Základním principem požární prevence v ČR je vytváření a rozvíjení podmínek pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci v případě vzniku požáru.
U HZS Pardubického kraje na úseku požární prevence provádějí příslušníci zejména požární kontroly, stavební prevenci, schvalování posouzení požárního nebezpečí a zjišťování příčin vzniku požárů. Kromě toho plní v oblasti požární prevence následující významné úkoly: zpracování koncepce rozvoje požární ochrany v kraji, zpracování ročních zpráv o stavu požární ochrany v kraji, zpracování podkladů k vydání právních předpisů pro příslušné správní orgány kraje a okresní úřady v oblastech vymezených zákonem o požární ochraně,
kontrolu plnění nařízení orgánů kraje a okresních úřadů vydaných na úseku požární ochrany,
koordinaci zabezpečování požární ochrany v kraji, zabezpečují preventivně výchovné, propagační a ediční činnosti na úseku požární ochrany podle zaměření stanoveného Ministerstvem vnitra.
Výkon státního požárního dozoru
Souhrnný název státní požární dozor zahrnuje jednotlivé oblasti činností, které jsou vykonávány příslušnými orgány, které zde zastupují stát. Cílem jednotlivých oblastí činností je zajištění odpovídající míry požární bezpečnosti občanů. Způsob dosahování tohoto cíle se u jednotlivých oblastí činností liší. Např. při posuzování stavební dokumentace se jedná o dohled nad správným vyprojektováním stavby tak, aby splňovala stanovená kritéria na požární bezpečnost. U kontrolní činnosti se jedná o průběžný dohled státu nad dodržováním povinností např. při provozování činností v již postavených stavbách. Zjišťováním příčin vzniku požáru se zjišťuje nejen příčina požáru ale také kdo je odpovědný za vzniklý požár, tzn. za vzniklou škodu.
Kontrolní činnost
Podíváme-li se na kontrolní činnost, tak v roce 2011 bylo příslušníky HZS Pardubického kraje provedeno 53 komplexních kontrol, přičemž pouze v 6 případech nebyly zjištěny závady. Provedeno bylo 452 tematických kontrol a 124 kontrolních dohlídek u právnických a podnikajících fyzických osob. Z toho bylo provedeno 63 kontrol u obcí jako u právnických osob a 71 kontrol bylo provedeno u obcí, kdy byly kontrolovány jejich povinnosti v samostatné a přenesené působnosti. Nadále je zjišťováno, že právnické a podnikající fyzické osoby neplní zákonné povinnosti na úseku požární ochrany. U tematických kontrol bylo pouze 88 kontrol bez závad, což znamená, že pouze každá 4 kontrola je bez závad.
A na co se hasiči Pardubického kraje zejména zaměřili při svých kontrolách? „V roce 2011 byl ze strany GŘ HZS ČR vydán pokyn k provedení mimořádných tematických kontrol na objekty, kde se zdržují nepřizpůsobiví spoluobčané. Provedeno bylo celkem 15 mimořádných kontrol, při nichž bylo zjištěno 64 závad. V rámci HZS Pardubického kraje byly pro rok 2011 zvoleny dvě oblasti, jednou oblastí jsou již tradičně kontroly obcí, při kterých se provádí nejen vlastní výkon státního požárního dozoru, ale také metodická pomoc obcím.
Druhou oblastí kontrol byly provozovatelé fotovoltaických elektráren v rámci kraje. K tomuto tématu nás přivedly požáry, které vznikly v rámci České republiky,“ vyjmenovává plk. Mgr. Pavel Nejtek, ředitel odboru prevence HZS Pardubického kraje.
Při kontrolách prováděných u právnických a podnikajících fyzických osob bylo v mnoha případech zjištěno více nedostatků. V 210 případech z 629 provedených kontrol nebyly zjištěny závady, v ostatních případech se závady vyskytovaly.
„Potěšující je, že počty závad u kontrolních dohlídek se významně snížily a ve více než 50% nebyly závady vůbec zjištěny. Tento příznivý vývoj v rámci Pardubického kraje se promítl i do oblasti udělování sankcí, kdy nebyla žádná udělena,“ doplňuje plk. Mgr. Pavel Nejtek.
Co hlavně bylo v nepořádku:
- nebylo provedeno začlenění činností do kategorií nebo bylo provedeno nesprávně,
- dokumentace požární ochrany (požární řád, požární poplachové směrnice, stanovení organizace zabezpečení požární ochrany, dokumentace požární ochrany, požární evakuační plán) v mnoha bodech nesplňuje náležitosti stanovené zákonem o požární ochraně a rozpracované vyhláškou o požární prevenci,
- u požárně bezpečnostních zařízení nejsou prováděny pravidelné kontroly provozuschopnosti a doklady vydávané o kontrole provozuschopnosti nesplňují podmínky stanovené vyhláškou o požární prevenci,
- v mnoha případech není prováděna odborná příprava preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany, rovněž i školení zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců o požární ochraně, doklady o odborné přípravě a školení nesplňují podmínky stanovené vyhláškou o požární prevenci,
- povinné subjekty neprovádí pravidelné kontroly dodržování předpisů o požární ochraně a rovněž neodstraňují zjištěné závady.
Nejčastější závady se v uplynulých letech opakují a jejich počet neklesá. HZS Pardubického kraje v oblasti prevence musí zintenzivnit preventivně výchovnou činnost, případně přikročit i k dalším sankčním opatřením.
Uvedené závady jsou analyzovány a HZS Pardubického kraje pravidelně každý rok pořádá pro osoby zajišťující plnění povinností v oblasti požární ochrany odborný seminář, který by měl ozřejmit způsob, jakým stanovené povinnosti plnit tak, aby se počet závad snížil.
Stavební prevence
HZS Pardubického kraje v rámci výkonu státního požárního dozoru vydal 3192 stanovisek k projektové dokumentaci, příslušníci se zúčastnili v 77 případech územního řízení a 1484 kolaudačních řízení. Ve 24 případech spolupracovali příslušníci oddělení stavební prevence se stavebními úřady.
„Rok 2011 byl v této oblasti poznamenán vydáváním dalších technických norem, byly provedeny revize norem zabývajících se požární bezpečností staveb, a to na základě změn vyvolaných vyhláškou č. 23/2008 Sb., která také v tomto roce doznala své první změny a její novela byla vydána pod číslem 268/2011 Sb. počet stavebních akcí v našem kraji opětovně vzrostl a po minulém roce se opět přehoupl přes průměrný počet na 3192 akcí,“ říká ředitel prevence.
Pozitivní je zvyšující se počet účastí příslušníků HZS Pardubického kraje na kolaudacích, kde je ještě možno v poslední chvíli odhalit případné závady a rozpory se schválenou projektovou dokumentací. V mnoha případech se příslušníci stavební prevence účastní kolaudace několikrát. Absolvují tzv. předkolaudace, kde zjišťují odchylky provedené stavby od schválené projektové dokumentace, v našem případě od požárně bezpečnostního řešení. Mnohdy není výjimkou, že na místo stavby se musí jet více než třikrát.