Časopis 112 ROČNÍK XXIII ČÍSLO 9/2024
Na telefonní centrum tísňového volání 112 HZS Středočeského kraje byl v lednu 2024 oznámen požár v prostoru nocležny v Kralupech nad Vltavou. Požáry objektů určených k bydlení většího počtu osob jsou vždy velmi náročné pro hasiče i zachraňované osoby. Speciální požární přívěsy se specifickou výbavou k nouzovému přežití osob předal Ústecký kraj na podzim roku 2023 jednotkám SDH obce Stebno, města Krásná Lípa a města Košťany předurčeným k plnění úkolů pro ochranu obyvatelstva. Hasební technika, ve které byla uložena fluorovaná pěnidla, zůstává touto skupinou látek kontaminována. Příspěvek porovnává dekontaminační účinnost různých dekontaminačních technik PFAS.
- OBSAH č. 9/2024 ROČNÍKU XXIII
- Požár v Kralupské nocležně "Na Horkách"
- Dekontaminace techniky kontaminované PFAS v rámci HZS ČR
- Kontroly zařízení sociálních pobytových služeb v Ústeckém kraji
- Požární přívěs pro jednotky ochrany obyvatelstva sborů dobrovolných hasičů obcí
Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje (HZS ULK) provádí na základě celorepublikového kontrolního úkolu zadaného MV-generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR (HZS ČR) kontroly zařízení sociálních služeb, které poskytují služby sociální péče formou pobytových služeb. Jinými slovy jsou to domovy pro seniory, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy se zvláštním režimem, týdenní stacionáře atp. Jedná se o objekty určené pro osoby, jejichž evakuace při požáru je podmíněna asistencí dalších osob.
Příslušníci HZS Ústeckého kraje při kontrole dokumentace požární ochrany
Hlavním cílem kontrol je ověřit, zda stavby, v nichž jsou uvedené pobytové služby poskytovány, odpovídají podmínkám, za kterých byly navrženy a uvedeny do užívání z hlediska požární bezpečnosti staveb, a zda jsou při provozování dodržovány povinnosti stanovené předpisy o požární ochraně. Prioritou z hlediska požární ochrany v těchto typech staveb je možnost provedení bezpečné evakuace. Jako stěžejní se jeví kontrola účelu užívání stavby a dodržování podmínek uvedených v požárně bezpečnostním řešení stavby, a to především vybavení a provozuschopnost požárně bezpečnostních zařízení, zajištění trvalé obsluhy ústředny elektrické požární signalizace, popř. připojení na pult centralizované ochrany HZS kraje prostřednictvím zařízení dálkového přenosu, aktuálnost a správnost zpracování dokumentace požární ochrany, např. dokumentace zdolávání požáru jakožto podkladu pro případný zásah jednotek požární ochrany a aktuálnost a správnost zpracování požárního evakuačního plánu.
Dalším účelem kontroly je seznámit poskytovatele pobytových služeb s povinností vybavit vybraná zařízení elektrickou požární signalizací nebo zařízením autonomní detekce a signalizace v souladu s novelizovaným ustanovením § 8 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, a to nejpozději do 1. ledna 2027. Zařízení sociálních služeb s ubytovací kapacitou nad 50 osob, které poskytuje sociální péči formou pobytových služeb podle zákona o sociálních službách, musí být vybaveno elektrickou požární signalizací, a to i v případě, že je v jedné stavbě provozováno více takových zařízení s nižší ubytovací kapacitou různými provozovateli, avšak souhrnně dojde k překročení uvedené kapacity. V případě, že je ubytovací kapacita zařízení 50 osob nebo nižší, musí být vybaveno zařízením autonomní detekce a signalizace, pokud není vybaveno elektrickou požární signalizací. Vzhledem ke skutečnosti, že záměrem zákonodárce bylo zvýšit požární ochranu v takovýchto typech staveb, na žádost provozovatele elektrické požární signalizace v části stavby, kde je poskytována sociální služba, a při splnění technických podmínek se nevyžaduje jednorázová úhrada za připojení ani měsíční cena za připojení elektrické požární signalizace na pult centralizované ochrany HZS kraje. Účelem této právní úpravy je zajistit včasnou detekci požáru v jeho počáteční fázi, což je zásadním, nikoli však jediným, předpokladem pro bezpečnou evakuaci a zabránění ztrát na životech a zdraví osob.
Umístění hořlavých předmětů na chráněné únikové cestěV Ústeckém kraji podléhá kontrolnímu úkolu 109 objektů. Úkol byl zadán v roce 2023 s termínem dokončení v roce 2024, kdy ke konci července 2024 byly zkontrolovány téměř všechny objekty. Kontrol se účastnili jak příslušníci vykonávající státní požární dozor, kteří kontrolují, zda jsou dodržovány povinnosti stanovené předpisy o požární ochraně (kontrolní činnost), tak příslušníci vykonávající státní požární dozor, kteří posuzují dokumentaci a ověřují podmínky před uvedením do užívání (stavební prevence). Kontroly provádí jak příslušníci jednotlivých územních odborů HZS ULK, tak ředitelství HZS ULK. K uvedenému termínu bylo zjištěno téměř 400 nedostatků a pouze 33 kontrol bylo bez nedostatků. Nejčastějšími prohřešky bylo užívání objektu v rozporu s kolaudačním rozhodnutím, nesplnění podmínek stanovených v požárně bezpečnostním řešení, nedostatečné školení personálu, které mnohdy probíhá pouze formálně a bez konkrétních znalostí o daném objektu, chybějící trvalá obsluha ústředny elektrické požární signalizace a neprovozuschopná požárně bezpečnostní zařízení. HZS ULK se bohužel často setkává s nedostatky zapříčiněnými činností odborně způsobilé osoby v požární ochraně, která v rámci zpracované dokumentace požární ochrany uvádí např. informace a podmínky ve vztahu k požárně bezpečnostním zařízením, která se v objektu nevyskytují, nebo vyhotoví doklad o kontrole provozuschopnosti požárně bezpečnostního zařízení, které dlouhodobě není provozuschopné. HZS ULK zjišťuje také mnoho závad dlouhotrvajícího charakteru, přestože jsou vykazovány výsledky preventivních prohlídek bez závad.
Do poloviny roku 2024 HZS ULK udělil pokuty v celkové výši 564 500 Kč. Vzhledem ke skutečnosti, že ještě nebyly dokončeny kontroly všech objektů a nebyla ještě zahájena všechna správní řízení o přestupku na úseku požární ochrany, není uvedená částka udělených pokut výsledná. Nesoulad způsobu užívání objektu s kolaudačním rozhodnutím řeší HZS ULK oznámením této skutečnosti místně příslušnému stavebnímu úřadu, který má pravomoc zakázat užívání stavby, případně činit jiná opatření v souladu se stavebním zákonem.
Požární dveře zajištěné klínkemProblematikou požární bezpečnosti staveb a požadavky požární ochrany na zařízení sociálních pobytových služeb se v Ústeckém kraji zabývalo i vedení Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Ing. Janem Schillerem na 14. jednání bezpečnostní rady kraje 24. května 2024. Na základě jednání bezpečnostní rady kraje proběhla 3. června 2024 schůzka ředitele HZS ULK plk. Mgr. Martina Laníčka s 1. náměstkem hejtmana PaedDr. Jiřím Kulhánkem za účasti Ing. Petry Lafkové, MPA, vedoucí odboru sociálních věcí, a plk. Ing. Kateřiny Kosíkové, náměstkyně ředitele HZS ULK pro úsek prevence a civilní nouzové připravenosti. Účelem tohoto i následného jednání zástupců ředitelství HZS ULK z úseku prevence 25. června 2024 s řediteli všech zařízení sociálních pobytových služeb v Ústeckém kraji bylo vysvětlit smysl kontrol a požadavků z hlediska požární ochrany a zodpovědět dotazy provozovatelů zařízení sociálních pobytových služeb. Samostatným tématem všech uvedených jednání bylo hledání způsobu řešení nevyhovujícího stavu z hlediska požární ochrany. Vzhledem ke skutečnosti, že ochrana zdraví a života má vždy přednost před estetickými požadavky poskytovatelů sociálních služeb, nebylo možné hledat kompromisy v oblasti požární ochrany. Problematikou kontrol zařízení sociálních pobytových služeb se zabývá i Asociace poskytovatelů sociálních služeb (Asociace), která zastupuje provozovatele těchto zařízení v České republice a jedná přímo s MV-generálním ředitelstvím HZS ČR. Poslední jednání proběhlo 10. června 2024 a následně Asociace provedla dotazníkové šetření mezi poskytovateli sociálních pobytových služeb a výsledky předala 15. června 2024 MV-generálnímu ředitelství HZS ČR, které bude s podkladem dále pracovat.
Záměrem a cílem všech zúčastněných, tedy zřizovatelů i provozovatelů zařízení sociálních pobytových služeb a HZS ČR je nalézt optimální řešení, které bude vyhovovat pro daný účel užívání a současně bude splňovat podmínky požární bezpečnosti staveb, čímž poskytne bezpečný prostor pro své uživatele. Úkolem HZS ČR je zabránit fatálním následkům požárů jako např. při požáru Domova pro hendikepované ve Vejprtech v roce 2020, při kterém zemřelo osm osob, nebo požáru Alzheimer centra v Roztokách v roce 2022, při němž dvě osoby zemřely a 55 osob utrpělo zranění.
Jedinou cestou, jak docílit vyšší úrovně požární ochrany staveb, je změna legislativních požadavků, ke které již částečně došlo, a důsledné, pravidelné kontrolování provozovatelů těchto zařízení ze strany HZS krajů.
plk. Ing. Kateřina KOSÍKOVÁ, HZS Ústeckého kraje, foto archiv HZS Ústeckého kraje