Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Přes 4 miliony hovorů na hasiče v roce 2012

11. 1. 2013 (Nicole Zaoralová) - Telefonické tísňové volání je nejrozšířenější způsob pro přivolání pomoci. Na základě informace získané z tísňového volání, zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak realizují výjezd a zásah v místě ohlášené události. Tyto informace jsou na operační střediska složek IZS předávány elektronicky prostřednictvím tzv. „datových vět“. 

Jen v loňském roce odbavily tísňové linky 112 a 150, 4,1 milionu volání. Z toho bylo 3,6 milionu volání na linku 112 a 0,5 milionu na linku 150.

Počty volání na tísňové linky v roce 2012
Linka 112 3 627 706
Linka 150 v technologii TCTV 466 746
Linka 150 mimo technologii TCTV
(do září 2012)
5 197
Celkem 4 099 649

Srovnání počtu volání na tísňové linky s předcházejícími roky 
 
Tísňová volání v miliónech (počet)
 
 
HZS ČR přijímá telefonická tísňová volání na národním čísle tísňového volání 150 a jednotném evropském čísle tísňového volání 112. Pro příjem tísňových volání provozuje HZS ČR celonárodní moderní telekomunikační technologii rozmístěnou do 14 krajských telefonních center.
 
Prostřednictvím nové technologie jsou přijímány veškeré tísňové hovory na linku 112, všechny tísňové hovory na linku 150 z mobilních sítí a tísňové hovory na linku 150 z pevné telefonní sítě. V 6 okresech byla až do září loňského roku tísňová volání z pevné sítě na linku 150 přijímána původní technologií.V září 2012 však proběhla konečná integrace volání na národní číslo 150 do technologie TCTV (telefonní centrum tísňového volání), na které funguje linka 112, a tím se tento systém sjednotil.
 

Sjednocení je vidět i v následující tabulce, která udává počty volání v jednotlivých měsících.
 

Počty volání v jednotlivých měsících
  112 v TCTV 150 v TCTV 150 mimo TCTV
leden 301256 34730 677
únor 293110 43688 676
březen 304482 41771 670
duben
280236 40100 707
květen 295501 40535 693
červen 293494 39337 652
červenec 304531 41350 747
srpen 315560 40250 375
září 300191 37311 0
říjen 316954 36646 0
listopad 308431 34703 0
prosinec 313960 36325 0
celkem 3627706 466746 5197

 

Jak využívali občané tísňové linky v jedntlivých krajích
 

Využívání tísňové linky občany v jednotlivých krajích
Kraj 112 na TCTV 150 na TCTV celkem
STK 483131 47405 530536
Praha 446096 72085 518181
MSK 430122 60890 491012
ULK 374112 42321 416433
JMK 337866 48700 386566
JČK 274055 28663 302718
OLK 201804 28876 230680
PLk 200343 24762 225105
KHK 162272 22259 184531
ZLK 150012 21389 171401
LIK 147048 16886 163934
PAK 142802 19774 162576
KVK 147356 15182 162538
KVY 130687 17554 148241
celkem 3627706 466746 4094452

Tísňová volání směrovaná na TCTV (počet)

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Letos je tomu přesně 10 let, co byla linka 112 zprovozněna ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). Zajímavostí je, že na telefonním čísle 112 byla do roku 1998 provozována služba „Informace o přesném čase“.
 
Problémem i nadále zůstávají takzvaná „zlomyslná volání“, tedy volání zlomyslná, nechtěná a omyly, kterých je na tísňovou linku až 70%. Takové hovory zatěžují operátory, zahlcují tísňové linky a tím ohrožují bezpečnost občanů, kteří v daný okamžik potřebují pomoc.
 
Tísňové volání funguje
 
  • nepřetržitě,
  • pro všechny občany,
  • na celém území,
  • bezplatně,
  • ve všech telefonních sítích, a
  • ze všech koncových hlasových zařízení telefonních sítí.
 
 
 
kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí 
MV-generální ředitelství HZS ČR
Tel.: 950 819 944
Mobil: 602 215 142
e-mail:nicole.zaoralova@grh.izscr.cz

 

Print  E-mail