Časopis 112 ROČNÍK XVIII ČÍSLO 6/2019
V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA se dočtete o průběhu požáru autobusu na CNG. Víte, že podle ČSN EN 12 845:2015 se může ve sprinklerových zařízeních používat potrubí ocelové, měděné nebo z jiného materiálu? V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dozvíte o návštěvě šesti členů německé dobrovolnické organizace technické pomoci Technische Hilfswerk, kteří se podílejí na vzdělávání obsluhovatelů motorových pil. V rubrice OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ informujeme o nové právní úpravě Mechanismu civilní ochrany Unie. Ve středu 8. května 2019 u příležitosti státního svátku Dne vítězství prezident republiky Miloš Zeman jmenoval do generálské hodnosti velitele Záchranného útvaru HZS ČR plk. Ing. Radima Řehulku. V rubrice INFORMACE si přečtete, že na Pražském hradě byla udělena ocenění Zlatý záchranářský kříž za mimořádné činy spojené se záchranou života.
- OBSAH č. 6/2019 ROČNÍKU XVIII
- Unikátní lezecký polygon, druhý takový v Evropě nenajdete
- Požár autobusu na CNG
- Plastové potrubí ve sprinklerových zařízeních
- Diskuze nad pařezem
- Nová právní úprava Mechanismu civilní ochrany Unie
- Mimořádné události řešené na úrovni Evropské unie
- Nový generál u HZS ČR
- Vyhodnocení ohroženosti měkkého cíle a Bezpečnostní plán
- Ochrana obyvatel v okolí chemických provozů
- Spolupráce HZS Olomouckého kraje se starosty obcí při přípravě na řešení MU
- Cena Bezpečnostní rady státu pro Institut ochrany obyvatelstva
- Hrozby ohrožující zdroje požární vody v České republice
- Jihočeská hasičská pouť během svátku sv. Floriána
- Prezident předal Zlaté záchranářské kříže
Dne 21. ledna 2019 ve 02.47 hodin byl na krajské operační a informační středisko (KOPIS) HZS Středočeského kraje nahlášen požár autobusu v areálu objektu ČSAD MHD Kladno, a.s., v ulici Železničářů v Kladně. Komplikací jak s ohledem na samotný zásah, tak i na rozsah škody, byla od počátku skutečnost, že autobus stál v řadě dalších desítek dopravních prostředků městské hromadné dopravy. Mohl nastat velmi zásadní moment rychlého rozšíření požáru na okolostojící autobusy.
K informacím o požáru, které velitel zásahu dostal cestou na místo události, si ze svých vlastních znalostí mohl přidat fakt, že většina autobusů v Kladně je poháněna zemním plynem ve formě stlačeného zemního plynu (CNG). Přestože plyn způsobil rozšíření požáru do vnitřních prostor, podařilo se vedením zásahu zabránit rozšíření požáru na ostatní autobusy a tím uchránit milionové hodnoty na vozovém parku ČSAD MHD Kladno, a.s.
Průběh události
V zimním období je zvykem, že zaměstnanec noční směny ČSAD postupně startuje a zahřívá vybrané autobusy, které časně ráno vyjíždějí na trasy s cestujícími. Tuto činnost prováděl i v noci z neděle na pondělí 21. ledna 2019, kdy teploty vykazovaly hodnoty pod bodem mrazu. Přibližně ve 02.45 hodin zaměstnanec zpozoroval kouř vycházející ze zadní části jednoho z nastartovaných autobusů. Po ověření této skutečnosti ihned nahlásil požár na KOPIS HZS Středočeského kraje v Kladně. Operační důstojník ve 02.48 hodin vyslal na místo události jednotku HZS Středočeského kraje ze stanice Kladno s technikou CAS 20, CAS 30 a ANK s kontejnerem kombinovaným hasicím. Velitel čety, který vyjel společně s jednotkou požární ochrany, si během krátké jízdy ujasnil informace z dokumentace zdolávání požáru. V areálu objektu ČSAD MHD Kladno, a.s., během noci parkovalo okolo 180 autobusů, z toho významná část s pohonem na zemní plyn. Kromě dílen, lakovny a kanceláří se uvnitř nachází stojany na PHM a CNG.
Ve 02.52 hodin, pět minut od nahlášení, vjela první požární technika do areálu firmy. Hned v rámci prvotního průzkumu pohledem na střechu autobusu, kde byly viditelně umístěny nádrže na plyn, a na základě informace od zaměstnance bylo zřejmé, že hořící autobus byl opatřen pohonem na CNG. Byla zasažena zadní část autobusu a začínala hořet střecha. Hořící autobus byl zaparkovaný v řadě dalších autobusů a bylo nezbytné ho od nich oddělit. Zaměstnanec ČSAD obstaral klíče od zapalování. Požár se šířil na střechu, kde byly umístěné tlakové nádoby se stlačeným zemním plynem. Velitel zásahu dal rozkaz k rozvinutí dvou proudů C od CAS 20 za použití dýchacích přístrojů. Oba proudy byly nasazeny ze stran autobusu s tím, že hlavním cílem bylo zabránit šíření na ostatní autobusy. Současně s tím se odvážely sousední autobusy a přijela další CAS, ze které byl nasazen útočný proud C na těžkou pěnu. V čase asi 03.04 hodin došlo k sepnutí tepelné pojistky na plynovém okruhu a tím k řízenému „odfouknutí“ plynu z tlakových lahví na střeše vozidla. Vlivem působení plamenného hoření podporovaného unikajícím plynem došlo k prasknutí oken na boční straně autobusu a požár se rozšířil směrem do vnitřních prostor. Těžkou pěnu směřovali do vnitřního prostoru autobusu a obsluha proudu C ochlazovala tlakové lahve s plynem na střeše autobusu.
Velitel zásahu ohlásil lokalizaci požáru na KOPIS ve 03.05 hodin. Když se hasiči mohli bezpečněji přiblížit k autobusu, vstoupili s použitím nastavovacího žebříku na střechu a odklopili požárem poškozený laminátový kryt od tlakových lahví. Termovizní kamerou zkontrolovali teplotu jednotlivých lahví s plynem a dokončili hasební práce. Ve 03.47 hodin oznámil velitel zásahu likvidaci požáru.
Příčina vzniku požáru a její možné verze
Ohledáním místa události příslušníkem pro zjišťování příčin vzniku požáru bylo stanoveno ohnisko, které bylo shodné se svědeckým ohniskem požáru. Nacházelo se v celé zadní části motorového prostoru autobusu s pohonem CNG. Provozní mistr (noční garážmistr) na místě události sdělil, že okolo 02.30 hodin šel vzhledem k většímu mrazu autobusy, které vyráží z ČSAD na první ranní spoje, řidičům nastartovat a předehřát. U autobusů je na pracovišti řidiče instalován kolébkový odpojovač autobaterií, ten byl u všech autobusů, které startoval, v poloze „vypnuto“. Požár zpozoroval řidič ČSAD při manipulaci se svým autobusem v zadní motorové části vedle stojícího autobusu. Požárem zasažený autobus byl v době příjezdu jednotky požární ochrany HZS Středočeského kraje nastartován (identifikace podle sepnutých obrysových světel), což poté potvrdil i provozní mistr a vedoucí provozu. V provozu bylo z jejich sdělení asi 10 až 15 autobusů. Zasažený autobus byl v provozu zhruba 10 až 15 min před zpozorováním požáru.
Vzhledem k vyhoření všech hořlavých částí v motorovém prostoru se nepodařilo s absolutní přesností určit v motorovém prostoru místo vzniku požáru. Vzhledem ke skutečnosti, že šlo o zaparkovaný autobus v uzavřeném a střeženém areálu, lze vyloučit příčiny vzniku požáru úmyslné zapálení a závadu během jízdy s tímto vozidlem. Příčina vzniku požáru od povrchové teploty motoru, či výfukového potrubí je rovněž málo pravděpodobná vzhledem k faktu, že motor vozidla byl v provozu asi 10 min, venkovní teplota okolo -6 °C. Vyhodnocením všech zjištěných informací, svědeckých výpovědí, nalezených stop a faktů byla jako příčina vzniku požáru stanovena závada v motorovém prostoru autobusu
1) elektrický zkrat na rozvodech vozidlové elektroinstalace,
2) závada na pohyblivých částech příslušenství motoru.
Ani jednu z uvedených verzí (1, 2) se ze strany HZS Středočeského kraje nepodařilo jednoznačně potvrdit, či vyvrátit.
Specifika zásahu
Pozitiva
- krátká dojezdová vzdálenost od stanice na místo události,
- dobrá spolupráce s přítomnými zaměstnanci ČSAD,
- včasné zabránění šíření požáru a tím uchránění milionových hodnot na okolostojících autobusech.
Negativa
- vedle sebe v řadě stojící zaparkované autobusy, mezi kterými jsou jen malé odstupy,
- rychlý rozvoj požáru s ohledem na konstrukční materiály používané při výrobě autobusů,
- rozšíření požáru v důsledku úniku plynu z nádrží na střeše vozidla,
- laminátový kryt nádrže na střeše autobusu bránil efektivnímu ochlazování tlakových lahví,
- při ochlazování tlakových nádob na plyn dochází i k nechtěnému ochlazování tepelné pojistky na systému a tím k narušení její funkčnosti,
- bezpečný odstup zasahujících hasičů od hořícího autobusu z důvodů přítomnosti tlakových lahví a opakujícímu se úniku stlačeného plynu.
Prohlídka areálu ČSAD MHD Kladno, a.s., s odbornou přednáškou o využití a konstrukci plynového pohonu u městských a linkových autobusů
Na základě této mimořádné události byla s provozovatelem městské hromadné dopravy v Kladně domluvena odborná přednáška o konstrukčním provedení pohonného systému CNG. Příslušníci jednotky HZS Středočeského kraje ze stanice Kladno byli seznámeni s možnými variantami uložení tlakových nádob na střeše autobusů a jejich rozvodů. Důraz byl při výkladu kladen na skutečnost, že při hašení – ochlazování prostoru s tlakovou a tepelnou pojistkou dojde k ovlivnění její správné funkčnosti. Ochlazením tepelné pojistky nemusí docházet k řízenému úniku plynu z lahví, ale naopak dojde ke zvýšení tlaku v lahvi a tím k možnosti nebezpečí destrukce obalu s CNG. Poznatkem je také skutečnost, že jak ČSAD v průběhu let nakupuje nové autobusy, tak uložení lahví a otevírání krytu na střeše má několik různých variant. Předpoklad dalších nákupů ze strany dopravců bude v budoucnu zvyšovat naše setkávání při různých typech zásahů s těmito alternativními pohony.
Poděkování za vstřícný přístup patří vedení a zaměstnancům ČSAD MHD Kladno, a.s.
mjr. Bc. Milan STRÁDAL, HZS Středočeského kraje, foto archiv HZS Středočeského kraje