Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XIX ČÍSLO 6/2020

V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA nabízíme rozbor požáru v Kladně. Dále se dočtete, jaké využití mají termokamery pro účely zjišťování příčin vzniku požárů. Ve Chrudimi mají nový vyšetřovací automobil. Informujeme vás o využití CFD simulací při vyšetřování kriminálních činů. Smrtící bílý prášek fentanyl, co vše o něm (ne)víme? V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM přinášíme informace z mezinárodní konference v Kalifornii. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ si přečtete o tom, že HZS ČR převzal darem 130 000 speciálních nanofiltrů do textilních roušek. Co nám přinese dohoda o automatizované výměně dat? Dále si přečtete, jaká byla přijata opatření proti pandemii Covid-19 v Evropě i ve světě. ERCC řešilo repatriace občanů EU ze třetích zemí a pomoc státům s cyklónem v Oceánii. V rubrice INFORMACE vás pod titulkem „Hasí celá rodina“ budeme seznamovat s rodinami hasičů. V Příloze časopisu vychází Poválečný vývoj profesionální požární ochrany a vznik HZS ČR 

Dne 5. března 2020 byla uzavřena dohoda o spolupráci mezi MV­-generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru České republiky, společností ČEZ Distribuce, a.s., a společností E.ON Distribuce, a.s., jejímž cílem je vytvoření podmínek pro vzájemnou spolupráci prostřednictvím automatizované výměny dat v oblasti stavu a provozu distribučních sítí.
Vizualizace analyzovaných dat o výpadcíchVizualizace analyzovaných dat o výpadcích
Území České republiky zasáhla na konci roku 2017 vichřice Herwart, která mimo jiné způsobila narušení distribuční soustavy a z toho plynoucí rozsáhlé výpadky v dodávkách elektrické energie. Krizové štáby krajů nebo obcí s rozšířenou působností (ORP) a ani štáby HZS krajů neměly v té době k dispozici nástroj, kterým by bylo možné efektivně v reálném čase vyhodnotit dopady poruch v distribuční soustavě na území, natož pak predikovat dobu jejich odstranění. Na základě vyhodnocení průběhu řešení dopadů vichřice Herwart a jiných obdobných mimořádných událostí i cvičení a seminářů zaměřených na tuto problematiku realizovaných v České republice byla jako jeden z hlavních úkolů identifikována potřeba vytvořit automatizovaný systém pro předávání informací o stavu distribuční sítě na území ČR pro potřeby krizového řízení.

Východiska vývoje automatizované výměny dat
Pracovní skupina tvořená zástupci HZS Karlovarského kraje, MV-generálního ředitelství HZS ČR, ČEZ Distribuce, a.s., a E.ON Distribuce, a.s. (distribuční společnost) iniciovala vytvoření platformy pro automatizovanou výměnu dat, která umožní HZS ČR předávat do dispečerských řídicích systémů distribučních společností informace o lokalizaci místa mimořádných událostí, u kterých je vyžadována součinnost jednotek PO s havarijními četami distribučních společností a jejímž prostřednictvím získají operační a informační střediska HZS krajů (KOPIS), štáby HZS krajů, krizové štáby krajů a krizové štáby ORP data o odběrných místech dotčených výpadky v dodávkách elektrické energie a časech předpokládané obnovy těchto dodávek.

Systém pro automatizovanou výměnu dat, který vznikal v souladu s uzavřenou vícestrannou dohodou o spolupráci na základě zákona č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů (zákon o hasičském záchranném sboru), nabízí díky aktivnímu přístupu všech zúčastněných stran při jeho vývoji široké spektrum nástrojů pro operační i strategické řízení při řešení mimořádných událostí spojených s narušením dodávek elektrické energie nebo potřebou přerušit tyto dodávky při zásahu jednotek PO. Součástí této dohody o spolupráci je popis technického řešení představující podklad pro vytvoření definičních WSDL souborů popisujících způsob výměny dat mezi systémy HZS ČR a distribučních společností a také přehled kontaktů na jednotlivá KOPIS a na kalamitní štáby distribučních společností.

Technické řešení automatizované výměny dat
Komunikace mezi systémy HZS ČR a systémy distribučních společností probíhá v rámci veřejné sítě prostřednictvím VPN tunelu s využitím šifrovaného přenosu dat SSL.

Požadavky na součinnost
Při vyžadování součinnosti předávají KOPIS prostřednictvím datové věty z IS Spojař dispečinku distribuční společnosti informace o poloze místa zásahu jednotek PO včetně textového popisu požadované součinnosti, která nejčastěji spočívá ve vytvoření bezproudí při provádění specifických zásahů (například uvízlý paraglidista ve vedení distribuční sítě, hašení požáru seníku pod vedením distribuční sítě atp.), v žádosti o prioritní obnovu dodávek elektrické energie na konkrétním odběrném místě (typicky nemocnice a léčebny dlouhodobě nemocných) nebo v žádosti o vyslání odborníka na místo zásahu.

Technické řešení včetně disponibilních funkcionalit vyžadování součinnosti distribuční společnosti vychází z unifikovaného rozhraní pro zasílání požadavků na součinnost třetím stranám z IS Spojař. Na území krajů, v nichž provozují infrastrukturu distribuční soustavy dvě distribuční společnosti současně, volí adresáta požadavku na součinnost příslušník KOPIS v prostředí IS Spojař a k rozhodování může využít příslušnou vrstvu v grafickém informačním systému (GIS) v IS Spojař.

Datové věty pro předání požadavku na součinnost z IS Spojař

Povinné atributy

Volitelné atributy

ID události a spolupráce

Kontaktní telefon na velitele zásahu

- zadáváno manuálně po vyžádání dispečerem distribuční společnosti

Priorita žádosti

Popis události a požadavku na součinnost

WGS souřadnice, adresa události

V první fázi realizace tohoto projektu, jejíž spuštění je plánováno na 3. čtvrtletí 2020, bude rozhraní umožňovat zpětné potvrzení přijetí požadavku z dispečerského řídicího systému distribuční společnosti a ze strany IS Spojař aktualizaci požadavku spočívající zejména v upřesnění místa zásahu a manuálním zadáním telefonního kontaktu na velitele zásahu po jeho vyžádání dispečerem distribuční společnosti. Nadále však zůstává prioritním způsobem pro předávání požadavku na součinnost telefonní spojení mezi KOPIS a dispečinkem distribuční společnosti.

V dalších fázích rozvoje rozhraní pro automatizovanou výměnu dat se počítá s přechodem na plně automatizovaný systém vyžadování součinnosti, který již umožní dispečerům distribučních společností zasílat zpětnou vazbu o stavu řešení požadavku KOPIS, a to prostřednictvím tzv. statusů o stavu řešení požadavku. Tyto statusy bude možné jednoduše zadávat přímo v prostředí dispečerského řídicího systému distribuční společnosti a datovou větou předávat do IS Spojař.

Datové věty o výpadcích z dispečerského řídicího systému distribuční společnosti

Hlavička – porucha

Povinné atributy

Volitelné atributy

ID poruchy

Datum a čas předpokládané doby obnovy

Rozlišení distribuční společnosti

Typ hlášení a objektu

Datum a čas konce

- porucha založená až po jejím odstranění tak nebude zobrazena

Datum a čas začátku

Napěťová hladina

Adresy – veškerá odběrná místa dotčená danou poruchou

ČEZ Distribuce, a.s., zadává adresní místo prostřednictvím kódu RÚIAN. Není­‑li to možné, pak zadává kód RÚIAN pro část obce, ulici a číslo popisné, popř. zadává adresní údaje textově.

E.ON Distribuce, a.s., zadává WGS souřadnice.

Vyžadování součinnosti při vyhlášení kalamitního stavu v distribuční soustavě a aktivaci kalamitních štábů distribučních společností je zabezpečeno telefonickým požadavkem na členy těchto štábů z důvodu rizika zahrnutí požadavku do tzv. fronty čekající na vyřízení. Kontakty na členy kalamitních štábů distribučních společností jsou součástí přílohy uzavřené dohody o spolupráci.

Informace o výpadcích na distribuční síti
Data o poruchách na distribuční soustavě, které se projeví výpadkem v dodávce elektrické energie na jednom a více odběrných místech obsluhovaných distribuční společností (výpadek), předává její dispečerský řídicí systém na server HZS ČR, a to při každé změně ve stavu poruchy nebo počtu poruchou dotčených odběrných míst. Na straně HZS ČR dochází k prostorové a objektové analýze přijímaných dat a jejich vizua­lizaci v mapovém prostředí umožňující export dat v csv formátu využitelném pro následnou práci s daty podle aktuální potřeby oprávněných subjektů.

Při práci s výstupy analýzy dat o výpadcích je důležité znát logiku zadávání data a času předpokládané obnovy, neboť se u jednotlivých distribučních společností liší. Zatímco dispečer společnosti ČEZ Distribuce, a.s., zadává čas předpokládané obnovy podle situace manuálně, dispečer společnosti E.ON Distribuce, a.s., zadává čas předpokládané obnovy automaticky jako T + 4 hodiny a následně v průběhu řešení dané poruchy čas upřesňuje.

Systém automatizovaného předávání dat o výpadcích nepostihuje zasílání dat o bezproudí v důsledku plánovaných odstávek na jednotlivých odběrných místech.

Vizualizace analyzovaných dat o výpadcích na distribuční síti
Vizualizace analyzovaných dat o výpadcích je dostupná ve shodném rozsahu a podobě pro KOPIS v prostředí GIS IS Spojař a pro krizové štáby krajů, krizové štáby ORP a štáby HZS krajů v prostředí webové aplikace Terinos.

Oprávnění uživatelé si mohou na mapovém podkladu prostřednictvím jednotlivých widgetů zobrazit data o době trvání výpadků, data o době předpokládané obnovy dodávek elektrické energie, tzv. heat mapu zobrazující míru zasažení území v čase a mapu pokrytí území ČR jednotlivými distribučními společnostmi, kterou využijí zejména příslušníci KOPIS při rozhodování o adresátovi vyžadované součinnosti.

První dva zmíněné widgety, tedy Výpadky a Odhad obnovy umožňují získat rychlý přehled o situaci v přiblížení na úrovni republika až obec a podrobný přehled o situaci v přiblížení na úroveň část obce. Pomocí barevné škály je možné okamžitě identifikovat na konkrétním území aktuální podíl odběrných míst s výpadkem trvajícím déle než 6 hodin nebo podíl odběrných míst s odhadovanou dobou obnovy nad 12 hodin a zároveň zjistit míru zasažení území porovnáním počtu odběrných míst s výpadkem vzhledem k jejich celkovému počtu na daném území. Symbol pak zobrazuje aktuální absolutní počet odběrných míst s výpadkem a prostřednictvím grafických znaků upřesňuje trend vývoje situace, tedy zda počet odběrných míst s výpadkem roste, klesá, či stagnuje, přičemž uživatel má možnost nastavit časové období trendu podle svých potřeb. Okruží symbolu pak slouží k upozornění na výskyt nejméně jednoho odběrného místa s celkovou odhadovanou dobou trvání výpadku delší než 24 hodin.

Mapová aplikace dále při přiblížení na úroveň část obce nabízí podrobné informace o výpadku na konkrétním odběrném místě (viz obr.).
Přístup příslušníků KOPIS, členů štábů HZS krajů, krizových štábů krajů a ORP k analyzovaným datům o výpadcích v mapovém prostředí IS Spojař a webové aplikaci Terinos umožňuje například získat automaticky okamžitý přehled o situaci na území, podklad pro zpracování situačních zpráv o řešení následků mimořádných událostí velkého rozsahu souvisejících s výpadky v dodávkách elektrické energie, informační podklad pro efektivní plánování nasazení sil a prostředků pro nejvíce postižená území (priority, nasazení, vyžádání) a v neposlední řadě umožňuje také zjistit aktuální rozsah výpadku u citlivých objektů či osob s využitím dalších vrstev GIS HZS ČR.

Spuštění projektu a jeho další rozvoj
Architektura řešení automatizované výměny dat počítá s dalšími úpravami a rozvojem. Předmětem budoucích jednání je způsob přistoupení společnosti PREdistribuce, a.s., a případně i možnost přistoupení společnosti ČEPS, a.s., ke stávající dohodě o spolupráci, které by tak přispěly ke komplexnímu přístupu a spolupráci v oblasti zajišťování dodávek elektrické energie obyvatelstvu v rámci krizového řízení v České republice. Spuštění testovacího provozu je plánováno v případě zasílání dat o výpadcích na červenec 2020 a pro vyžadování součinnosti na 3. čtvrtletí 2020. Do ostrého nasazení bude systém automatizované výměny dat převeden v závislosti na výsledcích testovacího a zkušebního provozu.

Závěr
Uvedením systému pro automatizovanou výměnu dat do ostrého provozu získají oprávněné subjekty komplexní přehled o situaci v distribuční síti na daném území. Tento nástroj umožní příslušníkům KOPIS a členům štábů HZS krajů, popř. krizových štábů krajů a ORP zobrazování stavu distribuční sítě a dopadů výpadků v dodávkách elektrické energie v území na zabezpečování základních služeb obyvatelstvu včetně predikce obnovy dodávek elektrické energie v prostředí GIS. Díky zprovoznění platformy pro vyžadování součinnosti distribučních společností budou moci příslušníci KOPIS s dispečery distribučních společností jednoduše sdílet a aktualizovat souřadnice místa zásahu včetně kontaktu na velitele zásahu, což by mělo přispět ke zjednodušení vzájemné komunikace a k eliminaci chyb vzniklých při diktování těchto údajů.


por. Mgr. Nela ŠTĚŘÍKOVÁ, plk. Ing. Miroslav LUKEŠ, HZS Karlovarského kraje

Print  E-mail