Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XIX ČÍSLO 2/2020

V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA přinášíme informace z bilanční tiskové konference HZS ČR za rok 2019. Dopravní nehoda nákladního vlaku s vápencem v loňském roce. I malá jiskra dokáže zažehnout zničující plamen. Komplikované vyproštění osoby ze studny ve Velkých Pavlovicích. HZS podniku Škoda Auto. HZS Libereckého kraje a nový technický automobil v chemickém provedení. Jsou biokrby bezpečné? V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dočtete o konferenci v Innsbrucku o krizové intervence. ČR poskytla materiální humanitární pomoc Bosně a Hercegovině. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informujeme o cvičení HZS hl. m. Prahy v dialyzačním středisku na pražské Bulovce. Výsledky testování nové japonské ochranné masky. Souhrn mimořádných událostí řešených na úrovni EU v roce 2019. V rubrice INFORMACE si přečtete o hasičích na Olomoucku, kteří převzali novou techniku. Víte, že Hasičské muzeum města Ostravy letos oslaví 15 let? V závěru zveřejňujeme anotace vysokoškolských prací 

V roce 1895 založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi společný podnik. V roce 1925 se firma Laurin & Klement spojila se strojírenským podnikem Škoda Plzeň. Škoda tak patří k jedné z nejstarších automobilových značek na světě. Jednotku dobrovolných hasičů měla Škoda Auto, a.s., už od roku 1905.

Dobrovolný tovární hasičský sbor u firmy Laurin & Klement vznikl v roce 1905. Krátce před první světovou válkou v roce 1914 se stal jedním z prvních sborů v Rakousku­ Uhersku, v němž sloužili hasiči z povolání. Po nezvladatelném požáru v roce 1969 bylo rozhodnuto o výstavbě nové hasičské stanice a modernizaci vozového parku. Po roce 1994 došlo k přejmenování požárního útvaru na Hasičský záchranný sbor podniku Škoda Auto, a.s., (HZS podniku). Do provozu byla zařazena nová technika, např. rychlé zásahové automobily či vysokozdvižná plošina.

Současnost
Dnes má HZS podniku své hasiče a tu nejmodernější techniku. Již několik let ji vede Mgr. Stanislav Cihelník. Celkem zaměstnává 100 zaměstnanců, kteří se střídají ve třech směnách. Na stanici v Mladé Boleslavi slouží na každé směně 12 hasičů, další dva se v pracovních dnech střídají v prostorách Technického vývoje. Ve Vrchlabí v každé směně slouží velitel + dva hasiči, jejich oporou je jednotka sboru dobrovolných hasičů podniku, který tvoří 11 pracovníků závodu. V závodě Kvasiny slouží v každé směně pět hasičů, v případě potřeby jsou k zásahu povoláni i členové jednotky sboru dobrovolných hasičů podniku v počtu deseti lidí.

Hasičský záchranný sbor podniku Škoda Auto, a.s., tvoří čtyři stanice:
1. Mladá Boleslav – vznik v roce 1905
2. Vrchlabí – rok 1950
3. Kvasiny – rok 1953
4. Indická republika – 2019
5. Plánuje se rozšíření o region – Ruská federace

Automobilový nosič kontejneru na podvozku ScaniaAutomobilový nosič kontejneru na podvozku Scania CAS 100 – MAN 6×2CAS 100 – MAN 6×2

Jak se liší jednotka HZS podniku Škoda Auto, a.s., od hasičů HZS ČR?
Všechny stanice jsou si velmi podobné. Technicky a profesionálně jsou uzpůsobeny práci v opravdu velkém průmyslovém areálu, který má celou řadu specifik. V Mladé Boleslavi je například hala M 13, kde se vyrábí prioritně model Octavia, dále pak Karoq a další modely z produkce Škody Auto. Z požárního hlediska je to jeden z nejsložitějších objektů v republice, kvůli velké koncentraci osob a velké rozloze. Záchrana životů je samozřejmě prvořadá, je třeba přizpůsobit taktiku i technologiím. Když se např. hasí stroj, jehož cena je 60 milionů korun, tak ho nelze prolít několika cisternami vody. Specifickým rysem práce u HZS podniku Škoda je detailní znalost všech problematických míst jak v ­areálu závodu, tak na silničních vozidlech, jejich vyřazení z provozu a zajištění bezpečnosti zasahujících hasičů při zásazích u dopravních nehod.

Činnost
Hlavní snahou je, aby k požárům vůbec nedocházelo, nebo se je podařilo zlikvidovat hned v počátku. K tomu slouží propracovaný systém prevence. V závodu v Mladé Boleslavi je rozmístěno 200 termokamer a 45 tisíc požárních čidel. Informace z nich se shromažďují ve Místo určené k plnění dýchacích přístrojůMísto určené k plnění dýchacích přístrojůvyhodnocovacím pracovišti, které disponuje speciálním softwarem, určeným pro velké průmyslové aglomerace. Dispečeři díky tomuto dokážou přesně určit místo, kde hrozí riziko vzniku požáru, nebo požár již vypukl a jednotka PO je na místě události do pěti minut.

Samotným hašením ale práce u škodováckých hasičů nekončí. V případě potřeby vyjíždějí na pomoc i mimo areál závodu a pravidelně školí kolegy z ostatních stanic ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel. Nově se také podíleli na systému hašení hořících baterií v elektromobilech, své zkušenosti chtějí předávat v rámci organizovaných instrukčně metodických zaměstnání i jiným kolegům, zejména pak kolegům z HZS ČR. Vzhledem k bohatým praktickým zkušenostem z činnosti při vyprošťování osob z havarovaných vozidel bylo vytvořeno družstvo na tuto specializaci, které se pravidelně umisťuje na soutěžích v rámci kraje na předních místech a v několika případech i reprezentovalo podnikové hasiče na mistrovství republiky v této disciplíně.

Výjezdy k zásahům
Ročně jednotka vyjíždí přibližně k 2 500 zásahům. Požáry v továrně z toho tvoří jen malou část, průměrně je to 80 až 90 požárů ročně. Díky preventivním opatřením naštěstí nejsou nijak dramatické. Při krátké dojezdové vzdálenosti je možné zabránit větším škodám. Přibližně 70 výjezdů je mimo areál, jde především o pomoc při dopravních nehodách nebo požárech velkých průmyslových objektů. Tři stovky výjezdů jsou z toho plané poplachy. Největší část výjezdů lze zařadit do kategorie poskytování odborné předlékařské pomoci při úrazech. V každém závodě je k dispozici vlastní sanitka a všichni hasiči jsou vyškoleni na poskytování první předlékařské pomoci.

Prevence
Veškerá činnost směřuje k tomu, aby se historické velké požáry už neopakovaly. V případě stavby nového objektu se od začátku podílíme na tvorbě projektu a dokumentace požární ochrany. Instaluje se celoplošně požární signalizace a termokamery pro kritická místa. V automobilce jsou hydrantové sítě, moderní vnitřní hydrantové skříně, venkovní nadzemní hydranty, automatické požární uzávěry dopravníků a cest. V celém areálu je vysoký počet automatických klapek na odvod tepla a kouře. V hale lakovny je instalováno vodní stabilní hasicí zařízení a vodní mlhové hasicí zařízení. Rovněž všechny lakovací linky, míchárna a sklad barev, montážní haly jsou tímto zařízením vybaveny. V halách, kde se může vyskytovat výbušné prostředí, jsou detekční senzory.

Technika – výběr
HZS podniku má například ve výbavě teleskopickou pracovní plošinu v hasičském provedení B 60 Rosenbauer, která je namontovaná na automobilovém podvozku Scania a se záchrannou výškou 60 m je nejvyšší plošinou v České republice. Je vybavena speciál­ním kontrolním systémem pro stabilizaci. Koš plošiny má kapacitu pro pět dospělých osob. K výbavě náleží i seskoková matrace a evakuační rukáv o délce 60 m. Největší novinkou je instalovaná technologie CCS Cobra (speciální zařízení pro prorážení a řezání všech typů materiálů). Technika řezání pomocí vodního paprsku a abraziva rozprašuje vodu a vytváří velmi jemnou vodní mlhu, která má vysokou ochlazovací schopnost a efektivně hasí skrytá ohniska požáru.

Ovládací panel čerpadlaOvládací panel čerpadla Robot LUF 60Robot LUF 60

Dron – profesionální kvadrokoptéra DJI Matrice 210 pro profesionální využití splňuje ty nejnáročnější požadavky HZS podniku Škoda Auto, a.s. Je odolná vůči dešti a je možné ji provozovat při teplotách v rozsahu -20 °C až +45 °C. Speciální konstrukční řešení umožňuje připojení dvou stabilizátorů s kamerou zároveň. S volitelnými bateriemi lze létat až 38 minut. Lze ji použít při velkých požárech, kde je kvůli hustému kouři nepřehledný prostor. Termokamera na dronu přesně ukáže ohnisko požáru a hasiči pak mohou soustředit hašení přímo na správné místo.

Robot LUF 60 – bezdrátově dálkově ovládané mobilní hasicí zařízení s pracovním dosahem do vzdálenosti 300 m. Vysoká mobilita a flexibilita je zajištěna pásovým podvozkem, který umožňuje jízdu do svahu a schodišť se sklonem do 30° a je například schopen odtlačit osobní auto po dopravní nehodě nebo přepravit paletu o hmotnosti 400 kg. Součástí zařízení je velkokapacitní přetlakový ventilátor s možností vytvoření vodní mlhy nebo kompaktního proudu. Tato technologie umožňuje eliminovat zplodiny hoření, kouř, sálavé teplo, toxické plyny a celkově snižuje intenzitu požáru. Rádiem řízené zařízení má další záložní ruční ovládání pro případ výpadku dodávky elektrické energie. Do nebezpečných míst, kde hrozí například riziko výbuchu a lidé by byli ohroženi na životě, vysílají hasiči právě dálkově ovládaného robota. Škodováčtí hasiči ho mají jako první v Česku.

CAS­ MAN 4×2 – automobil prvního výjezdu s nádržemi na 2 000 litrů vody a 400 litrů pěnidla. Vybavený vysokotlakým hasicím zařízením Cobra, systémem hašení CAFS (Compressed Air Foam System) včetně dvou průtokových navijáků s hadicemi o délce 80 m. K dispozici je rovněž i hydraulické vyprošťovací nářadí Holmatro.

CAS 22 – Scania 6×6 – cisternová automobilová stříkačka s čerpadlem o výkonu 3 750 litrů za minutu, nádržemi na 5 000 litrů vody a 400 litrů pěnidla, vybavená elektrickým navijákem, vyprošťovacím zařízením, elektrickou centrálou či osvětlovacím stožárem.

PHA 40 – Scania 8×4 – těžký pěnový hasicí automobil. Plastová nástavba se skládá z nádrží o celkovém objemu 12 200 litrů vody, 1 000 litrů standardního pěnidla a 250 litrů speciálního pěnidla s vyšší ochlazovací schopností. V zadní části automobilu je prostor pro čerpadlo Rosenbauer NH40, které se ovládá z kabiny pomocí palubního počítače nebo z prostoru čerpadla. K vybavení patří také asanační lišta (armatura s tryskami napojená na vývod čerpadla, především pro liniové a plošné hašení a plošné hašení při požárech travnatých ploch nebo polí). Rovněž se používá k čištění komunikace.

Vybavení sanitního automobiluVybavení sanitního automobiluVolkswagen Crafter – sanitní automobil vybavený jako vozidlo rychlé zdravotnické pomoci.


Kdo má zájem o práci u firemních hasičů?
Zájem o práci je mimořádný, uchazeče musíme odmítat. Na jedno volné místo se hlásí zhruba 50 lidí. Dělat hasiče ve Škodě Auto, a.s., je prestižní zaměstnání, zejména z důvodu používání moderní techniky.

Vyhlídky do budoucna
Do budoucna bude pozornost zaměřena zejména na problematiku výroby elektromobilů a jejich komponent a s tím spojených rizik, zejména výroby a skladování baterií pro tato vozidla. Proto již nyní vyvíjejí hasiči systémy pro možnost bezpečného zásahu v případech mimořádných událostí v nových provozech.


Mgr. Stanislav CIHELNÍK, HZS podniku Škoda Auto, a.s., foto Lenka NOVÁKOVÁ

Print  E-mail