Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XIX ČÍSLO 6/2020

V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA nabízíme rozbor požáru v Kladně. Dále se dočtete, jaké využití mají termokamery pro účely zjišťování příčin vzniku požárů. Ve Chrudimi mají nový vyšetřovací automobil. Informujeme vás o využití CFD simulací při vyšetřování kriminálních činů. Smrtící bílý prášek fentanyl, co vše o něm (ne)víme? V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM přinášíme informace z mezinárodní konference v Kalifornii. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ si přečtete o tom, že HZS ČR převzal darem 130 000 speciálních nanofiltrů do textilních roušek. Co nám přinese dohoda o automatizované výměně dat? Dále si přečtete, jaká byla přijata opatření proti pandemii Covid-19 v Evropě i ve světě. ERCC řešilo repatriace občanů EU ze třetích zemí a pomoc státům s cyklónem v Oceánii. V rubrice INFORMACE vás pod titulkem „Hasí celá rodina“ budeme seznamovat s rodinami hasičů. V Příloze časopisu vychází Poválečný vývoj profesionální požární ochrany a vznik HZS ČR 

Počátkem roku 2020 příslušníci zjišťování příčin vzniku požárů (vyšetřovatelé požárů) HZS Pardubického kraje, Územního odboru (ÚO) Chrudim obdrželi automobil Volkswagen Transporter 6.0 kombi L1Z, který má zlepšit a zjednodušit jejich činnost.

Požární automobil je určen pro vyšetřovatele požárů. Po deseti letech služby nahradil Nissan X­ Trail, který byl následně předán do užívání veliteli stanice Hlinsko, ÚO Chrudim.

Celkové rozměry
Délka vozidla je 5 304 mm, šířka 1 904 mm, výška bez rampy zvláštního výstražného světelného zařízení 1 970 mm a celková hmotnost nepřesahuje 3 500 kg. Výrobce uvádí maximální rychlost 179 km/h. Jde o karoserii s nízkou střechou a dlouhým rozvorem.

Podvozek
Automobil je vybaven systémem pohonu všech kol 4Matic a světlá výška pod nápravami lehce přesahuje 200 mm. Podvozek má rozvor náprav 3 400 mm. Kola pohání naftový motor o zdvihovém objemu 1 968 cm3 a maximálním výkonu 110 kW při 3 250 otáčkách a splňuje emisní normu Euro 6. Převodovka je manuální šestistupňová. Dále je vozidlo opatřeno tažným zařízením A50-X.

Kabina
Podle zadávací dokumentace veřejné zakázky muselo být vozidlo dodané jako osmimístné, aby se mohla vyjmout prostřední řada sedadel, a tím jako u automobilů dopravní policie vznikl konferenční prostor. Dopravní policie má s touto úpravou interiéru letité zkušenosti a na místech událostí tráví stejně jako vyšetřovatelé požárů mnoho času. Znamenalo to vytvořit během přestavby vozidla pevnou přepážku na oddělení kabiny od nákladového prostoru.

Sedadlo řidiče je polohovatelné. Sedadlo spolujezdce je otočné o 180° proti směru jízdy. Standardní výbavou vozidla je klimatizace, tempomat, přední a zadní senzory, přední mlhová světla, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, monitorování tlaku v pneumatikách a autorádio s dotykovým panelem. Nadstandardní výbavou je pro chladné zimní měsíce vzduchové nezávislé topení, tmavá zadní skla a alternátor s vyšším výkonem. Do budoucna se uvažuje o pořízení couvací kamery. V prostoru řidiče a spolujezdce se stalo problematickým umístění tabletu a mobilní radiostanice. Vzhledem k otočnému sedadlu a airbagu spolujezdce byl výběr místa velmi zúžený. Po vyrobené konstrukci se zachycením do palubní desky se tablet umístil do jejího středu. Stal se manipulovatelný a při jízdě ho může mít vyšetřovatel požárů před autorádiem, kde je na něj dobře vidět. Mobilní radiostanice byla umístěna do mezery mezi přihrádku v palubní desce a airbag spolujezdce.

Po vyjmutí prostřední řady sedadel vznikl prostor pro umístění konferenčního stolku. Tento prostor je zcela vhodný pro potřebné podání vysvětlení osob. Najednou mohou vysvětlení podávat až tři osoby a lze s nimi mít zároveň oční kontakt. Praktický pevný stolek slouží pro sepisování veškeré dokumentace, kterou vyšetřovatel požárů má k dispozici včetně úředního záznamu o podání vysvětlení. Dokumentaci může sepisovat buď ručně, nebo použít notebook.

Vestavba
Vestavbu vyrobila společnost KOBIT – THZ CZ, s.r.o., ve Slatiňanech, ve které se v modulu pracoviště (konferenčním prostoru) nachází stolek, který je upraven tak, aby co nejvíce vyhovoval osobám jak menšího, tak většího vzrůstu. Úpravou vozidla v něm vzniklo i místo pro případné převléknutí. Do nákladového prostoru byl umístěn hliníkový skelet, do kterého byly zabudovány dvě hliníkové zásuvky a jeden vertikální výsuv. Nákladový prostor je přístupný zezadu dvoukřídlými dveřmi.

Výbava automobilu
Vozidlo je vybaveno podle technických podmínek již zvláštním výstražným světelným zařízením modré a červené barvy s doplňkovými svítilnami za čelním sklem, v přední masce vozidla a na bocích v přední části vozidla. Při zatažení ruční brzdy se rozblikají oranžová výstražná světla v oknech zadních dveří. Okna v prostřední a zadní části jsou zakryta černou folií. O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stará zásuvka CEE na levé straně vozu, kde se nachází i zásuvka na 12 V. Součástí modulu pracoviště jsou dva konzervátory autobaterií, trakční baterie 12 V 110 Ah a měnič napětí na 230 V.

Na stolku jsou připevněny dva nabíjecí úchyty s ručními svítilnami Survivor, které jsou neustále dobíjeny. Ve stolku je umístěn notebook, tiskárna, minilednička, případně cokoli, co se může připojit do dvou zásuvek 230 V či šesti zásuvek 12 V, které jsou rozmístěny pod pracovní deskou stolku. Ten je dále vybaven dvěma výsuvnými zásuvkami, kde se nachází psací potřeby, notebook, tiskopisy, gumové rukavice a číselné terčíky k označení stop. Zásuvky jsou opatřeny zámkem kvůli případnému vysouvání za jízdy. Minilednička se nachází v zadním výklenku stolku za zásuvkami. Mezi pracovní deskou a zásuvkami vznikl ohraničený prostor pro tiskárnu a fotoaparát. Celý prostor je osvětlený přidaným světlem nad stolkem ve dvou intenzitách svícení.

Na hliníkovém skeletu v nákladovém prostoru je umístěný teleskopický žebřík. V pravé spodní části skeletu se nachází hliníková vana o šířce 420 mm, délce 990 mm a hloubce 330 mm pro převoz vzorků (např. mikrovlnná trouba, fritovací hrnec) k provedení požárně technické expertizy. Nad hliníkovou vanou je vertikální výsuv se zavěšeným vzduchovým dýchacím přístrojem, hasicím přístrojem PHP PG6, pákovými nůžkami a polní lopatkou. V levé straně nákladového prostoru jsou umístěné dvě zásuvky o rozměrech 670 × 770 × 100 mm. V horní polici nalezneme termokameru FLIR, lehkou přilbu Dräger, obalový materiál na vzorky (Al folie, smršťovací folie, papírové a igelitové pytle), výstražnou vestu s nápisem „Vyšetřovatel požárů“ a pracovní rukavice. Ve spodní polici je umístěno přenosné LED světlo s baterií zn. PELI, kufr s nářadím a čtyři přepravky s vybavením pro odběry vzorků, kde se mimo jiné nachází i měřidla, laserový teploměr, jednorázové obleky, mycí a čisticí prostředky, roušky a respirátory, řezací potřeby a mnoho dalšího. Ve spodní části vznikl prostor pro teleskopický stožár pro LED světlo značky PELI, zásahový oděv, přilbu a obuv vyšetřovatele požárů. Celý prostor se samostatným vypínačem v nákladovém prostoru je osvětlený a je v něm dostatek místa pro případně zakoupený dron.

Závěr
Působiště chrudimských vyšetřovatelů požárů o rozloze téměř 1 000 km2 je velice rozmanité. V nejsevernějším místě se v Polabské nížině nachází největší město Chrudim, které leží v nadmořské výšce 240 m n. m., a naopak nejjižněji v nadmořské výšce 582 m n. m. na Českomoravské vrchovině se nachází druhé největší město okresu Hlinsko. Nejvíce je rozdílnost nadmořských výšek patrná v zimě. Zatímco v Chrudimi nesněží, v Hlinsku může napadat až 20 cm sněhu. Dalším těžce přístupným územím v okrese jsou Železné hory v okolí měst Třemošnice a Seč. V tomto území se nachází nejvíce lesních cest. Z důvodu specifické geografické polohy Pardubického kraje vyšetřovatelé požárů při výběru vyšetřovacího automobilu volili kompromis mezi silničním a terénním vozidlem.

Transporter si již během tří měsíců vyzkoušeli všichni chrudimští vyšetřovatelé požárů a k zásahům najezdili stovky kilometrů. Oproti předchozímu Nissanu X­ Trail jde o vozidlo větších rozměrů a všichni se shodli na tom, že se jedná o skvělé vozidlo vhodné pro zjišťování příčin vzniku požárů, protože má vynikající jízdní vlastnosti a podání vysvětlení svědků a zapisování do protokolů je mnohem jednodušší. Také uspořádání nákladového prostoru je přehlednější a vyšetřovatelé požárů tak mají vše po ruce. Celková cena vozidla s přestavbou činila 1 608 288 Kč včetně DPH.


mjr. Mgr. Martin VOJTA, foto nprap. Michal MRÁZEK, HZS Pardubického kraje

Print  E-mail