Časopis 112 ROČNÍK XXII ČÍSLO 2/2023
Na bilanční tiskové konferenci HZS ČR, která proběhla v lednu, byly představeny předběžné počty zásahů hasičů v uplynulém roce a generální ředitel HZS ČR genpor. Ing. Vladimír Vlček, Ph.D., MBA, shrnul klíčové oblasti činnosti s výhledem na letošní rok. Statistika poukázala například na skutečnost, že enormně stoupl počet požárů v přírodním prostředí. Z velkých požárů se v tomto čísle věnujeme rozboru zásahu v Ústřední vojenské nemocnici Střešovice a zjišťování příčin vzniku požáru v chemické laboratoři v Dolní Dobrouči. Jednou ze specifických činností jednotek požární ochrany je zásah ve výšce a nad volnou hloubkou. Jen v roce 2021 bylo těchto zásahů evidováno 6316. V jednom z článků najdete informace o veřejně přístupné a bezplatné aplikaci, která poskytuje metodiku, jak postupovat během těchto mimořádných událostí. Dále se dočtete o spolupráci HZS Plzeňského kraje s výzkumným centrem Západočeské univerzity v Plzni při tvorbě výzkumně-vzdělávacího projektu BETERKA.
- OBSAH č. 2/2023 ROČNÍKU XXII
- POŽÁR STŘECHY ÚSTŘEDNÍ VOJENSKÉ NEMOCNICE V PRAŽSKÝCH STŘEŠOVICÍCH
- APLIKACE ROPE RESCUE CZ – NOVÁ CESTA MATERIÁLŮ PRO ODBORNOU PŘÍPRAVU?
- ČINNOST V OBLASTI VYPROŠŤOVÁNÍ U DOPRAVNÍCH NEHOD V ROCE 2022
- HASIČI SOUČÁSTÍ PROJEKTU BETERKA
Činnost v oblasti vyprošťování u dopravních nehod (VDN) v roce 2022 vyplývala z úkolů, které byly stanoveny hlavními instruktory VDN z HZS krajů a dalších organizačních složek Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS ČR) a členy pracovní skupiny (PS) „vyprošťování“ na jednání konaném závěrem roku 2021. Na něm byly dohodnuty akce, které budou organizovány centrálně, tedy pod záštitou MV-generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky (GŘ HZS ČR) pro všechny HZS krajů, další organizační složky HZS ČR a nově rovněž pro členy jednotek sborů dobrovolných hasičů (SDH) obcí s předurčeností k provádění záchranných prací při silničních dopravních nehodách (předurčené jednotky SDH) z celé republiky.
Vyprošťování z autobusu pro dálkovou přepravu osob - vstup podlahou
Předurčených jednotek SDH je v celé ČR přes 330, a není v silách GŘ HZS ČR se plně věnovat výcviku těchto jednotek. Stěžejní činnost při školení předurčených jednotek SDH bude vždy záviset na HZS kraje, ve kterém se jednotka nachází.
Spolupráce s HZS podniku Škoda Auto, a. s.
Jedny z hlavních akcí, které jsou již od roku 2006 pořádány ve spolupráci se Škodou Auto, a. s., jsou instrukčně metodická zaměstnání (IMZ) určená pro příslušníky HZS ČR. IMZ jsou zaměřena na seznámení s obecnými trendy ve vývoji a v konstrukcích bezpečnostních prvků vozidel, použité prvky pasivní bezpečnosti ve vozidlech značky Škoda, alternativní pohony vozidel a na pracovní postupy dělení karosérií, které jsou využitelné při vyprošťování u skutečných zásahů. Výcvik je vždy rozdělen na dvě části, dopolední teoretickou a odpolední praktickou. V roce 2022 proběhlo na stanici HZS podniku ŠKODA Auto, a. s., celkem jedenáct těchto školení, kterými prošlo přes
260 příslušníků HZS ČR. Na IMZ jsou rovněž zváni zástupci výrobců vyprošťovacích zařízení, a hasiči si tak mohou vyzkoušet to nejmodernější, co trh v této oblasti nabízí.
Dále se podařilo v roce 2022 s vedením HZS podniku ŠKODA Auto, a. s., dohodnout i čtyři víkendové termíny pro přípravu předurčených jednotek SDH, během nichž si účastníci měli možnost vyzkoušet účinnost svých vyprošťovacích nástrojů v praxi na vozech s moderními konstrukčními bezpečnostními prvky pod vedením hlavních instruktorů z HZS krajů. Každý HZS kraje měl možnost vyslat na toto školení osm členů jednotek SDH. Celkem se na IMZ vystřídalo více než 100 členů těchto jednotek.
Nově se také uskutečnila školení ve VDN ve spolupráci s útvarem Technického zabezpečení zkoušek podniku ŠKODA Auto, a. s., která se konala na testovacím polygonu Škody Auto, a. s., v obci Úhelnice. IMZ bylo zaměřeno pouze na praktickou přípravu bez teoretické části a jeho pořádání se odvíjelo od termínů likvidace vozidel, která probíhala současně s výcvikem. Ten byl vždy mezistupněm mezi přípravou na likvidaci a samotnou likvidací vraků v lisu. Za rok 2022 proběhlo v areálu polygonu sedm takovýchto IMZ, kterých se zúčastnilo přes 250 příslušníků HZS ČR a členů předurčených jednotek SDH. Kromě vozidel z produkce ŠKODA Auto, a. s., zde byla možnost seznámit se s konstrukcí některých dalších vozů vyráběných koncernem Volkswagen. Vzhledem k poměrně vysokým počtům aut určených k likvidaci měla každá skupina účastníků možnost si vyzkoušet spoustu různých postupů na několika vozidlech denně. Výcvik proto probíhal velice intenzivně a byl poměrně fyzicky náročný. Rovněž zde byla možnost obrátit vozidlo na bok či na střechu a na takto umístěném voze simulovat zásah.
Vyprošťování při dopravní nehodě autobusu
Další IMZ, uspořádané pod záštitou GŘ HZS ČR, bylo zaměřeno na vyprošťování z autobusu pro dálkovou přepravu osob. Celou přípravu organizačně zajišťoval nstržm. Štěpán Heger z HZS Pardubického kraje, který vykonává funkci instruktora VDN a je zároveň členem PS „vyprošťování“. IMZ proběhlo v areálu podniku KOVOŠROT GROUP CZ, s. r. o., a účastníci si mohli vyzkoušet postupy pro vyproštění z autobusu značky BOVA. Vzhledem k potřebě aktivně zapojit do výcviku každého účastníka a k omezenému prostoru, ve kterém IMZ probíhalo, byla akce určena pouze pro hlavní instruktory HZS krajů, dalších organizačních složek HZS ČR a pro členy PS „vyprošťování“. První fáze byla teoretická, při níž se probírala specifika vyprošťování osob z havarovaného autobusu pro dálkovou přepravu osob, jako např. konstrukce střechy, kdy při narušení nosných sloupků může dojít k jejímu celému zborcení, nebo umístění odpočinkového prostoru pro druhého řidiče ve spodní časti autobusu. V praktické části si účastníci vyzkoušeli stabilizaci vozidla, oddělování sedadel od konstrukce nebo vytváření vhodných vstupů do vozidla. Pro tuto činnost měli účastníci možnost si vyzkoušet vhodné prostředky (pomaluběžná pila, přímočará pila či klasické vyprošťovací zařízení). Zúčastnilo se jej přes dvacet příslušníků HZS ČR a závěry a zkušenosti byly předávány v rámci pravidelné odborné přípravy dalším hasičům.
Rescue meeting v Brně
Za již tradiční akci by se dal označit třetí ročník IMZ s názvem „Rescue meeting“ (RM), který probíhal na konci června ve Školním a výcvikovém zařízení HZS ČR (ŠVZ HZS ČR) v Brně. Akce byla určena především pro instruktory ve VDN z HZS krajů a dalších organizačních složek HZS ČR. Kromě příslušníků HZS ČR se ho účastnilo i několik zaměstnanců HZS podniků, a to konkrétně HZS podniku ŠKODA Auto, a. s., AERO Vodochody AEROSPACE, a. s., Správa železnic, s. o., a vojenské hasičské jednotky Armády ČR. Celkem bylo vyškoleno 90 příslušníků HZS ČR a zaměstnanců HZS podniků. Na realizaci RM se podílelo přibližně 20 příslušníků HZS ČR především z řad hlavních instruktorů VDN a členů PS „vyprošťování“ a několik dalších externistů. Účastníci se střídali v hodinových intervalech na stanovištích se zaměřením na různá témata. První bylo zaměřeno na plně elektrické automobily. Zde se probíraly metody uvádění vozidel do bezpečného beznapěťového stavu a seznámení se základními postupy pro případ zásahu, ať při požáru nebo při dopravní nehodě. Následovalo stanoviště s vyprošťováním osoby za pomoci vyprošťovacího zařízení a páteřní desky pátými dveřmi vozidla.
Dalším stanovištěm s názvem Věž JENGA byla hra, v níž se protihráči střídají v jednotlivých tazích, při kterých berou hydraulickým rozpínákem ze spodní části věže vždy jeden hranol a kladou ho na její vrchol tak, aby neporušili stabilitu celé konstrukce. Na tomto stanovišti byla rovněž pro seznámení umístěna sada pro manipulaci s imobilními vozidly. Ta je určena pro případ, kdy je nutné nepojízdné vozidlo dostat mimo obtížně přístupný prostor, např. podzemní garáže, ve kterých není možné použít k odtažení vozidla jiné technické prostředky.
Na stanovišti s konstrukcí vozidel se nacházely vozy značek Hyundai a Škoda, které byly provedeny v řezu. Zde se mohli účastníci detailně seznámit se všemi konstrukčními prvky obou značek. Následovalo stanoviště s těžkým vyprošťováním, kde byla simulována dopravní nehoda, při níž bylo vozidlo umístěno na střeše šikmo přes překážku, a střecha vozidla byla silně zdeformována. Hasiči měli za úkol vozidlo dostatečně stabilizovat proti sesunutí a za pomoci vyprošťovacího zařízení vyprostit figurínu z místa řidiče. Na stanovišti „Úlevové polohy“ se účastníci zaměřili na ukázku metody vyprošťování osoby ze sedadla řidiče. Vozidlo se nacházelo na pravém boku a k přesunu osoby ze sedadla na páteřní desku byla použita požární hadice. Dále na stanovišti proběhla teoretická část, při níž se probírala první pomoc při dopravních nehodách. Na stanovišti s názvem Stabilizace si účastníci vyzkoušeli stabilizaci vozidel v různých polohách s různými stabilizačními prostředky. Následovalo stanoviště s vyprošťováním z autobusů, na kterém se nacvičovaly možnosti vstupů do vozidla a prověřovaly se nejvhodnější technické prostředky pro vytváření těchto vstupů. Na předposledním stanovišti se probírala problematika použití zvedacích vaků, při níž měli účastníci za úkol vyprostit figurínu zpod betonové obruče v těsném prostoru výkopu. Závěrečné stanoviště se věnovalo práci s navijáky. Vozidlo, převrácené na pravém boku, bylo potřeba za pomoci elektrického navijáku dostat zpět na kola. Pro splnění úkolu měli účastníci k dispozici různé přípravky pro vazačské práce.
Rescue meeting jednotek SDH - Zbiroh 2022 - vyprošťování řidiče z vozidla na střeše.jpg
Rescue meeting jednotek SDH Zbiroh 2022
Jako zcela nový formát byl uspořádán 8. a 9. října 2022 v ŠVZ HZS ČR ve Zbirohu první ročník IMZ ve VDN. Výcvik byl určen pro členy předurčených jednotek SDH. Koncept IMZ vycházel z akce RM na ŠVZ HZS ČR v Brně. I proto tato akce nesla název „Rescue meeting jednotek SDH Zbiroh 2022“. Víkendový termín byl zvolen kvůli členům jednotek SDH, kteří povětšinou v pracovní dny vykonávají civilní zaměstnání a zúčastnit se IMZ v pracovní dny by pro ně bylo značně komplikované. Kapacita akce vycházela z počtu předurčených jednotek SDH a počtu zásahů, které tyto jednotky provedly za posledních pět let. Celkový počet 80 účastníků byl rozdělen do deseti skupin. Ty se v hodinových intervalech střídaly na stanovištích s obdobnou tématikou jako při RM na ŠVZ HZS ČR v Brně. Výjimku tvořilo stanoviště elektromobility, které bylo nahrazeno stanovištěm s názvem Taktika zásahu při dopravní nehodě. Na závěr se účastníci mohli vyjádřit k náplni celého IMZ. Akce byla hodnocena jako přínosná pro práci předurčených jednotek SDH a všichni zúčastnění očekávají, že se budou obdobná školení opakovat.
Mistrovství ČR ve vyprošťování u dopravních nehod
Dále se pod záštitou GŘ HZS ČR 7. až 8. září 2022 uskutečnilo X. mistrovství HZS ČR ve vyprošťování u dopravních nehod, které pořádal HZS Zlínského kraje ve spolupráci s Českou asociací hasičských důstojníků, z. s., městem Kroměříž a Okresním sdružením hasičů Zlín. Mistrovství se kromě nejlepších týmů profesionálních hasičů z HZS ČR zúčastnilo i družstvo HZS podniku ŠKODA Auto, a. s., Mladá Boleslav a jako host, tj. mimo hodnocení v soutěžním pořadí, družstvo ze Slovenské republiky z Hasičského a záchranného zboru Trenčianského kraje.
Kurzy Instruktor vyprošt´ování u dopravních nehod
Kromě zmíněných akcí proběhlo v roce 2022 i několik kurzů Instruktor vyprošťování u dopravních nehod (I-VDN), které byly na ŠVZ HZS ČR uspořádány na doporučení PS „vyprošťování“. Zároveň jich několik proběhlo v rámci HZS krajů. Jsou pořádány v souladu s Pokynem generálního ředitele HZS ČR č. 11/2017 a určeny příslušníkům HZS ČR, kteří jsou jmenováni do funkce hasič-instruktor nebo hlavní instruktor VDN. Vzhledem k tomu, že hlavních instruktorů a instruktorů vyprošťování je u HZS ČR přes 430, je do budoucna snaha, aby tímto kurzem prošli všichni instruktoři VDN.
Na uspořádání IMZ ve vyprošťování a dalších akcích, jejichž náplň byla v tomto článku popsána, mají největší zásluhu především hlavní instruktoři VDN z HZS krajů, dalších organizačních složek HZS ČR a členové PS „vyprošťování“. Prakticky šlo o dvacet osob, které se na organizaci nejvíce podílely. V roce 2022 uspořádali akce pro více než 800 účastníků z řad profesionálních i dobrovolných hasičů, což se dá hodnotit jako velice slušný výkon. Rovněž je potřeba brát zřetel i na skutečnost, že přípravu takových akcí povětšinou tito lidé dělají nad rámec svých služebních povinností. Jakožto předseda PS „vyprošťování“ bych rád poděkoval všem, kteří se na pořádání akcí podíleli, a rovněž vyslovil přání, aby tomu tak bylo i v budoucnu. Dále bych chtěl vyjádřit velké poděkování společnosti Škoda Auto, a. s., především vedoucím zainteresovaných útvarů a konkrétně pak kolegům Zbyšku Orzechovi, Ing. Karlu Mulačovi a Samuelu Trnkovi, kteří mají velký podíl na realizaci těchto výcviků v jejich společnosti.
kpt. Mgr. Ondřej WERICH, MV-generální ředitelství HZS ČR, foto archiv MV- generálního ředitelství HZS ČR