Časopis 112 ROČNÍK XII ČÍSLO 11/2013
V tematickém bloku POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme zásah na neobvyklý požár automobilu v mycí lince, přinášíme závěry konference Mosty 2013, seznamujeme s kampaní na ochranu proti úniku nebezpečných plynů a požárům, možnostmi hašení požárů velkokapacitních skladovacích nádrží s ropou, a přibližujeme provádění zkoušek požárních automobilových žebříků v TÚPO Praha. V části věnované IZS se zaměřujeme na aktivity Českého červeného kříže, představujeme Zdravotnickou záchrannou službu Ústeckého kraje a seznamujeme s výstupy konference Medicína katastrof. Závěry konference Aspekty práce pomáhajících profesí (AWHP) a konference Krizový management 2013 najdete v části věnované OCHRANĚ OBYVATELSTVA a KRIZOVÉMU ŘÍZENÍ. V závěrečném bloku přinášíme zpravodajství z jubilejního veletrhu Pragoalarm 2013, uveřejňujeme výsledky ankety o nejlepšího sportovce rezortu Ministerstva vnitra za rok 2013 a přinášíme zpravodajství o úspěchu reprezentace HZS ČR v požárním sportu na mistrovství světa v Jižní Koreji.
- Hrdinové dnešních dnů
- Požár osobního automobilu v mycí lince
- Zkoušky požárních automobilů III
- Dobrovolníci při mimořádných událostech
- V tištěné podobě časopisu ještě najdete
Zkoušky automobilových žebříků
Automobilové žebříky patří společně s automobilovými plošinami k nejsložitějším zásahovým požárním automobilům z hlediska nároků na jejich obsluhu, údržbu a servis. Z hlediska požadavků stanovených právními předpisy patří zkoušky výškové techniky k nejnáročnějším, a to jak svým rozsahem, tak i potřebným přístrojovým vybavením.
Automobilový žebřík AZ 37 na podvozku MB AtegoNormativní předpisy pro automobilové žebříky (dále jen „AZ“) se v posledních letech několikrát měnily. V současné době jsou normativní předpisy ČSN EN 14043+A1 – Výšková technika-Automobilové žebříky se současnými pohyby a ČSN EN 14044+A1 – Výšková technika-Automobilové žebříky s postupnými pohyby pro AZ sezávazněny vyhláškou č. 35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky ve znění vyhlášky č. 53/2010 Sb. Rozdíl mezi normou ČSN EN 14043 a 14044 je jen minimální. Samozřejmě pro AZ platí i požadavky dané normami ČSN EN 1846-2: Požární automobily – Obecné požadavky a ČSN EN 1846-3: Požární automobily – Pevně zabudovaná zařízení.
Účelem tohoto příspěvku není opisovat všechny články výše uvedených normativních předpisů, ale stručně představit základní zkoušky, které jsou pro tuto požární techniku charakteristické. Samotné zkoušky AZ probíhají rámcově v těchto základních oblastech: ověřování stability, ověřování tuhosti žebříkové sady, ověřování funkčních požadavků a bezpečnostních prvků.
Ověřování stability
Zkouška dynamické stability žebříkuProvádí se statická a dynamická zkouška stability. Koš (případně poslední příčle žebříkové sady AZ) je zatížen předepsaným jmenovitým zatížením a doplněn o přídavné zatížení (zkoušky se tedy provádějí s určitým přetížením). Následně je AZ provozován ve všech nejméně příznivých dovolených polohách (až na mez použití) a zjišťuje se zbytková síla na stabilizačních podpěrách, která nesmí klesnout v průběhu zkoušek pod hodnotu předepsanou normou.
Ověřování tuhosti žebříkové sady
Zkouška tuhosti žebříkové sady se ověřuje statickým přetížením. Sada se natočí vzad o 180° k ose vozu a nastaví se do maximálního úhlu vztyčení, při maximálním možném vyložení. Při zvoleném zatížení „jedna osoba na vrcholu žebříku“ se provede sklápění sady až do automatického zastavení pohybu. Poté se aplikuje předepsané zkušební zatížení (na poslední příčel sady nebo v těžišti koše) po dobu 10 min. Po odstranění zkušebního zatížení nesmí být výškový rozdíl před a po zatížení větší než 100 mm a nesmí dojít k žádným trvalým deformacím nebo porušení funkčnosti AZ.
Ověřování funkčních požadavků a bezpečnostních prvků
Zkoušky funkčních požadavků a bezpečnostních prvků mají ověřit bezproblémové fungování všech činností a systémů AZ.
Zkouška zatěžovacími cykly je obdobou zkoušky trvalého chodu, prováděné u vozidel se zabudovaným požárním čerpadlem poháněným motorem vozidla. Při zatížení koše AZ odpovídajícímu maximálnímu povolenému počtu osob se provede 12 zatěžovacích cyklů. Každý cyklus se sestává z natočení sady o 90° k ose vozu, maximálního vztyčení a vysunutí sady až do automatického zastavení. Po 20 s se sada vrátí do výchozí polohy, tj. sada s nulovým vztyčením se natočí do polohy 180° k ose vozu. Časový interval mezi jednotlivými zatěžovacími cykly je 15 s. Celá zkouška musí být ukončena maximálně do 35 min; (pro AZ se současnými pohyby). Při dodatkovém 13. cyklu se nesmí projevit žádné závady.
V další zkoušce se ověřuje, zda je žebřík při zatížení v koši hmotností 90 kg schopen udržet svoji polohu, nejsou-li prováděny žádné pohyby. Žebříková sada s uvedeným zatížením se natočí do úhlu 90° k ose vozidla, sada se vztyčí pod úhlem 45° s maximálním dovoleným vysunutím a změří se záchranná výška. Po 10 minutách se ověří, zda nedošlo k poklesu o více než 150 mm.
Každý automobilový žebřík musí být vybaven zařízením pro automatické stranové vyrovnávání točnice (žebříkové sady) a pro vyrovnávání koše do horizontální roviny.
Pomocí inklinoměru (sklonoměr) s bezdrátovým přenosem dat se kontroluje, je-li zařízení pro stranové vyrovnávání schopno vyrovnat odchylky příčlí žebříku a koše od horizontály. Při zkoušce je AZ ustaven podélně na terénu se sklonem alespoň 7°. Zkouška se provádí bez zatížení a s maximálním přípustným zatížením koše AZ.
Systém vyrovnávání osy koše se kontroluje výše uvedeným měřicím přístrojem, přičemž se sleduje, zda není překročena maximální přípustná odchylka 3° od vodorovné roviny při provádění všech povolených pohybů žebříkové sady. Tento systém musí zůstat funkční i při selhání hlavního pohonu AZ.
Zkouška pracovního času stanovuje maximální čas pro ustavení a rozložení AZ. Měří se čas potřebný k ustavení AZ a vysunutí žebříkové sady do maximální záchranné výšky, při natočení sady v úhlu 90° k ose vozidla, z přepravní polohy. Tento čas se měří od zapnutí pomocného pohonu AZ v kabině vozidla.
V průběhu zkoušek se také kontroluje činnost všech předepsaných bezpečnostních prvků AZ. Správná činnost čidel zamezuje přitěžujícím pohybům při nárazu žebříkové sady nebo koše do překážky. Bezpečnostní prvky zamezují také přitěžujícím pohybům při překročení přípustného zatížení a překročení přípustného klopného momentu. Kontroluje se správná činnost stabilizačních podpěr, činnost systému zabezpečujícího srovnání příčlí jednotlivých dílů sady, funkce ovladače „mrtvý muž“, funkce nouzového ovládání AZ. Činnosti bezpečnostních prvků se kontrolují v celém rozsahu volného použití AZ. V neposlední řadě se sledují předepsané rozměrové požadavky u koše, žebříkové sady a stabilizačních podpěr.
Závěr
Automobilové žebříky dodává na náš trh jen několik renomovaných výrobců. Zatím nedochází k pořizování automobilových žebříků od netradičních dodavatelů. Díky tomu se zásadní problémy při zkouškách této požární techniky vyskytují jen výjimečně. Jde většinou o závady typu úniků hydraulického oleje z pohonného systému, nedostatky v dodané dokumentaci apod. Některé rozpory s platnými články normy bývají způsobeny existencí různých výjimek k některým článkům těchto norem v zemi původu výrobce.
kpt. Ing. Miloš VEDRAL, por. Bc. Jakub VAVERA, Technický ústav požární ochrany, foto autoři