Časopis 112 ROČNÍK XVI ČÍSLO 4/2017
V POŽÁRNÍ OCHRANĚ vychází článek o spolupráci psychologů HZS Jihočeského kraje při nehodě školního autobusu, při kterém zasahoval vrtulník. Dočtete o systému využívání víceúčelového zdroje požární vody v krizových situacích, který významně ovlivňuje časový limit uhašení požáru. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dozvíte o výcviku záchrany tonoucích se ze zamrzlých vodních ploch. Také zhodnotíme první rok činnosti Školního a výcvikového zařízení HZS ČR ve Zbirohu. V OCHRANĚ OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ vám poskytneme poznatky ze cvičení blackoutu. Článek představuje celou problematiku a připravenost jednotlivých infrastruktur na stav bez elektrického proudu. Dále představíme projekt HZS Plzeňského kraje „Usínej bezpečně“, novou experimentální a výcvikovou laboratoř pro zjišťování příčin vzniku požárů a výměnnou stáž kolínských hasičů v nizozemském chemickém komplexu Chemelot, kde se zabývali bezpečností při manipulaci s chemickými látkami. V INFORMACÍCH vás seznámíme s Nadací
- OBSAH č. 4/2017 ROČNÍKU XVI
- Výsledek sbírky překvapil i její organizátorky
- Spolupráce při nehodě autobusu s dětmi
- Využívání víceúčelového zdroje požární vody v krizových situacích
- Hasiči cvičí záchranu na ledě i pod ním
- "Usínej bezpečně"
- Nácvik činnosti krizového štábu obce s rozšířenou působností
- Nová experomentální a výcviková laboratoř pro zjišťování příčin vzniku požáru
- Nadace policistů a hasičů v roce 2016
- Setkání vedení HZS ČR a SH ČMS
Orgány obce s rozšířenou působností (ORP) Žamberk, jako orgány krizového řízení ve smyslu ustanovení § 18 a 19 krizového zákona, si jsou vědomy nízké připravenosti odpovědných orgánů a složek na jednu z možných krizových situací – narušení dodávek elektrické energie velkého rozsahu. Proto pracovníci městského úřadu připravili v minulém roce nácvik činnosti krizového štábu ORP zaměřený na řešení právě tohoto typu krizové situace.
Už samotná příprava nácviku ukázala, že se nejedná o jednoduchou záležitost a že bude nutné oslovit a případně zapojit do nácviku desítky dalších subjektů s působností ve správním obvodu ORP na území kraje, ale i s celostátní působností. Plošný výpadek dodávek elektrické energie (někdy označovaný jako „blackout“) je jednou z nejzávažnějších hrozeb s nepřijatelnou úrovní rizika, která ve svých důsledcích povede ke vzniku krizové situace (Analýza hrozeb pro Českou republiku, schválená usnesením vlády ze dne 27. dubna 2016 č. 369) a bude mít negativní dopad na obyvatelstvo a prakticky veškerou činnost v postiženém území. Protože narušení dodávek elektrické energie velkého rozsahu bude mít závažný dopad na bezpečnost státu, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva, zdraví osob nebo ekonomiku státu, patří přenosová soustava elektrické energie mezi prvky kritické infrastruktury a některé její části mezi prvky evropské kritické infrastruktury.Přestože k rozsáhlému plošnému výpadku elektrické energie na dobu desítek hodin v podmínkách České republiky zatím nedošlo, nelze toto riziko v žádném případě podceňovat. Určitým náznakem možného průběhu této krizové situace byly střednědobé výpadky dodávek elektrické energie jak ve správním obvodu ORP Žamberk (tři obce), tak na jiných místech našeho státu. Pro přípravu na její řešení je charakteristická a vcelku pozitivní ta skutečnost, že lze již dopředu identifikovat činnosti a místa, která budou bez dodávky elektrické energie vyřazena z provozu, a na základě takto provedené analýzy je možné stanovit priority pro náhradní dodávky a připravit další opatření ke zmírnění dopadů krizové situace. Příprava nácviku krizového štábu ORP ukázala, že většina oslovených subjektů není na tuto situaci připravena a není schopna ji samostatně řešit. Výpadky na malém území (několik obcí, část správního obvodu ORP) se dají překonat bez vážnější újmy, ale výpadky na větším území budou znamenat vážný problém.
Příprava a provedení nácviku krizového štábu ORP
Prvotní podnět k provedení této akce vznikl při odborné přípravě zástupců obcí v oblasti havarijní a krizové připravenosti. V rámci jednání bezpečnostní rady ORP byl k objasnění této problematiky přizván zástupce krizového pracoviště společnosti ČEZ Distribuce, a.s., následně bylo rozhodnuto o provedení nácviku činnosti v rámci správního obvodu ORP. Přípravou nácviku pod názvem „TMA 2016“ byl pověřen vedoucí odboru obrany a krizového řízení Městského úřadu Žamberk. Jedním z cílů nácviku bylo zpracování závěrečného dokumentu, v němž bude obsažen předpokládaný rozsah postižení, včetně návrhu opatření k zajištění připravenosti na řešení této krizové situace.Námětem nácviku byl simulovaný plošný výpadek dodávek elektrické energie na území Pardubického kraje s přesahem do dalších krajů na dobu nejméně 72 hodin (situace rozehrána tak, že nebylo možné obnovit dodávky proudu do 48 hodin), povětrnostní podmínky odpovídaly zimnímu období. Plán provedení nácviku krizového štábu ORP, který byl konzultován s odpovědnými pracovníky Krajského úřadu Pardubického kraje a se zástupci ČEZ Distribuce, a.s., obsahoval dalších 16 příloh, jako například:
- časová osa nácviku (15. listopadu 2016 od 07.00 do 15.00 hodin) včetně uvedení činnosti jednotlivých cvičících a spolupracujících osob, složek a subjektů;
- pokyny pro vybrané cvičící (seznámení den před nácvikem);
- úkoly a podklady pro cvičící (stálá pracovní skupina krizového štábu ORP, cvičící obce, složky IZS, další subjekty);
- činnost Městského úřadu Žamberk při řešení krizové situace (na základě podkladů jednotlivých odborů);
- obsah úvodního a druhého zasedání krizového štábu ORP;
- informace pro oslovené subjekty k činnosti a připravenosti na plošný výpadek elektrické energie;
- žádost o vyhlášení stavu nebezpečí hejtmanem Pardubického kraje;
- různé – další podkladová dokumentace, zjištění a informace.
Vlastní nácvik proběhl 15. listopadu 2016 a byl zahájen aktivací krizového štábu ORP. Po seznámení všech cvičících s výchozí situací (námětem) a průběhem nácviku následovalo úvodní zasedání krizového štábu a bylo zahájeno plnění stanovených úkolů, včetně úkolů ochrany obyvatelstva a komunikace s dotčenými složkami a subjekty. V rámci nácviku bylo procvičeno i vyžádání věcných zdrojů pro řešení krizové situace cestou informačního systému KRIZKOM. Prakticky bylo procvičeno přerušení dodávky elektrické energie v hlavní budově městského úřadu a vyzkoušena činnost náhradního zdroje – stacionárního dieselagregátu včetně funkčnosti elektrických spotřebičů a zařízení. Na tento náhradní zdroj je napojena více jak čtvrtina budovy úřadu, včetně pracoviště krizového štábu a pracoviště IT technologií. V průběhu nácviku byla v rámci správního obvodu ORP věnována zvýšená pozornost zajištění funkčnosti v těchto oblastech:
- centrální vytápění budov a objektů;
- dodávka pitné vody pro obyvatelstvo;
- komunikace (spojení);
- provoz zdravotnických a sociálních zařízení;
- dodávka pohonných hmot pro náhradní zdroje elektrické energie;
- opatření ochrany obyvatelstva.
Závěry z přípravy nácviku (zejména zpětné informace od oslovených subjektů) a z činností při vlastním nácviku byly použity pro celkové hodnocení připravenosti správního obvodu ORP na tuto krizovou situaci.
Vyhodnocení nácviku
Na rozdíl od jiných nácviků a cvičení krizového štábu ORP bylo hlavním cílem získat informace, stanovit náhradní možnosti a připravit se na tuto krizovou situaci. V přípravné fázi nácviku bylo osloveno více jak 30 dotčených subjektů a dodavatelů základních komodit a služeb, z toho 23 reagovalo na žádost kladně a poskytlo informace o své připravenosti/nepřipravenosti. Deset z nich se pak aktivně účastnilo přípravy nácviku nebo prověřilo své možnosti v den nácviku v souladu s námětem (např. Čepro, a.s., u svých čerpacích stanic EuroOil, Česká spořitelna, a.s., Správa budov – zabezpečení centrálního vytápění, Školní jídelna – připojení části zařízení na náhradní zdroj, penzion pro důchodce).Poznatky z poskytnutých údajů od subjektů a z průběhu samotného nácviku podle stanoveného námětu lze shrnout do následujících závěrů v jednotlivých oblastech.
Vodovody a kanalizace: Oba subjekty působící na území správního obvodu ORP Žamberk mají zpracován plán krizové připravenosti a přípravě na krizové situace se věnují. Společnost s větší územní působností není schopna bez dodávek minimálně 10 ks elektrocentrál zabezpečit plnohodnotnou dodávku pitné vody, nouzové zásobování je zabezpečeno. Čističky odpadních vod budou mimo provoz, vzniknou problémy s odkanalizováním níže položených částí obcí (nutné čerpání).
Bankovní sektor: Pobočky jednotlivých bank v menších městech budou uzavřeny, bankomaty nebudou fungovat. V průběhu šesti hodin by měly být v nouzovém provozu otevřeny banky v okresních městech, včetně bankomatů.
Čerpací stanice pohonných hmot: Mají vybudovány přípojky na náhradní zdroj, malé čerpací stanice mají zpravidla i vlastní elektrocentrálu. V síti větších čerpacích stanic (např. Benzina Plus, Eurooil) tyto náhradní zdroje nejsou k dispozici.
Ambulantní zdravotnická zařízení (polikliniky): Nemají k dispozici náhradní zdroje elektrické energie. Vyřazeno bude osvětlení, vytápění a provoz specializovaných ambulancí. Činnost praktických lékařů bude závislá na ročním období, příp. na vyčlenění jiných prostor.
Odborně léčebný ústav Albertinum: Má k dispozici náhradní zdroj, zdravotnická a lůžková část bude funkční, omezeno bude stravování a provoz RTG pracoviště, nefunkční bude prádelna a čistička odpadních vod.
Poštovní služby: Provoz poboček České pošty, s.p., bude na území správního obvodu ORP přerušen. Nejbližší funkční pobočka bude upřesněna. V regionu Východní Čechy nemá pošta k dispozici žádný náhradní zdroj elektrické energie.
Obchodní síť (markety, základní potraviny a věci osobní potřeby): Provoz bude zabezpečen pouze v Penny marketu (náhradní zdroj bude dovezen asi do pěti hodin). Ostatní oslovené subjekty v tomto segmentu nereagovaly. Obecně platí, že bez záložního zdroje není provoz marketů možný.
Dodávka plynu: Dodávka zemního plynu bude zabezpečena minimálně tři dny, pravděpodobně v omezené míře, minimálně však pro prioritní odběratele označené „D“ a pro koncové odběratele – domácnosti. Distributor disponuje náhradními zdroji elektrické energie.
Komunikační a informační systémy: Koncové stanice mobilních operátorů jsou schopny provozu po dobu čtyř až šesti hodin, potom budou mobilní sítě elektronických komunikací pravděpodobně mimo provoz. Na telefonních ústřednách jsou akumulátory na provoz do šesti až osmi hodin a většina je vybavena dalšími náhradními zdroji (elektrocentrálami). Telefonní linky pevné sítě elektronických komunikací budou v provozu. Také další prvky komunikačních systémů (technologické prvky sítí pro rozhlasové a televizní vysílání, pro satelitní komunikaci a pro informační systémy) jsou pochopitelně závislé na dodávkách elektrické energie a jejich vybavení náhradními zdroji je různé, většinou nedostatečné. Výjimku tvoří zajištění rádiového spojení v síti složek IZS (zabezpečeno minimálně na 72 hodin).
Doprava: Provoz na elektrifikovaných tratích se zastaví, bude nutný odtah celých souprav, včetně evakuace a zajištění nouzového přežití cestujících. Zabezpečovací systémy na železničních přejezdech přestanou fungovat, stejně tak jako zabezpečovací systémy na tratích (semafory, návěstidla, výhybky). Bude nutný nouzový provoz a úprava jízdních řádů. Regionální doprava (osobní vlaky), ale i další komerční přeprava nebude možná, nutno řešit náhradní autobusovou dopravu.
Vodní toky (ochrana před povodněmi): Ukázalo se, že Povodí Labe, s.p., je na tuto krizovou situaci připraveno a disponuje dostatečným množstvím náhradních zdrojů pro zabezpečení činnosti, včetně manipulace na vodních dílech. Mimo provoz však bude převážná část hlásných profilů kategorie A, vybavená automatickým přenosem dat.
Další oblasti: Dojde k uzavření např. kontaktního místa úřadu práce, pobočky finančního úřadu, základních a mateřských škol, ale i výrobních podniků a převážné části obchodů, restaurací a společenských podniků.
Závěr
Nácvik činnosti krizového štábu ORP na téma „Narušení dodávek elektrické energie velkého rozsahu“ odhalil nedostatky v přípravě na tuto krizovou situaci včetně nepřipravenosti některých konkrétních subjektů. Prokázalo se také podceňování této situace. Příslušný orgán krizového řízení na úrovni ORP, tedy Městský úřad Žamberk, stanovil na základě závěrů z nácviku úkoly a opatření k zajištěné funkčnosti veřejné správy, k plnění úkolů ochrany obyvatelstva a dalších nezbytných činností ve správním obvodu ORP Žamberk.
Ing. Vladimír FIKEJS, Městský úřad Žamberk, foto autor