Generální ředitel odpovídá
- Po roce s generálním ředitelem nejen na téma fyzických testů, nákupu techniky a žádosti o informace (Už ne do zdi 23. 10. 2017)
- Téma nošení bradky, výstrojní součásti, kariérní postup nebo dotace na požární (Už ne do zdi - srpen 2016)
- Tentokrát na téma barvy výjezdové techniky, nošení uniformy a vzdělávání - 9. prosinec 2015
- Nejen o platech, medailích a stejnokroji s generálním ředitelem v březnu 2015
- Proč došlo k navýšení platů až od března 21. 3. 2014
- Červnové povodně nás stály hodně sil 19. 9. 2013
- Nemluvte do zdi, mluvte se mnou! 25. 4. 2013
- Pálí nás stejné věci 6. 3. 2013
- Doufám, že rok 2013 bude klidnější a bude více času na odbornou práci 31. 1. 2013
- Odpovědi na první otázky 18. 12. 2012
Dotaz č. 1
Dobrý den, dne 15. 3. 2014 server Novinky.cz uveřejnil článek, ve kterém tisková mluvčí kpt. Mgr. Nicole Zaoralová říká, že platové ohodnocení výjezdových hasičů s maturitou je 18 500 Kč hrubého a u hasičů s vysokoškolským vzděláním 22 000 Kč hrubého. Já jsem si po nástupu k HZS dodělal vysokoškolské vzdělání a moje platové ohodnocení se nijak nezměnilo, stále mé ohodnocení odpovídá 3. tarifní třídě. Jak to tedy bylo myšleno? Mám jako ,,mokrý hasič" nárok na zvýšení platu na základě nově získaného vysokoškolského vzdělání?
Odpověď č. 1
Platové ohodnocení je závislé zejména na druhu vykonávané práce, podle které jste zařazen do platové třídy. Dále také na započtené praxi. Pokud jste zařazen ve 3. tarifní třídě, kde postačuje středoškolské vzdělání, tak získání vysokoškolského titulu nemá na stanovený plat žádný vliv. Na druhé straně vám umožňuje přihlásit se na místa, kde je vysokoškolské vzdělání požadováno. Tato místa jsou pak i lépe platově ohodnocena.
Dotaz č. 2
Vážený pane generální řediteli, dovoluji se odvolat na jednání GŘ HZS ČR s odborovou organizací Unie bezpečnostních sborů, kde bylo „mimo zápis“ konstatováno, že členové výkonného výboru by si mohli z důvodu vrcholných jednání měnit termíny služeb, pokud tím nebudou ohroženy minimální stavy příslušníků na stanicích a bude dodržena zastupitelnost. Bohužel v praxi to takto nefunguje a řádnou směnu si přesunout nelze. Management HZS ČR vyjádřil názor, že by šlo o nadstandardní přístup k příslušníkovi, pro který není právní nárok. Rád bych znal Váš názor na věc.
Odpověď č. 2:
Osobně si myslím, že obsah smluvního ujednání uzavřeného mezi generálním ředitelstvím HZS ČR a odborovou organizací Unie bezpečnostních sborů je dostatečně srozumitelný, a proto by měl být bezproblémově aplikovatelný u těch HZS krajů, kde Unie bezpečnostních sborů působí.
Z pozice generálního ředitele HZS ČR mi však nepřísluší právo vstupovat do organizování výkonu služby příslušníků, kteří nejsou v mé přímé personální pravomoci. Co však mohu přislíbit je, že s novým ředitelem HZS Zlínského kraje v nejbližší době problematiku uvolňování odborových funkcionářů k vrcholným jednáním Unie BS podrobně projednám.
Dotaz č. 3
Vážený pane generální řediteli, nesmírně si vážím Vaší práce, jakožto i práce všech příslušníků a občanských zaměstnanců hasičského záchranného sboru. Avšak trápí mne i mé spolupracovníky platy občanských zaměstnanců. Cítíme jakousi křivdu v tom, že se mzdovými otázkami jsou spojováni pouze hasiči příslušníci. Domníváme se, že zvyšování platů či poskytování odměn si občanští zaměstnanci bezpochyby také zaslouží.U ostatních složek byly platy občanských zaměstnanců postupně narovnávány ke stavu před rokem 2010. Bohužel u hasičů nemáme informaci, že by tomu bylo také tak.
Odpověď č. 3
Děkuji za váš dotaz, jsem rád, že tady zazněl, protože jsem si uvědomil, že problematice rozdílnosti platů příslušníků a občanských zaměstnanců jsem se ještě nikdy v tomto pořadu nevěnoval. Proto si dovolím delší a obecnější vyjádření, jako odpověď všem občanským zaměstnancům sboru.
S obdobnými připomínkami k problematice platů občanských zaměstnanců se setkávám poměrně často. Tyto připomínky vycházejí z letité tendence porovnávat platy občanských zaměstnanců a příslušníků HZS. Platové ohodnocení těchto skupin zaměstnanců však není možné srovnávat z toho důvodu, že odměňování obou těchto skupin zaměstnanců se řídí jinými právními předpisy. Tzn., že plat občanského zaměstnance a příslušníka je konstruován odlišně.
Jako příklad uvedu výstupy z analýzy čerpání platových prostředků v loňském roce. V roce 2014 byl skutečný průměrný plat příslušníka HZS ve výši 33 893 Kč a skutečný průměrný plat občanského zaměstnance 25 009 Kč. Rozdíl mezi těmito průměry činil 8 884 Kč což je 26%. Tento rozdíl se však z velké části skládá z odměny za služební pohotovost, platu za práci přesčas, zvláštního příplatku, příplatku za vedení a také z vyšších tarifních platů, které jsou ovlivněny zvýšením základního tarifu o 10% u příslušníků sloužících v nepřetržitém režimu služby. Průměrná pracovní odměna je však již naprosto srovnatelná, u občanských zaměstnanců v roce 2014 činila 2 452 Kč a u příslušníků HZS 2 352 Kč. Obdobná situace je i u vašeho HZS kraje.
I přes uvedené odlišnosti se GŘ HZS ČR v minulých letech snažilo posilovat platy občanských zaměstnanců vždy, kdy se naskytla vhodná příležitost. Došlo tak již několikrát k mimořádnému posílení objemu na platy, a to i na úkor příslušníků HZS nebo z vygenerované úspory z ostatních plateb za provedenou práci. K výraznému mimořádnému posílení objemu platových prostředků občanských zaměstnanců došlo např. v roce 2010, a to ve výši 14 mil. Kč. Jednalo se právě o platové prostředky příslušníků HZS ČR. Bohužel v následujících letech nebylo možné z důvodu úsporných opatření Vlády ČR najít rezervy, kterými by bylo možné výrazněji posílit platy občanských zaměstnanců. Přesto se tak v omezené míře i letech s restriktivními opatřeními událo, ať už to bylo posílení objemu platových prostředků při změně kvalifikační struktury, při ojedinělém zcivilňování nebo při využití úspor z ostatních plateb za provedenou práci. Jestliže se v následujícím období situace v oblasti přidělených rozpočtových prostředků změní k lepšímu, budeme hledat řešení, kterými bychom dokázali navýšit objem platových prostředků občanských zaměstnanců.
V roce 2011 došlo ke snížení objemu platových prostředků o 10%, a to jak u občanských zaměstnanců, tak u příslušníků HZS. U občanských zaměstnanců bylo plně v kompetenci krajského ředitele, jakým způsobem přistoupí ke snížení platů. Někteří zvolili snížení osobních příplatků a někteří přistoupili ke snížení tarifních stupňů. U příslušníků HZS byla situace jednoznačná - došlo ke snížení tarifních platů o 10% současně se snížením zvláštních příplatků. Konkrétně u občanských zaměstnanců vašeho HZS kraje se snížení objemu platových prostředků projevilo snížením osobního příplatku.
Od 1. 11. 2014 došlo sice k navýšení objemu platových prostředků na tarifní platy o 3,5% (u příslušníků od 1. 1. 2015 ještě o dalších 1,5%), ale bude ještě nějakou dobu trvat, než průměrný plat dosáhne úrovně roku 2010. Jako generální ředitel HZS ČR vás chci ujistit, že osobně nepreferuji jednu skupinu pracovníků na úkor druhé. Vážím si práce všech, a to jak občanských zaměstnanců, tak i příslušníků HZS ČR, kteří každodenně svou práci odvádí s plným nasazením ve prospěch celého sboru. Věřím, že ta špatná léta jsou již za námi a že se i v letošním roce podaří učinit nějaká pozitiva ve prospěch platů.
Dotaz č. 4
Dobrý den pane řediteli, u HZS jsem zařazen jako lezec instruktor a starám se o výcvik lezců v kraji. Ti kluci jsou normálně zařazeni ve funkcích, hasič, strojník, technik atd.., mají samozřejmě další specializace (motorová pila, obsluha výškové techniky, práce na divoké vodě atd..) a k tomu navíc specializaci pro práci ve výšce a nad volnou hloubkou. Mají desítky hodin výcviku navíc a to pravidelně. Přesto jsem u našeho vedení nepochodil s osobním příplatkem pro lezce, který by byl samozřejmě vázán na vykonávání této funkce. Je možné uvažovat o centrálně určeném příplatku pro lezce nebo potápěče, který by byl vázán na výkon takové funkce
Odpověď č. 4
Tato problematika byla již mnohokrát diskutována a moje odpověď vás asi neuspokojí. O stanovení jednotné výše osobního příplatku pro příslušníky HZS ČR vykonávající činnost lezce nebo potápěče v nejbližší době neuvažujeme, nejednalo by se dle našeho názoru o systémové řešení, ale o novou mandatorní součást složky služebního příjmu. Osobní příplatek je dnes jedinou složkou služebního příjmu, kterou příslušný služební funkcionář má ve své výlučné rozhodovací pravomoci při respektování celkového objemu prostředků na služební příjmy. Je tedy na něm, jaká kritéria pro stanovení výše osobního příplatku zvolí a jakou jim určí prioritu.
Dotaz č. 5
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, proč medaili za věrnost po 10 letech a další nemůže dostat každý hasič. Myslím, že by to každého potěšilo, že je za dobu u HZS prospěšný a někdo ho za to ocenil. Nejde o peněžní odměnu, ale o to ocenění samotné. Takto to dostane jen ten hasič, který pochlebuje veliteli stanice. Ten ho pak navrhne a je to. Pokud vás nikdo nenavrhne, tak nemáte šanci ho dostat ani po 30 letech služby. Je to nespravedlivé a měl by to dostávat každý. I kdyby předání proběhlo jen na stanici s gratulací. Každého hasiče by to psychicky nabylo.
Odpověď č. 5
Na obdobnou otázku jsem již odpovídal přesně před rokem, v únoru 2014. Již tehdy jsem říkal, že sice medaile za věrnost nejsou medailemi nárokovými, ale od roku 2014 již jejich počet neregulujeme. Záleží tedy pouze na vedoucím služebním funkcionáři, kolik takových medailí udělí. Osobně si myslím, že by jich mohlo být udělováno více. K automatickému udělování se však nekloním.
Dotaz č. 6
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli GŘ HZS se zabývá problematikou pojištění členů JSDHO při zásahu a zodpovědnost za škody způsobené členem jednotky. Ptali jsme se na pojišťovnách, a když nemáme pracovně právní vztah s obcí tak nám pojistka tzv. blbosti je k ničemu. Dříve aspoň byla pojištěna vozidla a dnes nic. Děkuji za odpověď, určitě nemáme jenom mi tento problém.
Odpověď č. 6
Je třeba rozlišit odškodňování úrazů v souvislosti se zdoláváním požárů a cvičením jednotky a náhradu věcné škody - obě tyto problematiky jsou řešeny zákonem o požární ochraně. Pokud se týká škod způsobených členem jednotky obci, která ji zřizuje, tak pro členy jednotek SDH obcí lze sjednat pojistka komerční. Takovou pojistku může sjednat jak příslušná obec, tak každý člen jednotky sám. Pojištění však není povinné.
Pojištění odpovědnosti za škody způsobené motorovým vozidlem pro vozidla IZS sjednává centrálně ministerstvo financí u české podnikatelské pojišťovny, která vydá pro automobil tzv. zelenou kartu. Jinou otázkou je havarijní pojištění, které není povinné a může si ho sjednat každá obec.
Pojištění odpovědnosti za škody způsobené motorovým vozidlem je stejné jako pro soukromé automobily. Tudíž vztahuje se na jakoukoliv oficiální jízdu schválenou vlastníkem vozidla.
Dotaz č. 7
Dobrý den pane generální řediteli, dovolte mi, abych Vám opět připomněl problematiku nošení služebního stejnokroje po ukončení aktivní služby. Prosil bych o odpověď, jak se věc pohnula a zda má GŘ HZS, potažmo MV ČR vůbec zájem celou záležitost dořešit tak, abychom na veřejnosti a zejména oproti ostatním složkám, které používají stejnokroj, nevypadali tak, že se stydíme nosit stejnokroj na veřejnosti při významných společenských událostech a výročích.
Odpověď č. 7
Ano, vnímám, že tato problematika je velmi citlivá a proto se jí snažíme řešit. V současné době je nový zákon o HZS, který tuto problematiku řeší v legislativní radě vlády a následně bude předložen parlamentu. Předpokládám, že tento zákon nabude účinnosti 1. ledna 2016.
Dotaz č. 8
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaký je plán nákupu techniky pro rok 2015. Bude realizován nákup techniky, která by dorazila na stanice ještě do konce roku 2015? Na co se mohou hasiči těšit v obnově techniky do budoucna? Kdy bude realizován plán nákupu techniky z peněz pojišťoven?
Odpověď č. 8
V roce 2014 byl realizován projekt Efektivní zásah, který byl ale zaměřen na drobnější techniku, jako například velitelské a užitkové automobily, nosiče kontejnerů a kontejnery nebo techniku typu dýchacích přístrojů, tlakových lahví, chemických oděvů a termokamer. To vše v celkové hodnotě přibližně 225 milionů korun.
V roce 20215 předpokládáme v rámci tak zvaného Velkého projektu zaměřeného na povodně nákup 67 cisteren a další techniky. Termín předání požární techniky na příslušné stanice je závislý na době realizace jednotlivých zakázek, v současné době tento termín neznáme.
Podrobné informace jsou veřejně dostupné na webových stránkách ministerstva vnitra v sekci zakázky. Zde je možné vyhledat nejen další typy pořizované požární techniky, ale také stav realizace jednotlivých zakázek.
Pokud se týká fondu zábrany škod, tak z tohoto fondu se technika nakoupí poprvé v letošním roce. Předpokládáme nákup například 25 ks CAS, dále technických automobilů, rychlých zásahových automobilů a další techniky v celkové hodnotě 262 milionů korun.
Dotaz č. 9
Dobrý den pane řediteli, na internetu jsem se dočetl, že Evropská unie bude opět financovat nákup techniky pro HZS. Všiml jsem si, že tato nakoupená technika bude rozdělená do krajů, výjimka je Praha, to vím. Ale co mě zajímá, proč při rozdělování prvních 30 CAS nejde ani jedna do Jihomoravského kraje? Je na tom Jihomoravský kraj stejně jak Praha?
Odpověď č. 9
Typová skladba požární techniky pořizované v rámci integrovaných operačních programů je závislá na konkrétních požadavcích jednotlivých HZS krajů a na podmínkách projektu, který určuje možné druhy techniky. Pokud do některého HZS kraje není pořizován určitý druh požárního automobilu, je to proto, že uvedený HZS kraje preferuje pořízení jiného, pro něj důležitějšího typu požární techniky. Jen pro úplnost, Jihomoravský kraj z tohoto projektu pořizuje mimo jiné 8 kusů velkokapacitních CAS 30.
Dotaz č. 10
Chtěl bych se zeptat, kde letos skončili volné vstupenky na dvě benefiční utkání HC Sparty Praha, které je věnováno příslušníkům HZS, PČR, ZZS a Armádě? Letos na náš územní odbor nepřišla jediná volná vstupenka.
Odpověď č. 10
Odpověď č. 10
Lístků na utkání bohužel nikdy není a nebude tolik, abychom uspokojili potřebu všech hokejových fanoušků. Lístky se rozdělují poměrově mezi hasiče, policisty, záchranku a armádu. Letos připadlo na hasiče 400 lístků na každé utkání pro celou republiku. Ty jsme dle zaslaných požadavků jednotlivých krajů na kraje také distribuovali, ale nebylo v možnostech uspokojit všechny požadavky. Pak již byla distribuce v kompetenci krajů. Informoval jsem se na situaci na Vysočině. Zde již v minulých letech bylo přistoupeno ke strategii, že každý rok dostane lístky jiný územní odbor. V loňském roce se jednalo o Třebíč, v letošním roce je obdržel územní odbor Žďár nad Sázavou.