Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XVI ČÍSLO 8/2017

Rubrika POŽÁRNÍ OCHRANA rozebírá rozsáhlý požár pneumatik, který v okrese Benešov. Dozvíte se o cvičení v podzemních prostorách Peklo u Hlinska. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM přinášíme článek o společném cvičení báňských záchranářů v Lozornu. Dále si můžete pročíst nové pokyny chemické služby. Rubrika OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ vás informujeme o předsednictví Estonska v Radě Evropské unie v oblasti civilní ochrany. O odborném semináři na téma „Sucho a povodně jako krizová situace. Dočtete se o činnostech a úkolech přijímacího střediska v případě evakuace osob ze zóny havarijního plánování JE Temelín. O specializačních kurzech „Technik ochrany obyvatelstva“. V informacích si dovolujeme upozornit na další příběh nadace. Dále na činnosti Záchranného útvaru HZS ČR v rámci hasičských slavností v Litoměřicích. Ze sportovních událostí informujeme například o osmém ročníku soutěže Hranická věž nebo o devátém ročníku Mezinárodního mistrovství Polska v TFA. 

Dne 10. května 2017 byl na Krajské operační a informační středisko (dále jen „KOPIS“) HZS Středočeského kraje nahlášen požár ve firmě na zpracování ojetých pneumatik v Bělčicích v okrese Benešov. Již během jízdy k události velitel zásahu vyhlásil II. stupeň poplachu podle požárního poplachového plánu. Sloup kouře byl viditelný až z Prahy.

Místo události
Po příjezdu na místo události bylo zjištěno, že je požárem zasažena hala, kde se likvidují použité pneumatiky. Objekt firmy se rozkládá na pozemku bezprostředně sousedícím s dálnicí D1. Na pozemku byla hala ze železobetonové konstrukce, se stěnami ze sendvičových plechových panelů o rozměru 25 × 50 m, výšce 8 m. Celý pozemek firmy byl zaplněn pneumatikami, určenými k recyklaci, pouze od vjezdové brány k hale byla cesta asi 5 m široká. Použité pneumatiky jsou zpracovávány systémem mechanického drcení. Instalované zařízení technologie nejprve oddělí jednotlivé součásti pneumatiky (pryž, ocelový kord, textil). Současně je nastaven požadovaný stupeň zrnitosti výsledné drtě. Granulát získaný touto metodou má bohatě členěný povrch. Konečným produktem tohoto mechanického zpracování je drť s různou frakcí (velikostí) zrna podle požadavků odběratele.

Zásah
Po provedení průzkumu byl velitelem zásahu vyhlášen III. stupeň poplachu. Na místo požáru se sjely postupně jednotky SDH obcí uvedené v příslušném stupni poplachového plánu a po vyhodnocení situace byla vyžádána i speciální technika Záchranného útvaru HZS ČR, Záchranné roty Zbiroh (ZÚ Zbiroh). Místo zásahu bylo rozděleno na dva úseky a také byl zřízen týlový prostor pro občerstvení a odpočinek zasahujících hasičů.

Dalším opatřením bylo rozhodnutí o snížení rychlosti na dálnici D1, která bezprostředně sousedila s místem požáru, neboť hrozilo, že pokud se zvedne vítr, hustý kouř z pneumatik by mohl ohrozit řidiče projíždějící po dálnici.

Bezprostředně po zahájení hasebních prací bylo rozhodnuto o nasazení hasiva Fire Ade 2000 Climat Control, kterým byly odříznuty pneumatiky, které nebyly požárem zasaženy.

Na hořící halu a pneumatiky bylo nasazeno 10 proudů C s těžkou pěnou. Na místo události byl vyžádán kontejner s pěnidlem z územního odboru Kutná Hora.

Krátce po 19.00 hodině byla nasazena technika ZÚ Zbiroh, která vytvořila proluku v uskladněných pneumatikách. Po zabezpečení nezasažených pneumatik bylo nasazeno vozidlo HZS podniku Škoda auto, a.s., s technologií ONE SEVEN, která se ukázala jako nejúčinnější pro likvidaci požáru. Vzhledem ke statickému narušení celé budovy byla přivolaným statikem vytyčena nebezpečná zóna o šíři 8 m od budovy. Technologií ONE SEVEN se s úspěchem dařilo pokládat pěnu na velkou vzdálenost a použité pěnidlo vykazovalo vysokou stálost pěnové pokrývky.

Dva kilometry od místa události bylo vytvořeno čerpací stanoviště, ze kterého byla voda kyvadlově dovážena. Na tuto činnost byla nasazena technika jednotek SDH obcí. Pro ONE SEVEN byla voda dovážena z Benešova, protože bylo potřeba použít čistou vodu z vodovodního řadu z důvodu jemnosti filtrů.

Ve 03.00 hodiny svolal velitel zásahu operativní poradu velitelů jednotek PO. Výsledkem bylo zvolení dalšího postupu prací a nutnost vystřídání zasahujících hasičů. Z tohoto důvodu byly na místo události povolány vzdálenější JPO II s velkokapacitními cisternami a krajský řídící důstojník rozhodl o povolání velkokapacitních cisternových automobilových stříkaček (CAS) ze stanic HZS Středočeského kraje.

Lokalizace požáru
Dne 11. května byla v 09.39 hodin nahlášena lokalizace požáru. V 10.00 hodin se na místo události dostavil krajský vyšetřovatel požárů, který provedl prvotní úkony hned první den požáru, protože již od začátku bylo jasné, že škoda způsobená požárem se bude pohybovat v desítkách milionů korun.

Dále byla provedena redukce jednotek PO, kdy na místě zásahu zůstalo pět jednotek SDH obcí a jednotka PO ze stanice Benešov.

Od 12. května byla na místě ponechána místní jednotka JPO V Ostředek. Sloužící velitel čety dojížděl pravidelně na místo provádět kontroly místa požáru termokamerou.

Dne 22. května 2017 byla provedena likvidace a místo bylo předáno majiteli. Celková škoda se vyšplhala na 110 milionů Kč.
Celkem bylo použito přes 1000 m3 vody a 10 tun pěnidla. Na likvidaci se podílelo celkem 39 zasahujících jednotek (HZS Středočeského kraje, HZS podniku Škoda auto, a.s., ZÚ Zbiroh, jednotky SDH obcí – JPO II, III a V). Celkem na místě události zasahovalo 143 příslušníků HZS ČR a 115 členů jednotek SDH obcí, nasazeno bylo 107 kusů požární techniky.

Pozitiva

  • nasazení zasahujících hasičů, zejména při provádění hasebních prací v noci z 10. na 11. května, kdy byly nasazeny i JPO V s CAS,
  • spolupráce s KOPIS Kladno probíhala příkladně a pro velitele zásahu byla práce obsluhy KOPIS velkým usnadněním při řízení zásahu,
  • nasazení týlového kontejneru HZS Středočeského kraje, kde byla možnost občerstvení zasahujících hasičů přímo na místě události,
  • využití technologie ONE SEVEN, která byla rozhodující pro likvidaci požáru v relativně dobrém čase,
  • činnost krajského řídícího důstojníka na místě události,
  • nasazení techniky ZÚ Zbiroh,
  • kouř z místa požáru nezasáhl obydlená území.

Negativa

  • porucha AP 32 Bumar. Po přibližně 20 minutách nasazení došlo k zablokování plošiny a bylo nutné povolat jinou výškovou techniku. Plošinu se podařilo nouzově složit a druhý den byla odvezena do servisu,
  • nemožnost vhodnějšího ustavení požární techniky z důvodu velkého množství uskladněných pneumatik, určených k likvidaci,
  • ohrožení provozu na D1 z důvodu vysokého vývinu kouře. Naštěstí meteorologická situace byla příznivá a kouř stoupal vzhůru a ve výšce přibližně 200 metrů se začal rozptylovat,
  • kontaminace spodních vod hasební vodou. Pracovníci krajské hygienické stanice prováděli odběry vzorků vody ze studní v Bělčicích, z nichž byla zjištěna kontaminace hasební vodou.

Příčina vzniku požáru
Jako příčina vzniku požáru byla zjištěna technická závada na zařízení technologie. Ohledáním bylo zjištěno, že se na hřídel dopravníku namotal kord z pneumatiky a vzniklým třením došlo k nárůstu teploty a následnému vzplanutí textilního materiálu z pneumatik.


mjr. Mgr. Jiří ČERNOVSKÝ, HZS Středočeského kraje, foto autor, archiv HZS Středočeského kraje

Print  E-mail