Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK IX ČÍSLO 9/2010

V TOMTO ČÍSLE: V úvodu zveřejňujeme rozhovor s brig. gen. Milošem Svobodou, ve kterém se podrobně věnujeme plnění úkolů v oblasti ochrany obyvatelstva v průběhu desetiletí existence HZS ČR v novém uspořádání. V části zaměřené na POŽÁRNÍ OCHRANU analyzujeme zásah při likvidaci následků exploze a požáru v průmyslovém podniku v Otrokovicích a popisujeme také zásady zpracování kvalitativní analýzy při specifickém posouzení vysoce rizikových podmínek požární bezpečnosti. V bloku IZS informujeme o průběhu mezinárodního cvičení DESTRUCTION 2010. Přinášíme zpravodajství z ničivých povodní, které postihly na počátku srpna severní Čechy. Nácvik přípravy personálu zařízení CO, modernizace prvků varování a analýza rizik obvodu ORP jsou hlavními tématy části OCHRANA OBYVATELSTVA a KRIZOVÉ ŘÍZENÍ. Dále INFORMUJEME například o průběhu sněmu evropských hasičských škol, druhém ročníku Velké hasičské soutěže a v neposlední řadě také o jubilejním 10. celostátním hasičském festivalu dechových hudeb.  

Od jara 2006, kdy se příslušníci Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje (dále jen „HZS kraje“) poprvé vydali přesvědčovat starosty obcí s rozšířenou působností (dále jen „ORP“) o vhodnosti zřizovat zařízení CO k plnění úkolů a opatření ochrany obyvatelstva, tedy ve prospěch občanů těchto obcí, vzniklo postupně v Libereckém kraji celkem 43 zařízení CO. Z tohoto počtu je, ve smyslu ustanovení § 2 vyhlášky č. 380/2002 Sb. k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva, 23 zařízení pro zajištění evakuace, 18 zařízení pro zajištění nouzového přežití a dvě zařízení pro zjišťování a označování nebezpečných oblastí.

Personál zařízeníPersonál zařízeníZařízení CO byla zřízena zejména v obcích, ve kterých se v případě vzniku mimořádné události předpokládá evakuace obyvatelstva, popř. zajišťování jeho nouzového přežití. Na základě zpracované analýzy vzniku mimořádných událostí v Havarijním plánu Libereckého kraje jsou tato zařízení zaměřena především na řešení následků přirozených a zvláštních povodní. Pro plánování evakuace se vycházelo ze základních parametrů stoleté vody Q100 a z údajů ze zpracovaných Plánů ochrany území správního obvodu Libereckého kraje pod vodními díly před zvláštní povodní. Na základě zjištěných počtů obyvatel v oblastech ohrožených přirozenou nebo zvláštní povodní (pracuje se s horší variantou) a kvalifikovaného odhadu osob k evakuaci (předpokládá se rovněž samovolná evakuace), byla vytipována zařízení, kde je možné shromáždit a dočasně ubytovat evakuované osoby. Vzhledem k tomu, že zajišťování evakuace obyvatelstva spadá podle zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, do působnosti orgánů obce, byly pro zřízení zařízení CO k evakuaci a nouzovému přežití obyvatelstva vytipovány zejména základní školy. Tyto objekty mají řadu výhod, neboť jsou v majetku obce, jsou celoročně přístupné, v zimním období vytápěné, vybavené sociálním zařízením a ve velkých školách jsou zpravidla také školní jídelny (kuchyně), je zde možnost přípravy a výdeje teplé stravy a nápojů. Personál jednotlivých zařízení byl logicky určen z pedagogického sboru a obslužného personálu (školník), popř. doplněn z řad zaměstnanců městského (obecního) úřadu, strážníků městské policie a členů Českého červeného kříže (dále jen „ČČK“). Velitelé těchto zařízení CO byli proškoleni v Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč.

Evakuace v Jablonci nad Nisou, její plánování, zajištění a řízení vychází z předpokládaného počtu evakuovaných osob při přirozené povodni – stoleté vodě a zvláštní povodni pod vodním dílem Mšeno. V letech 2007 až 2009 bylo na území města vytipováno a zřízeno devět zařízení CO pro zajištění evakuace, čtyři zařízení CO pro nouzové přežití a v obcích na území správního obvodu ORP Jablonec nad Nisou jsou zřízena další čtyři evakuační střediska.

Závěry analýzy

Jabloncem nad Nisou protékají tři vodní toky s vyhlášeným záplavovým územím. Území města bude při povodni rozděleno na několik navzájem nedostupných částí a není tedy možné plánovat rozsáhlé přesuny obyvatel. Za předpokladu rychlého průběhu povodně bylo nutné zřídit zařízení CO v blízkém okolí záplavových území a ve všech rozdělených částech. Dalším požadavkem bylo zajištění případné dlouhodobé evakuace obyvatel mimo území města a v návaznosti na to stanovení a zabezpečení reálných evakuačních tras. Rozhodnutí o zřízení zařízení CO v daných lokalitách vyhovuje potřebám evakuace obyvatelstva i v případě hrozby nebo vzniku jiných typů mimořádných událostí. Protože město leží na horních tocích řek, povodeň by neměla dlouhodobý charakter a zařízení CO jsou plánovaná jako místo soustředění osob i jako místo krátkodobého ubytování (do 24 h). Kapacita každého zařízení odpovídá předpokládanému počtu osob evakuovaných z daného zaplaveného území.

Nepřetržitý vstup do zařízení CO je zajištěn po celý rok, a to i v případě potřeby krátkodobé evakuace osob při požáru vícepodlažních domů, nebo při jiné mimořádné události. Klíče od zařízení CO a jejich místností jsou uloženy v samostatných zapečetěných obalech u stálé služby městské policie. V případě nepřítomnosti školníka by objekt byl otevřen za přítomnosti zástupců krizového štábu města, městské policie a Policie ČR (případně HZS kraje). S příslušným dopravcem (ČSAD Jablonec nad Nisou) je projednáno a zabezpečeno pět míst soustředění autobusů pro přepravu osob; tato místa jsou součástí plánu evakuace.

V době školních prázdnin, kdy nejsou v provozu školní jídelny, je nouzové stravování evakuovaných osob smluvně zajištěno s jiným dodavatelem v rozsahu dodávky teplých nápojů do tří hodin a dodávky teplé stravy do šesti hodin od vyžádání pro 1000 osob.

Všechna zařízení CO jsou maximálně dvoupodlažní, mají rozsáhlé venkovní areály, školní jídelnu s kuchyní, školní družinu, některá mají k dispozici také bezbariérový přístup a je v nich tedy možné umístit všechny kategorie obyvatel. Pokud jde o personál jednotlivých zařízení, velitelem zařízení CO je ředitel (ředitelka) školy, dále jsou zařazeni zástupce ředitele, dvě dvojice administrativních pracovníků pro evidenci a rozdělení přijímaných nebo odcházejících osob, školník, vedoucí školní jídelny a vedoucí školní družiny. K tomuto personálu je pro každé zařízení CO vyčleněna hlídka městské policie k zajištění veřejného pořádku, k regulaci pohybu osob a hlídka ČČK k poskytnutí první zdravotnické pomoci, psychosociální pomoci nebo péče o děti a přestárlé osoby.

Oddělení krizového řízení Městského úřadu Jablonec nad Nisou (dále jen „MěÚ“) zabezpečilo z rozpočtu města výrobu a nákup vybavení zařízení CO, jako přenosné reflexní označení objektu, směrové šipky, označení pracovišť a místností, rukávové pásky pro obsluhu, přenosné svítilny, sady monočlánků s nabíjecím zařízením, samostatný obal se zpracovanou dokumentací pro velitele zařízení CO a pro evidenci osob. To vše (kromě svítilen) je uloženo v brašně v každém zařízení CO, a to i pro evakuační střediska mimo území města. Každé zařízení má pochopitelně stejné vybavení, ale forma značení je různá – podle typu budovy, stávajícího způsobu značení místností apod.

Způsob zajištění přípravy personálu zařízení CO

Vedoucí oddělení krizového řízení MěÚ organizoval v letech 2007 až 2009 ve čtyřech etapách přípravu obsluh zařízení CO. V první etapě s řediteli (ředitelkami) škol řešili zámysl, úkoly, možnosti zařízení a rozmístění osob, složení obsluhy a jejich povinnosti. V dalším odborném školení byli členové obsluhy vždy v konkrétním zařízení seznámeni s organizací, zabezpečením a řízením evakuace na území města, s cíli a úkoly jejich zařízení, povinnostmi a úkoly jednotlivých členů obsluhy. V roce 2008 absolvovali velitelé zařízení CO odborný kurz v Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč. V roce 2010 je plánován nácvik činnosti obsluhy zařízení při aktivaci zařízení, příjmu, evidenci a umístění evakuovaných osob. Na základě poznatků z předchozích zaměstnání a činností bude upřesněn plán evakuace a její zabezpečení. Vedoucí oddělení krizového řízení MěÚ provedl také proškolení personálu zařízení CO zřízených mimo město Jablonec nad Nisou.

Pokud jde o praktické nácviky činnosti zařízení CO, první z nich proběhl v Základní škole Arbesova, a to jako součást nácviku požárního poplachu školy. Část žáků představovala figuranty pro nácvik činnosti evakuačního střediska (zařízení CO pro zajištění evakuace), jehož cílem bylo prověřit možný scénář průběhu evakuace (ověření prostorových možností zařízení, způsob označení objektu a vnitřních prostor, označení personálu, součinnost složek a jejich řízení, evidence evakuovaného obyvatelstva).

Vlastní nácvik probíhal v těchto učebních úkolech: zahájení, objasnění cílů nácviku, dílčí úkoly nácviku, plnění úkolů při aktivaci zařízení CO (svolání členů obsluhy, poučení, stanovení a upřesnění úkolů, stanovení úkolů k aktivaci, výdej materiálu, příprava objektu), kontrola připravenosti objektu k příjmu a umístění evakuovaných, příjem evakuovaných a jejich rozmístění, vyhodnocení nácviku a závěr.

Z vyhodnocení nácviku vyplynuly tyto závěry:

cíle nácviku byly splněny, personál zařízení CO je připraven k plnění úkolů,
cvičící personál zařízení CO se aktivně a se zájmem zapojil,
velitel zařízení CO adekvátně reagoval na vzniklou situaci,
je třeba řešit
- materiální vybavení zařízení CO (navýšení počtu přenosných svítilen k osvícení prostoru, úprava uchycení značení uvnitř objektu, doplnění počtu směrových šipek),
- obměnu nebo doplnění personálu zařízení CO přibližně po šesti až dvanácti hodinách provozu (povolání dalších zaměstnanců základní školy nebo zařazení členů jednotek SDH obcí, proškolených k plnění úkolů ochrany obyvatelstva).

Nácviku se jako pozorovatelé zúčastnili příslušníci HZS kraje a zástupci zřizovatelů dalších zařízení CO – vedoucí pracovníci v oblasti krizového řízení ORP. Společným zájmem všech zúčastněných je zorganizovat obdobné nácviky ve všech zařízeních CO zřízených na území Libereckého kraje.

Ing. Jiří VANÍČEK, MěÚ Jablonec nad Nisou, mjr. Mgr. Michal DVOŘÁK, HZS Libereckého kraje, foto mjr. Mgr. Michal DVOŘÁK a kpt Ing. Radek VOJÍK

 

Print  E-mail