Časopis 112 ROČNÍK XIX ČÍSLO 4/2020
V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA se dočtete o výbuchu a požáru domu v obci Lenora. Hasiči v areálu ZÚ HZS ČR v Hlučíně převzali dvě nové speciální cisterny. Víte, že TÚPO je jedním z předních orgánů pro certifikaci výrobků souvisejících s PO? Seznámíme vás s historií HZS Správy železnic v Kraji Vysočina. O své činnosti informuje ČAHD. Vyšetřovatelé požárů HZS Zlínského kraje získali nový automobil. Na Slapské přehradě probíhal specializační kurz Potápěč III. stupně. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dočtete o materiální humanitární pomoci Řecku a Číně. Co jsou koronaviry? V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ přinášíme informace o cvičení se zřízením Asistenčního centra pomoci v Olomouckém kraji. Ve Zlínském kraji hasiči řešili africký mor prasat. Dočtete se o II. mezinárodním CBRN kongresu v Ankaře. Mimořádné události řešené na úrovni EU se soustředily na epidemii koronaviru v Číně a migrační krizi v Řecku. V rubrice INFORMACE nabízíme anotace vysokoškolských prací
- OBSAH č. 4/2020 ROČNÍKU XIX
- Výbuch a následný požár bytového domu
- Hasiči převzali dvě speciální cisterny
- Požár bytového domu v Chocni
- Historie HZS Správy železnic v Kraji Vysočina – i železnice potřebuje své hasiče
- Uplynulý rok činnosti ČAHD
- Nissan Navara VA L2Z - nový automobil zlínských vyšetřovatelů
- Putování s potápěči HZS ČR pod vodní hladinou
- Známe koronaviry?
- Cvičení se zřízením Asistenčního centra pomoci
- Africký mor prasat ve Zlínském kraji
- II. mezinárodní CBRN kongres v Ankaře
- Mimořádné události řešené na úrovni Evropské unie
Železnice pro potřebu spojení Jihlavy s Vídní a Prahou se řešila od jejího vzniku v roce 1838. Postupně se snažilo několik společností o vize na výstavbu a provozování železniční trati. Tyto návrhy však nebyly vyslyšeny. C. K. ministerstvo obchodu tuto licenci udělilo až 20. května 1867, což byl zároveň základ pro vznik Rakouské severozápadní dráhy.
Slavnostní výkop na nové trati byl 25. listopadu 1868 u Čáslavi a provoz na celé trati byl zahájen 25. ledna 1871 z Kolína přes Německý Brod (Havlíčkův Brod) do rakouského Stockerau. Výnosem císaře Františka Josefa I. pro odvrácení nebezpečí požáru byly stanice vybaveny jednoduchými prostředky na hašení.
Jednotka PO HZS Správy železnic Havlíčkův Brod
Historie jednotky PO HZS Správy železnic Havlíčkův Brod začala kolem roku 1997. Představitelé Hasičského záchranného sboru (HZS) okresu Havlíčkův Brod jednali s HZS podniku České dráhy (ČD) o nutnosti zřízení HZS podniku ČD v okrese Havlíčkův Brod. Po roce 2000, kdy byly zrušeny okresní úřady a nově vznikl Kraj Vysočina, pod obě jednotky PO spadala část území Kraje Vysočina. Vzhledem k dlouhým dojezdovým časům a nepříznivým povětrnostním podmínkám hlavně v zimním období bylo nezbytné tuto situaci řešit.
Jako první problém bylo najít vhodnou lokalitu na umístění. Jedna z možností byla spolupráce s HZS Kraje Vysočina na společné stanici. Tato varianta však nevyšla a stále více se jednalo o zřízení pobočné stanice HZS podniku ČD Kolín se sídlem v Jihlavě nebo v Havlíčkově Brodě. Vše se vždy zastavilo na potřebě investic a navýšení pracovních míst pro novou stanici. Po převodu HZS ČD na SŽDC se nadále uvažovalo o zřízení stanice. Ke zvratu však došlo až v roce 2011, kdy byla schválena reorganizace HZS SŽDC se vznikem nové stanice v Havlíčkově Brodě. V rámci této reorganizace po dohodě s ředitelem Správy dopravní cesty (SDC) Jihlava byl pro tuto stanici uvolněn objekt v Havlíčkově Brodě a byla zahájena rekonstrukce podle podmínek HZS ČR. Celá budova kromě elektrodispečinku byla vyklizena a zbytek byl připraven k rekonstrukci pro potřeby HZS SŽDC. Výstavba objektu byla rozdělena do tří etap. V první fázi se provedly všechny potřebné práce pro zabezpečení výkonu služby.
První termín uvedení HZS SŽDC Havlíčkův Brod do provozu byl stanoven na 1. ledna 2012. Vzhledem ke zrušení výběrového řízení na dodavatele stavby byl termín posunut na 1. března 2012. K tomuto datu byl vázán i konec činnosti jednotky PO HZS SŽDC Kolín. Veškerý materiál ze zrušené jednotky byl převeden na nově vzniklou jednotku PO v Havlíčkově Brodě v Kraji Vysočina. Do nové jednotky přešla i většina zaměstnanců z Kolína.
Dne 1. března 2012 byla stanice HZS SŽDC Havlíčkův Brod za přítomnosti zástupců vedení HZS SŽDC, HZS Kraje Vysočina, ČD Cargo, ČD, SŽDC železniční stanice Havlíčkův Brod a Města Havlíčkův Brod uvedena do zkušebního provozu. Od tohoto data se začíná psát skutečná historie nové jednotky PO HZS SŽDC v Kraji Vysočina. Jednotku tvoří tři denní zaměstnanci a třicet turnusových zaměstnanců rozdělených do tří čtyřiadvacetihodinových směn. Nad jejich prací bdí ve dne v noci ze dřeva vyřezaný svatý Florián - patron hasičů, který má své místo za skleněnými vchodovými dveřmi zdejší jednotky.
Činnost jednotky PO
Havlíčkobrodský obvod jednotky HZS Správa železnic je umístěn takřka v srdci Vysočiny - sousedí s hasebními obvody jednotek HZS Správa železnic v Praze, Nymburku, České Třebové, Brně a Českých Budějovicích, na úplném jihu (u pohraničních Slavonic) pak s Rakouskem. V případě nutnosti spolupracuje ale i s HZS ČR a jednotkami SDH obcí. Pro práci na železnici je po celé republice umístěno 12 jednotek a dvě pobočné požární stanice drážních hasičů, jejichž hasební obvody jsou obdobně rozlehlé jako ten v Havlíčkově Brodě.
Problematika požární ochrany na železnici je postupně vlivem technického rozvoje spojena s dopravou rozmanitého druhu přepravovaných materiálů. Nejsou to jen materiály, které známe z běžného užívání. Železnice přepravuje mnoho materiálu, kapalin a chemických látek, často velmi požárně nebezpečných (např. žlutý fosfor, chlór), včetně látek radioaktivních. Této situaci se musí přizpůsobit i jednotky PO HZS Správy železnic a je třeba mít k dispozici speciální techniku.
Pokud jde o zásah většího rozsahu, například trhliny ve svárech nebo v plášti cisteren, je třeba obsah přečerpat do náhradních cisteren za pomoci speciálních čerpadel na nebezpečné látky, ve většině případů v protichemických ochranných oblecích. Mezi další činnosti patří technické pomoci, a to požární asistence související s provozem zařízení zvyšující riziko vzniku požáru, ochlazování skládek, železničních cisteren, pokládání norných stěn, čištění skalních masivů za využití lezecké techniky, zajištění obsluhy elektrické požární signalizace včetně požárních trezorů.
Další specialitou drážních hasičů je provádění zkratování trakčního vedení a používání nakolejovacích prostředků při mimořádných událostech (MU) na železnici. Výhodou havlíčkobrodských drážních hasičů je jejich přímý kontakt s elektrodispečerem Správy železnic, s nímž osobně spolupracují v případě stromů spadaných na trolej, či při jiných MU. Přímý kontakt má veliké výhody, na panelu je vidět, kde se stala havárie, a po dohodě s elektrodispečerem je možnost na místo okamžitě vyjet.
Rovněž je nutná detailní znalost všech druhů a typů vagonů pro provedení rychlého a účinného zásahu, včetně vyprošťování osob při případné havárii. Podrobné znalosti drážních vozidel zrychlují provedení bezpečného zásahu, jako např. nakolejení vozidel vyjetých z trati se způsobením co nejmenšího množství škod. Ke komplikovaným činnostem patří zásahy v železničních tunelech, pro které je potřeba odpovídající vybavení, znalosti a dovednosti. Lze říci, že činnost drážních hasičů je velmi různorodá a náročná, jejím hlavním cílem je zajistit bezpečnost provozu na železnici. Hlavním úkolem je detailní znalost drážních vozidel, zejména tažných drážních vozidel a jejich technických parametrů. Klíčová je i znalost problematiky infrastruktury a jejich kritických míst. Ke všem druhům zásahů musí být jednotky PO HZS Správy železnic vybaveny speciální technikou.
Velmi dobrá je i spolupráce s BESIPEM, Českým červeným křížem, Policií ČR a městskou policií, a to při pořádání dopravně preventivních akcí, kdy je možnost prezentovat veřejnosti speciální činnost hasičů na dráze.
Současná technika
Jednotka má k dispozici novou techniku, a to vozy Scania CAS 20/3000, CAS 30/8000, Scania P410 4×4 TA 4 a Scania VYA - S1 speciální vyprošťovací automobil. Kromě obvyklých požárních automobilů jako plošina AP 16, VW Transporter–DA, velitelské automobily Škoda, Toyota Hilux upravená speciálně pro řezání, Mercedes Benz Unimog i motorový člun. Mezi speciální těžkou techniku patří vyprošťovací tank VT 72 B, původně vojenský, nyní upravený a přelakovaný do červené „hasičské“ barvy. Je to jeden ze čtyř tanků, s nimiž HZS Správy železnic na území České republiky disponuje. Kromě vyprošťovacího tanku, který zasahuje při těžkých nehodách, kde například strhává z kolejí vykolejené vozy, používají další požární techniku jako autojeřáb AJ 28, Praga UV 80 a Mercedes Atego kontejnerové speciály. Hasiči v Havlíčkově Brodě mají k dispozici několik speciálních kontejnerů, v nichž je připraveno zásahové zařízení pro různé potřeby – kontejner nakolejovací, chemický, či kontejner, v němž je uloženo zařízení potřebné pro práci s uvedeným vyprošťovacím tankem, nákladní kontejnery nebo pomocná technika např. smykový nakladač UNC L-750. Podle typu zásahu lze do pěti minut naložit na speciální automobil potřebný kontejner a s ním odjet k zásahu.
Závěr
Výhled do budoucna nejen havlíčkobrodské jednotky PO HZS Správy železnic, ale i dalších dvanácti jednotek drážních hasičů je především pokračovat v modernizaci vozového parku, obnově požární techniky, výstavbě nových stanic. Velkou výzvou je zvyšovat vzdělávání zaměstnanců, které začalo otevřením nového střediska nástupního odborného výcviku HZS Správy železnic v Suchdole nad Odrou. V tomto zařízení bude výcvik nováčků pokračovat i v kalendářním roce 2020.
Jiří MIKEŠ, velitel jednotky PO HZS Správa železnic Havlíčkův Brod, foto Karel ŠVÉDA a archiv HZS Správy železnic Havlíčkův Brod