Vítkovicích, při kterém došlo k výbuchu s následným požárem v drtiči linky na zpracování recyklátu. Následuje článek velitele odřadu z mise českých hasičů při požárech v Řecku. V Ostravě se konala konference Požární ochrany 2021. A jaká témata se zde diskutovala? Rovněž Dny NATO, které proběhly na letišti Leoše Janáčka v Ostravě, byly zajímavé svým programem. Připomeneme vzpomínku na 11. září 2001, na americké kolegy, kteří zahynuli při teroristických útocích. Přečtěte si, jaké jsou podmínky pro nominace jednotek a sborů dobrovolných hasičů Ankety Dobrovolní hasiči roku v letošním 11. ročníku. V závěru přinášíme informace o úspěšném sportovním výkonu našich zástupců na šestnáctém mistrovství světa mužů a sedmém mistrovství světa žen v Kazachstánu. 

Dne 10. května 2021 byl na operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (KOPIS HZS MSK) nahlášen výbuch s následným požárem plastových tonerů a kovového recyklátu v areálu v Ostravě – Vítkovicích. Operátor linky tísňového volání přijal v 07.53 hodin informaci o požáru v ostravské provozovně společnosti na ekologickou recyklaci především kovového odpadu, který si až do své likvidace vyžádal nasazení velkého počtu jednotek požární ochrany, leteckého hašení, speciální techniky Záchranného útvaru HZS ČR (ZÚ HZS ČR) a vyhlášení zvláštního stupně požárního poplachu.

Popis objektu
Areál společnosti je situován v dnes rekultivované oblasti bývalých Vítkovických železáren a strojíren Klementa Gottwalda, sousedící s národní kulturní památkou Dolní oblast Vítkovice, zhruba tři kilometry od centra města Ostravy, v blízkosti páteřních komunikací Rudná a Místecká.

Areál se skládá z budovy drticí a třídicí linky na zpracování odpadů o půdorysných rozměrech 44 × 12 m, která má jen částečné zastřešení, boční stěny jsou tvořeny sendvičovými panely zasazenými do ocelové nosné konstrukce sloužící primárně jako protihluková bariéra. V okolí budovy linky jsou situovány venkovní manipulační plochy, kde je skladován kovový a plastový recyklát, který do prostoru drticího mechanismu dopravuje nákladní dopravníkový pás. Po zpracování recyklátu v tomto zařízení je odpad dále tříděn v lince separace drceného odpadu a v protilehlé straně budovy dopravníkovým pásem vyvážen na venkovní manipulační plochy. V blízkosti je situována administrativní budova společnosti.

K výbuchu s následným požárem došlo v drtiči linky na zpracování recyklátu zhruba jednu hodinu po zahájení zpracování plastových tonerů z tiskáren. Jeho následkem se požár rychle rozšířil na venkovní dopravníkový pás a přilehlé manipulač­ní plochy, kde bylo v danou chvíli uskladněno zhruba 75 t odpadních tonerů a 1 500 t autovraků.

Průběh zásahu
Na místo mimořádné události byly KOPIS HZS MSK vyslány jednotky PO v 1. stupni požárního poplachu ze stanic Ostrava-Zábřeh a Ostrava-Fifejdy, spolu s nimi pak jednotky sborů dobrovolných hasičů (SDH) městských částí Ostrava-Zábřeh a Ostrava-Radvanice. V době příjezdu první jednotky PO na místo události byla hořením zasažena technologie dopravníkového pásu, v těsné blízkosti přiléhající hromada autovraků, zasažená požárem ze třetiny své plochy, a hromada plastových tonerů. Jednotka PO stanice Ostrava-Fifejdy zahájila neprodleně hasební práce pomocí dvou proudů C na východní straně areálu recyklační linky s cílem zabránit šíření požáru po dopravníkovém pásu do vnitřních prostor linky. Jednotka PO stanice Ostrava-Zábřeh provedla rozvinutí dvou proudů C ze západní strany areálu s cílem eliminovat šíření požáru hromadou uskladněných autovraků na budovu technologie recyklační linky. Současně byl velitelem zásahu (VZ) uskutečněn průzkum místa požáru a vytěžování dostupných informací od zaměstnanců společnosti, kteří se nacházeli v areálu. Na základě provedeného průzkumu rozhodl VZ o rozdělení místa zásahu na dva úseky a cestou KOPIS HZS MSK požádal o další síly a prostředky (SaP) – tři automobilové plošiny (AP), dva kombinované hasicí automobily (KHA) a další velkoobjemové CAS pro zajištění kyvadlové dopravy hasební vody.

V 08.11 hodin se na místo požáru dostavil velící důstojník územního odboru Ostrava (VDO), který po krátkém seznámení se situací na místě zásahu (KHA) a další velkoobjemové CAS pro zajištění kyvadlové dopravy hasební vody.

V 08.11 hodin se na místo požáru dostavil velící důstojník územního odboru Ostrava (VDO), který po krátkém seznámení se situací na místě zásahu převzal velení zásahu, rozhodl o vyhlášení 2. stupně požárního poplachu a na místo události požadoval cestou KOPIS HZS MSK další SaP, včetně nasazení vrtulníku letecké služby Policie ČR (LS PČR) k provádění leteckého hašení.

Po dojezdu krajského řídícího důstojníka HZS MSK (KŘD) na místo události VDO předal KŘD aktuální informace z místa zásahu, v čase 09.10 hodin převzal KŘD velení a vyhlásil 3. a následně zvláštní stupeň požárního poplachu. Byl zřízen štáb VZ, kdy náčelníkem štábu VZ se stal VDO, pomocníkem VZ odpovědným za dodávku hasiva na požářiště pak velitel jednotky stanice Ostrava-Zábřeh. KŘD povolal cestou KOPIS HZS MSK na místo další dostupné SaP – mobilní operační středisko (MOS), včetně dronu pro letecký průzkum, pěnidlový kontejner, výškovou techniku – AP ze stanice Nošovice a HZS Letiště Ostrava, 10 × CAS 30 z ostatních územních odborů HZS MSK, speciální techniku ZÚ HZS ČR z Hlučína s cisternovou zodolněnou stříkačkou CZS 40 Titan a CV 40. K monitoringu kvality ovzduší na vybraném území města Ostravy byla povolána výjezdová skupina chemické laboratoře Frenštát pod Radhoštěm. VZ reorganizoval místo zásahu, zachován byl úsek č. 1, úsek č. 2 byl povýšen na sektor se samostatnými úseky č. 2 a č. 3, nově vznikl samostatný úsek č. 4 letecké hašení.

Úsek č. 1: vnější hasební práce ze západní strany požářiště pomocí dopravních vedení, čtyř C proudů a tří B proudů pro přenosné oscilační monitory. Postupně zde byly nasazeny dvě AP 30, KHA a velké množství velkoobjemových CAS 30 k zajištění nepřetržité dodávky vody na požářiště, která byla zajišťována kyvadlovou dopravou. Po dohodě se zástupci areálu bylo prováděno postupné rozebírání autovraků pomocí kolových nakladačů a jejich následné dohašování a chlazení z nasazené techniky ZÚ HZS ČR, kdy vozidlo CZS 40 Titan provádělo pomocí dvou monitorů dohašování rozebíraných autovraků a vozidlo CV 40 zajišťovalo stálou dodávku hasební vody.

Sektor: postupným dojezdem požadované techniky na místo se úsek č. 2 rozšířil o jednotku HZS MSK ze stanice Ostrava-Jih, následnou reorganizací místa zásahu vznikl sektor dělený na dva úseky (východní strana požářiště). V úseku č. 2 probíhaly stávající hasební práce technologie dopravníkového pásu a hromady uložených plastových tonerů pomocí tří C proudů aplikací střední a těžké pěny. V úseku č. 3 byly prováděny hasební práce pomocí dvou AP aplikací střední a těžké pěny na uskladněné hromady vraků a plastových tonerů. Současně úsek č. 3 zajišťoval chlazením ochranu kolového nakladače, který nebylo možné z místa požáru evakuovat.

Úsek č. 4 letecké hašení: v čase 09.37 hodin se na místo požáru dostavil vrtulník LS PČR, prostor pro přistání a plnicí stanoviště bylo zřízeno v blízkosti požáru, obsluhu plnicího místa zajišťovala jednotka stanice Ostrava-Poruba. Postupně bylo nasazením vrtulníku LS PČR provedeno 75 shozů hasební látky ze závěsného vaku. Na místo požáru se v čase 10.35 hodin dostavil bez předchozího vyzvání KOPIS HZS MSK vrtulník Bell 206 soukromé společnosti Heli4U, s.r.o. Pilot vrtulníku na místě zásahu při setkání s VZ deklaroval připravenost k zapojení do hasebních prací, a to formou dodávky hasiva na požářiště s využitím závěsného vaku. S ohledem na existující Dohodu o spolupráci v oblasti integrovaného záchranného systému, uzavřenou mezi HZS MSK a Heli4U, s.r.o., jejímž předmětem jsou mj. vzdušný průzkum místa zásahu, přeprava jednotek PO, transport materiálu a humanitární pomoci v podvěsu a letecké hašení pomocí závěsného vaku vrtulníku, pozitivní zkušenosti z předchozího  praktického výcviku leteckého hašení, a z důvodu aktuální naléhavé potřeby, se VZ rozhodl využít kompetenci vyplývající z § 73 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.

Ačkoli nešlo o hašení lesního požáru, VZ rozhodl o analogickém principiálním dodržování koordinačních mechanismů nasazení letecké techniky pro letecké hašení, které jsou definovány ve Směrnici pro hašení lesních požárů leteckou technikou, č. j. MV-97363-1/PO-IZS-2018. Vzdušné nasazení jednotlivých vrtulníků probíhalo střídavě, tzn. v době, kdy vrtulník LS PČR odlétl z místa zásahu doplnit pohonné hmoty, byl nasazen vrtulník Bell 206. Takto provedl celkově 30 shozů závěsným vakem o objemu asi 400 l. Současně byla tímto systémem zajištěna neustálá dodávka hasební látky na místo požáru vzdušnou cestou.

Činnost štábu VZ – cestou náčelníka štábu VZ byly zajišťovány dílčí úkoly VZ:

  • organizována činnost MOS zajišťujícího přehled nasazených SaP na místě zásahu, spojení a další úkoly VZ,
  • organizována výměna tlakových lahví izolačních dýchacích přístrojů,
  • zajišťována dodávka pitné vody pro zasahující,
  • zajištěno umístění dvou mobilních toalet,
  • cestou zástupců zasaženého areálu zajištěna strava a pitný režim pro zasahující příslušníky a další složky IZS – 150 obědů,
  • 120 večeří.


Lokalizace požáru
V čase 14.16 hodin podal VZ informaci KOPIS HZS MSK o lokalizaci požáru a snížení stupně požárního poplachu na 2. stupeň. Postupně byly zpět na základny odeslány jednotky PO z jiných územních odborů, částečně redukovány byly SaP úseku č. 2 a č. 3, ukončena byla činnost úseku č. 4 letecké hašení. V rozmezí 15.00–20.00 hodin probíhaly v místě události dohašovací práce.

Ve 20.13 hodin VZ zrušil úseky č. 1, 2 a 3 a místo události předal střídajícímu veliteli družstva stanice Ostrava-Zábřeh, který s přidělenou technikou zajišťoval místo zásahu a jeho nasvětlení do 06.00 hodin dne 11. května 2021. Požářiště bylo v průběhu noci v pravidelných intervalech proléváno hasební vodou a pomocí termokamery byla kontrolována teplota.

Příčina požáru
Již v průběhu zásahu se na místo dostavili určení vyšetřovatelé požáru ÚO Ostrava a ředitelství HZS MSK. Byly zahájeny prvotní úkony ohledání místa požáru ve spolupráci s PČR. Byli vytěžováni přítomní zaměstnanci a byla prováděna fotografická dokumentace. Následujícího dne se provedlo dynamické ohledání místa požáru ve spolupráci s PČR, expertizní skupinou MV-generálního ředitelství HZS ČR, Technického ústavu požární ochrany a Vědecko-výzkumným uhelným ústavem, a.s., Ostrava v oblasti výbuchové charakteristiky náplní skladovaných tonerů. Na základě ohledání místa požáru bylo zadáno zpracování znaleckých posudků. V současné době probíhají další procesní úkony a vypracování znaleckých posudků. U provozovatele činnosti byla zahájena tematická kontrola po požáru, jejímž závěrem je zhodnocení, zda provozovaná činnost byla v souladu s platnými právními předpisy v oblasti požární ochrany.

Příčina vzniku požáru je v šetření vyšetřovatele požárů HZS MSK a Služby kriminální policie a vyšetřování PČR Ostrava.

Specifika zásahu
Pozitiva

  • přítomnost zaměstnanců areálu, kteří poskytli VZ detailní informace o provozu technologie zpracování odpadů,
  • v průběhu zásahu nedošlo ke zranění zasahujících hasičů ani zaměstnanců podniku,
  • disciplinovanost a nasazení všech příslušníků HZS MSK a členů jednotek SDH obcí,
  • nasazení leteckého hašení,
  • nasazení speciální techniky ZÚ HZS ČR,
  • klimatické podmínky, kdy směr větru umožňoval zasahujícím jednotkám efektivně chránit objekt a technologii zpracování odpadů,
  • dostatek zdrojů hasebních látek.

Negativa

  • charakter a množství skladovaného odpadu,
  • vývin velkého množství zplodin hoření,
  • působení sálavého tepla na velkou vzdálenost,
  • silný vítr strhávající hasební látky při aplikaci leteckým hašením,
  • vysoká venkovní teplota.

Shrnutí
Požár se podařilo dostat pod kontrolu po šesti hodinách intenzivních hasebních prací a dalších téměř šestnácti hodinách dohašovacích prací, při kterých bylo spotřebováno přes 2 mil. litrů hasební vody a 17 160 litrů pěnidla. Předběžná přímá škoda byla vyčíslena na zhruba 4 mil. Kč, hodnoty uchráněné hasebním zásahem pak na částku 100 mil. Kč. Nasazeno bylo 219 hasičů a 60 kusů zásahové techniky. Nikdo ze zasahujících hasičů ani zaměstnanců požárem postižené společnosti nebyl zraněn.
 

genmjr. Ing. Vladimír VLČEK, Ph.D., MBA, MV-generální ředitelství HZS ČR, plk. Ing. Jan BOJKO, kpt. Ing. Dalibor PALIČKA,
HZS Moravskoslezského kraje, foto Tomáš LACH, archiv HZS Moravskoslezského kraje

Print  E-mail