Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XIV ČÍSLO 7/2015

V části věnované POŽÁRNÍ OCHRANĚ analyzujeme zásah jednotek PO na rozsáhlý požár v areálu pily v Hlučíně, hodnotíme výstavy Interschutz a FIRECO, informujeme o připravovaných mimořádných kontrolách vlastníků lesů. V bloku IZS seznamujeme s průběhem taktického cvičení v Brně zaměřeného na spolupráci složek IZS při zajištění pacienta s podezřením na vysoce nebezpečnou látku, přinášíme závěry konference Medicína katastrof, otiskujeme desátý díl seriálu věnovaného záchranářské kynologii a seznamujeme z poznatky z odborného semináře expertů na vyprošťování. Vzdělávání osob se specifickými potřebami v oblasti ochrany obyvatelstva, druhá část analytického materiálu k problematice analýzy rizik a informace o mezinárodním kurzu pro instruktory OPCW v Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč tvoří náplň části časopisu zaměřené na OCHRANU OBYVATELSTVA a KRIZOVÉ ŘÍZENÍ. 

Lesy jsou jedním z nejvýznamnějších přírodních bohatství, o které je nutné pečovat, chránit je a rozvíjet. Každoroční požáry lesů a lesních porostů vyžadují náročné zásahy hasičů. Velmi často je plocha požárů rozsáhlá, těžko přístupná a hašení samotné je charakteristické nedostatkem vody. S ohledem na plochu zasaženou požárem může být i nedostatečné množství sil a prostředků jednotek požární ochrany na místě požáru.

Z těchto důvodů se MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky rozhodlo zjistit stav zabezpečení požární ochrany u vlastníků lesů, a proto vyhlásilo na rok 2015 mimořádné kontroly vlastníků lesů zaměřené na dodržování předpisů o požární ochraně.

Cílem kontrol je prověřit opatření pro včasné zjištění požáru v lesích, proti jeho rozšíření pomocí hlídkové činnosti s potřebným množstvím sil a prostředků požární ochrany a vytváření podmínek pro hašení požárů při zajištění dostupnosti zdrojů vody určených k hašení požárů.

Kontroly jsou především zaměřeny na povinnost, která vyplývá z § 7 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“), ve kterém se uvádí, že „vlastník nebo uživatel zdrojů vody pro hašení požárů je povinen tyto udržovat v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky a čerpání vody pro hašení požárů.“

Dalším kontrolním bodem je povinnost uvedená v § 7 odst. 2 zákona o požární ochraně, ve kterém se uvádí, že „vlastník nebo uživatel lesů v souvislých lesních porostech o celkové výměře vyšší než 50 hektarů je v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru povinen zabezpečit nad rámec povinností stanovených v § 5 zákona o požární ochraně opatření pro včasné zjištění požáru v lesích a proti jeho rozšíření pomocí hlídkové činnosti s potřebným množstvím sil a prostředků požární ochrany, pokud tak neučiní Ministerstvo zemědělství podle ustanovení § 46 zákona č. 289/1995 Sb. o lesích, ve znění pozdějších předpisů.“

Opatření by mělo být stanoveno tak, aby bylo použitelné neprodleně po vyhlášení doby zvýšeného nebezpečí vzniku požáru. Vyhlášení této doby může být provedeno velice rychle, ze dne na den. Poté již nemusí být dostatek času k navržení nejvhodnějších opatření, zajišťování sil a prostředků pro jejich realizaci.

Ministerstvo zemědělství zabezpečovalo uvedená opatření naposledy v letech 2010 až 2012 na celém území ČR, mimo lesů v působnosti Ministerstva obrany a Ministerstva životního prostředí. Od roku 2013 je zajišťována tato aktivita pouze Leteckou službou Policie ČR ve vybraných sektorech na území ČR.

Důležitým dokumentem nejen pro kontrolu, ale i pro vlastníky lesů je „Nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru“, zpracované ve smyslu § 27 odst. 2 písm. b) bod 3 zákona o požární ochraně, které definuje zejména dobu zvýšeného nebezpečí vzniku požáru a stanovuje další požadavky na zajištění požární ochrany pro toto období.

V případě, že se v místech kontroly nacházejí zdroje vody určené pro hašení požárů, bude kontrola zaměřena i na průjezdnost příjezdových komunikací k těmto zdrojům vody a zjištění jejich stavu tak, aby bylo umožněno použití požární techniky a bylo umožněno čerpání této vody.

Zdrojem zjištění, zda se v místě kontroly nachází zdroje vody pro hašení požárů je „Nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů“ zpracované ve smyslu § 27 odst. 2 písm. b) bod 2 zákona o požární ochraně a „požární řád obce“ zpracovaný ve smyslu § 29 odst. 1 písm. o) bod 1 zákona o požární ochraně, popř. jiná dokumentace, kterou obec zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti ve smyslu § 29 odst. 1 písm. k) zákona o požární ochraně.

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), umožňuje využití institutu tzv. úkonů předcházejících kontrole. Tento institut umožňuje využít oprávnění kontrolních orgánů i v rámci přípravné fáze předcházející výkonu kontroly, s cílem posoudit důvodnost případné kontroly. V závislosti na výsledcích této „zjišťovací činnosti“ pak může nebo nemusí následovat vlastní provedení kontroly ve smyslu kontrolního řádu.

kpt. Ing. Lukáš HŘEBAČKA, MV­-generální ředitelství HZS ČR, foto archiv autora
 

Print  E-mail