Vedle požárů a záchran osob a zvířat vyjíždějí profesionální hasiči každoročně i k zajímavým technickým zásahům či neobvyklým dopravním nehodám se šťastným koncem. I letos. V Moravskoslezském kraji tak již v lednu 2012 sundávali nakloněný kříž z kostela v Krnově a pak hned dvakrát – v únoru a březnu – pomáhali dvěma nezvykle zaparkovaným vozidlům – felicii v Ostravě a autobusu v Bílovci.
Hned 10. ledna 2012 vyjížděli profesionální hasiči (HZS MSK) z Krnova a Ostravy k nakloněnému kříži na věži minoritského kostela v centru Krnova (okres Bruntál). Odřezat a sundat dva metry vysoký železný kříž se jim povedlo bez větších problémů. Museli ale použít nejdelší hasičský automobilový žebřík v Moravskoslezském kraji (ze stanice HZS MSK v Ostravě-Zábřehu) - s dosahem až 52 metrů.
Na místo byla nejprve povolána automobilová plošina AP 27 Tatra 815 z krnovské stanice HZS MSK (dosah max. 27 metrů), aby se určila přibližná výška, ve které se nachází kříž. Hasiči tak mohli zjistit, že spodní část kříže je ve výšce okolo 40 metrů. Do Krnova byl proto povolán automobilový žebřík AŽ 52 Iveco-Magirus ze stanice HZS MSK Ostrava-Zábřeh, který má za ideálních povětrnostních podmínek dosah 52 metrů.
Hasiči přímo z koše žebříku odřezali kříž elektrickou úhlovou bruskou hned nad kopulí a svezli jej dolů, kde jej předali představenému minoritského kláštera.
Ostravští profesionální hasiči se pomalu, ale jistě stávají odborníky na vyprošťování nezvykle zaparkovaných aut. V září 2011 skončila Škoda Felicia na boku v části podchodu v Ostravě-Výškovicích doslova jako ježek v kleci, 29. února 2012 stejný typ osobního auta - také na pravém boku - v úzkém sjezdu do sklepa obytného domu v Ostravě-Hrabůvce. Pokaždé pomohl vyprošťovací speciál hasičů Mercedes Bizon.
Felicie ležela u domu v Hrabůvce na boku mezi vnější zdí sklepa a betonovou zdí, zpevňující sjezd pod silnicí. Bizon ji vyzvedl na zemský povrch na kola pomocí hydraulického ramene. Na uvolněném místě u sklepních dveří ještě hasiči objevili pokroucené zbytky kovového zábradlí, které museli ochránit před sběrači šrotu.
V září 2011 ve Výškovicích zřejmě vyvázl řidič bez zranění. Ani tentokrát (v únoru 2012 v Hrabůvce) nebyla na místě řidiče ani v okolí žádná krev. Ten se prý na místě nehody pohyboval, ale podle zasahujících hasičů nepříliš jistě. Zraněním to nebylo…
V Bílovci (okres Nový Jičín) museli 2. března 2012 zasahovat profesionální hasiči u nehody velkého linkového autobusu, který zůstal téměř v polovině své délky viset na bytelné kamenné zdi nad korytem řeky Bílovky. Byl naštěstí prázdný, zřejmě samovolně „ujel“ řidiči po zaparkování u železničního nádraží. Nehoda se obešla bez zranění.
Protože autobus ležel na hraně nábřežní zdi na břiše, museli hasiči použít výkonný jeřáb Demag/Terrex ze stanice HZS MSK v Ostravě-Zábřehu, aby nepoškodili palivovou nádrž. Vozidlo vrátili zpět na břeh bez problémů.
Podle informací Policie ČR řidič zaparkoval autobus v Bílovci na nádraží, odkud se po krátké chvíli samovolně rozjel. Po ujetí několika desítek metrů přerazil zábradlí a zůstal stát na hraně koryta řeky. Předběžná škoda byla vyčíslena na 80 tisíc korun. Zda došlo k technické závadě na vozidle či opomenutí řidiče vozidlo zabezpečit, bylo předmětem dalšího vyšetřování Policií ČR.
O velkém štěstí může hovořit otec a dospívající syn z Bohumína (okres Karviná), kteří vyvázli v polovině dubna 2012 v bohumínské části Skřečoň po nehodě s polským kamionem Renault Magnum ze zdemolovaného osobního automobilu Opel Astra jen s lehkými zraněními. K údivu zasahujících hasičů, policistů a strážníků i kolemjdoucích.
Kamion ležel při příjezdu hasičů na okraji silnice na levém boku, Astra opodál v příkopu, uprostřed hromady vyloupané kukuřice. Při příjezdu hasičů již byli oba cestující z Astry i polský řidič kamionu mimo vozidla a v péči rychlé záchranné služby. Po vyšetření v nemocnici se vrátili všichni tři na místo nehody a komunikovali – měli jen lehká zranění!
Hasiči se zaměřili na postavení a odtažení patnáctitunového vozidla, které vezlo 25 tun loupané kukuřice a které bránilo bezpečné silniční dopravě. Nejprve museli vyházet z korby lopatami asi čtvrtinu nákladu. Pak pomocí několika operací vyprošťovacího Bizona postupně postavili a odtáhli havarovaný kamion mimo silnici. V příkopu zůstala jen velká hromada čistých kukuřičných zrn a za ploty obyvatelé okolních rodinných domků s připravenými kbelíky…