Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK VII ČÍSLO 10/2008

V TOMTO ČÍSLE: ANALÝZA zásahu složek IZS u tragické dopravní nehody dvou tramvají v Ostravě a také rozbor zásahu na likvidaci dvou požárů podzemních garáží bytových komplexů spojených evakuací osob v Brně. SEZNAMUJEME s požadavky na funkčnost elektrických zařízení staveb vyplývajícími z VYHLÁŠKY č. 23/2008 Sb., PŘEDSTAVUJEME humanitární organizaci ADRA, Fakultu speciálního inženýrství Žilinské univerzity. Přinášíme ZÁVĚRY konference k problematice krizového řízení na úrovni regionů, INFORMACE o přípravě listopadového cvičení „ZÓNA 2008“, ZPRAVODAJSTVÍ z Mistrovství republiky ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel nebo z celorepublikového klání kynologů záchranářů.  

Vítězem IV. Mistrovství HZS ČR ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel, které se uskutečnilo 25. září 2008 u výstaviště v Českých Budějovicích, se stal tým HZS Pardubického kraje. Pomyslné stříbro svým zásahem vybojoval tým HZS podniku Aero Vodochody, a.s. a třetí příčka patřila domácímu družstvu.

Vyprošťování zraněného z havarovaného vozidlaVyprošťování zraněného z havarovaného vozidla
Soutěže, jejímiž organizátory byly Ministerstvo vnitra-generální ředitelství HZS ČR, HZS Jihočeského kraje a Česká asociace hasičských důstojníků, se zúčastnilo celkem patnáct družstev. Čtrnácti týmům, z nichž každý reprezentoval HZS kraje, sekundoval tým HZS podniku. Záštitu nad akcí převzal primátor města České Budějovice Mgr. Juraj Thoma.
Akci slavnostně zahájil ředitel HZS Jihočeského kraje plk. Ing. Lubomír Bureš. „Tato soutěž se koná jednou za dva roky a můžeme zde vidět ty nejlepší týmy z nejlepších. Vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel se nedá nazvat sportem, ale týmy zde předvedou všechny své zkušenosti. Je lhostejné, kdo nakonec vyhraje, protože tato činnost naplňuje základní poslání HZS ČR – zachraňovat lidské životy,“ uvedl.
Pro soutěžní družstva byly připraveny zcela nové automobily Škoda, aby si zasahující procvičili zásahy na nových konstrukčních technologiích vozidel, s nimiž denně přicházejí do styku při likvidaci dopravních nehod.

Úkol soutěžních družstev

Soutěžní družstvo při vyprošťování zraněné osobySoutěžní družstvo při vyprošťování zraněné osoby
Úkolem každého soutěžního družstva, které bylo složeno z velitele a tří hasičů, bylo bezpečné a efektivní vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla za použití nářadí, které jednotky PO běžně používají v praxi. Každý tým používal svoji vlastní sadu nářadí, jejíž prvky se u jednotlivých družstev nemusely shodovat. „Někdo má například podpěry pro zajištění statiky automobilů, jiní využívají žebříky. Záleží na každém družstvu, s čím je zvyklé pracovat a jak je vybavené,“ řekl velitel soutěže plk. Ing. Pavel Rožboud.
Zraněné osobě musel tým poskytnout první předlékařskou pomoc a zajistit její transport na místo označené jako stanoviště zdravotnické záchranné služby.

Patnáct scénářů dopravních nehod

„Pro každý tým máme připravený jiný scénář nehody, takže celkem nasimulujeme patnáct různých dopravních nehod. Snažili jsme se připravit takové situace, které se vyskytují i v reálu a také, aby si vyžadovaly  využití vyprošťovacího nářadí. Zajímavé je to, že družstvo, které se připravuje k zásahu, je vždy izolováno od příprav tak, aby pro něj byl scénář nehody utajený,“ uvedl velitel soutěže plk. Ing. Pavel Rožboud.
Při provádění zásahu sledovalo postup týmu sedm rozhodčích. „Hodnotí se tři hlavní oblasti – taktika zásahu, technika provedení zásahu a první předlékařská pomoc. Pro každou z těchto oblastí jsou zde dva rozhodčí, kteří se musejí shodnout na bodovém ohodnocení oblasti. Všechny tyto oblasti mají zároveň ještě podoblasti, které se jednotlivě hodnotí. Jedná se například o prvotní přístup ke zraněnému, komunikaci s ním, zabezpečení vozidla proti pohybu, požáru a úniku látek, vytvoření dostatečně velkého prostoru pro vyproštění osoby, spolupráce týmu a podobně,“ uvedl. „Časový limit je 15 minut, potom se družstvu odečítají body. Zraněnou osobu by hasiči měli vyprostit do 20 minut, když tento limit překročí, jsou hodnoceni na konci pořadí, zraněného ale vždy musí z havarovaného vozidla vyprostit. Nejvyšší počet získaných bodů znamená nejlepší celkové pořadí,“ doplnil plk. Ing. Pavel Rožboud.
Přesto podle jeho slov ale není časový limit určujícím prvkem soutěže, hlavní je přístup ke zraněnému a postup jeho vyproštění – zvolená taktika, technika zásahu. Při hodnocení je kladen důraz na bezpečnost zraněného i zasahujících hasičů.
Chybou některých družstev při zásahu může být podle slov velitele soutěže například to, že včas nereagují na vytvořenou situaci. „Kolikrát dělají zcela zbytečné úkony, např. rozpínají dveře vozidla, které lze otevřít klikou, což se pak negativně odrazí v bodovém hodnocení,“ vysvětlil.

Rozbor zásahů

Ztížený přístup ke zraněné osoběZtížený přístup ke zraněné osobě
Každé družstvo se na akci připravuje individuálně, většinou asi měsíc předem. Nasimulované scénáře se totiž liší i z hlediska přístupu ke zraněné osobě, automobily bývají postaveny na bok, na střechu, přes sebe a podobně. Na umístění zraněného velmi záleží. Figuranty na národním mistrovství byli příslušníci HZS ČR. „Rozhodčí mohou při hodnocení využívat i poznatky od figurantů z hlediska psychologického aspektu zásahu,“ uvedl velitel soutěže.
Po ukončení soutěžního pokusu provedli rozhodčí s týmem rozbor jejich zásahu. Tento rozbor obsahoval kladné i negativní stránky zásahu, což bylo pro každý tým velmi přínosné.
„Soutěž hodnotím jako zdařilou, mezi klady bych vyzdvihl například použití velké obrazovky s nepřetržitým přenosem detailů i z vnitřku vozidla, což kladně hodnotili nejen diváci, ale i rozhodčí. Soutěžící i přes počáteční obavy ze zdolávání nových bezpečnostních prvků na zcela nových vozidlech hodnotili velmi pozitivně možnost jejich využití při soutěži,“ zhodnotil akci velitel soutěže plk. Ing. Pavel Rožboud.

kpt. Bc. Jana KEMROVÁ,
foto Milan VÁVRŮ

Print  E-mail