Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XIII ČÍSLO 1/2014

V úvodu přinášíme rozhovor s generálním ředitelem HZS ČR brig. gen. Ing. Drahoslavem Rybou, jehož tématem je hodnocení současného postavení sboru a perspektivy naplňování jeho poslání v dalším období. V bloku POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme zásah na požár mostu přes řeku Bečvu způsobený závadou elektrické instalace a seznamujeme s výsledky zkoušek hoření odpadu v plastových kontejnerech. V části IZS najdete mimo jiné analýzu zásahu záchranářů po bombovém útoku v Bostonu, nebo ohlédnutí za desetiletím psychologické služby HZS ČR. V bloku OCHRANA OBYVATELSTVA a KRIZOVÉ ŘÍZENÍ seznamujeme se závěry mezinárodní konference k aktuálním problémům ochrany obyvatelstva, bezpečnostního výzkumu a vzdělávání, která se uskutečnila v Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč, se specifiky ochrany obyvatelstva v Moravskoslezském kraji a s průběhem cvičení Populex 2013. V závěrečném bloku informujeme o některých nových právních předpisech a jejich dopadu na činnost složek IZS.  

Uplynulá léta přinesla pro integrovaný záchranný systém (IZS) některé zásadní změny v různých oblastech práva. V posledním desetiletí jsme byli svědky řady nových právních úprav, které nahrazují právní normy již starší a v některých ohledech velice těžko aplikovatelné.

V roce 2004 byl schválen nový správní řád, který nabyl účinnosti až v roce 2006. Přes počáteční obavy z nové aplikace praxe ukazuje, že tento předpis při správné aplikaci dostačuje. V roce 2009 byl dovršen legislativní proces nového trestního zákoníku, který je v současné době již několik let fakticky bez větších závad aplikován. Zejména nový správní řád byl dosti významnou změnou i pro činnost hasičů, hlavně v oblasti státního požárního dozoru a výkonu správní činnosti.

Také rok 2014 je rokem nastávajících změn v rámci různých oblastí práva. Zejména v oblasti civilního práva, kdy nabývá účinnosti nový občanský zákoník. Ale i v oblasti veřejného práva, např. ve formě nového kontrolního řádu. Vedle jistě mnoha dalších změn právního řádu (např. zákon o obchodních korporacích nebo změny zákona o veřejných zakázkách), které mají dopad na Hasičský záchranný sbor ČR a fakticky i na celý integrovaný záchranný systém. Určitě se nechci rozepisovat o zásadní změně spolufinancování bezpečnostního systému (zákon č. 160/2013 Sb.), nebo o změnách vyhlášek k věcným prostředkům požární ochrany a k vystrojování, které již byly diskutovány a popisovány.

Občanský zákoník

Občanský zákoník byl vydán ve Sbírce zákonů již v roce 2012, a tento předpis bezesporu představuje přerod v chápání soukromého práva v právním řádu České republiky. Jedná se vlastně o dovršení snahy již z počátku 90. let 20. století. Tento nový právní předpis má přes tři tisíce paragrafů, což sice může rozsahem každého odrazovat, ale na druhou stranu nemá více než dva odstavce u jednoho ustanovení. Naopak tato norma ruší více než 200 jiných právních předpisů (zákonných i podzákonných).

Tento nový kodex se člení na obecnou část, rodinné právo, absolutní majetková práva (věcná práva, dědické právo), relativní majetková práva a ustanovení společná, přechodná a závěrečná. Nová právní úprava řeší nově úpravu občanského práva, obchodního práva, rodinného práva, ale např. též i sdružovacího práva.

Uvedený nový kodex znamená zvrat v některém chápání právního pojetí soukromého práva, např. změny pojetí fyzických osob, svéprávnost, domácnost, jméno a příjmení člověka, jeho bydliště, právo na duševní a tělesnou integritu, ale i pro právnické osoby. Právnická osoba vzniká dnem zápisu do veřejného rejstříku. Občanský zákoník řeší i název, sídlo, nebo orgány právnických osob. Tedy přejímá určitou část současné úpravy obchodního zákoníku (vedle nového zákona o obchodních korporacích). Nová právní úprava přejímá i úpravu sdružování, řeší spolky (alespoň tři osoby vedené společným zájmem mohou založit k jeho naplňování spolek jako samosprávný a dobrovolný svazek členů a spolčovat se v něm). Zákon podrobně řeší vznik, činnost, ale i zánik nebo likvidaci, rozdělní nebo fúzi spolku. Zákon upravuje i fundace (fundace = právnická osoba vytvořená majetkem vyčleněným k určitému účelu; její činnost se váže na účel, k němuž byla zřízena), nadace, nadační fond, ale i ústav (ústav = právnická osoba ustavená za účelem provozování činnosti užitečné společensky nebo hospodářsky s využitím své osobní a majetkové složky; ústav provozuje činnost, jejíž výsledky jsou každému rovnocenně dostupné za podmínek předem stanovených). Sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů, se považují za spolky podle občanského zákoníku. Toto jsou změny z úvodu celého kodexu, které se silně dotýkají i veřejného práva (zejména v oblasti sdružování občanů).

Mohl bych takto pokračovat dále, ale to není účelem tohoto pojednání. Obecně mohu konstatovat, že změny dané novým občanským zákoníkem mají dopad i na činnost Hasičského záchranného sboru ČR. Jedná se např. o náhradu újmy, ať už jde o újmu vzniklou příslušníkům nebo zaměstnancům Hasičského záchranného sboru ČR nebo třetím osobám, nebo práva domáhat se náhrady škody vzniklé na pozemku a je-li vzdání se práva zapsáno do veřejného seznamu, ale i v rámci dědického práva (např. úmrtí dlužníků).

S novým občanským kodexem souvisela změna i předpisů v gesci Hasičského záchranného sboru ČR. Jednalo se především pouze o „kosmetické změny“ (legislativně technické změny v zákoně o integrovaném záchranném systému a krizovém zákoně, a to z hlediska náhrady škody) a určitou změnu v ustanoveních § 82 až § 84 zákona o požární ochraně. Jedná se též o změnu v náhradě škody jak fyzických, tak právnických osob.

Kontrolní řád

Také nový zákon o kontrole (kontrolní řád), který nahradil zákon o státní kontrole, má za cíl koncentrovat a sjednotit kontrolní činnost ve veřejné správě. Kontrolní řád upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků, jiných orgánů a právnických nebo fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy, při kontrole činnosti orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků, jiných orgánů, právnických a fyzických osob. Tento zákon upravuje moderně a zejména jednotně kontrolní činnost, tedy i ve vztahu ke státnímu požárnímu dozoru. Z tohoto důvodu bude upraven i zákon o požární ochraně a v této návaznosti i zákon o Hasičském záchranném sboru ČR (kde bude řešen kontrolní průkaz).

Závěr

Tímto stručným příspěvkem jsem chtěl jen upozornit na dvě zásadní změny právního řádu ČR v roce 2014, které budou mít dopad i na činnost všech složek integrovaného záchranného systému.

plk. JUDr. František VAVERA, Ph.D., MV-generální ředitelství HZS ČR
 

Print  E-mail