Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XVII ČÍSLO 12/2018

V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA si můžete přečíst nejen rozbor požáru průmyslové a skladovací haly v Hostivaři, ale také detailní analýzu vlivu dynamiky požáru v uzavřeném prostoru při určování kriminalistického ohniska. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se mimo jiné dozvíte, jak probíhalo cvičení na Ukrajině, kterého se zúčastnil český CBRN odřad v rámci projektu EU‑CHEM‑REACT 2018. V rubrice OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ vás seznámíme s dvěma taktickými cvičeními a instruktážně metodickými zaměstnáními, které se uskutečnily v jihočeské Bechyni. V INFORMACÍCH shrnujeme výsledky Ankety Dobrovolných hasičů roku 2018. Dále si připomeneme oslavy vzniku československé republiky v Praze. Prosincové číslo uzavírá článek o předávání pamětních medailí u příležitosti 100. výročí vzniku republiky. Celkem bylo vyznamenáno přes tři sta osob jak z řad příslušníků, tak zaměstnanců HZS ČR. Zároveň byly oceněny osobnosti z veřejného i soukromého sektoru, které se zasloužily o rozvoj HZS ČR. 

Dne 10. října 2018 byla v Jihlavě slavnostně předána a představena dvojice zodolněných cisternových automobilových stříkaček (CAS). Do výbavy Záchranného útvaru HZS ČR tak přibyla další speciální požární technika. Jedná se totiž o cisterny v modifikaci, jaká nemá v česku obdoby.

Předání nových CAS byla kromě příslušníků Záchranného útvaru HZS ČR přítomna řada významných hostů z ministerstev vnitra a financí, HZS ČR, pyrotechnické služby Policie ČR a společností THT Polička, s.r.o., a Tatra Trucks, a.s. Nechyběli náměstek ministra vnitra Ing. Vilibald Knob, generální ředitel HZS ČR genmjr. Ing. Drahoslav Ryba, předseda Výboru pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Radek Koten, předseda Odborového svazu hasičů Zdeněk Jindřich Oberreiter a další.

Velitel Záchranného útvaru HZS ČR plk. Ing. Radim Řehulka na úvod poděkoval zejména zástupcům obou ministerstev a generálnímu řediteli HZS ČR za podporu a možnost pořízení těchto dvou pancéřovaných CAS a vyjmenoval, k jakým typům zásahů jsou primárně určeny. Ocenil práci příslušníků, kteří se podíleli na tvorbě technické specifikace automobilů a dohlíželi na postupnou realizaci. V neposlední řadě zmínil i dobrou spolupráci jak s dodavatelskou firmou THT Polička, a.s., tak výrobcem podvozkové části společnosti Tatra Trucks, a.s. Náměstek ministra vnitra Knob vyzdvihnul práci všech hasičů, vyjádřil jim podporu a popřál příslušníkům záchranného útvaru, ať jim nové CAS slouží co nejdéle. Předseda výboru pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Radek Koten zmínil hlavně jedinečnost představených CAS, které podle jeho slov nemají v České republice, ale ani v okolních státech, obdoby.

Generální ředitel HZS ČR genmjr. Ing. Drahoslav Ryba rovněž poděkoval zástupcům Ministerstva vnitra za podporu činností celého sboru, a to nejen formou chystaného navýšení tabulkových míst o 450 pozic v následujících třech letech, ale například i navyšováním mzdových a provozních prostředků nebo realizací nákupů potřebné techniky. Dále poděkoval příslušníkům Záchranného útvaru HZS ČR za jejich činnost, popřál jim, ať se nejen s novými CAS, ale s veškerou technikou vždy vrátí v pořádku na základnu a také označil útvar za „výkladní skříň HZS ČR“.

Ředitel společnosti THT Polička, a.s., uvedl, že realizace zodolněných CAS pro ně byla velkou výzvou, které se ale rádi zhostili, a že věří, že požární automobily se při reálném nasazení osvědčí a splní veškeré předpoklady, pro něž byly zkonstruovány. Ocenil vzájemnou spolupráci při realizaci cisteren, která vedla k nastavení veškerých funkcionalit přesně podle požadavků zadavatele.

CAS zaujmou na první pohled, a to nejen svými rozměry (délka 11 m), ale i nezaměnitelným vzhledem, který jim dávají zejména použité vojenské kabiny odolávající balistickým a výbušným hrozbám podle armádní standardizační dohody STANAG. Krom mohutné konstrukce kabin jsou v oknech použita zodolněná pancéřová skla, která jsou chráněna venkovními mřížemi. Čtyřmístné kabiny jsou hermeticky uzavíratelné těžkými vzduchem ovládanými dveřmi, přetlakové a vybavené filtroventilací, která dokáže ochránit posádku před nebezpečnými látkami. Uvnitř kabiny jsou čidla pro kontrolu hladiny kyslíku a oxidu uhličitého a izolační dýchací přístroje, která lze využít jak v kabině, tak při nouzovém opuštění vozidla. Chráněná však není jen kabina, ale i podvozek a nástavba požárních automobilů. Rozvody vzduchu jsou vedené převážně v kovových trubkách. Veškeré nekovové rozvody vzduchu, elektřiny a hydrauliky v podvozkové části jsou opatřeny ohnivzdornými návleky a podvozek je kompletně zakrytován a chráněn proti mechanickému poškození. Jak pneumatiky, tak nástavbu lze skrápět vodou sadou trysek rozmístěných po obvodu cisteren. Dalším ochranným prvkem jsou pak automatická hasicí zařízení, jež jsou schopna v případě potřeby uhasit motorový prostor. Konstrukce CAS umožňuje jízdu klidnou vodou do výšky hladiny 1 200 mm.

Ochrana posádky a samotné CAS ale není jediným unikem těchto požárních automobilů. V nástavbě, která tvoří s kabinou jednu linii, jsou zabudovány nádrž na vodu s objemem 12 000 l, čerpadlo s výkonem 4 000 l/min, teleskopický stožár s kamerou, lafetová proudnice a požární příslušenství. Jak stožár s kamerou, tak střešní lafetová proudnice jsou v transportní poloze schovány v útrobách nástavby a chráněny střešními poklopy. Během transportu tak nehrozí mechanické poškození těchto zařízení a rovněž se nenavyšuje celková výška automobilu (3,3 m). Střešní otočná lafeta ALCO APF 3 má maximální průtok 4 000 l/min a lze ji ovládat přímo z kabiny osádky. Kromě směru a úhlu natočení má obsluha k dispozici ovládání průtoku a tvaru vodního proudu. Střešní lafetu doplňuje druhá (ALCO APF 2), umístěná na předním nárazníku vozidla. Ta disponuje stejnými funkcemi jako střešní lafeta, jen maximální průtok je poloviční. Nárazníkovou lafetu je navíc možno vybavit nástavcem pro aplikaci pěny. Pěnotvornou směs je v takovém případě nutno k cisterně dopravovat hadicemi z externího zdroje. Posledním vodou napájeným zařízením je soustava trysek rozdělená do dvou větví, z nichž první zabezpečuje skrápění a ochlazování pneumatik a podvozku a druhá kabiny a nástavby CAS. K požárnímu zásahu lze rovněž využít po jednom výstupu B75 na obou bocích automobilu. Nádrž, která je vybavena automatickým systémem regulace hladiny, lze plnit třemi hrdly B75 umístěnými na zádi vozidla.

CAS je vybavena šesti kamerami. Čtyři z nich jsou určené především řidiči ke sledování situace v okolí vozidla a pátá je umístěna na střešní lafetě, čímž poskytuje obsluze přehled o směru jejího natočení. Tyto kamery se mohou použivat ve dne i v noci. Obrazy z těchto pěti kamer jsou trvale zobrazeny na centrálním 13’’ monitoru. Řidič, velitel i obsluha nástavby si je však mohou zobrazit i přímo u sebe na tabletu či ovládacím panelu. Každý člen posádky tak například může sledovat obraz z jiné kamery. Poslední kamera je umístěna na teleskopickém stožáru a lze ji z nástavby vysunout do výšky přes pět metrů nad zem. Díky možnosti otáčení o 360°, naklápění a funkci zoomu s ní lze sledovat celé blízké i vzdálenější okolí vozidla. Kamera navíc plní funkci termokamery a poskytuje obsluze důležité informace například pro účinné nasazení vodních proudů. Součástí je i laserový dálkoměr, kterým lze měřit vzdálenost od zobrazovaných objektů. Instalované paměťové zařízení umožňuje ukládat záznam z kamery pro pozdější využití a díky LTE modemu je možné obrazy z veškerých použitých kamer přenést i na libovolné zařízení s přístupem k internetu. Důležitá obrazová data je tak možno sledovat a vyhodnocovat například ve štábu velitele zásahu.

V kabině osádky, kterou tvoří řidič, velitel a obsluha nástavby, se nachází veškeré ovládací prvky a není ji tak nutné během zásahu vůbec opouštět. Většinu funkcí nástavby lze ovládat ze všech tří sedaček obsluhy, čtvrté sedadlo je určené pro nouzovou evakuaci. Nárazníková lafeta může být ovládána jak řidičem, tak velitelem, střešní lafeta a kamera na teleskopickém stožáru pak velitelem i obsluhou nástavby. Kromě ovládacích prvků v kabině nechybí ani výjezdový tablet pro velitele, digitální terminál a analogová radiostanice, GPS navigace a displeje zobrazující teplotu motorového prostoru a povrchu CAS. V kabině jsou umístěny i izolační dýchací přístroje a ruční svítilny pro obsluhu vozidla a nouzový kyslíkový přístroj pro evakuovanou osobu.

O pohon automobilu se stará vodou chlazený řadový šestiválec Cummins o objemu 10,8 l a výkonu 373 kW, který přenáší točivý moment ke všem osmi kolům za pomoci plně automatické převodovky Allison s hydrodynamickým měničem. Sestava je doplněna o setrvačníkový pomocný pohon, který umožňuje chod požárního čerpadla nezávisle na otáčkách motoru (pump & roll). Pro lepší manipulovatelnost jsou do rychlosti 30 km/h řiditelné všechny čtyři nápravy, což zmenšuje vnější průměr otáčení na 22 m. Všechna kola jsou osazena pneumatikami velikosti 16,00 R 20 a vybavena centrálním huštěním.

Parametry a vlastnosti zodolněných CAS je předurčují pro požární zásahy zejména v místech s očekávaným výskytem nevybuchlé munice či tlakových lahví, v chemických a petrochemických provozech, při odstraňování následků teroristických útoků, rozsáhlých přírodních požárech, nebo například při provádění průzkumu a monitorování v zamořeném prostředí. Jejich nasazení lze očekávat u typově obdobných událostí, jakými byly například exploze muničních skladů ve Vrběticích (2014), požár s následným výbuchem v Poličských strojírnách (2017), požár a výbuch automobilových cisteren v areálu skladu pohonných hmot v Loukově na Kroměřížsku (2018), výbuch v semtínské Explozii (2011), exploze a následný požár v areálu podniku Unipetrol v Litvínově (2014), požár lesa v Bzenci (2012) a další.


pplk. Ing. Ivo ADÁMEK, Záchranný útvar HZS ČR, foto archiv Záchranného útvaru HZS ČR

Print  E-mail