Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Evropský den linky 112

V Karlovarském kraji přijali hasiči v loňském roce téměř 150 tisíc hovorů na tísňové lince 112. Ostrý provoz jednotné tísňové linky slaví v České republice desetileté výročí, v Karlovarském kraji přijímají hasiči volání na ´stodvanáctce´ od roku 2005. 

 

Zavolat si o pomoc záchranářů mohou lidé ve všech státech Evropské unie s pomocí jednotného evropského tísňového čísla 112. A tato tísňová linka má také svůj Evropský den. Ten už popáté připadá na 11. února, tedy na den, kdy datum 11.2. symbolizuje tuto tísňovou linku. K připomenutí evropské linky se připojují i hasiči v Karlovarském kraji, kteří jsou garantem Telefonního centra tísňového volání 112.
 
Milníky v zavádění linky 112 v ČR: 

O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání - 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. 1. 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). Letos je tomu tedy přesně 10 let. Zajímavostí je, že na telefonním čísle 112 byla do roku 1998 provozována služba „Informace o přesném čase“. Dne 20. dubna 2004, byl v Praze zahájen ostrý provoz prvního telefonního centra tísňového volání 112 v České republice. Stalo se tak záměrně ještě před mistrovstvím světa v ledním hokeji, na které se hlavní město ČR důkladně připravovalo a na které se chystalo velké množství fanoušků ze zahraničí. V tomto ostrém „testu“ tehdy toto vůbec první odborné pracoviště v České republice obstálo, čemuž napomohl i fakt, že jednotné evropské číslo tísňového volání 112 obsluhovali školení operátoři schopní poskytnout pomoc v několika světových jazycích. Po této úspěšné premiéře byl v červnu 2004 zahájen ostrý provoz telefonních center tísňového volání 112 v dalších 11 krajích. V roce 2005 pak bylo dokončeno budování call center linky 112 ve zbývajících dvou krajích (Moravskoslezský kraj a Královehradecký kraj), od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112.
 
Základní přínosy technologie linky 112
  • V ČR v současnosti funguje 14 call center linky 112, ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.
  • Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.
  • Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
  • Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji důkladně vyškolení operátoři. Ti mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
  • Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Jen v loňském roce odbavily tísňové linky 112 a 150 v celé České republice 4,1 milionu volání. Z toho bylo 3,6 milionu volání na linku 112 a 0,5 milionu na linku 150.
V Karlovarském kraji přijali hasiči 147 356 hovorů na tísňovou linku 112, dalších 15 182 hovorů na tísňovou linku 115.
V průměru tak jen v Karlovarském kraji na každý den připadá 445 volání, což jsou každých deset minut přijaté tři hovory.
 
Největším problémem tísňové linky zůstávají takzvané zlomyslné hovory, tedy případy, kdy volající nepotřebuje žádnou pomoc od záchranářů, ale pouze zatěžují a blokují tísňové linky.

operátor 112.JPG

 

Informační leták ke stažení ZDE.

Print  E-mail