Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XI ČÍSLO 5/2012

V bloku POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme zásah na úmyslně založený požár obytného domu v Praze, přinášíme závěry 15. ročníku konference Červený kohout a seznamujeme s novými trendy v oblasti aktivní požární ochrany skladových prostor. V bloku IZS představujeme pracoviště Kriminalistického ústavu Praha, jehož služeb využívají hasiči zejména při zjišťování příčin vzniku požárů a informujeme o průběhu pracovní porady zástupců složek IZS. V části OCHRANA OBYVATELSTVA se zabýváme problematikou plnění úkolů ochrany obyvatelstva jednotkami SDH obcí a představujeme také vzdělávací program Výchova k bezpečí – ochrana osob za mimořádných okolností. Problematika stanovení limitů akutní toxicity nebezpečných látek a závěry z jednání představitelů civilní ochrany zemí Visegrádské čtyřky jsou hlavní náplní části věnované KRIZOVÉMU ŘÍZENÍ. V časopisu dále najdete např. informaci o konferenci Internet ve státní správě a samosprávě 2012 nebo reportáž z předání Zlatých záchranářských křížů za rok 2011.  

Přípravou jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí (dále „jednotek SDH obcí“) k plnění úkolů ochrany obyvatelstva se hasičské záchranné sbory krajů (dále jen „HZS kraje“) intenzivněji zabývají posledních přibližně pět roků.

Z § 70 odst. 5 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, vyplývají jednotkám PO úkoly nejen v oblasti PO, ale také v oblasti ochrany obyvatelstva (konkrétní úkoly jsou uvedeny v § 30 vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany). Členové jednotek SDH obcí by proto měli být schopni nejen provádět opatření týkající se ochrany obyvatelstva, ale také poskytnout potřebné informace občanům, kteří jsou postiženi mimořádnou událostí. Jednotka SDH obce by měla být podpůrným pilířem pro zabezpečení ochrany obyvatelstva v obci v souladu s „Koncepcí ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020“, kterou schválila vláda ČR usnesením č. 165 ze dne 25. února 2008.

Důležitou roli při řešení úkolů ochrany obyvatelstva v regionu hraje obec. Obec a její orgány mají ze zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a ze zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, celou řadu povinností. Mají se připravovat na řešení mimořádných událostí nebo krizových situací, podílet se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva. Není v silách jen zastupitelstva obce nebo obecního úřadu provádět všechna opatření bez výkonného nástroje. Jako optimální řešení se jeví využití jednotky SDH obce, kterou obec zřizuje k hašení požárů a k provádění záchranných prací při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech. Výhodou také je, že HZS kraje dokáže s těmito jednotkami spolupracovat, organizovat jejich činnost a metodicky se podílet na jejich odborné přípravě.

V tomto příspěvku chci upozornit na to, jaké máme nástroje k organizování činnosti jednotek PO pro plnění úkolů ochrany obyvatelstva.

Prvním nástrojem je Metodika pro zřizování jednotek SDH obcí vydaná MV-generálním ředitelstvím HZS ČR v roce 2009, která vychází z právních předpisů na úseku požární ochrany.

Metodika objasňuje problematiku spojenou se zřizováním jednotek SDH obcí, zejména:
způsob projednání možností zřízení jednotky,
provádění náboru členů jednotky,
vlastní proces zřízení jednotky,
zajištění zdravotní prohlídky členů jednotky,
způsob uzavření smluvních vztahů se členy jednotky a jmenování velitele jednotky,
vybavení požární technikou a věcnými prostředky PO a vybavení členů jednotky osobními a společnými ochrannými pracovními prostředky,
způsob zajištění odborné způsobilosti členů jednotky,
způsob získání dotace pro jednotku,
organizace výkonu služby v jednotce SDH obce,
způsob zajištění akceschopnosti jednotky,
organizace speciální služby u jednotky,
způsob spolupráce obce s občanskými sdruženími na úseku PO.

Z pohledu personálního zajištění akceschopnosti jednotky SDH obce k plnění úkolů ochrany obyvatelstva metodika upřesňuje, že je-li v jednotce zařazeno družstvo nebo členové plnící úkoly v oblasti ochrany obyvatelstva, navyšují se celkové početní stavy jednotky o počet členů plnících úkoly v oblasti ochrany obyvatelstva. Metodika dále objasňuje, že pokud je člen jednotky SDH obce určen k plnění úkolů ochrany obyvatelstva a civilní ochrany, které nevyžadují zdravotní způsobilost na úrovni tzv. výjezdového hasiče, posuzující lékař zohlední jeho zdravotní stav ve vztahu k jeho zařazení v jednotce a k výkonu činností, které se od něj očekávají.

Minimální vybavení jednotky SDH obce stanovuje příloha č. 4 vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhlášky č. 226/2005 Sb. Metodika upřesňuje další vybavení nad rámec požadavků vyhlášky, které se odvíjejí z předurčenosti jednotky pro záchranné práce, např. v systému předurčenosti pro záchranné práce při silničních dopravních nehodách, předurčenosti na havárie spojené s únikem nebezpečných látek, a dále také z předurčenosti pro plnění úkolů v oblasti ochrany obyvatelstva.

Metodika také nabízí řešení problematiky zabezpečení některých speciálních služeb u jednotky SDH obce, mezi které se nově zařazuje i oblast ochrany obyvatelstva. Je zřejmé, že velitel jednotky SDH obce nemůže sám zvládat zabezpečení funkčnosti a akceschopnosti jednotky a tudíž může pověřit vybrané hasiče k plnění dílčích úkolů. Tito členové zajišťují v jednotce například činnosti spojené s výcvikem, odbornou přípravou, přípravou na plnění úkolů ochrany obyvatelstva, prevence nebo vedení veškeré evidence požární techniky, věcných prostředků PO či zabezpečování jejich pravidelných revizí, kontrol a údržby.

Metodika dále připomíná, že jednotka SDH obce rovněž udržuje provozuschopnost svěřených prostředků ochrany obyvatelstva (stany, elektrocentrály, čerpadla, vysoušeče, prostředky pro nouzové přežití apod.).

Metodika objasňuje i možné formy spolupráce obce s občanskými sdruženími působícími na úseku PO vycházející z § 74 a § 75 zákona o požární ochraně. Občanská sdružení, ale i veřejně prospěšné organizace a jiné orgány a organizace působící na úseku PO, pomáhají při plnění úkolů na úseku PO zejména tím, že:
pomáhají vyhledávat členy jednotek SDH obcí,
podílejí se na odborné přípravě členů jednotek SDH obcí,
podílejí se, se souhlasem vlastníka, na provádění údržby, oprav požární techniky, věcných prostředků PO a objektů PO, včetně vodních zdrojů,
podílejí se na činnosti směřující k předcházení požárům, zejména na preventivně výchovné činnosti mezi občany a mládeží,
podílejí se na ediční a publikační činnosti a na dokumentaci historie PO a hasičstva.

Druhým nástrojem k provádění přípravy členů jednotek jsou metodické listy č. 1 až 9 kapitoly „Ochrana obyvatelstva“ (Ob) Bojového řádu jednotek požární ochrany vydané Pokynem generálního ředitele Hasičského záchranného sboru ČR č. 42/2011, které nabyly účinnosti dnem 1. ledna 2012:
1 Ob Činnost jednotek při povodních
2 Ob Činnost jednotek při hlídkové činnosti v rámci povodňové hlásné služby
3 Ob Varování obyvatelstva
4 Ob Stavba protipovodňových hrází z pytlů plněných pískem
5 Ob Objektová evakuace
6 Ob Plošná evakuace
7 Ob Evakuační středisko
8 Ob Ubytování evakuovaných osob – nouzové ubytování
9 Ob Posttraumatická péče hasičům a psychosociální pomoc osobám zasaženým mimořádnou událostí.

Posledním nástrojem by se měla stát připravovaná změna v systému odborné přípravy členů jednotek SDH obcí, kteří budou garantovat připravenost jednotky plnit úkoly ochrany obyvatelstva.

Cílem odborného vzdělávání je připravit vybraného člena jednotky SDH obce (technik ochrany obyvatelstva) tak, aby byl schopen na úrovni obce:
organizovat a provádět preventivně výchovnou činnost mezi členy jednotky SDH obce, členy občanských sdružení a občany obce v oblasti ochrany obyvatelstva a požární ochrany,
organizovat odbornou přípravu členů jednotky SDH obce v oblasti ochrany obyvatelstva,
zastávat funkci člena, popř. pracovních skupin, krizového štábu obce nebo pracovních orgánů ustanovených při řešení mimořádných událostí nebo krizových situací v obci,
podílet se na tvorbě dokumentace vztahující se k realizaci opatření ochrany obyvatelstva a krizového řízení na úrovni obce,
spolupracovat se starostou obce a obecním úřadem na opatřeních ochrany obyvatelstva, která se připravují a v případě mimořádné události realizují,
znát základní pojmy a právní předpisy z oblasti ochrany obyvatelstva a krizového řízení.

K realizaci změn v systému odborné přípravy se v současné době ze strany HZS ČR připravují k vydání osnovy pro odbornou přípravu z pohledu:
preventivně výchovné činnosti,
přípravy jednotek SDH obcí k plnění úkolů ochrany obyvatelstva a
činnosti spočívající v přípravě obce na mimořádné události a krizové situace (činnost v krizových štábech obcí).

Předpokládá se, že HZS kraje bude organizovat odbornou přípravu „technika ochrany obyvatelstva“, a to na úrovni kraje nebo svých územních odborů, ověřovat jejich znalosti a vydávat osvědčení o jejich odborné způsobilosti.

Díky postupnému zkvalitňování pravidelné odborné přípravy jednotek SDH obcí získají starostové obcí kvalifikované pomocníky (kterých v dnešní době není mnoho) při řešení mimořádných situací a HZS kraje bude mít odborně a technicky připraveného partnera pro plnění úkolů ochrany obyvatelstva.

mjr. Ing. Alice HRUBÁ, foto archiv HZS Olomouckého kraje
 

Print  E-mail