Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XII ČÍSLO 6/2013

V úvodní části přinášíme analýzu zásahu na rozsáhlý požár skladového objektu v bývalém areálu Svit ve Zlíně. Dále informujeme o závěrech konference Pyromeeting 2013 a seznamujeme také s možnostmi využití počítačového modelování požárů pro požárně technické expertizy. V bloku IZS představujeme HZS podniku Spolchemie a zabýváme se některými problémy souvisejícími se zpracováním traumatologických plánů poskytovatelů zdravotních služeb. Prezentace činnosti Panelu NNO při mimořádných událostech a výsledky spolupráce metodiků HZS ČR s pedagogy ZŠ tvoří náplň části časopisu věnovanou OCHRANĚ OBYVATELSTVA. V bloku KRIZOVÉ ŘÍZENÍ seznamujeme se závěry mezinárodní konference „Riziková budoucnost pro Evropu a ČR“ i s možnostmi využití informačních technologií při systémové podpoře obnovy území postiženého mimořádnou událostí. V časopisu dále najdete reportáž z letošních veletrhů PYROS/ISET a IDET, ohlédnutí za výstavou FIRECO 2013 nebo reportáž z předávání Zlatých záchranářských křížů. 

  • Prezident republiky ocenil pomoc druhým v nouzi
  • Likvidace požáru trvala tři dny
  • Požární prevence je řešení, které se každému vyplatí
  • Společný zájem přináší výsledky
  • Činnost Panelu nestátních neziskových organizací při mimořádných událostech
  • Brno hostilo bezpečnostní veletrhy
  • V tištěné podobě časopisu ještě najdete

Prezident republiky ocenil pomoc druhým v nouzi

Kolektiv profesionálních hasičů, patnáctiletý statečný mladík, teprve pětiletá holčička a dokonce i asistenční fenka Brenda, to je jen malý výčet různorodé skupiny, kterou 22. května 2013 přijal na Pražském hradě prezident republiky Miloš Zeman. Přesto měli všichni přítomní něco společného – záchranu lidského života. Právě proto jim prezident České republiky osobně předal Zlaté záchranářské kříže za rok 2012.

Čtrnáctý ročník soutěže o nejlepší záchranářský čin roku 2012 vyhlašoval tradičně časopis Rescue report, generálním partnerem byla Česká televize. „Jsem velmi rád, že mohu ocenit ty, kteří prokázali svou odvahu v důležité chvíli a dokázali zachránit lidské životy,“ uvedl prezident Miloš Zeman. Poté již společně s dalšími pozvanými osobnostmi předal každému z oceněných jednotlivců a kolektivů Zlatý záchranářský kříž.

Tyto symboly, které jsou oceněním za výjimečné a profesionálně zvládnuté zásahy profesionálů i laiků, byly předány v několika kategoriích – záchranářský čin laiků, záchranářský čin profesionálů jednotlivců, záchranářský čin profesionálního týmu, nejkurióznější záchranářský čin, výjimečný přínos pro záchranářství.

Ocenění profesionálních hasičů

Jedním z oceněných byl příslušník HZS Libereckého kraje nprap. David Bauer, který převzal také cenu generálního ředitele HZS ČR plk. Ing. Drahoslava Ryby. Jako excelentně zvládnutý byl vyhodnocen jeho zásah při záchraně ženy z komína vysokého třicet metrů, která se pokusila vloni v říjnu o sebevraždu. Žena se při záchraně chovala velmi hystericky a nakonec omdlela ve chvíli, kdy k ní nprap. David Bauer vylezl nahoru. Ten pak musel ženu, která ještě nebyla zajištěna proti pádu, držet vlastními silami a zároveň se ji pokoušel přivést k vědomí. Naštěstí vše dobře dopadlo a žena byla dopravena bezpečně dolů a předána zdravotníkům. „Zásah byl velmi náročný, byla velká zima a nahoře jsem měl vážné obavy, že ženu už prostě v rukou neudržím. Nevěděl jsem, jak dlouho to zvládnu, ale velkou podporu mi poskytl kolega, který lezl nahoru mi pomoci,“ uvedl k zásahu nprap. David Bauer. Předané ocenění ho velmi potěšilo.

Zlatý záchranářský kříž obdržel také tým profesionálních hasičů ze stanice Přeštice z HZS Plzeňského kraje. Ti si cenu zasloužili za mimořádně náročný zásah, k němuž byli přivoláni v květnu loňského roku. Vyprošťovali zraněného člověka z drtičky kafilerních produktů z hloubky asi čtyř metrů. Hasiči museli překonat téměř nesnesitelné podmínky v drtičce a poradit si s naložením nadměrně těžké osoby, která však byla v bezvědomí. Kvůli nesnesitelnému zápachu museli po celou dobu pracovat v dýchacích přístrojích. Přesto i tak náročný úkol trval skupině lezců pouze 16 minut a dotyčný muž byl zachráněn. Jednotku hasičů vedl při tomto zásahu pprap. Karel Hůla, který si spolu s kolegy předaného ocenění velmi váží: „To se opravdu nestává každý den, abychom dostali cenu od prezidenta republiky. My to ale bereme tak, že je to ocenění pro všechny hasiče v republice, protože ti zasahují každý den při obtížných událostech.“

Mezi další oceněné patří například patnáctiletý Radek Jiraň, který při požáru rodinného domu zachránil svoji desetiletou sestru, tříletého bratra i rodiče. Velkou pochvalu si také vysloužila teprve pětiletá Janička Vejvodová, která dokázala včas přivolat pomoc, když její dědeček upadl do hypoglykemického kómatu. Svoji speciální odměnu – kost, nakonec obdržela i fenka asistenčního psa Brenda, která, ač k tomuto typu pomoci nebyla vycvičena, dokázala přivolat pomoc svojí paničce, která i s invalidním vozíkem spadla v mrazivém večeru hluboko do strouhy a tím jí zachránila život.

Všichni ocenění mají již po mnoho let, kdy se tato soutěž vyhlašuje, jedno společné – obrovskou skromnost. Každý z nich je přesvědčen, že podobný čin by neváhal udělat kdokoliv a pomoc druhým v nouzi je pro ně naprostou samozřejmostí.

kpt. Mgr. Jana KEMROVÁ, foto autorka
 

Likvidace požáru trvala tři dny

Dne 9. ledna 2013 došlo ve skladovém objektu v bývalém areálu Svit ve Zlíně k požáru, jehož likvidace trvala téměř tři dny. Podílelo se na ní celkem 54 profesionálních, dobrovolných a podnikových jednotek PO. V rámci mezikrajské pomoci byly jednotky HZS Zlínského kraje posíleny hasiči z Olomouckého i Moravskoslezského kraje a příslušníky Záchranného útvaru HZS ČR. Na místo zásahu byli také povoláni pracovníci chemické laboratoře HZS Moravskoslezského kraje z Frenštátu pod Radhoštěm.

Popis objektu

Skladový objekt byl součástí monobloku dalších objektů v jihozápadní části bývalého průmyslového areálu Svit. Objekt měl pět nadzemních podlaží tzv. Baťovy konstrukce (dále jen „původní objekt“), k jehož jižní fasádě byl přistavěn v 90. letech minulého století „nový objekt“, který má jedno podzemní a sedm nadzemních podlaží. Původní objekt měl půdorysné rozměry 85 m x 18,5 m. Jeho nosnou konstrukci tvořily železobetonové kruhové sloupy o průměru 500 mm, stropy byly železobetonové o tloušťce 100 mm s železobetonovými průvlaky šířky 250 mm a s žebry šířky 150 mm. Obvodové stěny byly zděné z pálených cihel. Nový objekt o půdorysných rozměrech 85 m x 23 m navazoval a byl komunikačně propojen s původním objektem. Byl realizován technologií zvedaných stropů. Nosnou konstrukci tvořily ocelové sloupy o průměru 377 mm vyplněné železobetonem a opatřené omítkou, stropní desky byly železobetonové o tloušťce 220 mm s krytím výztuže 25 mm. Železobetonové hlavice o tloušťce 100 mm byly pokryty 120 mm vrstvou vyrovnávacího betonu. Obvodové stěny byly zděné. Jednotlivá komunikačně propojená nadzemní podlaží obou spojených objektů tvořila plochu asi 3240 m2.

V 1. PP se nacházely šatny a pomocné provozy, 1. NP bylo využíváno jako příjem, expedice, sklad (výdejní místo) a fakturace, 2. NP sloužilo jako sklady a dílny servisního oddělení a ve zbývajících 3. až 7. NP byly sklady elektroniky. Jednotlivá nadzemní podlaží měla plochu přibližně 3 240 m2, v 1. PP využíval nájemce plochu asi 300 m2.

Z hlediska požární bezpečnosti staveb byly prostory pro skladování rozděleny na samostatné požární úseky. Prostory pro skladování byly v jednotlivých podlažích komunikačně propojeny.

Monoblok původního a nového objektu byl vybaven čtyřmi únikovými schodišti, která se nacházela u východního, západního, severního a jižního průčelí. Schodiště v severní, západní a východní části byla vnitřní a tvořila chráněnou únikovou cestu typu „B“ (dále jen „CHÚC“). Schodiště v jižním průčelí bylo venkovní ocelové.

Ve všech podlažích bylo instalováno zařízení elektrické požární signalizace s ústřednou, která byla napojena na bezpečnostní agenturu.
V době požáru byli přítomni tři zaměstnanci noční směny.

Průběh zásahu

Průběh zásahuPrůběh zásahu
V 01.16 hodin obdrželo krajské operační středisko HZS Zlínského kraje oznámení o požáru v objektu bývalého průmyslového areálu Svit ve Zlíně. Na místo události byla vyslána jednotka HZS Zlínského kraje ze stanice Zlín, která byla posílena o jednotku SDH městské části Zlín-Prštné. Poplach byl také vyhlášen pro jednotku SDH obce Fryšták. Podle prvotních informací se v objektu měly nacházet tři osoby. Po příjezdu prvních jednotek PO na místo události bylo průzkumem zjištěno zakouření ve 2. NP objektu a následně požár v 1. NP. Podle informací pracovníků skladu, kteří již byli v péči ZZS, byla ve skladových prostorech uskladněna především elektronika. Vstup do objektu byl vzhledem ke konstrukci a zabezpečení vrat komplikovaný (sendvičový profil vrat). Rozbrušovací pilou a hydraulickým vyprošťovacím zařízením byl proveden násilný vstup do objektu a po otevření prvních vrat došlo k silnému vývinu hustého černého kouře bez známek plamenného hoření. Požár ve vnitřní části objektu se za vývinu intenzivního kouře rychle šířil, avšak nebylo možné určit, které prostory jsou přesně zasaženy a v jakém rozsahu. Zasahující jednotky PO rozvinuly dopravní vedení 1B od CAS a od rozdělovače pronikly dvěma proudy C 52 v dýchacích přístrojích do objektu skladu. Vzhledem k neustálému silnému vývinu kouře byla opět násilně otevřena druhá vrata z vnější strany budovy. Vrata nebylo možné otevřít z vnitřní části budovy z důvodu silného zakouření a vysoké teploty. Pro zasahující hasiče byl překážkou také uskladněný materiál určený k expedici. Zásobování vodou bylo zajištěno z nadzemního hydrantu nacházejícího se v blízkosti budovy. Vydatnost zdroje byla pro plnění CAS a pro hasební zásah v této fázi zásahu dostačující. Průzkumem bylo dále vyhledáno celkem pět funkčních nadzemních hydrantů pro další možné doplňování CAS. Současně s hašením byl neustále prováděn průzkum termokamerou a hledání ohniska požáru. I přes maximální nasazení všech sil a prostředků se stále nedařilo požár lokalizovat. Velitel zásahu (VZ) proto povolal na místo události další síly a prostředky a byl vyhlášen 2. stupeň poplachu. Jednotkám PO se nedařilo proniknout k ohnisku požáru z důvodu členitosti objektu, bránících drátěných konstrukcí uvnitř skladu, velkého množství skladované elektroniky, nulové viditelnosti a vysoké teploty. Průběžně byl prováděn průzkum termokamerou, z budovy neustále vycházel černý hustý kouř a teplota uvnitř objektu se pohybovala okolo 600 °C. Vzhledem k vysoké teplotě došlo také ke snížení únosnosti stavebních konstrukcí. Z důvodu bezpečnosti rozhodl VZ o stažení zasahujících jednotek PO z budovy a ukončení hasebních prací uvnitř budovy. Požární zásah pokračoval z vnější části budovy, místo zásahu bylo rozděleno na dva bojové úseky a byl vyhlášen 3. stupeň poplachu.
Hašení požáru však bylo komplikováno ohrožením zasahujících hasičů možným zřícením budovy a také tím, že požár byl v prostoru, kam nebylo možné dopravit hasební látku. Dále VZ rozhodl o průzkumu ze střechy přilehlého energobloku budovy ve 2. NP, kde bylo zjištěno, že je požárem zasaženo již 2. NP přibližně v polovině budovy. Do hašení požáru byla přes okenní otvory zapojena také výšková technika AZ 30. Zásobování vodou bylo zajišťováno z hydrantové sítě v areálu Svitu a u řeky Dřevnice bylo zřízeno další čerpací a plnicí stanoviště. Kyvadlově tak byla voda dodávána CAS na místo zásahu. VZ si po poradě s veliteli úseků vyžádal povolání dalších jednotek PO s velkoobjemovými CAS a další výškovou techniku. Vývin kouře a vysoké teploty uvnitř zasažených prostor požárem neumožňovaly provést průzkum a vést aktivní hasební činnost uvnitř budovy, což potvrdil na místo zásahu povolaný statik. Vzhledem k silnému vývinu a šíření kouře z hořícího objektu nad některé městské části byla vyhlášena výstraha pro obyvatelstvo Zlína. Bylo prováděno střídání zasahujících hasičů a byl ustanoven štáb VZ. Vzhledem k velké pravděpodobnosti zřícení části původního objektu byla nařízena evakuace osob z přilehlých budov. Mobilní monitoring zplodin hoření zajišťovala Chemická laboratoř z Frenštátu pod Radhoštěm a Zdravotní ústav Ostrava, který prováděl dlouhodobé měření množství dioxinů na ulici Tyršova a Jižní svahy. Na hašení byly nasazeny přenosné monitory a lafetové proudy z AZ 30 a AP 42. Hašení požáru z vnější části budovy bylo však málo účinné, protože v jednotlivých podlažích budovy bylo uskladněno velké množství elektroniky. Na místa požáru uvnitř podlaží tak nebylo možné dopravit dostatečné množství hasební látky a v 09.24 hodin byl vyhlášen nejvyšší - zvláštní stupeň požárního poplachu. VZ si na místo zásahu vyžádal velkoobjemové čerpadlo Somati HZS Moravskoslezského kraje pro zjednodušení dálkové dopravy vody z řeky Dřevnice. Vzhledem k intenzitě požáru byly v dopoledních hodinách na místo zásahu povolány další jednotky PO, které se zapojily do hasebních prací. Hašení nadále probíhalo s nezmenšenou intenzitou a postupně docházelo ke zlepšení situace na místě zásahu a bylo možné uvažovat o ohlášení lokalizace požáru. VZ nechal tento stav prověřit průzkumnými skupinami, které potvrdily, že budova je pod kontrolou a požár se podařilo lokalizovat. Požárem byla zasažena asi 1/3 objektu a 2/3 se podařilo uchránit.

Na základě výsledků průzkumu v 11.50 hodin VZ ohlásil lokalizaci požáru. V době lokalizace zasahovalo na místě zásahu asi 130 hasičů ze 43 jednotek PO. Na místě bylo ponecháno nezbytně nutné množství jednotek PO pro zajištění hasebního zásahu a pro zajištění dálkové dopravy vody. V městské části Zlín-Prštné byly naměřeny koncentrace amoniaku (3 ppm) při kterých by velmi citlivé osoby při společném působení pevných částic v kouři mohly cítit mírné podráždění sliznic. Stále tak platilo opatření VZ z ranních hodin, aby obyvatelé města co nejméně větrali a omezili pohyb venku. V ostatních částech města byly tyto hodnoty pod hranicí měřitelnosti.

Vzhledem ke vzdálenosti a předpokladu, že v zásahu se bude pokračovat v průběhu celé noci, a že stále hrozilo zřícení části budovy, byly na místo zásahu povolány síly a prostředky ZÚ HZS ČR k odklízení trosek budovy.

V jednotlivých podlažích byla pouze lokální ohniska s výjimkou prostoru 4. NP původního objektu. V tomto prostoru stále hořelo a nebylo možné provést účinné hašení, neboť proudy vody nedostříkly do požadovaných prostor. Hašení bylo prováděno neustále s použitím výškové techniky a všichni hasiči zasahovali v dýchacích přístrojích. Stará část budovy byla v kritickém stavu a hrozilo její zřícení v kterémkoliv okamžiku. Statik ve spolupráci s pracovníky zjišťování příčin vzniku požáru a VZ zásahu kontroloval rozsah poškození nosných konstrukcí a upřesnil další omezení pro pohyb osob a umístění zasahující techniky. Průzkumem bylo zjištěno, že lokální ohniska ve 4. NP by bylo možné likvidovat probouráním se požární stěnou. Byly vybourány dva otvory ve zdi na rozhraní nové a staré části budovy ve 4. NP o velikosti 60 cm x 60 cm a vytvořeny tři útočné proudy na hašení lokálních ohnisek. Po nasazení těchto proudů bylo zjevné, že hašení začalo být účinné a došlo ke zlepšení situace, což umožnilo opět zredukovat počet zasahujících sil a prostředků. Byla provedena závěrečná měření úniku plynů v celém prostoru původního objektu a přilehlém okolí s negativním výsledkem. Se stejným výsledkem dopadlo také měření možného úniku ionizačního záření na místě události a přilehlém okolí z důvodu poškození většího množství kouřových ionizačních hlásičů systému EPS. Termokamerami bylo monitorováno nežádoucí hoření a vývin zplodin požáru. Dne 11. ledna 2013 v čase 9.52 hodin VZ nahlásil likvidaci požáru.

Činnost krizového štábu

Krizový štáb (KŠ) ORP Zlín zahájil svou činnost 9. ledna 2013 v 06.30 hodin, jeho činnost byla ukončena následující den v 08.00 hodin. V době nejintenzivnějšího nasazení (od 06.30 hodin do 18.00 hodin dne 9. 1. 2013) bylo do činnosti zapojeno celkem 34 osob. HZS Zlínského kraje byl v prvních hodinách činnosti zastoupen krajským řídícím důstojníkem, který zajišťoval koordinaci mezi KOPIS HZS kraje a štábem velitele zásahu. K zajištění spojení mezi KOPIS a štábem VZ byly využity standardní spojové prostředky, především mobilní telefony a digitální RDST a dále byla využita aplikace „Žurnál“ SW IKIS k zaznamenávání řešených požadavků a přehledu činností jak v KŠ, tak následně také na místě zásahu ve štábu VZ. Došlo tak k online propojení, které umožňovalo velmi rychle reagovat na potřeby vzniklé při likvidaci požáru. Hlavní činnost spočívala v zajištění varování a vyrozumění obyvatelstva města Zlína, průběžném zpracování zpráv o situaci a výsledcích monitoringu stavu ovzduší a jejich zveřejňování na internetových stránkách města a v médiích, průběžném zajišťování stravy a ochranných nápojů pro zasahující složky IZS, zřízení kontaktního místa pro styk s veřejností a její informování, zabezpečení a předání stavební dokumentace zasaženého objektu a preventivním přemístění 343 dětí a 62 zaměstnanců z jeslí a mateřských škol z oblastí zasažených kouřem.

Příčina vzniku požáru

Souběžně s činností na místě události probíhaly také první předběžné výslechy zúčastněných osob, svědků, zasahujících hasičů, vyhodnocování záznamů z EPS a EZS a další zajištěné dokumentace. V rámci vyšetřování pak bylo postupně uskutečněno společně s orgány činnými v trestním řízení dalších 16 výslechů svědků včetně výslechu na místě události.

Pro zajištění expertizní činnosti na místě požáru byla v 10.30 hodin vyžádána výjezdová skupina Technického ústavu požární ochrany Praha (TÚPO), která se na místo události dostavila v 14.31 hodin a ihned zahájila činnost.

Následně bylo provedeno podrobné ohledání místa události, a to za přítomnosti určených pracovníků zjišťování příčin vzniku požáru, znalců TÚPO a s využitím všech dostupných technických prostředků (fotodokumentace, videodokumentace, SPHERON). K ohledání místa události byl také použit služební pes pro vyhledávání přítomnosti akcelerantů hoření na místě požáru. Konkrétní ohledání jednotlivých prostorů objektu bylo značně komplikováno destrukcí nosných konstrukcí a neustále probíhajícími hasebními pracemi.

Na základě postupně zjištěných informací a několikanásobného ohledání místa události byl stanoven předpokládaný prostor vzniku požáru a prověřovány dvě možné příčiny vzniku požáru – závada na elektroinstalaci a nedbalost neznámého pachatele. Po ukončení vyšetřování byla příčinou vzniku požáru, který způsobil škodu za 450 milionů korun, stanovena technická závada na zářivkovém svítidle.

Specifika zásahu

Pozitiva
vysoké nasazení zasahujících hasičů,
spolupráce s Policie ČR a Městské policie Zlín při uzavření místa zásahu a evakuaci osob,
spolupráce s KŠ ORP Zlín,
spolupráce se statikem v průběhu zásahu,
dostatečné a blízké zdroje vody,
dobrá dostupnost budovy pro příjezd požární techniky a dostatečné příjezdové komunikace,
nasazení objemového čerpadla a kalových čerpadel pro dálkovou dopravu vody,
aktivní přístup všech členů KŠ ORP Zlín po dobu řešení mimořádné události.

Negativa
vysoká intenzita sálavého tepla a tím narušení konstrukcí a obvodového pláště,
neuzavřené požární uzávěry v požárně dělících konstrukcích,
velmi obtížná lokalizace místa hoření v důsledku velkého zakouření,
vícepodlažní budova s velkým množstvím uskladněného zboží, které bránilo vstupu a hašení z vnějšku budovy,
vnitřní dispoziční řešení s plotovými konstrukcemi v 1. NP,
problémové vnikání do budovy (mříže, železná sendvičová vrata),
inverzní charakter počasí,
vysoký vývin škodlivých zplodin hoření, nízký vývin plamenného hoření.

plk. Ing. Zdeněk OTRUSINA, nprap. Ing. Pavel KOŇAŘÍK, foto archiv HZS Zlínského kraje
 

Požární prevence je řešení, které se každému vyplatí

V loňském roce byla v březnovém čísle časopisu 112 uveřejněna informace o nové Koncepci požární prevence v České republice do roku 2016. Snahou autorů koncepce nebylo vytvořit dokument, který bude schválen a založen do „šuplíku“, odkud se za pět let zase vyndá a opráší, popř. vytvoří se dokument nový. Snahou bylo vytvořit dokument nadčasový.

V dnešní době, která se neustále mění, produkuje se stále nové zboží a vznikají nové služby, se musí měnit i státní správa. V uplynulém období, které bylo více stabilní, byl i dostatek času najít vhodná řešení a přizpůsobit se reálným potřebám. Problémy, se kterými se Hasičský záchranný sbor ČR (dále jen „HZS ČR“) v poslední době potýká, jsou pro nás relativně nové. Rychlost změn, na které se musí reagovat, nutí přijímat opatření více či méně operativně, někdy i bez potřebného nadhledu, bez podkladových analýz. Koncepce požární prevence v ČR byla vytvářena s externí pomocí a na práci ve státní správě klade mnohem vyšší nároky a je více cílena na efektivitu, odpovědnost a výkonnost. Vybrané cíle této nové koncepce odpovídají současných potřebám HZS ČR na úseku požární prevence, která se jako každá státní správa, potýká se současnými potřebami snižování početních stavů a finančních prostředků. I proto jsou schválené cíle zaměřeny zejména dovnitř sboru. Dopady při splnění schválených cílů ale nebudou pouze na příslušníky HZS ČR, ale také na občany, na podnikatele a na všechny subjekty, které jsou výkonem státní správy na úseku požární ochrany dotčeny. Profesionálnější výkon by měl být významnou přidanou hodnotou. Splněním schválených cílů ale úloha této koncepce nekončí. Při jejím zpracování byly pojmenovány a analyzovány zjevná rizika a hrozby a navrženy cíle k jejich eliminaci. Proto v případě potřeby je možné vybrat další cíle k plnění, aniž by se musel nutně vytvářet nový koncepční materiál.

Jak se pracuje s koncepčními materiály?

Smyslem není opět informovat o obsahu koncepce, ale informovat o koncepčním kroku, který následoval po jejím vytvoření. Tím bylo ustanovení pěti pracovních skupin, které se snaží vyřešit podle pěti schválených cílů nejpalčivější problémy. Jen pro připomenutí, cíle koncepce jsou:
1. Zavést specialisty na úseku požární prevence pro specifické obory, kteří budou odbornými poradci a lektory pro HZS ČR.
2. Zavést systém posuzování projektů zpracovaných požárním inženýrstvím.
3. Vypracovat systém určování subjektů ke kontrole podle rizikovosti.
4. Připravit efektivní způsob průběžného vzdělávání specializovaných činností a jeho realizace.
5. Definovat jednotný celorepublikový systém řízení a vyhodnocování preventivně výchovné činnosti.

Do pracovních skupin byli záměrně zařazeni příslušníci ze všech HZS krajů a pracovních pozic v rámci požární prevence. To je jeden z důležitých faktorů pracovních skupin. Nechtěli jsme, aby cíle byly splněny rychle a úzkou skupinou odborníků. Naopak, v jednotlivých skupinách je přibližně osm „různorodých“ příslušníků vybavených jinou krajskou „výchovou“, jinými pracovními zkušenostmi a svým pohledem na věc. Tato strategie umožňuje široký záběr a řešení, které bude vyhovovat napříč celým sborem. Je zapotřebí si uvědomit, že se jedná o práci koncepční, tzn. práci dlouhodobějšího charakteru, časově i organizačně náročnou. Každá skupina se schází většinou jednou měsíčně, a také z tohoto důvodu nemůže být kvalitní výsledek očekáván do půl roku. Na druhou stranu je zde předpoklad, že výsledek pracovní skupiny bude použitelný a přínosný pro výkon požární prevence. Dalším důležitým znakem je, že skupiny musí komunikovat i mezi sebou. Jednotlivé cíle se ve svých řešeních prolínají, a tudíž je nezbytné všechny kroky koordinovat.

Jaké jsou dílčí výsledky?

V letošním roce chceme v časopisu 112 uveřejnit „seriál“ článků, ve kterých bychom chtěli jednotlivé cíle blíže představit a seznámit s dílčími výsledky. Zhruba se bude jednat o práci za období přibližně jednoho kalendářního roku, neboť konkrétní aktivity k dosažení cílů započaly v květnu 2012. Pro každý cíl je zpracován harmonogram plnění dílčích kroků tak, aby tento cíl byl splněn ve stanoveném termínu. Pracovní skupiny využívají ke své práci nejen osobní setkání, ale také videokonference, popř. jiné formy komunikace. Lze konstatovat, že první rok práce je rokem nejtěžším, protože dosažené dílčí výsledky se budou promítat do budoucí činnosti pracovních skupin.

Sdělování i dílčích výsledků je také jedním z důležitých kroků, neboť chceme dávat jasně najevo, že ve skupinách se intenzivně pracuje, že práce je brána skutečně vážně a odpovědně. Stojíme o názory a konstruktivní připomínky nejen příslušníků HZS ČR, ale i široké veřejnosti. Pro příslušníky byl zřízen intranetový portál, na kterém jsou podrobné informace o práci skupin. Veřejnost nás může kontaktovat na oficiální adrese MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Kloknerova 26, 148 01 Praha 414.

Cíl č. 1: Zavést specialisty na úseku požární prevence pro specifické obory, kteří budou odbornými poradci a lektory pro HZS ČR.

Proč zrovna garanti?

Cílem je sjednocení odborné a právní praxe na úseku požární prevence. Specialisté na úseku požární prevence pro specifické obory – garanti, budou odbornými autoritami v dané oblasti. Jejich úlohou bude zejména vytváření postupů, které budou závazné pro celý HZS ČR. V tomto směru je splnění cíle č. 1 přínosné zejména pro HZS ČR. Druhotně lze očekávat i přínos pro adresáty státní správy, který se projeví zejména v naplnění hlavních zásad výkonu státní správy, především zásady legality, rychlosti a procesní ekonomie a předvídatelnosti. Garant bude pracovat v přesně definovaném systému. Jeho postavení a úkoly budou jasně stanoveny. Předpokládáme, že zpočátku bude garantů méně, v řádu jednotek. Pokud se tento model osvědčí, bude možné počet garantů rozšířit.

Tento model reaguje na současný trend snižování početních stavů státních zaměstnanců, kterými jsou i příslušníci HZS ČR. Oblast požární prevence je velice rozsáhlá a lze s určitou nadsázkou říci, že se jí dotýkají všechny obory lidské činnosti. Proto příslušníci HZS ČR na úseku požární prevence musejí obsáhnout obrovské množství odborných informací a předpisů a správně je aplikovat při výkonu státní správy. Některé oblasti jsou však tak rozsáhlé nebo problematické, že není možné, aby je detailně znali všichni příslušníci. Proto je prostřednictvím garanta realizována „odborná pomoc“.

Máme v oblasti výkonu státní správy nějaké oblasti, které jsou hodně složité? Je předpisová základna nepřehledná a neustálená?

Může v činnosti pomoci garant! Je to odborník, který velice dobře ovládá specifickou oblast a dokáže tuto oblast řídit napříč celým HZS ČR. Vystupuje jako odborná autorita a obracejí se na něho příslušníci HZS ČR se svými problémy v dané oblasti prostřednictvím krajských metodiků. Vykonává státní správu v rozsahu své upravené pracovní náplně a současně plní funkci garanta pro určenou oblast. Je to příslušník HZS kraje, který je pro funkci garanta odborně řízen MV-generálním ředitelstvím HZS ČR. Svou funkci plní na základě dobrovolnosti, přičemž musí splňovat určitá kritéria. S tím jsou spojena určitá práva, ale i povinnosti. Nestačí, aby byl erudovaný odborník. Musí být, mimo jiné, také schopen přijímat informace a sám je aktivně vyhledávat, musí je umět zpracovávat a předávat dál do výkonu státní správy. Zda je určený garant skutečnou autoritou, se projeví v rámci hodnocení spokojenosti.

Výsledky činnosti pracovní skupiny č. 1

Dosud byly zpracovány a analyzovány specifické obory požární prevence, které jsou pro výkon státní správy klíčové a které jsou současně problematické. Z těchto oborů byl zpracován seznam oborů podle jejich důležitosti, na jehož základě budou vybráni garanti pro několik oborů. Dále byly definovány hlavní procesy, kterými jsou výběr garanta, vedení garanta a práce garanta.

plk. Ing. Jiří HOŠEK, HZS hl. m. Prahy, plk. Ing. Květoslava SKALSKÁ, MV-generální ředitelství HZS ČR

Společný zájem přináší výsledky

V průběhu letošního mezinárodního veletrhu požární a bezpečnostní techniky a služeb PYROS/ISET 2013 se 23. května uskutečnila v hotelu Continental v Brně mezinárodní odborná konference Pyromeeting 2013.  Za hlavní téma její organizátoři tentokrát zvolili požární ochranu historických památek.

Účastníci konferenceÚčastníci konferenceKonference v podstatě završila určitou etapu, zahájenou v roce 2009 zintenzivněním spolupráce mezi HZS ČR a Národním památkovým ústavem (NPÚ), která se mimo jiné promítla do společného projektu, který si klade za cíl zlepšit úroveň požární ochrany památkových objektů ve správě NPÚ. Další kvalitativní posun ve vnímání problematiky požární ochrany historických památek je následně spjat s odbornou konferencí v Českém Krumlově v roce 2011, kde poprvé společně otevřeně o hledání kompromisů diskutovali zástupci hlavních zainteresovaných subjektů – správců a majitelů objektů, hasičů, projektantů, stavitelů nebo výrobců a dodavatelů požárně bezpečnostních zařízení.

Konferenci zahájil náměstek generálního ředitele HZS ČR brig. gen. Ing. Miloš Svoboda, který zdůraznil, že o vytvoření podmínek pro další zkvalitňování požární ochrany historických památek usiluje HZS ČR dlouhodobě a cílevědomě. V této souvislosti ocenil dosaženou úroveň spolupráce s Ministerstvem kultury, Národním památkovým ústavem, Profesní komorou požární ochrany a dalšími organizacemi a instituty.

Účastníky konference pozdravil Prezident Hasičského a záchranného sboru Slovenské republiky plk. JUDr. Alexander Nejedlý. Informoval o situaci v požární ochraně historických památek na Slovensku a seznámil s průběhem a závěry květnové konference FIRECO, která byla zaměřena obdobně, a to na problematiku požární bezpečnosti národních kulturních památek.

Náměstek generální ředitelky NPÚ Mgr. Martin Tomášek, Ph.D., uvedl, že NPÚ chápe požární ochranu jako nedílnou součást památkové péče. Za jeden z hlavních úkolů označil osvětu památkářů. Pozitivní dopad na plnění nejen tohoto úkolu mělo zejména uzavření Dohody o spolupráci mezi NPÚ a HZS ČR v srpnu 2010 a její úspěšné naplňování (organizace společných seminářů, projekt průzkumu stavu požární ochrany ve vybraných památkových objektech, který vyústil ve zpracování metodického materiálu zaměřeného na technologii požární ochrany kulturního dědictví před požáry). V letošním roce byla zahájena realizace nového projektu pod názvem Metodika a databáze požární ochrany památkových objektů. Cílem projektu je zvýšení úrovně požární bezpečnosti nejvýznamnějších památkových objektů.

Poslání a činnost Českého komitétu Modrého štítu představila PhDr. Jana Součková, DrSc. Český komitét je součástí Mezinárodního komitétu Modrého štítu, mezinárodní nevládní organizace přidružené k UNESCO. Organizace, která vznikla v roce 1996, usiluje o preventivní ochranu a záchranu kulturního dědictví ohroženého válkou, přírodními katastrofami nebo selháním člověka. V České republice se zapojila například do příprav evakuačních plánů pro objekty archivů, knihoven, muzeí a objektů památkové péče v období povodní v roce 2002.

Odbornou část konference zahájil ředitel odboru prevence MV-generálního ředitelství HZS ČR plk. Ing. Rudolf Kaiser. Mimo jiné přiblížil genezi vývoje požární ochrany, seznámil se statistikou požárů památkových objektů v České republice od roku 1997 a příčin jejich vzniku, z nichž za jednu z hlavních označil nedbalost. Podrobně seznámil se současným stavem legislativy v oblasti požární ochrany památek v České republice a některých zemích Evropské unie. Pozornost věnoval také další spolupráci HZS ČR a NPÚ na auditu požární ochrany památkových objektů s cílem specifikovat možná rizika a navrhnout řešení jejich eliminace.

Význam dohody s HZS ČR pro požární ochranu památek ocenil ve svém vystoupení Ing. Pavel Jirásek z NPÚ: „Pokud je vůle k jednání, vždy se najde kompromisní řešení,“ charakterizoval její hlavní přínos. Dále ve svém vystoupení podrobně objasnil cíle a zaměření nového projektu Metodika a databáze požární ochrany památkových objektů. Aktivity budou mimo jiné zahrnovat průzkum požární situace v 90 objektech, které má v péči NPÚ, nebo vytvoření Národní databáze památkových objektů a jejich požárního rizika.

Možnosti aktivní požární prevence památkových objektů prezentoval pplk. Ing. Marek Hütter ze SOŠ PO a VOŠ PO ve Frýdku-Místku. Aktivní požární prevence spočívá ve vhodném využití požárně bezpečnostních zařízení (PBZ), která zejména napomáhají snížení škod způsobených požáry. Mezi tato PBZ patří například jak některá detekční zařízení (nasávací hlásiče, videodetekce), tak stabilní hasicí zařízení k potlačení/likvidaci požáru (vysokotlaký systém vodní mlhy) nebo aktivní systémy k zamezení jeho vzniku (snížení koncentrace kyslíku v prostoru). Jejich výhodou je respektování specifik historických památek (možnost skryté instalace, šetrnost k prostředí), hlavní nevýhodou zatím vysoká pořizovací cena.

Co v praxi znamená tzv. neviditelná požární ochrana památkových objektů, rozkryl ve svém příspěvku Ing. arch. Ondřej Ševců z NPÚ. Zdůraznil, že různorodost památkových objektů vyžaduje také nestandardní přístup k jejich ochraně. Každý zásah spojený např. s instalací PBZ by měl respektovat princip reverzibilnosti (odstranitelnost a nahraditelnost). Prioritně by měla být věnována pozornost výběru vhodných míst k instalaci a umístění (v duchu termínu mimikry – někde být a přitom nebýt viděn).

V posledním odborném příspěvku konference analyzoval plk. Ing. Ján Egri z HaZS Slovenské republiky loňský velmi komplikovaný zásah slovenských kolegů na požár hradu Krásna Hôrka (podrobně viz časopis 112  č. 5/2013).

Cílem letošní konference Pyromeeting bylo mimo jiné zhodnocení dosažených výsledků spolupráce hlavních subjektů odpovědných za požární ochranu historických památek. Konference jednoznačně potvrdila, že společný zájem a realizace společných projektů přinesly v této oblasti velmi pozitivní výsledky.

plk. Dr. Jaroslav VYKOUKAL, foto Milan VÁVRŮ
 

Činnost Panelu nestátních neziskových organizací při mimořádných událostech

Při mimořádných událostech a krizových situacích zajišťují orgány krizového řízení koordinaci záchranných a likvidačních prací a humanitární pomoci ve prospěch zasaženého obyvatelstva ve svém správním území. Na této pomoci se obvykle podílí i mnoho jednotlivých občanů, ať už neorganizovaně nebo jako dobrovolníci vyslaní pod patronací nestátních neziskových organizací (NNO).

Seminář pořádaný v lednu 2013 na Krajském úřadě Jihočeského kraje k problematice řešení MU nestátními neziskovými organizacemiSeminář pořádaný v lednu 2013 na Krajském úřadě Jihočeského kraje k problematice řešení MU nestátními neziskovými organizacemiPomoc poskytují také členové zavedených občanských sdružení, která mají zastoupení v mnohých obcích Jihočeského kraje. Jde například o členy Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska (SH ČMS), místních spolků Českého červeného kříže nebo městských a oblastních organizací Charity České republiky.

V minulosti často docházelo k nekoordinovanému a tím méně efektivnímu zapojování dobrovolníků nebo členů NNO. V některých částech regionu byla pomoc nadbytečná a naopak se vyskytovala území, kde tato forma pomoci chyběla. Na základě těchto zkušeností začaly NNO blíže spolupracovat jak mezi sebou, tak i s HZS krajů a místně příslušnými orgány krajů. Užší spolupráce vedla k právní formě a jasně definovanému vztahu jednotlivých subjektů. Tyto dohody o spolupráci jsou uzavírány mezi konkrétními NNO a HZS kraje nebo krajským úřadem.

Jihočeský kraj uzavřel v roce 2010 dohodu o spolupráci s účastníky Panelu nestátních neziskových organizací (dále jen „Panel“) při přípravě na mimořádné události a krizové situace a jejich řešení. Na přípravě této dohody participoval také HZS Jihočeského kraje (dále jen „HZS kraje“). Účastnil se jednání k přípravě dokumentů, připomínkoval nově vznikající statut a jednací řád Panelu. Účastníky dohody jsou občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, církve a náboženské společnosti evidované podle zákona upravujícího postavení církví a náboženských společností, které mimo jiné poskytují pomoc při přírodních, ekologických nebo humanitárních katastrofách. V případě Jihočeského kraje se konkrétně jedná o tyto organizace: Oblastní spolek Českého červeného kříže České Budějovice, Občanské sdružení ADRA, Diecézní charita České Budějovice, SH ČMS Krajské sdružení hasičů kraj Jihočeský. Dodatkem č. 1 k dohodě došlo v roce 2012 k rozšíření Panelu o dva nové účastníky (Středisko pro rodinu a mezilidské vztahy a Linka důvěry České Budějovice, o.p.s., Diakonie Českobratrské církve evangelické).

Koordinátorem Panelu se na základě vzájemné dohody účastníků stal Oblastní spolek Českého červeného kříže České Budějovice. Účelem zřízení Panelu a cílem jeho činnosti je dosažení co nejúčinnějšího využití potenciálu, sil a prostředků NNO při pomoci obyvatelstvu v území zasaženém následky rozsáhlých mimořádných událostí nebo krizových situací. Činnost NNO je organizována a koordinována tak, aby tato pomoc byla poskytována rovnoměrně a efektivně na celém postiženém území. Jde o pomoc při evakuaci obyvatelstva, poskytování první pomoci a zajištění pečovatelské služby, pomoc při poskytování nouzového ubytování, stravování a ostatních opatření nouzového přežití, humanitární pomoci, psychologické, psychosociální, sociální a duchovní pomoci. Aktivace a ukončení činnosti Panelu je prováděna na základě pokynu hejtmana kraje. V případě jeho aktivace vyrozumívá koordinátor dotčené NNO, koordinuje vzájemnou spolupráci v rámci zasaženého území, usměrňuje nasazení sil a prostředků, vede přehled o činnosti a požadavcích jeho jednotlivých účastníků, kteří zabezpečují pomoc zasaženému obyvatelstvu. Koordinátor Panelu je členem krizového štábu Jihočeského kraje.

Příslušníci HZS kraje, kteří jsou členy stálé pracovní skupiny krizového štábu kraje a mají v gesci přípravu a realizaci opatření ochrany obyvatelstva, včetně poskytování humanitární pomoci a nouzového přežití, mají tak možnost usměrňovat činnost členů Panelu prostřednictvím jeho koordinátora - zástupce Českého červeného kříže. Společná jednání zástupců Jihočeského kraje, účastníků Panelu a příslušníků HZS kraje se konají pravidelně třikrát ročně. Na těchto jednáních jsou diskutována nová témata v oblasti poskytování pomoci, zapojení organizací do připravovaných cvičení, předávány poznatky ze seminářů a konferencí, řešeny nové úkoly v rámci spolupráce a také je prováděna aktualizace kontaktů.

HZS kraje v minulém roce prezentoval nutnost zpracování plánovacího dokumentu Panelu (obdoba plánu krizové připravenosti podle krizového zákona) a nabídl pomoc při jeho zpracování. Tento plán je již zpracován pod názvem Plán pomoci. Dalším diskutovaným bodem byl požadavek Jihočeského kraje na delegování dvou zástupců Panelu do každého ze 17 krizových štábů obcí s rozšířenou působností v kraji. Cílem je, aby tyto osoby byly seznámeny se základy krizového řízení a rozuměly principům fungování Panelu, orientovaly se v problematice humanitární a psychosociální pomoci. Vzhledem k velké provázanosti a specifičnosti činnosti vyplynul požadavek účasti psychologa HZS kraje na společných jednání Panelu a jeho zapojení do poskytování především psychosociální pomoci. V současné době se řeší užší provázanost Panelu a HZS kraje a vytvoření loga Panelu.

V rámci uzavřené dohody o spolupráci mezi členy Panelu a Jihočeským krajem je pravidelně aktualizována databáze kontaktů na dosažitelné vedoucí členy jednotlivých NNO, je aktualizován přehled jejich sil a prostředků bezprostředně využitelných v případě potřeby. Dále jsou účastníci Panelu zapojováni do připravovaných cvičení. Jako příklad lze uvést cvičení Voda 2012, které se uskutečnilo v říjnu minulého roku. V listopadu roku 2012 byli účastníci Panelu zapojeni do přípravy a průběhu II. ročníku konference Víme o sobě, zaměřené na problematiku tematikou dobrovolnictví při mimořádných událostech. V letošním roce je pozornost soustředěna na dokončení dokumentu „Pravidla dobrovolnické pomoci při mimořádné události“, na jehož tvorbě se podílejí všichni účastníci Panelu a HZS kraje.

Činnost NNO, orgánů Jihočeského kraje a HZS kraje se tak stává platformou spolupráce a vzájemného poznávání možností při řešení a zdolávání mimořádných událostí. Součinnost všech zainteresovaných subjektů v období před mimořádnými událostmi nabízí ve výsledku kvalitnější a celistvější pomoc pro zasažené obyvatelstvo.

kpt. Mgr. Kamila MRÁČKOVÁ, HZS Jihočeského kraje, foto autorka
 

Brno hostilo bezpečnostní veletrhy

Na brněnském výstavišti se ve dnech 22. až 24. května 2013 mohla odborná i laická veřejnost seznámit s nabídkou výrobků a služeb určených pro armádní, záchranářský a bezpečnostní sektor. Tuto možnost jim nabídl 12. mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET a souběžně s ním konaný 16. mezinárodní veletrh požární techniky a bezpečnostní techniky a služeb PYROS/ISET.

Trojlístku tzv. bezpečnostních veletrhů dominoval první z výše jmenovaných, a to jak rozsahem výstavní plochy, počtem vystavovatelů a expozic, množstvím zastoupených zemí, tak i pestrým a pro návštěvníky přitažlivým doprovodným programem v podobě statických i dynamických ukázek. Ústředním mottem veletrhu IDET bylo dvacetileté výročí vzniku Armády ČR, které dalo jeho organizátorům příležitost prezentovat a návštěvníkům veletrhu jedinečnou možnost vidět a srovnat techniku, výzbroj a výstroj, kterou čeští vojáci používali v různých obdobích. Účast dvaceti oficiálních zahraničních delegací a několika set zahraničních specialistů pak umožnila předním domácím výrobcům komerčně využít prezentaci svých produktů a podtrhla proexportní význam veletrhu.

V komorním duchu

Mezinárodní veletrh PYROS/ISET 2013 se letos „vešel“ do jednoho pavilonu (pavilon Z) a v minimálním rozsahu do jeho blízkého okolí, což názorně dokladovalo, že oproti předchozímu ročníku došlo k poklesu počtu vystavovatelů.

Část kdysi tradičních vystavovatelů z řad předních domácích výrobců a dodavatelů požární techniky a věcných prostředků požární ochrany absentovala, mnozí z přítomných zvolili oproti minulosti výrazně skromnější prezentaci. Ve srovnání s předchozími ročníky návštěvníci postrádali také dynamické ukázky požární techniky a zásahové činnosti záchranářských složek.

Bez ohledu na výše uvedené lze však pozitivně hodnotit, že veletrh umožnil odborné i laické veřejnosti získat komplexní představu o trendech v oblasti požární techniky, věcných prostředků požární techniky nebo požárně bezpečnostních zařízení.

Z vystavované požární techniky zaujal prototyp nové CAS 20 T 158 společnosti THT, s.r.o., Polička nebo CAS 30 T 815 firmy ISS Wawrzaszek. Škálu novinek v oblasti dýchacích přístrojů a detekční techniky přestavila v poutavé expozici firma Dräger, velký zájem byl zejména o ochrannou přilbu Dräger HPS 7000. Z dalších novinek je třeba zmínit např. termokamery FLIR řady K (K40/K50) firmy TMV SS, nové řešení dekontaminačního stanoviště nabízené společností Gumotex Břeclav nebo přenosný hasicí přístroj FLN W 6WNA k hašení požárů třídy F firmy Neuruppin CZ, s.r.o.

Největším lákadlem veletrhu se stala poprvé v České republice firmou DuPont prezentovaná mobilní zkušební komora Thermo-Man, určená k testování odolnosti ochranných oděvů proti teplu a plameni. Společnost DuPont úzce spolupracuje s firmou Deva F-M, s.r.o., specializující se zejména na výrobu vícevrstvých zásahových a ochranných oděvů, jejichž základ tvoří tkanina Nomex složená z nehořlavých vláken. Deva F-M, s.r.o., která je členem programu DuPont Nomex Partner, na veletrhu představila nový ochranný oděv s využitím nového materiálu Nomex Pro Vis.

Podrobnější informace o novinkách jako i dalších vystavených produktech přineseme v červencovém čísle časopisu 112.

plk. Dr. Jaroslav VYKOUKAL, foto Milan VÁVRŮ
 

V tištěné podobě časopisu ještě najdete

• PROJEKTY
FIRESAFE - projekt specifického posouzení rizikových podmínek požární bezpečnosti
plk. Ing. Jiří Pokorný, Ph.D.

• VĚDA - VÝZKUM - ZKUŠEBNICTVÍ
Využití počítačového modelování požárů pro požárně technické expertizy
kpt. Ing. Petra Bursíková, kpt. Ing. Hana Buřičová

• ANALÝZY - HODNOCENÍ
Traumatologický plán - funkční a faktická součást havarijního plánu
Ing. Václav Fišer

• INFORMAČNÍ PODPORA
Systémová podpora obnovy území postiženého živelní nebo jinou pohromou
Bc. Tomáš Fröhlich, DiS. et DiS., Ing. Jaroslav Pejčoch 

Print  E-mail