Časopis 112 ROČNÍK XII ČÍSLO 6/2013
V úvodní části přinášíme analýzu zásahu na rozsáhlý požár skladového objektu v bývalém areálu Svit ve Zlíně. Dále informujeme o závěrech konference Pyromeeting 2013 a seznamujeme také s možnostmi využití počítačového modelování požárů pro požárně technické expertizy. V bloku IZS představujeme HZS podniku Spolchemie a zabýváme se některými problémy souvisejícími se zpracováním traumatologických plánů poskytovatelů zdravotních služeb. Prezentace činnosti Panelu NNO při mimořádných událostech a výsledky spolupráce metodiků HZS ČR s pedagogy ZŠ tvoří náplň části časopisu věnovanou OCHRANĚ OBYVATELSTVA. V bloku KRIZOVÉ ŘÍZENÍ seznamujeme se závěry mezinárodní konference „Riziková budoucnost pro Evropu a ČR“ i s možnostmi využití informačních technologií při systémové podpoře obnovy území postiženého mimořádnou událostí. V časopisu dále najdete reportáž z letošních veletrhů PYROS/ISET a IDET, ohlédnutí za výstavou FIRECO 2013 nebo reportáž z předávání Zlatých záchranářských křížů.
- Prezident republiky ocenil pomoc druhým v nouzi
- Likvidace požáru trvala tři dny
- Požární prevence je řešení, které se každému vyplatí
- Společný zájem přináší výsledky
- Činnost Panelu nestátních neziskových organizací při mimořádných událostech
- Brno hostilo bezpečnostní veletrhy
- V tištěné podobě časopisu ještě najdete
V loňském roce byla v březnovém čísle časopisu 112 uveřejněna informace o nové Koncepci požární prevence v České republice do roku 2016. Snahou autorů koncepce nebylo vytvořit dokument, který bude schválen a založen do „šuplíku“, odkud se za pět let zase vyndá a opráší, popř. vytvoří se dokument nový. Snahou bylo vytvořit dokument nadčasový.
V dnešní době, která se neustále mění, produkuje se stále nové zboží a vznikají nové služby, se musí měnit i státní správa. V uplynulém období, které bylo více stabilní, byl i dostatek času najít vhodná řešení a přizpůsobit se reálným potřebám. Problémy, se kterými se Hasičský záchranný sbor ČR (dále jen „HZS ČR“) v poslední době potýká, jsou pro nás relativně nové. Rychlost změn, na které se musí reagovat, nutí přijímat opatření více či méně operativně, někdy i bez potřebného nadhledu, bez podkladových analýz. Koncepce požární prevence v ČR byla vytvářena s externí pomocí a na práci ve státní správě klade mnohem vyšší nároky a je více cílena na efektivitu, odpovědnost a výkonnost. Vybrané cíle této nové koncepce odpovídají současných potřebám HZS ČR na úseku požární prevence, která se jako každá státní správa, potýká se současnými potřebami snižování početních stavů a finančních prostředků. I proto jsou schválené cíle zaměřeny zejména dovnitř sboru. Dopady při splnění schválených cílů ale nebudou pouze na příslušníky HZS ČR, ale také na občany, na podnikatele a na všechny subjekty, které jsou výkonem státní správy na úseku požární ochrany dotčeny. Profesionálnější výkon by měl být významnou přidanou hodnotou. Splněním schválených cílů ale úloha této koncepce nekončí. Při jejím zpracování byly pojmenovány a analyzovány zjevná rizika a hrozby a navrženy cíle k jejich eliminaci. Proto v případě potřeby je možné vybrat další cíle k plnění, aniž by se musel nutně vytvářet nový koncepční materiál.
Jak se pracuje s koncepčními materiály?
Smyslem není opět informovat o obsahu koncepce, ale informovat o koncepčním kroku, který následoval po jejím vytvoření. Tím bylo ustanovení pěti pracovních skupin, které se snaží vyřešit podle pěti schválených cílů nejpalčivější problémy. Jen pro připomenutí, cíle koncepce jsou:
1. Zavést specialisty na úseku požární prevence pro specifické obory, kteří budou odbornými poradci a lektory pro HZS ČR.
2. Zavést systém posuzování projektů zpracovaných požárním inženýrstvím.
3. Vypracovat systém určování subjektů ke kontrole podle rizikovosti.
4. Připravit efektivní způsob průběžného vzdělávání specializovaných činností a jeho realizace.
5. Definovat jednotný celorepublikový systém řízení a vyhodnocování preventivně výchovné činnosti.
Do pracovních skupin byli záměrně zařazeni příslušníci ze všech HZS krajů a pracovních pozic v rámci požární prevence. To je jeden z důležitých faktorů pracovních skupin. Nechtěli jsme, aby cíle byly splněny rychle a úzkou skupinou odborníků. Naopak, v jednotlivých skupinách je přibližně osm „různorodých“ příslušníků vybavených jinou krajskou „výchovou“, jinými pracovními zkušenostmi a svým pohledem na věc. Tato strategie umožňuje široký záběr a řešení, které bude vyhovovat napříč celým sborem. Je zapotřebí si uvědomit, že se jedná o práci koncepční, tzn. práci dlouhodobějšího charakteru, časově i organizačně náročnou. Každá skupina se schází většinou jednou měsíčně, a také z tohoto důvodu nemůže být kvalitní výsledek očekáván do půl roku. Na druhou stranu je zde předpoklad, že výsledek pracovní skupiny bude použitelný a přínosný pro výkon požární prevence. Dalším důležitým znakem je, že skupiny musí komunikovat i mezi sebou. Jednotlivé cíle se ve svých řešeních prolínají, a tudíž je nezbytné všechny kroky koordinovat.
Jaké jsou dílčí výsledky?
V letošním roce chceme v časopisu 112 uveřejnit „seriál“ článků, ve kterých bychom chtěli jednotlivé cíle blíže představit a seznámit s dílčími výsledky. Zhruba se bude jednat o práci za období přibližně jednoho kalendářního roku, neboť konkrétní aktivity k dosažení cílů započaly v květnu 2012. Pro každý cíl je zpracován harmonogram plnění dílčích kroků tak, aby tento cíl byl splněn ve stanoveném termínu. Pracovní skupiny využívají ke své práci nejen osobní setkání, ale také videokonference, popř. jiné formy komunikace. Lze konstatovat, že první rok práce je rokem nejtěžším, protože dosažené dílčí výsledky se budou promítat do budoucí činnosti pracovních skupin.
Sdělování i dílčích výsledků je také jedním z důležitých kroků, neboť chceme dávat jasně najevo, že ve skupinách se intenzivně pracuje, že práce je brána skutečně vážně a odpovědně. Stojíme o názory a konstruktivní připomínky nejen příslušníků HZS ČR, ale i široké veřejnosti. Pro příslušníky byl zřízen intranetový portál, na kterém jsou podrobné informace o práci skupin. Veřejnost nás může kontaktovat na oficiální adrese MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Kloknerova 26, 148 01 Praha 414.
Cíl č. 1: Zavést specialisty na úseku požární prevence pro specifické obory, kteří budou odbornými poradci a lektory pro HZS ČR.
Proč zrovna garanti?
Cílem je sjednocení odborné a právní praxe na úseku požární prevence. Specialisté na úseku požární prevence pro specifické obory – garanti, budou odbornými autoritami v dané oblasti. Jejich úlohou bude zejména vytváření postupů, které budou závazné pro celý HZS ČR. V tomto směru je splnění cíle č. 1 přínosné zejména pro HZS ČR. Druhotně lze očekávat i přínos pro adresáty státní správy, který se projeví zejména v naplnění hlavních zásad výkonu státní správy, především zásady legality, rychlosti a procesní ekonomie a předvídatelnosti. Garant bude pracovat v přesně definovaném systému. Jeho postavení a úkoly budou jasně stanoveny. Předpokládáme, že zpočátku bude garantů méně, v řádu jednotek. Pokud se tento model osvědčí, bude možné počet garantů rozšířit.
Tento model reaguje na současný trend snižování početních stavů státních zaměstnanců, kterými jsou i příslušníci HZS ČR. Oblast požární prevence je velice rozsáhlá a lze s určitou nadsázkou říci, že se jí dotýkají všechny obory lidské činnosti. Proto příslušníci HZS ČR na úseku požární prevence musejí obsáhnout obrovské množství odborných informací a předpisů a správně je aplikovat při výkonu státní správy. Některé oblasti jsou však tak rozsáhlé nebo problematické, že není možné, aby je detailně znali všichni příslušníci. Proto je prostřednictvím garanta realizována „odborná pomoc“.
Máme v oblasti výkonu státní správy nějaké oblasti, které jsou hodně složité? Je předpisová základna nepřehledná a neustálená?
Může v činnosti pomoci garant! Je to odborník, který velice dobře ovládá specifickou oblast a dokáže tuto oblast řídit napříč celým HZS ČR. Vystupuje jako odborná autorita a obracejí se na něho příslušníci HZS ČR se svými problémy v dané oblasti prostřednictvím krajských metodiků. Vykonává státní správu v rozsahu své upravené pracovní náplně a současně plní funkci garanta pro určenou oblast. Je to příslušník HZS kraje, který je pro funkci garanta odborně řízen MV-generálním ředitelstvím HZS ČR. Svou funkci plní na základě dobrovolnosti, přičemž musí splňovat určitá kritéria. S tím jsou spojena určitá práva, ale i povinnosti. Nestačí, aby byl erudovaný odborník. Musí být, mimo jiné, také schopen přijímat informace a sám je aktivně vyhledávat, musí je umět zpracovávat a předávat dál do výkonu státní správy. Zda je určený garant skutečnou autoritou, se projeví v rámci hodnocení spokojenosti.
Výsledky činnosti pracovní skupiny č. 1
Dosud byly zpracovány a analyzovány specifické obory požární prevence, které jsou pro výkon státní správy klíčové a které jsou současně problematické. Z těchto oborů byl zpracován seznam oborů podle jejich důležitosti, na jehož základě budou vybráni garanti pro několik oborů. Dále byly definovány hlavní procesy, kterými jsou výběr garanta, vedení garanta a práce garanta.
plk. Ing. Jiří HOŠEK, HZS hl. m. Prahy, plk. Ing. Květoslava SKALSKÁ, MV-generální ředitelství HZS ČR