Časopis 112 ROČNÍK XII ČÍSLO 10/2013
V tematickém bloku zaměřeném na POŽÁRNÍ OCHRANU analyzujeme zásah na požár rodinného domu v obci Sýkořice v okrese Rakovník, způsobený výbuchem plynu unikajícího z tlakové lahve umístěné v zaparkovaném automobilu a přinášíme zpravodajství z konference Požární ochrana 2013. V části IZS hodnotíme cvičení TARANIS 2013, seznamujeme s novou typovou činností složek IZS „Reakce na chemický útok v metru“ a také s možnostmi systému eCall. Další díl seriálu o ochraně dýchacích cest a závěry XX. ročníku Mezinárodní konference o separační chemii a analýze toxických látek jsou náplní části časopisu věnované OCHRANĚ OBYVATELSTVA. V bloku KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informujeme o zkušenostech ze cvičení krizových štábů v Olomouckém kraji a seznamujeme také s výstupy konference Metody a postupy ke zkvalitnění výuky krizového řízení a přípravy obyvatelstva na řešení krizových situací. V závěrečném bloku se zaměřujeme například na možnosti spolufinancování složek IZS úhradou nákladů za zásah jednotky PO.
Pro bezpečnější dopravu vznikají inteligentní dopravní systémy, mezi něž patří také eCall, který bude od roku 2015 instalován ve všech nově vyrobených osobních vozidlech. Na řešení celé problematiky uvedení systému do provozu byl zaměřen národní seminář, který se uskutečnil 18. září 2013 v budově Ministerstva dopravy a pokračoval doprovodným programem v Praze-Řepích v podobě reálného crash testu.
Evropská komise předložila 13. června 2013 návrh rozhodnutí o zavedení interoperabilní služby eCall v celé EU od 1. října 2015. Systém eCall bude poskytován zdarma na principu jednotného evropského tísňového volání 112. Skládá se ze tří základních komponent - palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Systém bude jazykově nezávislý a umožní rychlou pomoc účastníkům dopravní nehody na kterémkoli místě v Evropě. Po zavedení služby eCall se očekává podstatné snížení počtu těžkých zranění a úmrtí při dopravních nehodách.
Pilotní projekt
V rámci EU v roce 2011 se zapojilo devět států (Chorvatsko, Česká republika, Finsko, Německo, Řecko, Itálie, Nizozemsko, Rumunsko a Švédsko) do tříletého pilotního projektu HeERO (Harmonised eCall European Pilot), který byl úspěšně dokončen (v 15 státech). Ověřil provoz služby a stanovil technické podmínky propojení systému pro provoz záchranné služby v celoevropském prostředí. Za Českou republiku se projektu účastní Ministerstvo dopravy, MV-generální ředitelství HZS ČR (MV-GŘ HZS ČR) a společnost Telefónica Czech Republic. Potřebné prostředky jsou poskytovány z jedné poloviny ze státního rozpočtu ČR a z druhé poloviny z programu EU na podporu politiky informačních a komunikačních technologií ICT-PSP (ICT Policy Support Programe) jako součásti rámcového programu EU pro konkurenceschopnost a inovace.
Pilotní projekt se věnoval přípravě nezbytné infrastruktury pro poskytování služby eCall občanům členských zemí Evropské unie (také přidružených zemí na Islandu, v Norsku a ve Švýcarsku), a to podle jednotných technických standardů.
Jak systém funguje
Speciální palubní jednotka On Board Unit (OBU), zabudovaná ve vozidle, se v případě nárazu prostřednictvím nárazových senzorů (airbag, bezpečnostní pásy) okamžitě automaticky spojí mobilní sítí s operátorem nejbližšího centra tísňového volání 112, otevře hlasový kanál pro vzájemnou komunikaci a zároveň odešle datovou větu obsahující informace o místě a času nehody, typu vozidla, směru jízdy a počtu cestujících. Operátorovi se zobrazí místo nehody na mapě a na obrazovce se vizualizují data zaslaná systémem eCall, které předává dopravnímu informačnímu a řídicímu centru. Podle vytěžených informací vyšle pomoc (složky integrovaného záchranného systému), a to i tehdy, když nikomu z posádky zdravotní stav nedovolí komunikovat s operátorem nebo je v zemi cizincem a nezná dostatečně jazyk. Systém eCall lze aktivovat i ručně stisknutím tlačítka v autě, například svědkem vážné nehody.
„Stává se, že automobil například dostane smyk a sjede mimo vozovku ze srázu do takové hloubky, že ho ostatní řidiči nemohou vidět a přivolat včasnou pomoc,“ řekl kpt. Ing. Jan Urbánek z MV-GŘ HZS ČR. „Prostřednictvím eCall přivolá pomoc sám automobil, když osoby v něm budou například v bezvědomí. Zařízení přesně určí souřadnice v geografickém informačním systému a lokalizuje místo nehody. Jednotky požární ochrany dostanou také podle VIN kódu informaci o typu vozidla a umístění bezpečnostních prvků pro orientaci při vnikání do vozidla a vyprošťování zaklíněných osob. Údaje, které systém předá, jsou cenné pro rychlejší a efektivnější zásah u dopravní nehody.“
Na semináři se diskutovaly také aspekty planých nebo zlomyslných volání a možnost zneužití systému. Vyskytly se také obavy, aby systém nezatížil služby zdravotnické záchranné služby banálními případy na úkor naléhavější potřebě pomoci. Její možnosti jsou kapacitně omezeny a finanční situace pravděpodobně zatím nedovolí zvyšovat počet sanitních vozidel ani personálu.
Na tyto připomínky reagoval plk. Ing. Luděk Prudil, ředitel odboru operačního řízení MV-GŘ HZS ČR: „Vyslat záchranu tam, kde je bezpochyby nutná, pomohou unikátní ověřovací technologie, i když nic není stoprocentní. V případě, že osoby v automobilu nebudou komunikovat, je možné, že již nežijí, jsou v bezvědomí nebo stihly z vozidla utéci, což je velmi málo pravděpodobné. Na zavedení systému eCall se Česká republika podílí již od roku 2007 a naše call centra tísňové linky 112 patří mezi technologicky nejvyspělejší v celé Evropě.“
Perspektiva realizace
Zpočátku bude elektronický bezpečnostní systém implementován pouze do osobních automobilů a lehkých nákladních vozidel, ale v budoucnu se počítá s implementací také do autobusů, nákladních automobilů a kamionů, se speciálním zaměřením na vozidla převážející nebezpečný náklad podle dohody ADR. Také pro motocyklisty se vyvíjí speciální zařízení, které je složeno ze dvou částí. Jedna bude instalována v motocyklu a druhá v přilbě jezdce.
V současné době zbývá doladit právní předpisy v ČR a zakotvit provoz systému v evropské legislativě (schválení Evropským parlamentem). Členské země EU musejí přizpůsobit systému svá centra tísňového volání. Operátorům mobilních sítí bylo uloženo, aby vyřešili přípravu směrování na linku 112. Telekomunikační síť v každé zemi musí být schopna přenést data z palubní jednotky do centra příjmu tísňových volání současně s voláním na číslo 112.
Několik vozidel s již zabudovaným systémem ověřuje varianty krizových situací v terénu na různých místech. Datová a hlasová komunikace probíhá vůči testovacímu prostředí systému TCTV 112. Na testovací platformu eCall bude systémem odkloněno do budoucna každé zkušební volání.
Informace o dopravních nehodách bude přijímat Národní dopravní informační centrum, které je použije pro texty na informačních tabulích pro řidiče, pro dopravní zpravodajství, aktuální dopravní situaci na internetu, osobní navigační systémy apod.
Pro získání technických údajů o vozidle budou pracoviště linky 112 propojena s centrálním registrem vozidel a evropským informačním systémem EUCARIS. Pokud bude soukromý sektor respektovat technické standardy, bude moci poskytovat k systému doplňkové služby.
Crash test
„Technologie eCall může zachránit mnoho lidských životů, protože se zkrátí doba pro zásah záchranných složek. Jejich rychlejším příjezdem bude možné dříve likvidovat následky nehody, snížit riziko sekundárních nehod a přispět ke zlepšení plynulosti silničního provozu. Těší mě, že právě Česká republika je mezi devíti evropskými zeměmi, které se zasloužily o tento krok v zajištění bezpečnosti v dopravě,“ zhodnotil přínos nového systému ministr dopravy Bc. Zdeněk Žák při realizaci veřejného crash testu při simulované srážce motorového vozidla a záchrany prostřednictvím eCall.
K testování byl použit automobil Škoda Rapid s figurínou řidiče, který narazil do pevné překážky. Operátorka linky 112 okamžitě podle informací z palubní jednotky OBU vyhodnotila nehodu jako velmi vážnou a předala informace složkám IZS. Softwarová aplikace ukázala na obrazovce místo události a data potřebná pro jednotku PO. Ta po cestě k zásahu získala informace o rozsahu destrukce automobilu, o umístění výztuží v konkrétním typu automobilu Škoda, kde jsou umístěny pyropatrony k přepínači bezpečnostních pásů a kde je možné bezpečně střihat karoserii a jak vyřadit z provozu energetické zdroje, které by mohly být příčinou vzniku požáru a došlo by k ohrožení raněného i zasahujících hasičů. Reálný crash test - řízená srážka motorového vozidla, prezentovala účinnost systému, zejména rychlé propojení jednotky ve vozidle s linkou 112 a dobrou připravenost složek IZS na záchranu osob z havarovaných vozidel.
Mgr. Zuzana CIKHARTOVÁ, foto autorka