Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XVII ČÍSLO 11/2018

V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA jsme připravili rozbor požáru travního a lesního porostu podél trati vedoucí z Ústí nad Labem do Lovosic. Seznámíme vás s kurzy ke zvyšování připravenosti v Moravskoslezském kraji. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dozvíte o Tunely 2018 na Semilsku konané dne 15. května 2018. Dále o poskytování první psychické pomoci u dopravních nehod hasiči, nebo jak dopadlo mistrovství ČR záchranných psů a psovodů složek IZS. V Rubrice OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ vás seznámíme s tématy probíranými na semináři s předními odborníky z oblasti bezpečnostní problematiky na téma Mimořádné události a hrozby terorismu v ČR. Přečtete si o konferenci Krizového řízení a řešení krizových situací konané ve dnech 13. a 14. září 2018. V INFORMACÍCH shrnujeme mezinárodní sympozium Future Forces Forum 2018 zaměřené na současné a budoucí potřeby ozbrojených a bezpečnostních sil a přehlídky nejnovějších produktů a technologií v obraně a bezpečnosti. 

Město Chrudim hostilo 20. září 2018 IX. mistrovství HZS ČR ve vyprošťování u dopravních nehod. Na Resselově náměstí se představily všechny soutěžní týmy HZS krajů a všem přítomným předvedly zručnost a profesionalitu při samotném vyprošťování.

Všechny přítomné v úvodu pozdravil ministr vnitra Jan Hamáček, popřál hodně úspěchů a k soutěžícím týmům i ke všem hasičům pronesl: „Vítězové jste v podstatě všichni, protože jste“. Pro změnu generální ředitel HZS ČR genmjr. Ing. Drahoslav Ryba krátce zmínil, že v letošním roce zasahovali hasiči již u 22 000 dopravních nehod. Poděkoval všem za přípravu velice prestižní a oblíbené soutěže. Z dalších osobností veřejného života se zahájení zúčastnili starosta města Chrudim Mgr. Petr Řezníček a ředitel HZS Pardubického kraje brig. gen. Ing. Miroslav Kvasnička.

Na mistrovství přijelo celkem 16 soutěžních týmů, z každého kraje jeden. Dále pak tým HZS podniku AERO Vodochody AEROSPACE, a.s., a slovenský hostující tým z Hasičského a záchranného zboru v Nitře. Všechna družstva měla za úkol v časovém limitu 15 minut vyprostit z havarovaného vozidla zraněnou osobu a předat ji k dalšímu ošetření. Po překročení časové hranice dostával tým za každých dalších započatých 20 sekund trestné body. Maximální limit byl 20 minut. Pokud tento čas tým překročil, nebyl dále hodnocen. Ačkoli některé časy byly hraniční, rozhodčí žádný tým nevyřadili.

Co tým to jiný scénář
Systém vyprošťování u dopravních nehod je specifickou činností, kterou vykonávají pouze hasiči. Jde o ucelený systém, který kromě mechanického vyproštění zahrnuje i nutnou znalost nebezpečných chemických látek, povědomí o vývoji technologií nejen v automobilovém průmyslu, znalosti alternativních pohonů a vědomosti o poskytování první pomoci.

Každý tým si vylosoval scénář. Simulace dopravní nehody nebyla pro všechny týmy stejná. S její podobou se však setkaly až při soutěži, dopředu nevěděly, na jakou variantu se připravit. K dispozici měly přistavený zásahový požární automobil s výbavou, kterou běžně používají při zásahu. Havarovaný osobní automobil s figurantem byl postavený na kolech, na boku nebo na střeše. V některých scénářích šlo o nehodu dvou osobních automobilů nebo automobilu a motocyklu. Scénu případně doplňovala pevná překážka například strom, ocelová nebo betonová silniční svodidla, sloup s elektrickým vedením a jiné. V automobilu byl figurant, který předstíral závažné zranění. Rozhodčí sledovali, jak tým bude reagovat na různé předměty, které byly uvnitř automobilu. Jednalo se například o dětskou autosedačku, panenku, zbraň. Zraněnou osobou mohl být i cizinec, u automobilu byla nalezena zahraniční registrační značka vozidla. Od toho se odvíjel další postup zásahu. Všechny automobily pro tuto soutěž zapůjčila ŠKODA AUTO, a.s., jednalo se o nové testovací osobní automobily, které by se do běžného silničního provozu nemohly zařadit.

Rozhodovala taktika a technika
Velitel zásahu a tři hasiči, kteří tvořili tým, měli za úkol všechny informace, které prvotně zjistili, během krátké doby vyhodnotit a podle toho dále postupovat. Rozhodovaly sekundy. Kvalifikovaní rozhodčí z řad Hasičského záchranného sboru ČR hodnotili taktiku zásahu, technické provedení a poskytnutí „předlékařské“ pomoci. Bedlivě dohlíželi na správné provedení všech úkonů. Nejdůležitější bylo velení u zásahu, jak spolupracuje celý tým, zda se nezapomíná na bezpečnost při práci. Pozorovali a hodnotili, jak hasiči ovládají vyprošťovací zařízení, používají ochranné prostředky pro zraněnou osobu, způsob vyproštění zraněné osoby včetně zajištění životně důležitých funkcí. Časomíra mohla být zastavena až po předání zraněné osoby k dalšímu ošetření. Čas byl neúprosný, když některé týmy předávaly zraněnou osobu, pomalu se blížila hranice 20 minut.

Výkony jednotlivých týmů byly vyrovnané. Během celého dne bylo na Resselově náměstí plno diváků, kteří povzbuzovali soutěžící a ocenili jejich výkony zasloužilým potleskem. V odpoledních hodinách byla atmosféra na náměstí vypjatá. Poslední slovo měli rozhodčí, kteří porovnávali časy a získané body jednotlivých týmů. Na prvních třech místech se s nejlepšími časy umístnily:

  • 1. HZS Královéhradeckého kraje  16,13 s 411 bodů
  • 2. HZS Zlínského kraje   16,00 s 398 bodů
  • 3. HZS Pardubického kraje  16,56 s 394 bodů

Ostatní týmy je také třeba pochválit za nasazené úsilí, se kterým bojovaly, a za skvělý zážitek z celé akce. Akci pořádaly MV­ generální ředitelství HZS ČR, HZS Pardubického kraje ve spolupráci s městem Chrudim, Sportovním klubem hasičů okresu Chrudim a Českou asociací hasičských důstojníků. Záštitu nad akcí převzal starosta Chrudimi Mgr. Petr Řezníček. Příští ročník mistrovství v roce 2020 bude pořádat HZS Jihomoravského kraje.

Floriáni všedních dnů
Doprovodný program mistrovství začal v Chrudimi již v pondělí 3. září. V Muzeu barokních soch na to navázala výstava nazvaná „Floriáni dnešních dnů“. Byla to svého druhu ojedinělá výstava v rámci konání mistrovství profesionálních hasičů. Návštěvníci mohli spatřit vyprošťovací nářadí, které hasiči použili například při železniční nehodě v Krouně. V den konání mistrovství byl k vidění i první, v tu dobu jedinečný, vyprošťovací automobil, který měli profesionální hasiči na stanici v Chrudimi a Seči – Tatra 623 RZA. Celou expozici vzpomínkami obohatil zakladatel systému vyprošťování u dopravních nehod Jaroslav Žák, který od roku 1985 působí u profesionálních chrudimských hasičů a stal se uznávaným odborníkem v této problematice. A jak sám k celé své práci uvedl: „Chtěl jsem to vybudovat pro své kolegy – kluky na stanici a hlavně pro lidi, kteří zůstanou zaklíněni v havarovaných vozech.“


Ing. Ivana BOŠKOVÁ, foto autorka

Print  E-mail