Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XI ČÍSLO 12/2012

Kouzlu Vánoc je již tradičně přizpůsoben rozbor zásahové činnosti jednotek PO sestavený z tzv. kuriózních zásahů. Upozorňujeme na možná rizika provozu krbů na biopaliva a seznamujeme s poznatky a zkušenostmi ostravských hasičů ze zajišťování požární bezpečnosti festivalu Colours of Ostrava. V bloku IZS otiskujeme rozsáhlý materiál o zapojení HZS ČR do řešení problematiky výskytu otrav metylalkoholem v České republice a informaci o průběhu cvičení USAR týmů Ostrava 2012. V bloku OCHRANA OBYVATELSTVA analyzujeme cvičení složek IZS a orgánů KŘ Humanitární pomoc 2012 a přinášíme zkušenosti příslušníků HZS Jihomoravského kraje z organizování PVČ pro sluchově postižené děti. V bloku KRIZOVÉ ŘÍZENÍ uveřejňujeme nové poznatky z průběhu zdravotnických záchranných prací po havárii JE ve Fukušimě, seznamujeme se závěry 8. ročníku Pražské bezpečnostní konference a také workshopu pořádaného Univerzitou obrany v Brně, který byl zaměřen na zefektivnění systému vzdělávání bezpečnostního managementu.  

Prodej nekvalitního až smrtelně toxického alkoholu se stal od září 2012 černou můrou, kdy jsme se téměř denně dozvídali o narůstajícím počtu obětí. Kromě zdravotníků, Policie ČR, chemických laboratoří HZS ČR a dalších dotčených státních orgánů byli v pohotovosti také zaměstnanci krajských hygienických stanic, zejména moravských.

Krajská hygienická stanice Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně (KHS ZK) provádí kontroly v provozovnách stravovacích služeb, kterými jsou výroba, příprava nebo rozvoz pokrmů podávaných v restauracích, ve školních jídelnách, menzách, při stravování zaměstnanců, podávání pokrmů jako součásti zdravotních a sociálních služeb, ubytovacích služeb a služeb cestovního ruchu apod. (jejich definice je obsažena v § 23 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů). Pokrmem se podle tohoto zákona rozumí potravina včetně nápoje, kuchyňsky upravená studenou nebo teplou cestou nebo ošetřená tak, aby mohla být přímo nebo po ohřevu podána ke konzumaci v rámci stravovací služby (§ 23 odst. 1). Kontroly se řídí tímto zákonem a při plnění úkolů jsou orgány ochrany veřejného zdraví v rozsahu své působnosti oprávněny přijímat opatření na základě a v mezích přímo použitelných předpisů Evropských společenství (nařízení ES č. 852/2004, nařízení ES č. 178/2002).

Když potravina ohrožuje lidské zdraví

Zjistí-li Ministerstvo zemědělství nebo Ministerstvo zdravotnictví v důsledku nových informací nebo přehodnocení stávajících informací podrobné důvody k názoru, že použití některé látky nebo suroviny v potravinách nebo některá potravina představují hrozbu pro lidské zdraví, třebaže je v souladu s právem Evropských společenství nebo seznamem vypracovaným podle tohoto práva, může omezit nebo zakázat používání nebo uvádění do oběhu takové látky, suroviny nebo potraviny, a tím pozastavit nebo omezit uplatňování práva Evropských společenství na svém území, jakož i rozhodnout o zrušení takového opatření. O tomto postupu a jeho důvodech jménem České republiky neprodleně uvědomí ostatní členské státy Evropské unie a Komisi Evropských společenství (§ 16 odst. 1 zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů).

Ing. Pavel Kopl, náměstek ředitelky pro odbornou činnost KHS Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně říká: „Orgány ochrany veřejného zdraví vykonávají státní dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o potravinách a tabákových výrobcích a zvláštním právním předpisem jednak pro poskytování stravovacích služeb a dále ke zjištění příčin poškození nebo ohrožení zdraví a zamezení šíření infekčních onemocnění nebo jiného poškození zdraví z potravin, a to je možné i mimo provozovny stravovacích služeb.“

Dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, pokud jde o prodej výrobků a poskytování služeb, které jsou upraveny zákonem o ochraně veřejného zdraví, provádějí krajské hygienické stanice (kompetence KHS ZK vyplývá z § 23 odst. 3). Kontrolují také poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, aby prodávající prodával výrobky a poskytoval služby v předepsané nebo schválené jakosti, aby neprovozoval nekalé praktiky (neovlivňoval spotřebitele tak, že by mohl učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil) ani klamavé obchodní praktiky (aby nebyl užit nepravdivý údaj). Prodávající je povinen výrobky prodávat v hygienicky nezávadných obalech.

Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků. Této povinnosti se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Také musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele a údaji potřebnými podle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití. Prodávající je povinen všechny údaje na požádání spotřebitele nebo orgánů, které provádějí dozor nad dodržováním ustanovení tohoto zákona doložit. Provozovatel tržiště, včetně obce pronajímající část veřejného prostranství k příležitostnému stánkovému prodeji, jsou povinni vést evidenci prodávajících s údaji v předepsaném rozsahu, a předložit ji na žádost dozorovému orgánu. Evidenci je povinen uchovávat po dobu jednoho roku ode dne provedení evidenčního záznamu (§ 14a).

Kontroly původu alkoholických nápojů

„Příslušná oprávnění a opatření vyplývající z jednotlivých právních předpisů byla koordinována i s Policií ČR a Celní správou. Po výskytu otrav metanolem začali pracovníci KHS ZK dne 11. září 2012 od ranních hodin na území Zlínského kraje s intenzivními mimořádnými kontrolami, kdy se zaměřili především na původ alkoholu a na kontrolu nabývací dokumentace. V případě vážného podezření prováděli odběr vzorků alkoholických nápojů k laboratornímu vyšetření,“ uvedl Ing. Pavel Kopl a upřesnil: „V době od 11. září do 9. října 2012 provedla KHS ZK celkem 1007 mimořádných kontrol lihovin, tuzemáku a konzumního lihu. Na těchto mimořádných kontrolách se podílelo přibližně 20 až 25 pracovníků KHS ZK - všichni pracovníci odboru hygieny výživy. Vypomáhali i pracovníci jiných odborných částí KHS ZK. Kontroly probíhaly každodenně včetně sobot a nedělí v odpoledních i nočních hodinách.“

V pátek 14. září 2012 ve večerních hodinách vyhlásil ministr zdravotnictví mimořádné opatření, které zakazuje prodej a nabízení alkoholu o obsahu ethanolu od 20 % objemových všem provozovatelům potravinářských podniků včetně osob provozujících stravovací služby. Ještě týž večer zahájili pracovníci KHS ZK kontroly tohoto mimořádného opatření.

Vzhledem k tomu že se jednalo o celostátní akci, každá krajská hygienická stanice zajišťovala kontroly v rámci své krajské působnosti.

V souvislosti s případem závadného alkoholu zřídila KHS ZK kontaktní linku a e-mailovou adresu, kam bylo možné směřovat své dotazy a podněty.

Součinnost se složkami IZS

 Od 12. září 2012 se pravidelně scházela každý den včetně sobot, nedělí a svátků meziresortní pracovní skupina. Po celou dobu měli členové koordinační skupiny telefonní pohotovost 24 hodin. S účinností od 5. října 2012 byla četnost operativních porad v souladu s pokynem Ministerstva zdravotnictví snížena, a členové pracovní skupiny se pravidelně scházeli jednou týdně, vždy v pátek. Složena byla ze zástupců Policie ČR, Celní správy ČR, zástupce krizového řízení Krajského úřadu Zlínského kraje, zástupce Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), České obchodní inspekce (ČOI) a HZS Zlínského kraje.

O součinnosti složek IZS Ing. Kopl řekl: „KHS ZK měla v této mimořádné situaci koordinační roli, a proto se u ní sbíhaly veškeré informace o nových otravách, hospitalizacích apod. Spolupráce se zdravotníky měla převážně informativní charakter o nově hospitalizovaných, propuštěných apod. HZS ČR byl nápomocen především Policii ČR při zajištění analýz ve svých chemických laboratořích a technickým zabezpečením při rozsáhlejších policejních kontrolách. Pomohl také při společné akci Policie ČR, Celní správy ČR, SZPI a KHS ZK se svým detekčním přístrojem pro zjištění obsahu metanolu – Ramanovým spektrometrem.Velmi úzká byla spolupráce hygieniků výživy s Policií ČR - společné kontroly, pravidelné předávání informací, zjištění a podezření. Pracovníci protiepidemického odboru dále depistážemi - cíleným vyhledáváním osob podezřelých z otravy nebo zdrojů otravy - pomáhali Policii ČR při zjišťování dalších údajů. Ve Zlínském kraji byla tato spolupráce vyhodnocena jako vynikající,“ chválí Ing. Pavel Kopl.

Z epidemiologické analýzy vyplynulo, že jedovatý metanol nebyl zjištěn ani v jedné z provozoven stravovacích služeb, tedy žádný postižený se neotrávil v restauraci nebo jiném zařízení, které je pod kontrolou krajských hygieniků.

„Kvalita prodávaného potravinového zboží, včetně alkoholických nápojů velmi závisí na individuálním přístupu provozovatelů stravovacích zařízení. Snahou všech dozorových a kontrolních orgánů je, aby tato kvalita byla co nejvyšší, Krajská hygienická stanice Zlínského kraje dělá pro dosažení tohoto cíle maximum,“ uzavřel Ing. Pavel Kopl.

Mgr. Zuzana CIKHARTOVÁ

Print  E-mail